Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Houtskeletbouw is een optie, dat zetten ze op 4 maanden.

Andere optie is al een tuinhuis zetten met wc en kitchenette (toch enkel voor mezelf en dochter in co-ouderschap) in zodat ik daar enkele maanden kan overbruggen.

Waarom is het kopen van een bestaande woning eigenlijk geen optie?
 
Ik wou eigenlijk net hetzelfde voorstellen als PieterJan. Wij wouden ook heel graag bouwen, maar wisten gewoon dat we er met een budget van 400k niet gingen komen.
 
Ik volg toch ook de mening van de rest, Mulan. Je komt over als een heel sympathieke vrouw die het goed bedoeld, maar tevens ook behoorlijk naïef. Bouwen kost handenvol geld en dat heb je onvoldoende. Je persoonlijke situatie is dan ook niet ideaal te noemen (recent gescheiden, laag loon met behoorlijk wat kosten (dochter, hond, lening)). Akkoord dat je met weinig kan rondkomen, maar een bouwgrond aankopen en een huis zetten in die situatie is toch op zijn minst bijzonder te noemen. Heb je al eens een excel aangemaakt met alle te verwachten kosten en hoe je denkt dat te kunnen financieren? Kan je beroep doen op een erfenis, ouders die borg staan,...?
Bezint eer ge begint.
 
Ik volg toch ook de mening van de rest, Mulan. Je komt over als een heel sympathieke vrouw die het goed bedoeld, maar tevens ook behoorlijk naïef. Bouwen kost handenvol geld en dat heb je onvoldoende. Je persoonlijke situatie is dan ook niet ideaal te noemen (recent gescheiden, laag loon met behoorlijk wat kosten (dochter, hond, lening)). Akkoord dat je met weinig kan rondkomen, maar een bouwgrond aankopen en een huis zetten in die situatie is toch op zijn minst bijzonder te noemen. Heb je al eens een excel aangemaakt met alle te verwachten kosten en hoe je denkt dat te kunnen financieren? Kan je beroep doen op een erfenis, ouders die borg staan,...?
Bezint eer ge begint.
Natuurlijk heb ik de berekening gemaakt, ik ben ook heel strikt in mijn budget in die zin dat ik 15% van mijn bouwbudget over moet houden om onverwachtse kosten op te kunnen vangen, die ik natuurlijk niet vermeld aan de mensen waarmee ik aan tafel zit. Heb 2 offertes van bouwfirma's én eentje van een architect waarbij ik gewoon zei: "dit is mijn budget, kan je mij daar een all-in voor bezorgen, of niet?". Op ongeveer 10.000 euro na, konden ze dat allemaal. 🤷🏼‍♀️
Eentje (Sibomat) zei direct dat ze dat niet konden, maar waren heel hulpvaardig om me door te verwijzen.

Als ik naar huizen ga kijken, weet ik ook redelijk goed aan welke kostenraming ik ga komen. Waar ik wél interesse in had, was snel verkocht - en ik laat me niet overhaasten - en de rest kon me niet bekoren. Of de prijs toch niet ;)
 
@Mulan face it je hebt geen geld om te bouwen. Tenzij een Tiny-house maar of je daar gelukkig van gaat zijn.
Met mijn budget zet ik een "tiny house" ter grootte van een doorsnee tweeslaapkamerappartement. Met dat verschil dat mijn "balkon" een paar honderd vierkante meter zal zijn 😉
Vergeet niet dat ik geen volwaardig gezin daarin onder moet brengen. Maakt een heel groot verschil!
 
Natuurlijk heb ik de berekening gemaakt, ik ben ook heel strikt in mijn budget in die zin dat ik 15% van mijn bouwbudget over moet houden om onverwachtse kosten op te kunnen vangen, die ik natuurlijk niet vermeld aan de mensen waarmee ik aan tafel zit. Heb 2 offertes van bouwfirma's én eentje van een architect waarbij ik gewoon zei: "dit is mijn budget, kan je mij daar een all-in voor bezorgen, of niet?". Op ongeveer 10.000 euro na, konden ze dat allemaal. 🤷🏼‍♀️
Eentje (Sibomat) zei direct dat ze dat niet konden, maar waren heel hulpvaardig om me door te verwijzen.

Als ik naar huizen ga kijken, weet ik ook redelijk goed aan welke kostenraming ik ga komen. Waar ik wél interesse in had, was snel verkocht - en ik laat me niet overhaasten - en de rest kon me niet bekoren. Of de prijs toch niet ;)
Let even op. Een kostenraming is heel mooi, maar het blijft een raming. Ik spreek uit ervaring, en de ervaringen van mensen in mijn omgeving en die ik al gesproken heb, je gaat u nooit aan die raming kunnen houden. Zelfs als je SOD bouwt dan zal je niet 100% u kunnen vastpinnen op een vaste prijs.
Doe bij u raming maar gerust 10% bij, dat lijkt me realistisch.

Hoe dan ook moedig dat je u in uw situatie in dergelijk avontuur durft te gooien.
 
Let even op. Een kostenraming is heel mooi, maar het blijft een raming. Ik spreek uit ervaring, en de ervaringen van mensen in mijn omgeving en die ik al gesproken heb, je gaat u nooit aan die raming kunnen houden. Zelfs als je SOD bouwt dan zal je niet 100% u kunnen vastpinnen op een vaste prijs.
Doe bij u raming maar gerust 10% bij, dat lijkt me realistisch.

Hoe dan ook moedig dat je u in uw situatie in dergelijk avontuur durft te gooien.
Ik zeg toch dat ik 15% reken voor onverwachte kosten? 😉
Dit is dan nog minimaal gerekend (minimum bedrag dat ik voor mijn huis wil als verkoopprijs, ruwe schatting die wat te ruim is voor wat ik de bank nog moet voor het huis dat ik nu heb)
 
Alles hangt gewoon af van de offerte hé. Is die op voorhand goed doorsproken en aangepast aan jouw wensen en noden, dan zal die prijs wel effectief kloppen (dan is 10% marge echt niet nodig).
Verkopen ze je echter gewoon het standaard lastenboek, zonder aanpassingen, en zeggen ze "we zien dan achteraf wel", dan kan je je idd wel aan een paar verrassingen verwachten. Al hangt het ook daar natuurlijk wel weer af van de materialen, technieken en budgetten die voorzien zijn in dat standaard lastenboek.

In elk geval, let wel ook op de termijn. De tijd dat HSB firma's op 4 maand effectief de woning volledig klaar hebben is ook wat gepasseerd. Reken doorgaans toch op zijn minst 6 maand. Tenzij het natuurlijk effectief tiny houses zijn die grotendeels al op voorhand worden gemaakt en als modules ter plaatse worden gezet, kan wel effectief een pak sneller gaan.

Vergeet uiteraard ook de sondering op de grond niet. Heb je die nog niet, probeer te regelen dat je dit voor aankoop kan laten doen. Kost je wel +-500€ maar dan ben je tenminste zeker over de stabiliteit en draagkracht van de grond. Probleem is dat de meeste eigenaars van gronden dat niet gaan toestaan (niet onlogisch natuurlijk, want bij een slecht resultaat is hun grond minder waard). Indien je nog geen sondering hebt, informeer eens bij naastgelegen (recente) woningen of ze extra kosten hebben gehad voor de fundering. Indien ze het niet meer weten zal het wel ok zijn, indien ze 10k of meer hebben bijbetaald voor de fundering zullen ze het nog wel herinneren.

Al heb je daar wel een voordeel bij HSB of tiny houses dat die minder draagkracht vereisen van de grond.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik zeg toch dat ik 15% reken voor onverwachte kosten? 😉
Dit is dan nog minimaal gerekend (minimum bedrag dat ik voor mijn huis wil als verkoopprijs, ruwe schatting die wat te ruim is voor wat ik de bank nog moet voor het huis dat ik nu heb)
Wij zijn uiteindelijk een 80k boven budget gegaan door een opeenstapeling van problemen. Hebben daardoor nog een extra lening moeten nemen. Was beetje extreme situatie maar neem aub voldoende provisie. Was geen sleutel op de deur dus is mss een andere situatie, maar het is dus voortdurend keuzes maken en toegevingen doen.
 
Architect is bij ons met het voorstel gekomen om een deel van ons huis (grondige verbouwingen + bijbijbouw) in CLT te doen. Heb er al veel dingen over gehoord. Zijn hier mensen met ervaring?
Clt zijn toch die dikke gelijmde houten platen?

Heb het opgezocht en ge moet wel voor de hout look zijn, dan kunt ge wel nog mooie dingen maken in u huis als afwerking.

Nadeel van clt waarom wij het niet gaan doen is dat echt alles op voorhand uitgetekend moet zijn. Ook na enkele jaren later een stopcontact bijzetten, mag je een firma met een goeie frees laten komen...
 
Met mijn budget zet ik een "tiny house" ter grootte van een doorsnee tweeslaapkamerappartement. Met dat verschil dat mijn "balkon" een paar honderd vierkante meter zal zijn 😉
Vergeet niet dat ik geen volwaardig gezin daarin onder moet brengen. Maakt een heel groot verschil!
Een paar honderd vierkante meter braakliggende grond. Aanleg van een beetje tuin kost u ook al snel 20-25k en lijkt me straf dat die aannemers dat mee in hun prijs hebben en je gaat al meteen volledige alles moeten omheinen voor uw hond bv.

Wij zijn ook maar met 2, grond zal wel duurder geweest zijn dan waar jij kijkt maar dan nog zou ik het alleen (zonder enige financiële hulp) niet kunnen betalen.

Zou dan toch eens willen zien voor welk bedrag ze u een huis van 100m2 kunnen zetten, zal dan ongetwijfeld ook met goedkoopste materialen dat je kan vinden zijn
 
Somedude: jij vertrekt dan ook vanuit de startpositie (lijkt me toch) dat je ongeveer 100% moet lenen.
Ik vertrek vanuit de positie dat ik de grond, notaris, grondwerken (dus ook omheining), architect en aansluitingskosten "cash" kan betalen door wat overblijft met de verkoop van mijn huis. Enige wat ik dus "moet" lenen is de kostprijs van mijn huis.
 
Alles hangt gewoon af van de offerte hé. Is die op voorhand goed doorsproken en aangepast aan jouw wensen en noden, dan zal die prijs wel effectief kloppen (dan is 10% marge echt niet nodig).
Verkopen ze je echter gewoon het standaard lastenboek, zonder aanpassingen, en zeggen ze "we zien dan achteraf wel", dan kan je je idd wel aan een paar verrassingen verwachten. Al hangt het ook daar natuurlijk wel weer af van de materialen, technieken en budgetten die voorzien zijn in dat standaard lastenboek.

In elk geval, let wel ook op de termijn. De tijd dat HSB firma's op 4 maand effectief de woning volledig klaar hebben is ook wat gepasseerd. Reken doorgaans toch op zijn minst 6 maand. Tenzij het natuurlijk effectief tiny houses zijn die grotendeels al op voorhand worden gemaakt en als modules ter plaatse worden gezet, kan wel effectief een pak sneller gaan.

Vergeet uiteraard ook de sondering op de grond niet. Heb je die nog niet, probeer te regelen dat je dit voor aankoop kan laten doen. Kost je wel +-500€ maar dan ben je tenminste zeker over de stabiliteit en draagkracht van de grond. Probleem is dat de meeste eigenaars van gronden dat niet gaan toestaan (niet onlogisch natuurlijk, want bij een slecht resultaat is hun grond minder waard). Indien je nog geen sondering hebt, informeer eens bij naastgelegen (recente) woningen of ze extra kosten hebben gehad voor de fundering. Indien ze het niet meer weten zal het wel ok zijn, indien ze 10k of meer hebben bijbetaald voor de fundering zullen ze het nog wel herinneren.

Al heb je daar wel een voordeel bij HSB of tiny houses dat die minder draagkracht vereisen van de grond.
Omdat houtskelet zeker een optie is, moet ik minder rekening houden met natte grond. Dan werken ze schroefpaalfunderingen of zo een betonnen "grachten". 500 euro voor de studie lijkt me ook heel weinig? Ik lees online eerder 1200 euro?
Voor de bouwgrond die op dit moment nog in de running is, heb ik al meermaals gemaild met de bewoners van het enige lot dat al bebouwd is. Zij hebben moeten onderkelderen in functie van de stabiliteit maar zij liggen slechter gelegen (op het steilste stuk van een helling).
Daarom dat ik met de architect ter plaatse ga gaan met de verkavelingsvoorschriften in de aanslag om te zien of het financieel allemaal haalbaar is of niet.
 
Somedude: jij vertrekt dan ook vanuit de startpositie (lijkt me toch) dat je ongeveer 100% moet lenen.
Ik vertrek vanuit de positie dat ik de grond, notaris, grondwerken (dus ook omheining), architect en aansluitingskosten "cash" kan betalen door wat overblijft met de verkoop van mijn huis. Enige wat ik dus "moet" lenen is de kostprijs van mijn huis.
Vandaar mijn vroeg hoe groot je wil bouwen en met welk budget?
10k minder met verkoop huis en u buffer is al de helft.

Kelder en ineens is u buffer al niet toereikend meer
Sondering kost zeker geen 1200 euro
 
Natuurlijk heb ik de berekening gemaakt, ik ben ook heel strikt in mijn budget in die zin dat ik 15% van mijn bouwbudget over moet houden om onverwachtse kosten op te kunnen vangen, die ik natuurlijk niet vermeld aan de mensen waarmee ik aan tafel zit. Heb 2 offertes van bouwfirma's én eentje van een architect waarbij ik gewoon zei: "dit is mijn budget, kan je mij daar een all-in voor bezorgen, of niet?". Op ongeveer 10.000 euro na, konden ze dat allemaal. 🤷🏼‍♀️
Eentje (Sibomat) zei direct dat ze dat niet konden, maar waren heel hulpvaardig om me door te verwijzen.

Als ik naar huizen ga kijken, weet ik ook redelijk goed aan welke kostenraming ik ga komen. Waar ik wél interesse in had, was snel verkocht - en ik laat me niet overhaasten - en de rest kon me niet bekoren. Of de prijs toch niet ;)
Wil je de prijzen delen van de offerte en de afmetingen van het huis?
 
Vandaar mijn vroeg hoe groot je wil bouwen en met welk budget?
10k minder met verkoop huis en u buffer is al de helft.

Kelder en ineens is u buffer al niet toereikend meer
Sondering kost zeker geen 1200 euro
Wij hebben voor manueel sonderen (terrein was verlaagd tov straat dus gewone machine kon er niet op) 1240 euro exclusief betaald. De ‘gewone offerte was 650 euro.
 
Wil je de prijzen delen van de offerte en de afmetingen van het huis?
Goedkoopste 125.000 btw inclusief voor 80m2 (werken met vaste modules van 40m2)
Duurste 142.000 btw incl voor 88m2
Beide modulebouw.
Architect rekent gewoon 1500 euro per m2 maar was direct veel creatiever aan het denken dan bij de modulebouw, vond ik wel leuk!

Volledig afgewerkt allemaal, funderingen inbegrepen.
Studies, architectenkosten, waterput,... Niet inbegrepen.
Budget (zonder reserve) is 150.000 voor de woning.
 
Laatst bewerkt:
80m2 gelijkvloers? Hoeveel schiet daar netto van over: 65-70m2

Om daar dan keuken, woonkamer, toilet, inkom, berging/technische ruimte, 2 slaapkamers en een badkamer in te steken: enoy!
 
Terug
Bovenaan