Internationaal Covidnieuws

Uit bericht van sneeuwstorm:

Vandaag in de krant: de hoge gezondheidsraad bekijkt dit momenteel nog.

Ondertussen al sinds september goedgekeurd door de EMA, zijn er in de US al 5 miljoen gezet, alsook in Israel, goedgekeurd in Nederland etc. zonder 1 probleemgeval.

Maar de hoge gezondheidsraad gaat op zijn gemakje bekijken.
Tijd gehad sinds september.

Niet dat 90% dit zal doen, maar zelfs 50% is een gigantische extra barrière.

Maar neen, het zullen eerder nieuwe maaaaatregelen worden, dát gaat meestal wel.
Tegen het moment waarop de Omikron golf met maximale intensiteit over ons zal gaan, zullen ze goed en wel begonnen zijn met kinderen te vaccineren. Tegen dan heeft het ook al geen zin meer.

Minder volk die Corona krijgt = minder kans op mutaties toch? Virussen muteren altijd, het zijn geen levende wezens met een bewustzijn, die doelgericht muteren om een vaccin te ontwijken. Het is gewoon duur puur toeval dat een nieuwe variant ontstaat die beter resistent is.
Ik zie niet in hoe een vaccin zou slechter zijn dan een natuurlijke besmetting, om immuniteit te krijgen.

Over massale vaccinatie gesproken:
Ik kwam onlangs deze opinie tegen: https://www.trouw.nl/opinie/stop-de...ie-van-het-coronavirus-af-te-remmen~b4fbc58b/
Pure quatsch of heeft die mens een punt?
Beta en Omicron komen uit Afrika, het minst gevaccineerde continent.
Delta uit India, op dat moment niet gevaccineerd.

Los van het feit dat met vaccins er nu al honderdduizenden doden vermeden werden, en veel minder en minder harde lockdowns nodig zijn dan wanneer je het virus zou laten razen.

Dat grapje van 'natuurlijke immuniteit' mag dan bijna stoppen want het is menselijke en economische quatch :)

Maar het gaat initieel wel de hele samenleving plat leggen als we blijven testen/tracen - hoogrisicocontact/quarantaine blijven toepassen zoals nu.
Zodra blijkt dat de ziekenhuizen niet overbelast gaan worden, zou die strategie moeten aangepast worden. En ergens ga ik ervanuit dat dat ook gaat gebeuren in de toekomst.

Beta en Omicron komen uit Afrika, het minst gevaccineerde continent.
Delta uit India, op dat moment niet gevaccineerd.
Common misconception.
Beta en omicron zijn waarschijnlijk niet in Afrika ontstaan. Omicron zat al in Nederland een week voor het in Zuid-Afrika ontdekt werd...
Delta mogelijks niet in India.
Dit is enkel waar ze het eerst opgemerkt zijn.

En toevallig worden ze telkens opgemerkt op plekken waar ze een goede infrastructuur hebben en pro-actief aan genoom sequentiëring doen.

Zodra blijkt dat de ziekenhuizen niet overbelast gaan worden, zou die strategie moeten aangepast worden. En ergens ga ik ervanuit dat dat ook gaat gebeuren in de toekomst.

Het valt alleszins te hopen dat onze beleidsmakers tegen dan niet verzand blijken te zijn in een zero-covid-fetish.

Het valt alleszins te hopen dat onze beleidsmakers tegen dan niet verzand blijken te zijn in een zero-covid-fetish.
Ik heb niet echt dat gevoel gehad tot hiertoe hoor. Anders waren ook al die versoepelingen er niet gekomen in augustus, september en oktober.
Men reageert ook altijd veel te laat, pas wanneer het heel duidelijk wordt dat de opnames in het ziekenhuis (en vooral ICU) dan de pan begint uit te swingen. Dat wijst niet echt op een zero-covid-fetish voor mij.

Common misconception.
Beta en omicron zijn waarschijnlijk niet in Afrika ontstaan.
Delta mogelijks niet in India.
- Beta: "Phylogeographic analysis suggests this variant emerged in the Nelson Mandela Bay area in July or August 2020"
Ik vermoed dat de Nelson Mandela Bay in Afrika zal liggen.

- Delta: "The Delta variant is only one of three variants of the lineage B.1.617, all of which were first detected in India."
En toevallig zijn de uitbraken van Delta in India zo maar even 3 maanden voor de uitbraken in de Westerse landen.

Omicron weten we nog te weinig over, maar het zou toch extreem toevallig zijn dat de grootste uitbraak een maand geleden al begon in Zuid-Afrika, en we deze nu pas even groot zien worden in de UK, Denemarken en de rest.

Ik denk dus dat het veel waarschijnlijker is dat mijn stelling klopt, dan jouw bewering dat het nog puur onzeker is.

Common misconception.
Trouwens net een mail gehad van mijn vaccinatiecentrum dat ze in de kerstvakantie aan hetzelfde tempo doorgaan als ervoor omdat de regering wil dat het sneller gaat.
De extra uitnodigingen worden daarom digitaal verstuurd ipv per brief om sneller te zijn.

Blijkbaar lag het dus niet aan de logistiek of gebrek aan vrijwilligers?

Zou het kunnen dat ik toch geen gebrek aan realiteitszin had (jouw woorden), maar dat er toen wel degelijk een gebrek aan sense of urgency was bij de politici?

Als omikron veilig blijkt ,waarom laten we het dan niet gewoon los gaan ? Dat is toch juist goed om een zwakker virus de boel te laten overnemen ? Men doet nu alles om omikron buiten te houden(zie Frankrijk) , maar ik snap niet goed waarom ?

Als omikron veilig blijkt ,waarom laten we het dan niet gewoon los gaan ? Dat is toch juist goed om een zwakker virus de boel te laten overnemen ? Men doet nu alles om omikron buiten te houden(zie Frankrijk) , maar ik snap niet goed waarom ?
Omdat bij 40% lagere hospitalisaties, je alsnog dik in de shit komt als het virus dubbel zo besmettelijk blijkt...

700 Omicron gevallen vandaag, verdubbeltijd van 2-3 dagen, betekent tegen oudejaar 30.000 à 40.000 gevallen per dag :cautious:

En binnen 2 weken vertrekken we niet van lege ziekenhuizen zoals 3 maanden geleden, maar reeds halfvolle ziekenhuizen en ICU.

Wat een beetje kut is.
Langs de andere kant hebben we chance dat we nu al in de dalende lijn zaten, anders was het nog vol bovenop de stijgende delta ook.

Dus vermoedelijk krijgen we extra maatregelen tegen binnen 10 dagen - 2 weken.
Ik denk niet dat de politiek zich kan permitteren om zich te misrekenen op de hospitalisatiecijfers van Omicron.
Als het dan toch minder goedaardig blijkt te zijn, is het binnen 3 weken te laat tenzij met full lockdown zoals in maart 2020.

Langs de andere kant: ziekenhuizen in Gauteng lopen totaal niet over... Maar nemen we dat risico? :)
Moest Omicron 3 weken later gekomen zijn, zou ik zeggen ba ja, ziekenhuizen zijn toch leeg. Maar van halfvolle ziekenhuizen vertrekken in een snel stijgende golf, is nogal tricky.

Tenzij we binnen 2 weken zien, dat de ziekenhuiscijfers echt niet stijgen maar blijven dalen.

Niet gemakkelijk voor de politici, het is van dag tot dag nieuwe data bekijken en dan beslissen op basis van incomplete informatie 🙃

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er niet veel beslist of verstrengt gaat worden voor het einde van dit jaar. Zou me verbazen.

De scholen gaan vanaf morgen 3 weken toe. Veel mensen hebben nog verlof op te nemen en zijn dus sowieso al weinig of minder op het werk.

De winkels sluiten? Zo dicht bij kerst/nieuwjaar? Dat gaan ze niet durven.
Nog wat meer gaan snoeien in activiteiten/cultuur? Hmmm... veel is al afgelast.

Mensen gaan vertellen dat ze geen kerst/nieuwjaar met hun familie/vrienden mogen vieren, dat gaat sowieso al niet meer pakken. En al zeker niet meer zo kortdag.

Ze zullen wel gewoon afwachten tot (minstens) 3 januari. Momenteel zijn de cijfers nog in dalende lijn. Ze hebben in het verleden nooit op voorhand geanticipeerd, dus ik zou verwonderd zijn, moesten ze dat nu wél doen. Al helemaal omdat het allemaal nog onzeker is.

Iedereen nu nog zijne kerstdiner afbellen op het laatste moment, dat zie ik toch niet meer gebeuren. Dan zou het bij mij toch kust-mijn-kloten zijn.
Ik denk dat de grote Omikron golf sowieso voor januari gaat worden.

Ik verwacht een verlengde kerstvakantie voor de scholen als ze na Nieuwjaar nog eens samen gaan zitten in volle Omikron paniek.
Tenminste, als ze blijven vasthouden aan de huidige "2 besmettingen binnen de week is klas toe voor 7 dagen". Want met de besmettelijkheid van Omikron is het niet of je het gaat opdoen maar wanneer. Dus de facto komen die quarantaineregels er op neer dat de scholen massaal gaan sluiten.

Ik verwacht een verlengde kerstvakantie voor de scholen als ze na Nieuwjaar nog eens samen gaan zitten in volle Omikron paniek.
Tenminste, als ze blijven vasthouden aan de huidige "2 besmettingen binnen de week is klas toe voor 7 dagen". Want met de besmettelijkheid van Omikron is het niet of je het gaat opdoen maar wanneer. Dus de facto komen die quarantaineregels er op neer dat de scholen massaal gaan sluiten.
al bij al zijn er nog altijd veeeeel meer klassen open dan toe.

"

Hoewel de huidige gegevens over de ernst van de infectie die verband houdt met de Omicron VOC beperkt blijven, is er tot op heden bewijs voor bezorgdheid dat de Omicron VOC in verband kan worden gebracht met een significante vermindering van de werkzaamheid van het vaccin tegen SARS-CoV-2-infectie. Zelfs in het geval van een lagere infectie/ziekte-ernst met de Omicron VOC, zal een steile, exponentiële toename van gevallen veroorzaakt door de Omicron VOC resulteren in een groeiend aantal gevallen met ernstige ziekte. Aangezien EU/EER-landen nog steeds worden geconfronteerd met de ernstige impact van de Delta VOC-golf, zou een verdere stijging van het aantal ziekenhuisopnames de gezondheidszorgstelsels snel kunnen overweldigen. We beoordelen daarom de impact van de verspreiding van de Omicron VOC als ZEER HOOG."

De kerstvakantie is al verlengd voor de lagere scholen.

De klassen moeten enkel sluiten als de 2 besmettingen gebeuren in de school, niet als er 2 kinderen na de vakantie niet mogen komen omdat ze corona hebben.

Terug
Bovenaan