Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Nu of in die plannen?
Want dat is dan 1/4 van totale opp dat naar een kinderkamer gaat.
Wij hebben hier 2 kamers van 10m2, daar gaat ook een bed, kast en bureau in als het zou moeten.

Verwacht jij nooit bezoek te ontvangen eigenlijk?
Ik heb zo de indruk dat je blijft doorbomen om je gelijk te halen, terwijl ze haar keuze nu toch al meer dan uitgelegd heeft? Terwijl ze dat eigenlijk niet moet doen, het is nu eenmaal haar keuze.
Het enige dat ik toch zou aanraden is een soort inkom, al is die maar 2m², in de winter is dat geld waard!
Dat die wc niet apart is, in een huis dat voorzien is op 2 personen, is toch helemaal geen probleem?

Ik zie toch ook de voordelen. Ze zal alles hebben wat ze wil en nodig heeft, en dat voor een beperkt budget. In de toekomst gaat ze door dat het een nieuwbouw is en relatief klein, ook nog eens heel weinig onderhoud en stookkosten hebben.
 
Wat ik bij mij thuis zie: een kleuter die de volledige leefruimte inneemt met haar speelgoed. Treinbaan doorheen living en keuken legt, poppen die de zetels inpalmen, blokken die elk mogelijk gangpad blokkeren,...

Wat ik bij mijn zus met 2 tieners zie: 2 hangjongeren in de zetel of 2 missing teenagers die zich verschuilen in hun kamers van 9m2 🤷🏼‍♀️
Dus neen, ik zie ècht niet waar die plots "meer" ruimte voor nodig heeft. De kast en boxen vol speelgoed in de living gaan ingeruild worden voor een laptop en spelconsole? Lijkt me kleiner dan de voorraad die ze nu heeft 🤔
Anekdotisch bewijs blijft anekdotisch bewijs; dan kan ik evengoed de andere richting uitgaan:
Van wat ik zie bij familie/vrienden, is dat eens de kinderen ouder zijn men opeens van een kleine kleerkast gaat naar 2 grote. Dat er een bureau nodig is, in de kamer of zelfs een aparte ruimte omdat ze teveel afleiding hebben tijdens afstandsonderwijs in hun slaapkamer. Dat er nog stockageruimte nodig is voor de hobbies. Afhankelijk van de hobbies, is er ook nog extra ruimte in huis nodig.

Maar ik blijf erbij hé: iedereen doet wat hij wilt. Bezint gewoon eer je begint. Als je inderdaad denkt daarmee toe te komen, ga ervoor. Ik ga zeker je rekening niet maken of keuzes afbreken. Ik geef gewoon extra informatie waar je mogelijks nog niet aan gedacht hebt ;)
 
Ook mijn reactie moet je niet zien als kritiek. Ik gun iedereen hier op het forum het beste toe :)
Alleen stoort het me soms dat mensen aan een project beginnen en dan na verloop van tijd in de armoede belanden op kap van de samenleving, terwijl op voorhand alle lichten op zijn minst op oranje stonden.
Nu in dit geval denk ik dat Mulan een zeer goed besef heeft van haar situatie en dat ze heel spaarzaam omgaat met haar centen. Mijn advies blijft echter om heel goed na te denken, want bouwen kost nu eenmaal heel veel geld. Ook een tiny houtskeletbouw huis in de vlaamse ardennen, met enkel de ruimtes die ze nodig acht. Succes!
 
Heb je misschien een website ofzo? Vraag me af hoe die modules eruit zien, nog nooit van gehoord tbh :p

Hier rondleiding gehad doorheen de productiehal, in 4 verschillende in verschillende bouwstadia binnen gelopen,... Maar zal hoogst waarschijnlijk geen modulebouw worden maar met lokalere aannemers samenwerken. Was onder de indruk van hun afwerking wel, heel knap!
 
Ook toch ook al even opgooien om ons op de hoogte te houden. :)
Ik ben dergelijke projecten heel genegen. Ik vind het persoonlijk heel jammer dat over het algemeen tinyhouses/cohousing/... relatief moeilijk is in België, het wettelijk kader hieromtrent is vrij beperkend. Ook met reden, daar niet van. Dit is oa. om huisjesmelkerij, ghetto's, ... te voorkomen. Maar hierdoor zijn de mogelijkheden wel enorm beperkt.

Om het overigens ook eens van de andere kant te belichten. Ik zit nu een dik jaar in mijn eigen woning. Dankzij lang sparen (thuis wonen), mooie job en wat steun van de ouders, kan ik mij enorm gelukkig prijzen met deze mogelijkheid. Maar tegelijkertijd stel ik er mij momenteel ook soms vragen bij, als in, ik gebruik feitelijk maar de helft van de oppervlakte van mijn woning. En neen, ik woon niet in een kasteel. :D
 
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat, mocht het over een 2 slaapkamer appartement gaan (zoals mijn ex koopt) geen kat zegt dat ik/hij het zich gaat beklagen, veel te weinig plaats zal hebben,... Dan is dat een "verstandige beslissing" voor iemand die de helft van de tijd toch maar alleen zal zijn.
Haal je datzelfde appartement weg uit een blok om het op een lap grond van 700m2 te zetten, ben je ineens een idioot die het zich zwaar zal beklagen!
Als ik kijk naar de nieuwbouw appartementen (op plan, dus ook standaard afwerking) hier in de streek en vergelijk met wat ik verwacht uit te geven, scheelt dat ongeveer 20.000 euro. Om van een balkon van 12m2 naar een tuin van 700m2 te gaan.
 
Nee hoor, los van type woning zou ik dezelfde informatie geven.
Zeker bij een appartement, omdat ik daar de opmerkingen die ik geef effectief kan overdragen van mensen die net om die redenen groter gaan wonen zijn.
 
Gebruikt niet iedereen dagelijks maar een klein deel van hun woonoppervlakte?

Maar het is wel zeer handig dat je de strijkplank en strijk kan laten liggen in het waskot, dat je de rommel kan laten liggen in de hobbykamer voor de week erna en dat de kinderen een aparte ruimte hebben om hunne nest achter te laten zonder het stoort tijdens het eten maken,...

Moest ik alleen zijn ik zou nog een tinyhouse overwegen, enkel het wettelijk kader is hier alles behalve ideaal.
 
Ik vind toch ook sommige opmerkingen hier nogal vooringenomen eerlijk gezegd. "Let op, later gaat ge dit en dat en si en la nodig hebben...". Alsof Mulan niet oud en wijs genoeg is om zelf wel te bepalen hoeveel en welke ruimtes ze nodig heeft.

Dat bureau voor de kinderen om te studeren bv, dat is gewoon luxe. Luxe die best handig kan zijn, maar het is nu niet dat elk kind dat ochottekes op zijn eigen kamer moet studeren een sukkeltje is hé. Zoveel kinderen met een eigen bureauruimte lopen er echt niet rond hoor.
 
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat, mocht het over een 2 slaapkamer appartement gaan (zoals mijn ex koopt) geen kat zegt dat ik/hij het zich gaat beklagen, veel te weinig plaats zal hebben,... Dan is dat een "verstandige beslissing" voor iemand die de helft van de tijd toch maar alleen zal zijn.
Haal je datzelfde appartement weg uit een blok om het op een lap grond van 700m2 te zetten, ben je ineens een idioot die het zich zwaar zal beklagen!
Als ik kijk naar de nieuwbouw appartementen (op plan, dus ook standaard afwerking) hier in de streek en vergelijk met wat ik verwacht uit te geven, scheelt dat ongeveer 20.000 euro. Om van een balkon van 12m2 naar een tuin van 700m2 te gaan.
Ik zou als iemand zich een appartement koopt ook zeggen dat die zich dat gaat beklagen :p. Ik aard niet in een appartement.

Een rijhuis met voldoende isolatie naar de buren met een klein tuintje (zoals nu 3A totale oppervlakte) is voor mij ideaal. Ik moet echter eerlijk zijn dat ik echt niet weet hoe je op 80m2 2 slaapkamers, een badkamer/douchecel met lavabo + toilet, was/bergkot, keuken en living inkrijgt. Ik heb geprobeerd om het te doen in een kubus van 90m2 en ik kreeg daar juist mijn living, open keuken met eettafel gecombineerd, bureau/gelijkvloerse slaapkamer (heeft sinds ik chemo kreeg al serieus dienst gedaan :p), berg-waskot en apart toilet (zodat bezoek niet in mijn badkamer moet neuzen) in en dan was het nog wringen en vind ik het nog altijd nipt. Al moet ik eerlijk zijn dat op die 90m2 er 5m2 naar de trap gaat en 8m2 naar de gang. Het spreekt voor zich dat in het verlengde van die trap het toilet zat. En ik werd zot verklaard dat ik op het gelijkvloers ruimte opgaf voor een douchecel.
Misschien dat je door middel van uw ingang anders gepositioneerd te hebben en geen raamoppervlak van 6m te hebben dat je de ruimte beter kon opdelen (maar dat kon en mocht ik niet). Dus echt curieus hoe je dat ziet.

Maar je moet doen wat er u goed lijkt.
 
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat, mocht het over een 2 slaapkamer appartement gaan (zoals mijn ex koopt) geen kat zegt dat ik/hij het zich gaat beklagen, veel te weinig plaats zal hebben,... Dan is dat een "verstandige beslissing" voor iemand die de helft van de tijd toch maar alleen zal zijn.
Haal je datzelfde appartement weg uit een blok om het op een lap grond van 700m2 te zetten, ben je ineens een idioot die het zich zwaar zal beklagen!
Als ik kijk naar de nieuwbouw appartementen (op plan, dus ook standaard afwerking) hier in de streek en vergelijk met wat ik verwacht uit te geven, scheelt dat ongeveer 20.000 euro. Om van een balkon van 12m2 naar een tuin van 700m2 te gaan.
Het gaat niet alleen om de ruimte, die bij een appartement van 70m2 meer is dan een open bebouwing van 70m2. Die hebben meestal altijd apart toilet, inkom/gang (waarop alle kamers uitkomen en je zit niet meteen in de kou in de winter zoals aangehaald)

Daarnaast vergelijk je volgens mij appartementen die toch beter gelegen gaan zijn dan uw bouwgrond (wat ik me herinner was dat in een boerengat)

Maar je moet die 700m2 tuin (dubbel van wat wij hebben) ook nog aanleggen. Zelfs al zaai je gras en doe je beperkt terras en pad zit je nog snel aan 10k (tenzij je dingen zelf doet) En dan heb je ook nog onderhoudskosten er aan

En de kans dat je extra kosten hebt bij een bouw die initieel niet ingecalculeerd waren is reëel, je moet uw huis verkopen en ondertussen nog ergens gratis wonen (want je hebt geen geld om iets te betalen ondertussen), 4 maand voor een bouw lijkt me niet haalbaar (plannen indienen, goedkeuring uithangen en je bent al snel 2-3 maand ver)
 
Laatst bewerkt:

Veel online zoeken. Op bovenstaande bvb van 80m2 zit al 10m2 gang. Door je huis in de lengte in 2 te verdelen, heb je dat niet nodig.
Aan de ene zijde: slaapkamer, badkamer, slaapkamer. Alle 3 die deuren komen in de leefruimte uit.
Aan de andere zijde: kleine technische ruimte en open leefruimte met keuken tegen de wand (desnoods in L-vorm)
Dan kom je ofwel in de leefruimte binnen met de voordeur, ofwel creëer je een soort gang door middel van de technische ruimte.
 
Dat boerengat is dan ook een HEEL bewuste keuze, geen noodzaak omwille van de prijs! Ik heb mijn 120m2 huis met tuin midden in de stad al, die WIL ik niet meer! Of dat boerengat nu Arc-Wattripont noemt of Maarkedal maakt enkel voor de prijs iets uit. En ja, ik moet inderdaad vergelijken met meer centraal gelegen appartementen qua prijs (doe ik met Ronse, ruim aanbod maar wel de goedkoopste stad van Oost- Vlaanderen) appartementenen zijn in boerendorpjes namelijk heel dus gezaaid 🙄
 

Veel online zoeken. Op bovenstaande bvb van 80m2 zit al 10m2 gang. Door je huis in de lengte in 2 te verdelen, heb je dat niet nodig.
Aan de ene zijde: slaapkamer, badkamer, slaapkamer. Alle 3 die deuren komen in de leefruimte uit.
Aan de andere zijde: kleine technische ruimte en open leefruimte met keuken tegen de wand (desnoods in L-vorm)
Dan kom je ofwel in de leefruimte binnen met de voordeur, ofwel creëer je een soort gang door middel van de technische ruimte.
Ok, dat ging dus niet wegens rijhuis bij een SOD :p. Maar dan creëer je dus uw gang buiten eigenlijk. In principe is het gelijk aan het principe van de gelijkvloerse woningen van vroeger.
Persoonlijk zou ik wel altijd een kelder voorzien, maar ik begrijp dat je die trap niet wilt en dat het dan ook weer een extra kost is, dus ok geen probleem.
Wel goed nadenken over wat je allemaal wilt in de toekomst, eventueel door het voorzien van een vals plafond met een kabelgoot zodanig dat je altijd in de toekomst zaken kunt voorzien van uw technische ruimte naar die ruimten. Want iets aanpassen in de toekomst gaat niet simpel zijn. Ook al zeker goed nadenken indien je ooit airco's wenst of zo'n houtskeletbouw het gewicht ervan aankan maar belangrijker om al te voorzien dat je de voorzieningen al hebt dat bespaart u een hoop trammelant. Ik denk vb aan waterafvoer en elektriciteitsvoorzieningen voor een airco of elektriciteit voor rolluiken. Maar ik ga er vanuit dat je dat al wel hebt meegenomen.
 
Ik vraag me ook af in welke mate het te voorzien is om later een eventueel container-unit aan de woning te plaatsen om een extra leefruimte/slaapkamer/... te voorzien. Ofja, dit is altijd mogelijk, maar hoe makkelijk/moeilijk zou dit zijn? :)
 
Ik vraag me ook af in welke mate het te voorzien is om later een eventueel container-unit aan de woning te plaatsen om een extra leefruimte/slaapkamer/... te voorzien. Ofja, dit is altijd mogelijk, maar hoe makkelijk/moeilijk zou dit zijn? :)
Je moet eens kijken op de Facebook pagina van stido, doe doen dat vaak en posten er dan foto's van.
Tegen mij werd al gezegd dat dat administratief een kwestie is van nieuwe bouwvergunning aanvragen, doorgang maken in je huis naar de aanbouw en die wordt daar aan gemonteerd.
 
Ik vraag me ook af in welke mate het te voorzien is om later een eventueel container-unit aan de woning te plaatsen om een extra leefruimte/slaapkamer/... te voorzien. Ofja, dit is altijd mogelijk, maar hoe makkelijk/moeilijk zou dit zijn? :)
Verkavelingsvoorschriften moeten dat toelaten. Zolang je daarmee binnen uw oppervlakte blijft is dat niet zo enorm moeilijk. Moeilijkste gaat zijn om uw leidingen en dergelijke erop te kunnen koppelen. Dus als je dat in gedachten hebt (om vb een paar slaapkamers / bureau / grotere badkamer bij te zetten) is het best dat je dat nu al bekijkt hoe je dat zou kunnen doen. Je hebt namelijk geen kruipkelder waar je die leidingen in kwijt kunt. Maar als ik mulan was zou ik dat eventueel toch bekijken om mee te nemen. Ook om eventuele verstevigingen te voorzien indien je op die positie dan een deur wilt. Want dat is moeilijker wanneer dat een steunmuur is natuurlijk.
Of ze moet echt zeggen dat ze nooit of te nooit nog van plan is om een vriend(in) in huis te halen (met kinderen). Voorzieningen (wachtbuizen, aansluitbuizen... etc) treffen zijn nu namelijk niet de kost als je het op voorhand hebt uitgedacht (dat is 2000€ of zo). Maar als je dat moet doen eens het er staat gaat u dat stukken van mensen kosten.

Belangrijker lijkt het mij dat als je het ooit wenst te verkopen dat je daarmee het aantrekkelijker maakt omdat je dan niet enkel in de markt der alleenstaanden vist zoals je doet met een 1 of 2 slaapkamerappartement maar duidelijk kunt zeggen dat als iemand daar 2 ruimten van 15m2 wil bijzetten dat dat gewoon kan op die plaats. Dan moet je dat nog niet zetten. Maar bon, dat zou ik doen om de verkoopwaarde naar de toekomst toe te optimaliseren. (had ik de mogelijkheid gehad om mijn verdiep 2m te verlengen dan had ik dat onmiddellijk gedaan... dat zou enorme meerwaarde zijn geweest indien ik ooit mijn huis wenste te verkopen.)

Mulan zei:
Normaal komt er direct een lucht lucht warmtepomp met aircofunctie ;) wachtgoot komt er zeker!
Zeker niet de afvoerleidingen voor condensvocht vergeten op de posities waar je uw airco's wenst. Ik was dat vergeten en ik zit nu met condenspompjes die lawaai maken en snel stuk gaan... (en om ze te vervangen moet ik de volledige unit demonteren... ze moeten de ingenieur die dat ontwikkeld heeft een knebbeke geven... zoveel flappen die je kunt opendoen maar dat makkelijk bereikbaar maken how maar)
 
Laatst bewerkt:
Thx renegade, versteviging voor een extra uitgang en wachtbuizen naar daar had ik nog niet aan gedacht, wel in het huis zélf. Neem ik dus zeker mee! 👍
En dat was inderdaad mijn achterliggende gedachte, stel dat er dan toch uitbreiding moet komen door gezinssamenstelling of kan komen door extra budget, is het maar een kwestie van een module aan te zetten 😉

Om eventueel later te verkopen, bewust alles gelijkvloers gepland en niet werken met een mezzanine of zo om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn voor bejaarden 😉Ook aan mogelijke doorverkoopwaarde en doelpubliek werd al gedacht!
 
Terug
Bovenaan