Investeren in vastgoed

Ik ga akkoord maar die hefboom is voor de gemiddelde persoon wel heel wat toch?

Ik verhuur mijn origineel appartement via sociale verhuur, dat is redelijk "ontzorgend", maar je huur is natuurlijk lager. Maar sowieso nog een pak meer gezever dan gewoon GVV's. Binnen enkele jaren zal ik dat dan ook waarschijnlijk verkopen en daar GVV's mee aankopen.

Echter, door een hypotheek was het nodige kapitaal "up front" wel serieus wat lager.
Ja, dat bedoel ik. Het is vooral die hefboom die het interessant maakt om op termijn van enkele decennia aan serieuze vermogensopbouw te kunnen doen.

Case: beschikbaar bedrag voor investering 450k.
Interesse in een appartement aan de kust
bruto huurinkomsten +- 25k ?
na aftrek belastingen , syndic, kosten verhuurdienst ... netto 10k ?
Bulletkrediet tot 300k , op 10 jaar aan 3.5% gerekend, heeft afossing van 875 , da's net iets hoger dan netto rendement.
Dus aankoopprijs appartement ergens tussen de 650-750k mogelijk.

Na corona is de kust wat minder aantrekkelijk geworden qua vastgoed, maar die trend is precies terug gebroken.
Dus los van de netto huurinkomsten , heb je natuurlijk ook de vastgoedwaarde die (hopelijk) meegroeit.
Jullie mening, pro's & cons?

Jullie mening, pro's & cons?
Je vraagtekens rond huurinkomsten zijn natuurlijk vrij belangrijke factoren om hier een mening over te kunnen hebben :P

Een belangrijke dat ik zie, is dat je registratierechten en andere initiële kosten niet meerekent. Dat is 12% registratierecht dus voor een app van €650k; of dus €78k. Met de rest van de notariskosten erbij zit je dus rond de €84k van kosten die je moet terugverdienen op 10j bovenop de intrest van het bulletkrediet.
Dan ga ik er van uit dat het plan is om te verkopen na 10j, of ga je de €300k kunnen neerleggen voor de afbetaling van het bulletkrediet na afloop?

Tja, die huurinkomsten ... ik kan natuurlijk niet anders dan dat inschatten op basis van wat internet research.
Terechte opmerking ivm de aankoopkosten die er nog bij komen, die had ik nog over het hoofd gezien.
Dan wordt het betreffende huurinkomsten, eventueel een nul-operatie.
Finaal heb je natuurlijk wel nog een pand in portefeuille ... En vanaf 10 jaar wordt het dan wel rendabel qua huurinkomsten.

Na afloop bullet, zal de mogelijkheid er zijn om te kopen ja.
Belangrijk om mee te nemen is ook de persoonlijke voorkeur. Wij gaan wel graag eens een weekend naar zee.

Puur investeringsgewijs is het misschien verstandiger om een appartement in Gent centrum te kopen vermoed ik. Maar da's dan puur voor verhuur inkomsten

Belangrijk om mee te nemen is ook de persoonlijke voorkeur. Wij gaan wel graag eens een weekend naar zee.

Puur investeringsgewijs is het misschien verstandiger om een appartement in Gent centrum te kopen vermoed ik. Maar da's dan puur voor verhuur inkomsten
Dan is het eigenlijk geen investering in vastgoed hé. Dan koop je een tweedeverblijf die je probeert te verhuren wanneer je het zelf niet gebruikt...
En hoe zwaar dit gaat doorwegen t.o.v. rendement/kosten kan enkel jij invullen natuurlijk.

Laatste punt wou ik net aanhalen, als je kijkt naar vakantieverhuur moet je het in eerste plaats voor jezelf doen en voor je eigen meerwaarde.
Een app of plaats waar je graag zelf naartoe gaat in off season en enkele weken tijdens peak season is belangrijker dan voor het maximale rendement te willen gaan.
Anders kan je inderdaad zoeken naar meer rendabele investeringen en gewoon een reisje/weekendje boeken door het meer rendement dat je ergens anders misschien maakt.
Nuloperatie is zeker niet verkeerd als je er zelf het nodige genot van hebt.

Wel da's beetje de afweging die ik nu aan het maken ben. Is een app aan de kust rendementsgewijs voldoende voor de balans eigen genot/verhuur. Of ben ik beter ergens anders in te investeren , meer rendement halen en dat gebruiken voor eigen plezier.

Kust afhankelijk van enkele topweken vs een vaste maandelijkse huurinkomst.
Bij dat van de kust heb ik 'beheer' als kost meegenomen om te ontzorgen. Want daar heb ik wel wat schrik voor, de rompslomp die erbij komt kijken. Zeker als je een gewoon huurpand verhuurt ... Dan moet je volgens mij wel wat chance hebben met uw vaste huurders + ervaring uit mijn omgeving heeft me geleerd dat het veel miserie met zich kan meebrengen om slechte huurders buiten te krijgen

Is een app aan de kust rendementsgewijs voldoende voor de balans eigen genot/verhuur.
Hangt er vanaf hoeveel eigen genot en wanneer 🤷‍♂️

Als je enkel off-season gaat, zal je meer rendement halen. Maar als ik persoonlijk zoiets koop voor (desnoods deels) eigen genot, wil ik er zelf ook wel genoeg gebruik van maken op de mooie momenten. En dat is moeilijk als je ook nog verhuurt, want ik wil last-minute kunnen beslissen. Maar dat is ook weer heel persoonlijk en kan niemand buiten jij op antwoorden.

Terug
Bovenaan