Interessepeiling: Boekenclub

Interesse in een BeyondGaming leesclub?

  • Ja: anders (verduidelijking in thread)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    27
Hoe worden de boeken dan uitgekozen? Dit lijkt me namelijk ook niet super gemakkelijk 😅.
Want ik neem aan met genre, dat we meer bedoelen thema?
Ik zou zeggen: iedereen kan zich inschrijven, en om de buurt mag iemand een thema + 3 boeken nomineren.

Maandelijks vind ik misschien al wat veel? Ik zou wel graag zoveel mogelijk deelnemen, maar toch ook nog voldoende mijn eigen boeken ook kunnen lezen. Als er genoeg deelnemers zijn, is het niet erg als een deel soms afhaakt, maar het lijkt me ook voor degene die het thema+boeken kiest wel fijner als iedereen die wil meedoen, zoveel mogelijk kan meedoen?
 
Ik zou zeggen: iedereen kan zich inschrijven, en om de buurt mag iemand een thema + 3 boeken nomineren.

Maandelijks vind ik misschien al wat veel? Ik zou wel graag zoveel mogelijk deelnemen, maar toch ook nog voldoende mijn eigen boeken ook kunnen lezen. Als er genoeg deelnemers zijn, is het niet erg als een deel soms afhaakt, maar het lijkt me ook voor degene die het thema+boeken kiest wel fijner als iedereen die wil meedoen, zoveel mogelijk kan meedoen?

1 week toekennen per 100 bladzijden dat het dikste van de genomineerde boeken heeft, met een minimum van 1 maand zelfs als alle opties onder de 400 pagina's zijn.
Of als dat te ambitieus is, 2 weken per 100 bladzijden.
 
Je zou ook kunnen kiezen voor een boek dat in het publiek domein is, dan kan iedereen het gewoon downloaden. De personen die liever een fysiek boek hebben, kunnen dat dan vaak ook voor een paar euro vinden. Of alles zelf afdrukken uiteraard.

Iets genre The Picture of Dorian Gray, The Adventures of Huckleberry Finn, Jane Eyre, The Time Machine, To The Lighthouse,...

Maar goed ik volg zolang het zoals bij coldplayke niet te veel interfereert met de 50 boeken die ik nog ongelezen heb liggen en op de planning staan. Ofwel moet ik die lijst geven en kan dat het eerste thema zijn, mogen jullie daar iets uit kiezen!
 
Je zou ook kunnen kiezen voor een boek dat in het publiek domein is, dan kan iedereen het gewoon downloaden. De personen die liever een fysiek boek hebben, kunnen dat dan vaak ook voor een paar euro vinden. Of alles zelf afdrukken uiteraard.

Iets genre The Picture of Dorian Gray, The Adventures of Huckleberry Finn, Jane Eyre, The Time Machine, To The Lighthouse,...

Maar goed ik volg zolang het zoals bij coldplayke niet te veel interfereert met de 50 boeken die ik nog ongelezen heb liggen en op de planning staan. Ofwel moet ik die lijst geven en kan dat het eerste thema zijn, mogen jullie daar iets uit kiezen!

Ik heb nu al een kast die uitpuilt van de (ongelezen) boeken, dus ik zou zelf waarschijnlijk enkel meedoen als het een boek is dat ik uit de bieb kan uitlenen of in het publieke domein behoort. Daar ben ik wel even eerlijk in.
 
Is de discussie over de boeken niet wat een boekenclub bijeenhoudt? Als iedereen zijn eigen boek in hetzelfde genre kiest, hoe ga je dan 'bijeenkomen'? Iedereen die zijn eigen ervaring komt vertellen in een topic met bijna 0% interactie?
 
Is de discussie over de boeken niet wat een boekenclub bijeenhoudt? Als iedereen zijn eigen boek in hetzelfde genre kiest, hoe ga je dan 'bijeenkomen'? Iedereen die zijn eigen ervaring komt vertellen in een topic met bijna 0% interactie?
Ik denk dat we geland waren op:

User kiest een thema en 3 boeken binnen dat thema. Andere users kiezen vrij voor 1 van die 3 boeken.

Als jullie het liever anders hebben, en users laten stemmen op de voorgestelde boeken, waarna iedereen het boek met de meeste stemmen leest, dat gaat ook.
 
Ik denk dat we geland waren op:

User kiest een thema en 3 boeken binnen dat thema. Andere users kiezen vrij voor 1 van die 3 boeken.

Als jullie het liever anders hebben, en users laten stemmen op de voorgestelde boeken, waarna iedereen het boek met de meeste stemmen leest, dat gaat ook.
Het zijn allebei wel leuke voorstellen eigenlijk.
 
Mijn voorkeur gaat naar de gulden middenweg. Telkens een thema met 3 genomineerde boeken. Zo heeft ieder een keuze maar is de selectie beperkt genoeg zodat elk boek in principe meerdere lezers zal hebben.

Qua timing, kwestie dat het combineerbaar blijft met de andere boeken die we lezen, andere hobbies, gezin,... kunnen we bvb elke 3 maand een nieuwe ronde doen. 1 maand nominatie, 1 maand lezen, 1 maand nabespreking. Ik laat maar een ballonnetje op, wat denken jullie?
 
Ik had gisteren een inschrijvingsthread gestart (https://www.beyondgaming.be/threads/boekenclub-inschrijvingsthread.22642/), maar wel met instructies dat we toch hetzelfde boek lezen, omdat ik schrik heb dat de userbase niet groot genoeg is om de besprekingen dan ook nog eens te verdelen. We kunnen dat nog aanpassen, maar dan moeten de mensen die boeken willen nomineren wel zorgen dat er een rode draad/thema door de keuzes loopt (+ dat er toch zeker een makkelijk beschikbaar boek tussen zit).
 
Ik herinner me vaag de leescirkel. Ging goed van start maar de animo verdween quasi volledig bij Anna Karenina, dus wees voorzichtig bij de nominaties ;) Ik heb vanaf mei normaal opnieuw tijd dus ik probeer aan te sluiten.

Uit de leescirkel archieven:
Boek 1: To kill a mockingbird - Harper Lee
Boek 2: The book thief - Markus Zusak
Boek 3: Hersenschimmen - J. Bernlef
Boek 4: Anna Karenina - Leo Tolstoy
Boek 5: 1984 - George Orwell
 
Ik had gisteren een inschrijvingsthread gestart (https://www.beyondgaming.be/threads/boekenclub-inschrijvingsthread.22642/), maar wel met instructies dat we toch hetzelfde boek lezen, omdat ik schrik heb dat de userbase niet groot genoeg is om de besprekingen dan ook nog eens te verdelen. We kunnen dat nog aanpassen, maar dan moeten de mensen die boeken willen nomineren wel zorgen dat er een rode draad/thema door de keuzes loopt (+ dat er toch zeker een makkelijk beschikbaar boek tussen zit).
No offence, maar waarom een poll organiseren als er toch geen rekening mee wordt gehouden?

Ik ben geen boekenverslinder en hierdoor valt toch een deel toegankelijkheid weg. Want wat als mijn bib dat ene boek niet heeft of het is uitgeleend? Wil niet zagen, maar ik vind het jammer.
 
No offence, maar waarom een poll organiseren als er toch geen rekening mee wordt gehouden?

Ik ben geen boekenverslinder en hierdoor valt toch een deel toegankelijkheid weg. Want wat als mijn bib dat ene boek niet heeft of het is uitgeleend? Wil niet zagen, maar ik vind het jammer.
Ik begrijp je wel, maar om het basisidee van een boekenclub te testen dacht ik dat het misschien toch beter was om de keuzes in eerste instantie te beperken en zien hoeveel interactie er tussen users is als ze éénzelfde boek hebben gelezen. Als dat goed loopt, kunnen we nog kijken om het concept te verbreden.
 
Ik dacht overigens dat dat al een klein beetje de consensus was na de discussie hier in het topic? Vrije keuze in een genre is gewoon te breed, zelfs als je voor sub-sub-genres kiest. Dan zou je eigenlijk al gewoon het genre en de uitwerking van het boek/auteur moeten gaan bespreken maar van boekbesprekingen komt er dan weinig tot niets in huis, dan is het gewoon "welk fictieboek heb je recent gelezen" in een iets strakker jasje.
 
Ik kijk er alvast naar uit! Ik hoop stiekem dat ik het boek ook vind als audioboek zodat ik het kan beluisteren als ik al fietsend ga werken.
 
Terug
Bovenaan