Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Als bepaalde delen al gerenoveerd zijn is dat natuurlijk wel een dikke plus.

Dan ga je in principe enkel energetisch moeten renoveren in de toekomst, kan ook wel wat kosten maar daar zijn ook wel premies voor natuurlijk, voor pakweg een nieuwe keuken of badkamer niet.
De keuken zal ooit wel aangepakt worden. Is nu gewoon een oerdegelijke keuken. We kunnen rustig sparen en ruimte voor ruimte aanpakken.
 
Bugh, ondertussen al ruim een jaar op zoek naar bouwgrond waarvan 9 maanden intensief. Mocht ik 50k meer budget hebben, was er geen enkel probleem. Maar die heb ik dus niet 🤷🏼‍♀️
Ondertussen serieus aan het overwegen om toch ook gronden voor halfopen bebouwing mee in overweging te nemen... Er is er eentje 8km verderop die heel veel kans maakt. Op veel vlakken ideaal maar wel verder van het werk, school van de dochter, openbaar vervoer,...
Ook 3km verderop is er eentje voor halfopen bebouwing die wel interessant is. 300m van mijn ouders (ietsje te dicht voor mij, maar een zaligheid voor een kind dat gek is op hen natuurlijk), 3km dichter bij het werk, net buiten het centrum dus vlakbij winkels, openbaar vervoer,... Maar niet de "groene oase" die ik ook heel belangrijk vind (al is het met een perceel van 1100 m2 wel mogelijk om wat oase te creëren 😁).

Dus slaat die twijfel weer toe he... Compromissen sluiten? Of toch nog een jaartje blijven zoeken in de hoop dat.. 🙈🙄😓
Veel zal afhangen van hoe dringend het is. Als jouw huis verkocht is en je moet tijdelijk huren of bij je ouders inwonen, dat trek je liever geen 3 jaar gok ik. Als er geen tijdsdruk is, en geen impact op jouw financiën dan kan je blijven zoeken.

Een slimme inrichting van een tuin kan veel doen qua oase gevoel. Alleen qua potentieel geluidsoverlast moet je dan wat meer oppassen.
 
Veel zal afhangen van hoe dringend het is. Als jouw huis verkocht is en je moet tijdelijk huren of bij je ouders inwonen, dat trek je liever geen 3 jaar gok ik. Als er geen tijdsdruk is, en geen impact op jouw financiën dan kan je blijven zoeken.

Een slimme inrichting van een tuin kan veel doen qua oase gevoel. Alleen qua potentieel geluidsoverlast moet je dan wat meer oppassen.
Helaas komt er wel wat tijdsdruk op nu, wat het lastiger maakt. Maar ben vandaag me gaan informeren over wat mogelijk is op het verste/groenste van de twee terreinen bij het gemeentehuis (meer fan ik zelf dacht) én een mailtje gestuurd naar een potentiële buur die als enige "nadeel" kan zeggen dat ze heeft moeten onderkelderen omdat het terrein licht helt. Voor de rest was de info die ze gaf al gekend door mij.

Het andere terrein ken ik (ouders wonen "achter den hoek") maar wacht nog op antwoord van het stadsbestuur op mijn vragen, daar mag je niet meer zomaar binnen springen dus heb ze moeten doormailen...
Normaal ben ik heel daadkrachtig in dat soort beslissingen en het voelt heel vreemd aan dat ik, wat bouwgrond betreft, al zo lang aan het twijfelen ben over wat nu "juist" is. Groen en rust versus bereikbaarheid en gemak. Het laatste jaar niets in mijn budget gevonden dat beide combineert... :S
 
Er komt gisteren een appartement online rond 14:00 uur op immoweb: meteen gebeld en gemaild. Eer we iemand te pakken kregen, reeds de boodschap gekregen dat we vermoedelijk al te laat zijn voor een bezoek te brengen.

Het leven zoals het is, op zoek naar een woonst in Brussel 🤦‍♂️.

Wat zijn de meningen hier om een bod te doen zonder de opschortende voorwaarde om een lening te bekomen?

Ik ben er namelijk 99,99% zeker van dat wij een lening zullen krijgen voor het vooropgesteld bedrag, gelet op eigen inbreng + mooie inkomen (vraag zal dus eerder zijn welke bank de meest interessante rente zal geven).

Dat zeer kleine risico ben ik dus wel bereid te nemen (zal er mijn slaap niet voor laten), nu ik vermoed dat dit voor een verkoper een doorslaggevend element kan zijn (zoals bij @LaCucaracha?).

Any thoughts?
 
Laatst bewerkt:
Er komt gisteren een appartement online rond 14:00 uur op immoweb: meteen gebeld en gemaild. Eer we iemand te pakken kregen, reeds de boodschap gekregen dat we vermoedelijk al te laat zijn voor een bezoek te brengen.

Het leven zoals het is, op zoek naar een woonst in Brussel 🤦‍♂️.
Wij hebben lang naar sites zoals immoweb gekeken maar dat werkt niet. Wat wel werkt is rondrijden in de buurt waar je wil wonen, kijken naar te koop signs, buurtbewoners aanspreken of ze niets weten. Onze bouwgrond hebben wij gevonden nadat we een huis bezocht hebben. Het huis lag ons niet en er was al veel interesse. Terrein ernaast lag brak en die mens ging daar nog een huis opzetten, maar hij was nog blijer met snel cashen.
 
Er komt gisteren een appartement online rond 14:00 uur op immoweb: meteen gebeld en gemaild. Eer we iemand te pakken kregen, reeds de boodschap gekregen dat we vermoedelijk al te laat zijn voor een bezoek te brengen.

Het leven zoals het is, op zoek naar een woonst in Brussel 🤦‍♂️.

Wat zijn de meningen hier om een bod te doen zonder de opschortende voorwaarde om een lening te bekomen?

Ik ben er namelijk 99,99% zeker van dat wij een lening zullen krijgen voor het vooropgesteld bedrag, gelet op eigen inbreng + mooie inkomen (vraag zal dus eerder zijn welke bank de meest interessante rente zal geven).

Dat zeer kleine risico ben ik dus wel bereid te nemen (zal er mijn slaap niet voor laten), nu ik vermoed dat dit voor een verkoper een doorslaggevend element kan zijn (zoals bij @LaCucaracha?).

Any thoughts?
Als je niet liegt op de formulieren van online simulatie van hello bank of Keytrade weet je direct of je de lening kan krijgen...
Dan zou ik deze er uit laten.
 
Wij hebben lang naar sites zoals immoweb gekeken maar dat werkt niet. Wat wel werkt is rondrijden in de buurt waar je wil wonen, kijken naar te koop signs, buurtbewoners aanspreken of ze niets weten. Onze bouwgrond hebben wij gevonden nadat we een huis bezocht hebben. Het huis lag ons niet en er was al veel interesse. Terrein ernaast lag brak en die mens ging daar nog een huis opzetten, maar hij was nog blijer met snel cashen.

Hoor ik inderdaad vaker en dat lijkt me een goede tactiek. In een stedelijke omgeving ligt dan denk ik wel wat moeilijker: ons zoekterrein is zeer groot, verkoopborden worden gewoonweg niet gemaakt/geplaatst (eer het gedrukt is, is het al verkocht..) + het is niet zo evident om buren/buurtbewoners aan te spreken (er is vaak ook niet zoveel contact tussen buren zoals op 'den buiten').

Staan wel op een contactlijst van een projectontwikkelaar die projecten in onze stijl doet, maar that's all..

Als je niet liegt op de formulieren van online simulatie van hello bank of Keytrade weet je direct of je de lening kan krijgen...
Dan zou ik deze er uit laten.

Dat lijkt inderdaad zeker voldoende. Al een mooie rentevoet online, dus hopelijk krijgen we daar IRL nog een stuk van.
 
Dat zeer kleine risico ben ik dus wel bereid te nemen (zal er mijn slaap niet voor laten), nu ik vermoed dat dit voor een verkoper een doorslaggevend element kan zijn (zoals bij @LaCucaracha?).

Any thoughts?
Wie anno 2021 geen lening kan krijgen is imo echt niet goed bezig.
Je telt de worst case inkomens op en deelt door 3. Dan reken je met 2% rente en dat is wat je kan lenen grosso modo. Het kan vanaf daar alleen positiever worden.
 
Helaas komt er wel wat tijdsdruk op nu, wat het lastiger maakt. Maar ben vandaag me gaan informeren over wat mogelijk is op het verste/groenste van de twee terreinen bij het gemeentehuis (meer fan ik zelf dacht) én een mailtje gestuurd naar een potentiële buur die als enige "nadeel" kan zeggen dat ze heeft moeten onderkelderen omdat het terrein licht helt. Voor de rest was de info die ze gaf al gekend door mij.

Het andere terrein ken ik (ouders wonen "achter den hoek") maar wacht nog op antwoord van het stadsbestuur op mijn vragen, daar mag je niet meer zomaar binnen springen dus heb ze moeten doormailen...
Normaal ben ik heel daadkrachtig in dat soort beslissingen en het voelt heel vreemd aan dat ik, wat bouwgrond betreft, al zo lang aan het twijfelen ben over wat nu "juist" is. Groen en rust versus bereikbaarheid en gemak. Het laatste jaar niets in mijn budget gevonden dat beide combineert... :S
Vanwaar de tijdsdruk?

Ik zou in jouw geval geen compromissen maken en verder blijven zoeken.

Waarom gaan voor een huis dat maar half uw goesting is?
Dan kan je toch evengoed blijven wonen waar je nu woont...
 
Wat zijn de meningen hier om een bod te doen zonder de opschortende voorwaarde om een lening te bekomen?

Ik ben er namelijk 99,99% zeker van dat wij een lening zullen krijgen voor het vooropgesteld bedrag, gelet op eigen inbreng + mooie inkomen (vraag zal dus eerder zijn welke bank de meest interessante rente zal geven).

Dat zeer kleine risico ben ik dus wel bereid te nemen (zal er mijn slaap niet voor laten), nu ik vermoed dat dit voor een verkoper een doorslaggevend element kan zijn (zoals bij @LaCucaracha?).

Any thoughts?
Ik bied altijd met opschortende voorwaarde, maar geef in ene keer mee dat ik gerust wil praten om die eruit te laten.

Vanwaar de tijdsdruk?

Ik zou in jouw geval geen compromissen maken en verder blijven zoeken.

Waarom gaan voor een huis dat maar half uw goesting is?
Dan kan je toch evengoed blijven wonen waar je nu woont...
Gok, maar mogelijks omdat ze hare vent (logisch) moet uitkopen, en die (wederom logisch) ook dat geld nodig heeft voor iets anders?
 
Vanwaar de tijdsdruk?

Ik zou in jouw geval geen compromissen maken en verder blijven zoeken.

Waarom gaan voor een huis dat maar half uw goesting is?
Dan kan je toch evengoed blijven wonen waar je nu woont...
Ik bied altijd met opschortende voorwaarde, maar geef in ene keer mee dat ik gerust wil praten om die eruit te laten.


Gok, maar mogelijks omdat ze hare vent (logisch) moet uitkopen, en die (wederom logisch) ook dat geld nodig heeft voor iets anders?
@Lint nope, all mine! 😇

@TNTim als mijn huis verkocht is, moet ik er uit. En als ik geen eigen stek heb, huren. Dat is pas ècht weggesmeten geld! Gemiddeld 800 euro voor een huis met tuin (kan geen mechelaar op een balkon van een appartement steken ;p).. Om daarna nóg eens te verhuizen met een kleuter die bij wijze van spreken niets anders doet dan verhuizen...

Ene bouwgrond is al afgevallen omwille van de verkavelingsvoorschriften, 1 februari afspraak met de architect ivm andere stuk grond...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
@TNTim als mijn huis verkocht is, moet ik er uit. En als ik geen eigen stek heb, huren. Dat is pas ècht weggesmeten geld! Gemiddeld 800 euro voor een huis met tuin (kan geen mechelaar op een balkon van een appartement steken ;p).. Om daarna nóg eens te verhuizen met een kleuter die bij wijze van spreken niets anders doet dan verhuizen...
Huren zou inderdaad weggesmeten geld zijn.
Maar aangezien je nog volop een bouwgrond zoekt, dacht ik dat uw huis nog lang niet te koop stond.
 
Huren zou inderdaad weggesmeten geld zijn.
Maar aangezien je nog volop een bouwgrond zoekt, dacht ik dat uw huis nog lang niet te koop stond.
Ik kan geen overbruggingskrediet krijgen omdat ik met mijn huidige lening al bijna maximaal leen wat mag met mijn inkomen. Ik moet dus eerst mijn huis verkopen (getekende compromis is voldoende voor de bank) eer ik een lening krijg voor de nieuwe woning.
 
Ik ben niet volledig mee :thinking: je spreekt over bouwgrond en dus ook over bouwen (laat ons voor het gemak zeggen vanaf aankoop bouwgrond 1 jaar (dat wil dus zeggen dat je al op voorhand met architect een plan hebt ingediend hierop wat dus perfect kan, je hoeft geen eigenaar te zijn, enkel het 'risico' dat akte niet doorgaat)). En je wil niet huren en krijgt geen overbruggingskrediet, waar woon je dan tijdens het bouwen..?
 
Huis verkopen en datum van intrek na 1 jaar zetten?
Is sowieso wel een risico (welke bouw verloopt volgens plan), ma het kan wel.
 
Houtskeletbouw is een optie, dat zetten ze op 4 maanden.

Andere optie is al een tuinhuis zetten met wc en kitchenette (toch enkel voor mezelf en dochter in co-ouderschap) in zodat ik daar enkele maanden kan overbruggen.

En ook een caravan of tijdelijke woonunits zijn een optie.

En natuurlijk gevraagd aan de makelaar om zo lang mogelijk in de woning te kunnen blijven na verkoop ;)
 
Architect is bij ons met het voorstel gekomen om een deel van ons huis (grondige verbouwingen + bijbijbouw) in CLT te doen. Heb er al veel dingen over gehoord. Zijn hier mensen met ervaring?
 
Houtskeletbouw is een optie, dat zetten ze op 4 maanden.

Andere optie is al een tuinhuis zetten met wc en kitchenette (toch enkel voor mezelf en dochter in co-ouderschap) in zodat ik daar enkele maanden kan overbruggen.

En ook een caravan of tijdelijke woonunits zijn een optie.

En natuurlijk gevraagd aan de makelaar om zo lang mogelijk in de woning te kunnen blijven na verkoop ;)
Houtskeletbouw vind ik persoonlijk dan nog de enige deftige optie uit uw lijst.
Maar er mag dan 0,0 mis gaan of je zit serieus in de miserie. :confused:

Ik ben het helemaal niet vaak eens met SomeDude, maar ik denk ook dat je in uw situatie beter uitkijkt naar een bestaande woning...
 
Terug
Bovenaan