Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Mijn budget is trouwens berekend op wat ik gewend ben van af te betalen al van mijn 26ste. Ik ben dus niet naar de banken gegaan met de vraag "wat kan ik maximaal lenen?" maar gewoon "mijn afbetaling is 600 euro en ik wil daar absoluut niet boven gaan".
 
80m2 gelijkvloers? Hoeveel schiet daar netto van over: 65-70m2

Om daar dan keuken, woonkamer, toilet, inkom, berging/technische ruimte, 2 slaapkamers en een badkamer in te steken: enoy!
Ja, dat dat jouw keuze niet is, is al heel lang duidelijk... 🙄
Een aparte hal is het eerste wat de architect heeft geschrapt en een apart toilet én een badkamer voor anderhalve persoon is ook wel overdaad he 😉
 
Ik heb ook gekeken naar wat ik nu wel en niet gebruik van ruimte. Naar ruimte toe ben ik tevreden met het huis waar we nu in wonen, nooit het gevoel gehad dat het hier te klein is.
Rijwoning van 125m2.
Zolder: 25m2 die de laatste jaren uitsluitend als stockage van mijn ex zijn spullen werd gebruikt.
Bureau (enkel door ex gebruikt) + 2 trappen die ik niet ga hebben op een gelijkvloerse woning: 20m2
Blijft er nog 80m2 over die we dus wél gebruiken. 🤷🏼‍♀️ en dat is inclusief inkomhal en twee afzonderlijke toiletten.
 
Goedkoopste 125.000 btw inclusief voor 80m2 (werken met vaste modules van 40m2)
Duurste 142.000 btw incl voor 88m2
Beide modulebouw.
Architect rekent gewoon 1500 euro per m2 maar was direct veel creatiever aan het denken dan bij de modulebouw, vond ik wel leuk!

Volledig afgewerkt allemaal, funderingen inbegrepen.
Studies, architectenkosten, waterput,... Niet inbegrepen.
Budget (zonder reserve) is 150.000 voor de woning.
Ik denk wel dat 1500€/m² krap is want bvb. elektriciteit, verwarming, keuken, ... kost niet de helft voor een klein t.o.v. een groot huis.
Heb je prijzen gekregen per post?
 
Ik heb ook gekeken naar wat ik nu wel en niet gebruik van ruimte. Naar ruimte toe ben ik tevreden met het huis waar we nu in wonen, nooit het gevoel gehad dat het hier te klein is.
Rijwoning van 125m2.
Zolder: 25m2 die de laatste jaren uitsluitend als stockage van mijn ex zijn spullen werd gebruikt.
Bureau (enkel door ex gebruikt) + 2 trappen die ik niet ga hebben op een gelijkvloerse woning: 20m2
Blijft er nog 80m2 over die we dus wél gebruiken. 🤷🏼‍♀️
Denk ook toekomstgezind a.u.b.
Die zolder en/of bureau gaat misschien nu niet gebruikt worden maar zou later wel handig zijn als uw kind ouder is. Dus ruimtes schrappen omdat je ze nu niet nodig hebt is het uzelf mogelijks later moeilijk maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik denk wel dat 1500€/m² krap is want bvb. elektriciteit, verwarming, keuken, ... kost niet de helft voor een klein t.o.v. een groot huis.
Heb je prijzen gekregen per post?
Nee, telkens persoonlijk samen gezeten en overlopen wat ik wou (kamers, ramen,...). Bij de architect op zijn kantoor, bij de firma's ook ter plekke (dus in modules zelf gezeten en rondgelopen en zo).
 
Denk ook toekomstgezind a.u.b.
Die zolder en/of bureau gaat misschien nu niet gebruikt worden maar zou later wel handig zijn als uw kind ouder is. Dus ruimtes schrappen omdat je ze nu niet nodig hebt is het uzelf mogelijks later moeilijk maken.
Mijn dochter heeft nu een slaapkamer van 15m2 lijkt me straf als ze daar geen bureau in krijgt ;) zelf trouwens altijd aan de keukentafel geleerd.
Zo kan je ook met alle "wat als?" rekening houden he. Wat als ik een partner vind over enkele jaren die ook kinderen heeft? Wat als ik morgen onder een auto loop en dus een rolstoelvriendelijke badkamer en keuken nodig heb? Wat als...
 
Ja, dat dat jouw keuze niet is, is al heel lang duidelijk... 🙄
Een aparte hal is het eerste wat de architect heeft geschrapt en een apart toilet én een badkamer voor anderhalve persoon is ook wel overdaad he 😉
Jij sprak van een '2 slaapkamers appartement', wel dan is dat toch minimale dat je verwacht hedendaags. Denk dat enkel mijn oma haar huis van 1920 met scheve muren geen aparte wc had of een inkomhal
 
Persoonlijk vind ik dit schitterend om te zien en vind ik het wat jammer dat het precies wat afgekraakt wordt. Het is uiteraard belangrijk dat er goed over nagedacht is, en dat er goed overwogen is wat de voor- en nadelen zijn hiervan.

Als Belgen zijn we heel hard gewoon om groot te wonen. Dat zie je ook aan de reacties, en die versta ik ook heel goed, daar niet van. Maar heel veel is echt niet nodig. We leven over het algemeen heel hard naar de "wat als" toe.
 
Mijn dochter heeft nu een slaapkamer van 15m2 lijkt me straf als ze daar geen bureau in krijgt ;) zelf trouwens altijd aan de keukentafel geleerd.
Zo kan je ook met alle "wat als?" rekening houden he. Wat als ik een partner vind over enkele jaren die ook kinderen heeft? Wat als ik morgen onder een auto loop en dus een rolstoelvriendelijke badkamer en keuken nodig heb? Wat als...
Nu of in die plannen?
Want dat is dan 1/4 van totale opp dat naar een kinderkamer gaat.
Wij hebben hier 2 kamers van 10m2, daar gaat ook een bed, kast en bureau in als het zou moeten.

Verwacht jij nooit bezoek te ontvangen eigenlijk?
 
Mijn dochter heeft nu een slaapkamer van 15m2 lijkt me straf als ze daar geen bureau in krijgt ;) zelf trouwens altijd aan de keukentafel geleerd.
Zo kan je ook met alle "wat als?" rekening houden he. Wat als ik een partner vind over enkele jaren die ook kinderen heeft? Wat als ik morgen onder een auto loop en dus een rolstoelvriendelijke badkamer en keuken nodig heb? Wat als...
100% akkoord dat je niet met elke wat-als rekening kunt houden. Maar mijn opmerking was gebaseerd op zekerheden en waarschijnlijkheden. Zoals:
  • Je dochter wordt ouder
  • Oudere kinderen hebben meer plaats nodig (zowel qua opslag van kleren/hobby als effectief leefruimte)
  • De tijd dat je aan de keukentafel op papier je huiswerk kunt maken ligt in het verleden. Als 2020 ons iets geleerd heeft, is het dat afstandsonderwijs mogelijks gaat blijven; maar vooral dat er meer ingezet zal worden op het digitale aspect.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ja stel je voor dat je bezoek zo van dat volk is dat graag andermans rekening maakt en voor wie enkel een paleis bijna groot genoeg is. Het lijkt mij ook ambitieus om anno 2021 met een beperkt budget te gaan bouwen, maar het is niet aan u om te bepalen hoeveel kamers iemand anders nodig heeft. Als haar wensen en noden binnen haar budget passen, laat haar toch doen?
 
Nu of in die plannen?
Want dat is dan 1/4 van totale opp dat naar een kinderkamer gaat.
Wij hebben hier 2 kamers van 10m2, daar gaat ook een bed, kast en bureau in als het zou moeten.

Verwacht jij nooit bezoek te ontvangen eigenlijk?
Zoals ik daarnet al uitlegde, heb ik prijzen van gemiddeld 85m2 voor mijn budget.
Van wat ik nu heb in mijn huidige woning, gebruik ik maar 80m2 effectief.
Ik ga dus nergens gaan inboeten. Ik neem nu evenmin binnenmaten maar buitenmaten, schrap geen gang van de eerste verdieping die ik nu heb, schrap geen 2de toilet van wat ik nu heb om aan die 80m2 te komen dus neen, ik moet niets kleiner gaan maken en ik ga in mijn volgende woning evenveel volk ontvangen als in mijn huidige die aan de eettafel van 1m80 kunnen gaan zitten of in mijn hoeksalon voor 4 man.
 
100% akkoord dat je niet met elke wat-als rekening kunt houden. Maar mijn opmerking was gebaseerd op zekerheden en waarschijnlijkheden. Zoals:
  • Je dochter wordt ouder
  • Oudere kinderen hebben meer plaats nodig (zowel qua opslag van kleren/hobby als effectief leefruimte)
  • De tijd dat je aan de keukentafel op papier je huiswerk kunt maken ligt in het verleden. Als 2020 ons iets geleerd heeft, is het dat afstandsonderwijs mogelijks gaat blijven; maar vooral dat er meer ingezet zal worden op het digitale aspect.
Ik ga @Mulan hier wel even bijstaan. Het project van een verbouwing is zeker heel stresserend maar zet je niet meer vast dan de aankoop van een woning. Als het huis over 10 jaar te klein is kan ze het toch gewoon verkopen? Dan heeft ze in alle waarschijnlijkheid een beetje verdiend aan de investering. En dit project zal beter renderen dan nog 10 jaar te huren.

De bouw heeft mij geleerd dat we inderdaad graag het grootste en het mooiste huis willen, maar wat gebruik je uiteindelijk? We hebben grote kamers maar daar zitten de kinderen en wijzelf overdag nooit. We hebben een groot bureau op het 2e verdiep en daar zitten we ook amper. We zitten 90% van de tijd (dat we wakker zijn) gezellig samen in de woonkamer/keuken. We hebben een relatief oké tuin 6a, en hoewel ik dacht dat dat te klein was, zitten we amper in de tuin. Veel belangrijkere zaken zijn voor mij het feit dat we een parkeerplaats hebben, dat we een waskot hebben waar de koetsen en fietsen in kunnen.. dat we geen warmtepomp hebben gestoken 🥲
 
Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken, het was gewoon een waarschuwing sinds ze nu al 2x gezegd heeft "Ik gebruik dit nu niet, dus ik heb het nooit nodig".

Bij jou kan het ook nog veranderen hé; je hebt het over koetsen, dus ik ga er van uit dat het nog vrij jonge kinderen zijn. Wacht tot ze tieners/pubers zijn, dan zal er hoogstwaarschijnlijk veel meer gebruik gemaakt worden van die ruimtes.
 
Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken, het was gewoon een waarschuwing sinds ze nu al 2x gezegd heeft "Ik gebruik dit nu niet, dus ik heb het nooit nodig".

Bij jou kan het ook nog veranderen hé; je hebt het over koetsen, dus ik ga er van uit dat het nog vrij jonge kinderen zijn. Wacht tot ze tieners/pubers zijn, dan zal er hoogstwaarschijnlijk veel meer gebruik gemaakt worden van die ruimtes.
Wat ik bij mij thuis zie: een kleuter die de volledige leefruimte inneemt met haar speelgoed. Treinbaan doorheen living en keuken legt, poppen die de zetels inpalmen, blokken die elk mogelijk gangpad blokkeren,...

Wat ik bij mijn zus met 2 tieners zie: 2 hangjongeren in de zetel of 2 missing teenagers die zich verschuilen in hun kamers van 9m2 🤷🏼‍♀️
Dus neen, ik zie ècht niet waar die plots "meer" ruimte voor nodig heeft. De kast en boxen vol speelgoed in de living gaan ingeruild worden voor een laptop en spelconsole? Lijkt me kleiner dan de voorraad die ze nu heeft 🤔
 
Goedkoopste 125.000 btw inclusief voor 80m2 (werken met vaste modules van 40m2)
Duurste 142.000 btw incl voor 88m2
Beide modulebouw.
Architect rekent gewoon 1500 euro per m2 maar was direct veel creatiever aan het denken dan bij de modulebouw, vond ik wel leuk!

Volledig afgewerkt allemaal, funderingen inbegrepen.
Studies, architectenkosten, waterput,... Niet inbegrepen.
Budget (zonder reserve) is 150.000 voor de woning.
Heb je misschien een website ofzo? Vraag me af hoe die modules eruit zien, nog nooit van gehoord tbh :p
 
@Sqarzz een piepkleine woning, goedkoopste materialen ergens afgelegen (want anders was die bouwgrond meer waard), twijfel toch of dat binnen 10j een goede investering zou blijken.
 
Ha oke, vraag me wel af hoe duurzaam die manier van bouwen is.

Iig moeten sommigen hier ook wel in het achterhoofd houden dat niet iedereen het grootste budget heeft. Mulan is de 35 gepasseerd, dus ik vermoed dat je dan wel kan inschatten wat je nodig hebt aan ruimte en wat je belangrijk vindt. Alle goedbedoelde adviezen hier ten spijt.

Mijn budget is trouwens berekend op wat ik gewend ben van af te betalen al van mijn 26ste. Ik ben dus niet naar de banken gegaan met de vraag "wat kan ik maximaal lenen?" maar gewoon "mijn afbetaling is 600 euro en ik wil daar absoluut niet boven gaan".

Is dat niet een heel zware afbetaling? Ik herinner me van 9l dat je maar 50pct werkt en daardoor ook maar +/-1000 euro verdiende per maand. Of is die situatie niet meer dezelfde?
 
Terug
Bovenaan