Investeren als bedrijf/bijberoep

discord22

Banned
Hallo,

Ik vroeg me af, ik heb een bijberoep en een zakelijke rekening waar wat geld op staat. Maar kan ik dat geld eigenlijk ook niet investeren in een index fonds bv, zodat dat ook wat rendeert? Niet zeker hoe het dan zit bij de belastingsaangifte.

Thanks
 
Bijberoep, waarschijnlijk eenmanszaak? Dat kan/mag perfect, elke rekening binnen een eenmanszaak is gewoon een "privé" rekening. Je doet er goed aan je privé rekening van je zakelijke te scheiden (fiscus mag enkel de zakelijke/gemengde rekeningen inkijken, niet de privé) maar in principe is deze zakelijke rekening ook gewoon van jou persoonlijk. Belasting op deze inkomsten identiek als dat je de investering via je privé rekening zou doen. Wel opletten, ook verliezen zijn dan niet aftrekbaar in je bijberoep, dus mocht je dit geld nog nodig hebben voor vb belastingafrekening, sociale bijdragen,... best voorzichtig zijn.

Bijberoep via vennootschap? Ook dat kan/mag perfect, maar gelden blijven eigendom van de vennootschap. Winst/verlies komt ook toe aan de vennootschap. Afhankelijk van welke investeringen zal de opbrengst (of kost) fiscaal al dan niet belast of afgetrokken kunnen worden.
 
Investeren via het bedrijf klinkt goed en chiq, maar biedt geen voordelen
Ook wel kort door de bocht zeker?
Ik hoop eerder dat hier wat meer nuttige antwoorden in dit topic komen van personen die het effectief doen want ik zit wat in hetzelfde stadia.
Ik zit ook met een groot aandeel in liquidatiereserve, dat geld staat dus voor minimum 5 jaar 'vast', je kan het gebruiken en ermee doen wat je wil maar nog niet naar je prive brengen, dus waarom zou je dat geld niet investeren, al is het om inflatie tegen te gaan.
 
Ook wel kort door de bocht zeker?
Ik hoop eerder dat hier wat meer nuttige antwoorden in dit topic komen van personen die het effectief doen want ik zit wat in hetzelfde stadia.
Ik zit ook met een groot aandeel in liquidatiereserve, dat geld staat dus voor minimum 5 jaar 'vast', je kan het gebruiken en ermee doen wat je wil maar nog niet naar je prive brengen, dus waarom zou je dat geld niet investeren, al is het om inflatie tegen te gaan.
Slapend geld laten zitten in de vennootschap brengt al helemaal niks op. Dan beter bv een rendement trachten te halen zoals ik doe met dividend aandelen. Wel belast in de venootschapsbelasting, maar beter iets dan niets.
 
Slapend geld laten zitten in de vennootschap brengt al helemaal niks op. Dan beter bv een rendement trachten te halen zoals ik doe met dividend aandelen. Wel belast in de venootschapsbelasting, maar beter iets dan niets.
Of een bullet krediet aan jezelf uitkeren en daarmee prive beleggen.
 
Ik heb een BV en zit wat met dezelfde vraag.
Ik heb cash op een spaarrekening staan dat jaarlijks opbouwt, waar telkens +-om de 5 jaar een nieuwe wagen mee gekocht wordt. Maar gedurende die 5 jaar staat het gewoon op een spaarrekening. Als dit (of systematisch een deel) in een ETF zit, is 5 jaar toch al een mooie termijn om er wat uit te halen. Zeker wanneer ik niet verplicht ben om die er op een exact moment te moeten uithalen. Kan bv. een cashinjectie uit privé doen als er net een correctie plaatsgevonden heeft en er een wagen 'moet' gekocht worden. Lijkt mij win-win als daar geen addertjes bijzitten qua kosten.
Als €40000 na 5 jaar €45000 wordt, is dat toch gratis een leuk optiepakket erbij:)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan