Japan

Idd mooie prijzen. Ik lig aan 1150 ofzo zou moeten kijken. Maar vertrek en terug vertrek telkens op een zaterdag.. das natuurlijk ook prijziger.
Met die thai airways waar jij van spreekt.
En ja das 11 plus 6u vliegen... terwijl jij er wel staat in 10u ofzo denk ik.
Dus zeker mooie tickets!

Wij vliegen 12 mei Brussel - Frankfurt - Tokyo met Lufthansa (ANA) in economy aan 880€ pp. in juni 2025 geboekt.
Retour op 28 mei is Tokyo - Wenen - Brussel

Er heel vroeg (eigenlijk van zodra er tickets beschikbaar zijn) bij zijn voor ANA blijkbaar. Zowel bij mij als Nicky666s. Denk dat 11 maand voor afreis het vroegste is dat kan bij hen.

Wij vliegen 12 mei Brussel - Frankfurt - Tokyo met Lufthansa (ANA) in economy aan 880€ pp. in juni 2025 geboekt.
Retour op 28 mei is Tokyo - Wenen - Brussel

Narita? Precies het idee dat ANA Narita vaker gebruikt en JAL Haneda.

wel lichtjes bang van de hitte in july. :p

maar aan de andere kant denk ik dan: ik ga normaal rond die periode naar zuid oost azië, en dat kan ik daar toch ook allemaal aan... Japan zal wel niet zoveel erger zijn dan singapore, thailand, vietnam die periode....
was vorige zomer nog in hong kong die periode, tja warm dat wel. maar we doen vooral steden nu in japan, je kan dan makkelijk es in een shopping mall afkoelen, en door de hoogbouw loop je toch veel in de schaduw ook.
als het echt niet doenbaar is, ga ik nikko en nara wel (moeten) skippen, ... ik zie nog wel.

maar aan de andere kant denk ik dan: ik ga normaal rond die periode naar zuid oost azië, en dat kan ik daar toch ook allemaal aan... Japan zal wel niet zoveel erger zijn dan singapore, thailand, vietnam die periode....
was vorige zomer nog in hong kong die periode, tja warm dat wel. maar we doen vooral steden nu in japan, je kan dan makkelijk es in een shopping mall afkoelen, en door de hoogbouw loop je toch veel in de schaduw ook.
als het echt niet doenbaar is, ga ik nikko en nara wel (moeten) skippen, ... ik zie nog wel.

Thailand hitte is toch vooral in maart-april?

De zomers in Japan is eerder een hoger risico op typhoons.

Ik was vorig jaar eind juli/begin en 't was er behoorlijk warm. 35 tot 38°, met gevoelstemperaturen boven de 40°. En dat zijn temperaturen in de schaduw. Afkoelen in malls is ook niet altijd de beste optie. Als je dan buiten komt, krijg je die hitte toch weer in je gezicht, en dan lijkt het nog heter dan voordien.
Nu ben ik niet het type dat goed tegen de hitte kan , maar op zich viel het allemaal mee. Ik moest wel meer dan eens 's middags een andere T-shirt aandoen. En alles ging ook gewoon wat gezapiger.
Maar het kan allemaal erger. Ik was op 5/8 in Hiroshima, was ik daar 79j en 364 dagen eerder, dan was't net iets warmer dan wat ik nu moest ondergaan.

Het gaat in Nikko en Nara door meer natuur in principe net koeler zijn dan in de grootsteden.

Vandaag mijn vliegtuigtickets geboekt naar Japan van 30 oktober tot en met 22 november.

Voor de rest ligt er nog niks vast, maar het programma zou er zo ongeveer uitzien:

Dag 1 – Aankomst TokyoAankomst JapanTransfer naar hotel bij groot stationEten, slapen, geen programma

Dag 2 – Tokyo (landing)Rustige ochtendVerken één wijk (tempo, infrastructuur, dagelijks leven)Vroeg diner, vroeg slapen→ Tokyo = context, geen echte citytrip

Dag 3 – Tokyo → MatsumotoTreinreis naar Nagano-regioIncheckenKorte avondwandeling, eten

Dag 4 – MatsumotoAcclimatiserenLichte wandelingenOptioneel: kasteel van buitenRustige avond

Dag 5 – Matsumoto → KamikōchiBus het bergdal inEerste hike langs rivier en valleiOvernachting in Kamikōchi

Dag 6 – KamikōchiVolledige dag wandelenAlpiene landschappen, herfstkleurenTweede nacht Kamikōchi

Dag 7 – Kamikōchi → MatsumotoOchtendwandelingTerug naar MatsumotoOnsen / herstel

Dag 8 – Matsumoto → Kiso-Fukushima (Kiso Valley)Trein naar Kiso-valleiVerkennen dorp en omgevingVoorbereiding op trail

Dag 9 – Nakasendō TrailWandeling Magome → TsumagoEdo-periode postdorpenTerug naar Kiso-Fukushima

Dag 10 – Kiso → KanazawaLange treinritAvondwandeling historische wijk

Dag 11 – KanazawaSamuraiwijk (Nagamachi)Burger- en ambachtscultuurMarkt, oude wijken

Dag 12 – Kanazawa → KyotoTrein naar KyotoRustige wijkverkenningGeen highlights

Dag 13 – Kyoto (Kurama–Kibune)Bergwandeling Kurama → KibuneTempels + natuurTerug naar Kyoto

Dag 14 – Kyoto (west) / TakaoWandeling in westelijke heuvelsMinder bezochte tempelsRustige avond

Dag 15 – KyotoOchtend: tempel of wijkNamiddag vrijVoorbereiding volgende fase

Dag 16 – Kyoto → KōyasanTrein + kabelbaanTempelcomplexOkunoin bij schemeringTempelovernachting

Dag 17 – Kōyasan → Kumano Kōdō (start trek)Transfer naar Takijiri-ojiKorte inloopwandelingOvernachting op trail

Dag 18 – Kumano KōdōTakahara → Nonaka (±13 km)Bos, passen, dorpenMinshuku

Dag 19 – Kumano KōdōNonaka → Yunomine OnsenLange wandeldagOnsen, herstel

Dag 20 – Kumano → OkayamaOchtend: Kumano Hongu TaishaTrein richting OkayamaOvernachting bij station

Dag 21 – Okayama → NaoshimaTrein naar Uno + ferryAankomst op kunsteilandFietsen of bus over het eilandOvernachting op NaoshimaWaarom dit past: rustig tempo na Kumano-trek, sterke mix natuur + kunst + architectuur, compleet andere sfeer

Dag 22 – Naoshima → Himeji → OsakaOchtend: kunst op Naoshima (bv. Chichu Art Museum)Ferry + trein naar HimejiBezoek kasteelVerder naar OsakaLaatste diner

Dag 23 – Vertrek Osaka (KIX)Transfer naar luchthavenTerugvlucht

We zijn terug in Belgenland!
Jaja, Japan was erg plezant. Een aantal positieve en negatieve clichés kloppen wel voor Japan. De toiletten (op iedere straathoek bijna!) waren een ongeloofelijk positieve uitschieter voor niet alleen mezelf maar vooral voor mijn vrouw die omwille van haar 26/28 weken zwangerschap ieder halfuur naar het toilet moest.

Maar man wat was die terugvlucht lang. Meer dan 14 u via de Noordpool/Groenland. Wel cool om al dat ijs vanuit de lucht te kunnen bewonderen. Thank God dat we in business zaten.

Vandaag mijn vliegtuigtickets geboekt naar Japan van 30 oktober tot en met 22 november.

Voor de rest ligt er nog niks vast, maar het programma zou er zo ongeveer uitzien:

Dag 1 – Aankomst TokyoAankomst JapanTransfer naar hotel bij groot stationEten, slapen, geen programma

Dag 2 – Tokyo (landing)Rustige ochtendVerken één wijk (tempo, infrastructuur, dagelijks leven)Vroeg diner, vroeg slapen→ Tokyo = context, geen echte citytrip

Dag 3 – Tokyo → MatsumotoTreinreis naar Nagano-regioIncheckenKorte avondwandeling, eten

Dag 4 – MatsumotoAcclimatiserenLichte wandelingenOptioneel: kasteel van buitenRustige avond

Dag 5 – Matsumoto → KamikōchiBus het bergdal inEerste hike langs rivier en valleiOvernachting in Kamikōchi

Dag 6 – KamikōchiVolledige dag wandelenAlpiene landschappen, herfstkleurenTweede nacht Kamikōchi

Dag 7 – Kamikōchi → MatsumotoOchtendwandelingTerug naar MatsumotoOnsen / herstel

Dag 8 – Matsumoto → Kiso-Fukushima (Kiso Valley)Trein naar Kiso-valleiVerkennen dorp en omgevingVoorbereiding op trail

Dag 9 – Nakasendō TrailWandeling Magome → TsumagoEdo-periode postdorpenTerug naar Kiso-Fukushima

Dag 11 – KanazawaSamuraiwijk (Nagamachi)Burger- en ambachtscultuurMarkt, oude wijken

Dag 12 – Kanazawa → KyotoTrein naar KyotoRustige wijkverkenningGeen highlights

Dag 13 – Kyoto (Kurama–Kibune)Bergwandeling Kurama → KibuneTempels + natuurTerug naar Kyoto

Dag 14 – Kyoto (west) / TakaoWandeling in westelijke heuvelsMinder bezochte tempelsRustige avond

Dag 15 – KyotoOchtend: tempel of wijkNamiddag vrijVoorbereiding volgende fase

Dag 16 – Kyoto → KōyasanTrein + kabelbaanTempelcomplexOkunoin bij schemeringTempelovernachting

Dag 17 – Kōyasan → Kumano Kōdō (start trek)Transfer naar Takijiri-ojiKorte inloopwandelingOvernachting op trail

Dag 18 – Kumano KōdōTakahara → Nonaka (±13 km)Bos, passen, dorpenMinshuku

Dag 19 – Kumano KōdōNonaka → Yunomine OnsenLange wandeldagOnsen, herstel

Dag 20 – Kumano → OkayamaOchtend: Kumano Hongu TaishaTrein richting OkayamaOvernachting bij station

Dag 21 – Okayama → NaoshimaTrein naar Uno + ferryAankomst op kunsteilandFietsen of bus over het eilandOvernachting op NaoshimaWaarom dit past: rustig tempo na Kumano-trek, sterke mix natuur + kunst + architectuur, compleet andere sfeer

Dag 22 – Naoshima → Himeji → OsakaOchtend: kunst op Naoshima (bv. Chichu Art Museum)Ferry + trein naar HimejiBezoek kasteelVerder naar OsakaLaatste diner

Dag 23 – Vertrek Osaka (KIX)Transfer naar luchthavenTerugvlucht

Hier kan je imo wel een dag schrappen. Ga van Matsumoto meteen naar Magome, doe de wandeling en overnacht in Tsumago (of omgekeerd). Van Tsumago kan je dan naar Kanazawa. Als je langer in de streek wil blijven, kan je tussen Tsumago en Kanazawa nog een overnachting in Takayama doen.

Dit lijkt mij persoonlijk overkill. De Kumano Kodo is een grote aanrader, maar ik zou persoonlijk eindigen aan de zee in Kii-Katsuura (kan je nog een onsen in/aan de zee doen). Dat gaat het ook makkelijker maken om terug inlands te gaan. En dan zou ik niet naar Okayama gaan, maar naar Osaka. En dan van daaruit nog enkele dagtrips doen: Himeji, Okayama, Hiroshima, Nara, Naoshima, ... is allemaal doenbaar vanuit Osaka (of zelfs vanuit Kyoto) en dan moet je niet telkens weer verhuizen. Als je die dag in Kiso schrapt heb je hier ook meer ruimte om die daguitstappen te doen. Of je kan die dag in het begin van je reis hangen, om dan (als je niet in Tokyo zelf geïnteresseerd bent) een daguitstap Kamakura of Nikko in te lassen.

Ziet er verder zeer leuk uit. Kamikochi wou ik ook heel graag doen, maar was volgens mij nog net niet open op het moment dat het in onze itinerary paste.

Hier kan je imo wel een dag schrappen. Ga van Matsumoto meteen naar Magome, doe de wandeling en overnacht in Tsumago (of omgekeerd). Van Tsumago kan je dan naar Kanazawa. Als je langer in de streek wil blijven, kan je tussen Tsumago en Kanazawa nog een overnachting in Takayama doen.

Ik heb gisteren alles vastgelegd en ondertussen ben ik aan een draaiboek begonnen. Voor deze dagen heb ik het volgende opgeschreven:

KISO-VALLEI – 7 T/M 9 NOVEMBER

(Verblijf: Kiso-Fukushima – Takumisou 2)

Zaterdag 7 november (DAG 9) – Aankomen in de vallei

Je arriveert ’s ochtends in Kiso-Fukushima, een plaats die minder gepolijst aanvoelt dan Magome of Tsumago. Dat is net de charme. Dit is geen openluchtmuseum, maar een stadje dat nog leeft.

Na het afzetten van je bagage wandel je richting het oude checkpoint.

Fukushima Sekisho

Hier wordt meteen duidelijk hoe streng de Nakasendo gecontroleerd werd tijdens de Edo-periode. Reizigers, handelaren, samurai — niemand ging ongezien voorbij. Het museum is compact, maar geeft context aan alles wat je de komende dagen zal zien.

Daarna wandel je omhoog naar het Uenodan-district. Het is stil. Houten huizen, kleine tempels, nauwelijks toeristen. De sfeer is ingetogen. Je krijgt voor het eerst dat gevoel van een historische handelsroute die nog niet volledig is “gerestaureerd voor bezoekers”.

In de namiddag ga je naar: Kozenji Temple

De grote karesansui-rotstuin ligt er sereen bij. In november liggen er vaak rode en gele bladeren op het witte grind. Het contrast is sterk. Je blijft hier langer zitten dan gepland.

Later op de middag trek je de natuur in richting: Gongendaki Waterfall

Het pad is bosrijk en rustig. Geen spektakel, maar stilte. De waterval is geen Niagara — eerder een stille afsluiter van je eerste dag in de vallei.

’s Avonds keer je terug naar je ryokan. Warm eten. Rust. Het tempo van de vallei nestelt zich langzaam.

Zondag 8 november (DAG 10) – De Nakasendo: Magome naar Tsumago

Vandaag is de klassieker.

Je verplaatst je naar het beginpunt in Magome en start daar de historische route.

Nakasendo Trail

Magome
is levendiger, licht toeristisch, maar ’s ochtends nog rustig. De stenen straat klimt omhoog en al snel laat je het dorp achter je.

Het pad slingert door cederbossen, kleine gehuchten en open stukken met uitzicht op heuvelruggen. In november is het fris, ideaal wandelweer. De herfst is over zijn piek heen, maar er hangen nog kleuren in het bos.

Halverwege hoor je het water van kleine stroompjes, zie je oude houten huizen en voel je dat dit pad eeuwenlang gebruikt werd.

Tsumago verschijnt rustiger dan Magome. Minder commercieel, meer ingetogen. Hier neem je tijd. Soba of gohei-mochi als lunch. Niet gehaast.

Je keert later terug naar Kiso-Fukushima met het gevoel dat je de essentie van de Nakasendo hebt geproefd.

Maandag 9 november (DAG 11) – Narai en de Torii-pas

Je laatste ochtend vertrek je vroeg naar:

Narai-juku

Narai
is langer dan Tsumago. De houten gevels lijken eindeloos door te lopen. In de ochtend is het stil; winkeliers zetten net hun deuren open. Dit is het moment waarop Narai het mooist is.

Je wandelt zonder plan. Kleine tempels, ambachtelijke winkels, houten schuifdeuren die zacht openen.

Aan het uiteinde van het dorp ligt: Kiso Ohashi

De massieve houten brug steekt krachtig af tegen de bergen.

Daarna begin je aan een stuk van: Torii Pass
Je doet niet de volledige pas. Je wandelt ongeveer drie kwartier omhoog. Het pad is bosrijk, licht stijgend, met stenen markeringen. De stilte is dieper dan op de Magome-route. Hier hoor je vooral wind in de bomen.

Boven draai je om. Het is genoeg geweest.

Terug in Narai lunch je eenvoudig. Geen haast, maar ook geen uitstel. Rond 13:30 neem je de trein terug naar Kiso-Fukushima, haal je je bagage op en vertrek je uiterlijk om 15:00 richting:

De treinrit naar Kanazawa is lang genoeg om de voorbije drie dagen te laten bezinken.

Dit lijkt mij persoonlijk overkill. De Kumano Kodo is een grote aanrader, maar ik zou persoonlijk eindigen aan de zee in Kii-Katsuura (kan je nog een onsen in/aan de zee doen). Dat gaat het ook makkelijker maken om terug inlands te gaan. En dan zou ik niet naar Okayama gaan, maar naar Osaka. En dan van daaruit nog enkele dagtrips doen: Himeji, Okayama, Hiroshima, Nara, Naoshima, ... is allemaal doenbaar vanuit Osaka (of zelfs vanuit Kyoto) en dan moet je niet telkens weer verhuizen. Als je die dag in Kiso schrapt heb je hier ook meer ruimte om die daguitstappen te doen. Of je kan die dag in het begin van je reis hangen, om dan (als je niet in Tokyo zelf geïnteresseerd bent) een daguitstap Kamakura of Nikko in te lassen.

Van dit stuk heb ik het langst getwijfeld. Toch zo gedaan omdat ik graag Naoshima erbij wil doen. Idealiter zou ik graag van Hongu naar Naoshima reizen in één pendeldag, maar dat is wellicht wat te ambitieus.

Ik zeg het maar omdat wij onze reis naar Japan te vol hebben gestoken. Fantastische reis, maar op den duur konden we niet meer verwerken wat we allemaal al gezien hadden.

We zijn terug in Belgenland!
Jaja, Japan was erg plezant. Een aantal positieve en negatieve clichés kloppen wel voor Japan. De toiletten (op iedere straathoek bijna!) waren een ongeloofelijk positieve uitschieter voor niet alleen mezelf maar vooral voor mijn vrouw die omwille van haar 26/28 weken zwangerschap ieder halfuur naar het toilet moest.

Maar man wat was die terugvlucht lang. Meer dan 14 u via de Noordpool/Groenland. Wel cool om al dat ijs vanuit de lucht te kunnen bewonderen. Thank God dat we in business zaten.
Ik ben zeer benieuwd over welke clichés je het dan hebt, zowel negatief als positief :)

Mai, ik zou mijn reis nooit laten dicteren door AI slop. Ik schrijf een hoop dingen op die ik wil zien en ik beslis de dag zelf wat ik ga doen, afhankelijk van het weer. Sowieso met een break er tussen. Het enige dat echt vast ligt zijn de verplaatsingen tussen steden.

Denk voor de veteranen hier dat we allemaal kijken naar de schema's en denken, amai zo vol gestoken en zoveel reisuren iedere dag dat erin zit.

Ik snap het wel voor 1ste keer reizigers die er maximaal alles willen uithalen, denkend dat ze misschien nooit meer terug aan.
Wat ik denk dat er vaak vergeten wordt is het reizen deur tot deur. Zeker als je ook met bussen moet gaan rekening houden. Er lijkt me soms weinig ruimte om een vertraging op te vangen. Treinen komen niet vaak te laat. In de ochtendspits wel vaker dan je zou denken, in 2025 ook stuk Nakasendo gedaan en onze trein in Nagoya had meer dan uur vertraging om er te geraken. Die dag hadden we ook niets anders gepland dan te wandelen en terug te gaan. Bussen, zeker in landelijk gebied, kunnen wel al serieuze vertragingen hebben en daar heb je geen handige infoborden hoe lang het nog is etc...

Laten we even met voorbeeld kijken: Tokyo - Kyoto: shinkansen (station tot station) 2h10m

Vb deur tot deur: Ik heb random plek in tokyo genomen (Asakusa) naar +/- center kyoto Nijo Castle zegt google maps : 3h20m als snelste.
Dat is al een uur langer dat je onderweg bent. En dat is als alle connecties goed zitten. En dit zijn voor 2 van de best geconnecteerde plekken, zonder dat ik vertraging in calculeer voor eventueel rond te lopen met koffers. Realistisch is het dus wrs 3h30 -4h dat je onderweg kan zijn.

Op zich niets met zo te reizen natuurlijk. Enige dat wij kunnen adviseren is dat bijna iedere dag meerdere uren op een trein en bus zitten is vermoeiender dan je zou denken.
Kijk in al de planning volgende 2 aspecten :
- Hoe lang is het van deur tot deur
- Wat als we de 1 connectie missen: hoe lang is het tot de volgende connectie en hoe veel langer zijn we dan onderweg

Terug
Bovenaan