"Meer maatregelen" = "minder verspreiding" kan alleszins al door 1 simpel voorbeeld tegengesproken worden: de paas-afkoelingsweek. Dat zorgde voor meer verschillende bubbels en meer transmissie naar kwetsbare ouderen. Een ander voorbeeld is de CST, waarbij dat invoeren ervoor zorgde dat mensen zich ongeremder voelden en het zorgde voor meer massaverspreiding. Of winkeluren beperken, waardoor het drukker wordt in die weinige winkeluren. Of sluitingsuren van horeca die maken dat men nadien thuis bijeen gaat zitten ("want de avond is nog jong"). Zo eenvoudig is die wetenschap niet altijd. De modellen die effecten van maatregelen 1-op-1 aan x% minder besmettingen linken zijn zeer schaars en gecontesteerd. Ik herhaal wat ik al zo vaak zij: men kan wel theoretische modellen maken maar menselijk gedrag is vaak nog iets anders en virologen missen daar soms dingen (wat logisch is wegens niet hun kernexpertise).Hoe kun je dat gevoel hebben? Het is toch duidelijk dat "meer maatregelen" = "meer effect op de verspreiding". Dat is gewoon wetenschap. Dat is wat de virologen duidelijk maken.
Draagvlak en controle zijn belangrijk. Maar contraproductief is toch ook gewoon onzin? Jij beweert "Als er een volledige lockdown komt gaan er MEER contacten zijn." Dat is wat je nu zegt?
Ik ben benieuwd hoe je nog extra wilt inzetten op sensibilisering. Jij komt toch ook in de corona maatregelen & updates topic? Hoe denk je de mensen die daar pleiten voor minder maatregelen aan de hand van sensibilisering hun contacten te laten beperken? En dat zijn dan nog mensen die goed mee zijn, up-to-date zijn, ... in vergelijking met heel wat andere (bv. armere) milieus.
Ik snap dat dat voortschrijdende inzichten kunnen zijn, maar na 1,5 jaar zou men mogen inzien dat je niet de hele tijd alles in regels moet proberen leggen als je niet zeker bent.
Wat volgens mij veel vaker dan ze willen erkennen speelt, is dat zo'n overlegcomité en welke maatregelen dan ook al tot een soort bewustzijn en aangepast gedrag zorgt. Luister 's morgens naar de fileoverzichten op de radio en je kan perfect aanduiden wanneer er een OC heeft plaatsgevonden. En dát zijn dingen die volgens mij wél een verschil maken. Door elke week andere zaken te gaan willen reguleren, neemt het draagvlak weg. Dat is ondertussen wel al een paar keer door o.a. Vansteenkiste bestudeerd en geconcludeerd. En als het draagvlak weg is ga je contraproductieve impact krijgen.
Het is allemaal niet zwart-wit. Ik denk dat de meesten zich naar best vermogen aanpassen en dat je daar al heel veel effect kan mee beogen, meer dan te verbieden om met 6 in een tuin rond een vuurkorf af te spreken en maar eentje toe te laten naar de wc te gaan bijvoorbeeld. En ik ben echt hoopvol dat zoiets kan volstaan om de ziekenhuispiek weer te overwinnen. Een lockdown afkondigen (als in je mag je huis niet uit, je mag niemand zien, je moet je zaak sluiten) zou eigenlijk nooit meer mogen, en al zeker niet "uit voorzorg".
En ik ben voor de rest ook totaal niet tegen maatregelen of zo. Integendeel. Maar wel deze die (liefst op lange termijn) draaglijk zijn en blijven. Mondmaskers, telewerk, ventilatie, desnoods tijdelijk wat minder volk zien, wat grotere events on hold,... moet allemaal kunnen.