Internationaal Covidnieuws

Trouwens net een mail gehad van mijn vaccinatiecentrum dat ze in de kerstvakantie aan hetzelfde tempo doorgaan als ervoor omdat de regering wil dat het sneller gaat.
De extra uitnodigingen worden daarom digitaal verstuurd ipv per brief om sneller te zijn.

Blijkbaar lag het dus niet aan de logistiek of gebrek aan vrijwilligers?

Zou het kunnen dat ik toch geen gebrek aan realiteitszin had (jouw woorden), maar dat er toen wel degelijk een gebrek aan sense of urgency was bij de politici?
  1. Sense of urgency uitspraak was pre-omikron. En laat dat nu net de reden zijn dat ze willen versnellen. Zoals al meermaals gezegd, verandert de situatie constant. Ik haal ook geen ouwe koeien van u uit de sloot om dan te zeggen "kijk, ik had toch gelijk!!!!" terwijl de situatie niet meer te vergelijken valt...
  2. Niet alle vaccinatiecentra. Neem bijvoorbeeld dit die zelfs 2 weken gesloten is (van horen zeggen omdat ze geen personeel vinden, maar dat is niet zeker. Dat het 2 weken toe is wel.): https://www.ninove.be/coronavaccinatie#gesloten
  3. En voor de duidelijkheid, dat is ELZ dender-zuid. Niet ELZ Dender, die ook gesloten is maar om andere redenen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/1...ijnszonde-dender-over-sluiting-sommige-vacci/
    Met als uitschieter het belangrijkste praktische argument:
    We vragen de tijd om die beslissing praktisch te kunnen uitvoeren. Het is niet wanneer de politiek een beslissing neemt, dat morgen alles kan uitgerold worden.
  4. Idem in Knokke trouwens: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211214_95554209
  5. Het is niet omdat dit in vaccinatiecentrum 1 kan, dat het overal lukt. Dit artikel was paar dagen geleden niet betalend maar als ik het mij goed herinner kaartte dat aan dat er effectief te weinig vrijwilligers zijn: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211214_93868363
  6. En hierin staat exact mijn punt van de vorige keer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/1...tiecentra-tijdelijk-gesloten-tijdens-de-fees/
    "We mogen niet vergeten dat de mensen die in de centra werken, de vrijwilligers en zorgprofessionals, intussen een jaar bezig zijn. We moeten daar ook respect voor hebben", stelt Dirk Ramaekers van de Taskforce Vaccinatie.
    "Bovendien hebben we ook gemerkt dat mensen die uitgenodigd worden om tijdens de feestdagen een prik te krijgen, toch wat minder geneigd zijn om naar de centra te komen."

Twee hoopgevende figuren. Leeftijds-breakdown die de ernst van Omikron weergeeft via de CFR (case-fatality-rate) van gehospitaliseerden t.o.v. de vorige varianten, en de gemiddelde duur het in het ziekenhuis.

FGy0P7vUcAEYg36

FGzS0clVUAMz6W9

Sense of urgency uitspraak was pre-omikron. En laat dat nu net de reden zijn dat ze willen versnellen. Zoals al meermaals gezegd, verandert de situatie constant. Ik haal ook geen ouwe koeien van u uit de sloot om dan te zeggen "kijk, ik had toch gelijk!!!!" terwijl de situatie niet meer te vergelijken valt...
Ach:

Janus 23 oktober: "Waarom worden boosters niet ter beschikking gesteld voor wie dat wil?"
"En wat als de 2-doses vaccins nog meer in effectiviteit blijken af te nemen met de tijd? Gaan we dan bij de 5de golf en variant Zeta opnieuw zeggen "ah ja, maar nu is het te laat ivm booster voor deze golf, iedereen terug mondmaskers aub en horeca toe"

Misschien kan je mij stevig pakken in mijn ongelijk met het feit dat ik het variant Zeta noemde, terwijl het Omicron werd.

1. En hierin staat exact mijn punt van de vorige keer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/1...tiecentra-tijdelijk-gesloten-tijdens-de-fees/
    "We mogen niet vergeten dat de mensen die in de centra werken, de vrijwilligers en zorgprofessionals, intussen een jaar bezig zijn. We moeten daar ook respect voor hebben", stelt Dirk Ramaekers van de Taskforce Vaccinatie.
    "Bovendien hebben we ook gemerkt dat mensen die uitgenodigd worden om tijdens de feestdagen een prik te krijgen, toch wat minder geneigd zijn om naar de centra te komen."
Ramaekers?
Ik zal anders zijn job overnemen, dan stonden we er veel beter voor.

22 oktober: fenomenale data komen uit voor boosters.
Janus: "Hopelijk trekken ze de vaccinatie open naar -65 ook, dan hebben we geen gezever in december en januari, zeker moest er een grotere griepuitbraak bijkomen."

23 oktober, Ramaekers: "Ten slotte stipt het hoofd van de Taskforce Vaccinatie aan dat een algemene derde prik uitrollen geen ad-hocoplossing is om de stijgende coronacurve in Vlaanderen een halt toe te roepen. “Waarom wordt niet gekeken naar eenvoudige maatregelen die hun nut al bewezen hebben, zoals het mondmasker en het COVID Safe Ticket?”, vraagt Ramaekers zich luidop af."

Deze kan tellen.
Honderden extra hospitalisaties, doden, en miljoenen economische schade door de fenomenale inschattingsfouten van die man.

En nu durft hij nog zonder blozen te zeggen "ja, 2 weekjes congé is ok, die vrijwilligers zijn al een jaar in de weer". Alsof je niet voor een minimumbezetting kan zorgen of alternatieven kan vinden.

Het is net de meest acute periode ooit, Omicron heeft een verdubbeltijd van 2,5 dagen, DE oplossing (boosteren) is voorhanden, maar in de periode van exponentiële curve die er aan zit te komen, bazelt die man er gewoon opnieuw op los.

Laatst bewerkt:
Britse studie besluit dan weer dat er op basis van de huidige data geen bewijs te vinden is dat Omikron een minder ernstig ziektebeeld heeft.

“The study finds no evidence of Omicron having lower severity than Delta, judged by either the proportion of people testing positive who report symptoms, or by the proportion of cases seeking hospital care after infection,” said the research team, led by Professor Neil Ferguson, an infectious disease modeller and government science adviser.

However, they cautioned that hospitalisation data “remains very limited at this time”. The study said data suggested “at most limited changes in severity compared with Delta”.

Twee hoopgevende figuren. Leeftijds-breakdown die de ernst van Omikron weergeeft via de CFR (case-fatality-rate) van gehospitaliseerden t.o.v. de vorige varianten, en de gemiddelde duur het in het ziekenhuis.

FGy0P7vUcAEYg36

FGzS0clVUAMz6W9
Volgens mij is het veel te vroeg om dit soort statistieken op te maken.

Geen complot ofzo. Maar trekt ZA nu gewoon niet sneller conclusies om het imago op te poetsen en de internationale beperkingen teniet doen?

En ondertussen gaat Nederland morgen misschien in een harde Lockdown uit vrees voor Omicron...wat is het verschil met ons? Er zijn daar minder patiënten in ziekenhuis en minder op icu dan in België? Wat weten zij wat wij niet weten?

En ondertussen gaat Nederland morgen misschien in een harde Lockdown uit vrees voor Omicron...wat is het verschil met ons? Er zijn daar minder patiënten in ziekenhuis en minder op icu dan in België? Wat weten zij wat wij niet weten?
Ik wou die vraag hier ook stellen. Nederland heeft in verhouding alleszins minder IC bedden dan België. Maar is dat de enige reden?

Paniek bij hun Gems...OMT. of zoiets omdat ze het niet weten. De maatregelen zijn daar al veel strenger dan bij ons....ik hoop dat uit de hospitalitsatie cijfers blijkt dat de paniek niet nodig was....hoe gaan de opnames in Denemarken? Er was iemand hier die zei dat deze week enorm belangrijk was ik lees wel dat alle cultuur in Denemarken dicht gaat...maar niets over hospitalisaties

Hoogste aantal gedetecteerde besmettingen in New York.

Hospitalisaties bij piek: 1600
Hospitalisaties nu: 46

Ik hoop dat ze bij ons naar hospitalisaties gaan kijken en niet naar cases, zeker als de meerderheid omicron wordt.

Hoogste aantal gedetecteerde besmettingen in New York.

Hospitalisaties bij piek: 1600
Hospitalisaties nu: 46

Ik hoop dat ze bij ons naar hospitalisaties gaan kijken en niet naar cases, zeker als de meerderheid omicron wordt.
Als iedereen zich bij het kleinste kuchje naar het testcentrum zal begeven hoop ik inderdaad dat er niet enkel naar de cases gekeken wordt.

Vandaag wou ik bij de ICI Paris een cadeaubon gaan halen voor m'n moeder (onorigineel, I know), en kreeg daar de boodschap dat dat vandaag niet zou lukken omdat hun systeem overbelast was. Volgens de winkelierster omdat er vandaag ook veel Nederlanders naar België aan het komen waren, dus dat begint al goed.

Anderzijds ik denk dat er sowieso al veel Nederlanders naar België kwamen want ook nu moest daar alles al dicht vanaf 17h00.

Maar hé? Ik begrijp er niets van.
Ik wel, veel lagere ziekenhuiscapaciteit in Nederland dan ons. (3 per 1000 inwoners tov 5,5 in België).

Maar hey, hun debt/gdp is wat lager, dus dat maakt besparingen een goede afweging volgens liberalen :p
Gaan trouwens alle Nederlanders nu gewoon niet naar België komen als hier alles vrijwel open is?
Misschien wordt het in België ook zo, wie weet wat de politici beslissen...

Het is wel zo dat ze in Denemarken nog in een stijgende delta golf zaten, en nu omicron er bovenop, dus bij hen verwonderen de strengere maatregelen mij niet.

We hebben wel weer chance hier dat er een paar landen wat eerder zijn én dat we in de dalende kant van de deltagolf zitten, we gaan volgende week perfect zien of de hospitalisatiecijfers in denemarken ook sterk omhoog gaan.
Indien niet, all clear hier.

Laatst bewerkt:

Maar hé? Ik begrijp er niets van.
Gaan trouwens alle Nederlanders nu gewoon niet naar België komen als hier alles vrijwel open is?
De Ardennen gaan vol zitten wss ...

Amper boosters, de helft van UCI bedden tov België.
Ach ja onze economie kan er maar wel bij varen :unsure:

Ook hier zal men volgen dan:

Van Ranst: "Ook wij zullen wellicht moeten verstrengen”

Alles wijst erop dat Nederland vanavond een harde lockdown krijgt om het coronavirus en vooral de omikronvariant in te dijken. In VTM NIEUWS reageert viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven): “Wellicht zullen we nog strenger moeten worden.”

Dus houdt u maar vast.

"We kunnen ons iets meer permitteren dan Nederland , maar niet veel"

De astronomische schuldenberg wordt alsmaar meer astronomisch.

Blijkbaar zijn in London 25% van de 'new hospital cases' mensen die al in ziekenhuis lagen voor iets anders, en nu positief testen op omicron.

Substantieel verschil, en ik hoop dat ze dit overal uitsplitsen alvorens op basis hiervan beslissingen te nemen.

Terug
Bovenaan