Als omikron veilig blijkt ,waarom laten we het dan niet gewoon los gaan ? Dat is toch juist goed om een zwakker virus de boel te laten overnemen ? Men doet nu alles om omikron buiten te houden(zie Frankrijk) , maar ik snap niet goed waarom ?
Omdat bij 40% lagere hospitalisaties, je alsnog dik in de shit komt als het virus dubbel zo besmettelijk blijkt...
700 Omicron gevallen vandaag, verdubbeltijd van 2-3 dagen, betekent tegen oudejaar 30.000 à 40.000 gevallen per dag
En binnen 2 weken vertrekken we niet van lege ziekenhuizen zoals 3 maanden geleden, maar reeds halfvolle ziekenhuizen en ICU.
Wat een beetje kut is.
Langs de andere kant hebben we chance dat we nu al in de dalende lijn zaten, anders was het nog vol bovenop de stijgende delta ook.
Dus vermoedelijk krijgen we extra maatregelen tegen binnen 10 dagen - 2 weken.
Ik denk niet dat de politiek zich kan permitteren om zich te misrekenen op de hospitalisatiecijfers van Omicron.
Als het dan toch minder goedaardig blijkt te zijn, is het binnen 3 weken te laat tenzij met full lockdown zoals in maart 2020.
Langs de andere kant: ziekenhuizen in Gauteng lopen totaal niet over... Maar nemen we dat risico?

Moest Omicron 3 weken later gekomen zijn, zou ik zeggen ba ja, ziekenhuizen zijn toch leeg. Maar van halfvolle ziekenhuizen vertrekken in een snel stijgende golf, is nogal tricky.
Tenzij we binnen 2 weken zien, dat de ziekenhuiscijfers echt niet stijgen maar blijven dalen.
Niet gemakkelijk voor de politici, het is van dag tot dag nieuwe data bekijken en dan beslissen op basis van incomplete informatie