Interessepeiling: Boekenclub

Interesse in een BeyondGaming leesclub?

  • Ja: anders (verduidelijking in thread)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    27

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Is het een idee om misschien eens een soort boekenclub te doen? Waar je een boek kan nomineren en er iedere x aantal tijd een boek wordt gelezen "door iedereen" en daarna in specifieke thread besproken kan worden? A la album of the week ofzo.

Is misschien eerder iets voor jaren 50 huisvrouwen of mensen met teveel tijd maar zou mij wel helpen om eens wat andere types / genres te lezen.
U vraagt, wij peilen!

Er werd ooit al eens een boekenclub opgestart (de "leescirkel"). Een boek uitkiezen dat genoeg mensen wouden lezen was een uitdaging, maar niet zozeer het grootste probleem. Logistiek bleek het wel moeilijk om met zijn allen dat boek op hetzelfde moment te lezen. Daardoor viel het concept van een boekenclub wat in elkaar, en na die 2 rondes is er niet mee verder gegaan.

Een alternatief waar ik ook al aan heb gedacht, is in plaats van een leesclub waar iedereen hetzelfde boek leest, een uitdaging waar iedere user om de beurt een thema mag kiezen, waarin de andere users dan vrij een boek mogen kiezen om te lezen en dan te bespreken. Bijvoorbeeld "vergeten klassiekers", "Afrikaanse auteurs", "cyberpunk", "sportbiografieën", "sprekende dieren", ...

Hebben jullie nog ideeën?
 
U vraagt, wij peilen!

Er werd ooit al eens een boekenclub opgestart (de "leescirkel"). Een boek uitkiezen dat genoeg mensen wouden lezen was een uitdaging, maar niet zozeer het grootste probleem. Logistiek bleek het wel moeilijk om met zijn allen dat boek op hetzelfde moment te lezen. Daardoor viel het concept van een boekenclub wat in elkaar, en na die 2 rondes is er niet mee verder gegaan.

Een alternatief waar ik ook al aan heb gedacht, is in plaats van een leesclub waar iedereen hetzelfde boek leest, een uitdaging waar iedere user om de beurt een thema mag kiezen, waarin de andere users dan vrij een boek mogen kiezen om te lezen en dan te bespreken. Bijvoorbeeld "vergeten klassiekers", "Afrikaanse auteurs", "cyberpunk", "sportbiografieën", "sprekende dieren", ...

Hebben jullie nog ideeën?
:nono:
 
Ik ben wel voor het tweede idee te vinden. Dit heeft voor mij twee voordelen.
1) Je kan zelf kiezen hoe lijvig het boek is, afhankelijk van hoeveel tijd je hebt op dat moment.
2) Binnen een genre kan je een boek vinden dat voor jou toegankelijk is. Ik zou bijvoorbeeld nooit spontaan een sportbiografie lezen maar als ik goed zoek zal ik in dat genre ook wel een boek vinden dat ik graag zou lezen. Maar als ik de bio van Verstappen moet lezen sla ik die maand waarschijnlijk al over.
 
Ooh klinkt leuk!

Ik was niet zeker of ik wel zou stemmen. Ik vind het heel moeilijk om bepaalde boeken te 'moeten' lezen. Het moment dat ik van lezen een soort taak maakt, wil ik eigenlijk ook helemaal niet meer lezen 😅.
Ik heb dan gestemd voor de genre keuze.

Ik denk wel als je de weg op gaat van een specifiek boek te kiezen dat het wel belangrijk is dat de boeken niet te lang mogen zijn en redelijk toegankelijk. Natuurlijk zijn dat twee zaken die voor verschillende mensen ook iets anders kunnen betekenen.
 
Na alles grondig door te nemen, volg ik ook het idee van een mix. Bvb 5 boeken in eenzelfde thema. Op die manier zal er voor elk wat wils zijn, qua inhoud, aantal bladzijden,...
 
Ik ben een fan van het tweede idee. Keuze binnen een vastgelegd genre. Dan zal ik al sneller geneigd zijn het vol te houden en mee te doen.
 
Ik ben ook wel te vinden voor die "keuze van boek binnen genre, maar dan binnen 3 a 5 voorgestelde boeken". Lijkt me iets toegankelijker en geeft ook meer aanzet tot onderling bespreken van die boeken, gezien er normaal dan wel iemand zal zijn die ook dat boek gelezen heeft.
 
Ik sluit me aan bij de 3-5 boeken binnen een genre. Als we met 18 zijn (het aantal votes tot nu toe) is er de kans op 18 verschillende boeken waardoor de discussie waarde ook héél laag wordt. Wanneer je er 3-5 hebt ga je altijd wel eensgezinde vinden die hetzelfde boek hebben gekozen.
 
Als je met 3-5 verschillende boeken werkt ga je ook wel goed moeten werken met spoilers om de lezers van een ander boek niet te spoilen over het jouwe.

Ik zou het zelf ook wel leuk vinden om tijdens het lezen reeds wat dingen in de thread te kunnen posten mits spoiler a la :
DUMBLEDORE IS DOOD?????
Zodat er wat interactie is tijdens het lezen ook, of gaat dat misschien het doel van de boekenclub wat voorbij?
 
Hoe worden de boeken dan uitgekozen? Dit lijkt me namelijk ook niet super gemakkelijk 😅.
Want ik neem aan met genre, dat we meer bedoelen thema?
 
Terug
Bovenaan