Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Vraagje: iemand die wat thuis is in wetgeving? Stel dat je een huis of bouwgrond koopt en achteraf blijkt dat er vanalles in de grond zit dat moet uitgegraven worden, wat kan je als koper dan ondernemen? In de overeenkomst staat dat je het huis of grond koopt in de staat dat het zich bevindt, maar ik weet dat je onder bepaalde omstandigheden toch kosten kunt verhalen. Iemand die hier meer van kent?
 
Ik denk dat ge daar best contact voor opneemt met een notaris. Veel kan al opgenomen zijn in de akte afaik
 
Vraagje: iemand die wat thuis is in wetgeving? Stel dat je een huis of bouwgrond koopt en achteraf blijkt dat er vanalles in de grond zit dat moet uitgegraven worden, wat kan je als koper dan ondernemen? In de overeenkomst staat dat je het huis of grond koopt in de staat dat het zich bevindt, maar ik weet dat je onder bepaalde omstandigheden toch kosten kunt verhalen. Iemand die hier meer van kent?
Normaal is dat opgenomen in de verkoopsclausule dat ze het goed verkopen zonder enige kennis van gebreken.
 
Vraagje: iemand die wat thuis is in wetgeving? Stel dat je een huis of bouwgrond koopt en achteraf blijkt dat er vanalles in de grond zit dat moet uitgegraven worden, wat kan je als koper dan ondernemen? In de overeenkomst staat dat je het huis of grond koopt in de staat dat het zich bevindt, maar ik weet dat je onder bepaalde omstandigheden toch kosten kunt verhalen. Iemand die hier meer van kent?
Ge moet twee zaken onderscheiden:
1: Bodemvervuiling.
2: Verborgen gebreken.

Wat punt 1 betreft is de notaris verplicht om, in het kader van de opmaak van de akte, een OVAM attest op te vragen. Eigenlijk moet dat attest er al zijn bij de verkoopovereenkomst en zal de vastgoedmakelaar er meestal voor zorgen. Dit attest vermeldt alle relevante gegevens die de OVAM over de grond kent. Het informeert de koper van een grond over de bodemkwaliteit. Dus vóór de ondertekening van de akte zult ge altijd weten of de grond al dan niet vervuild is. Indien het om een vervuilde grond gaat, zal er meestal ook op het attest staan dat de verontreiniging reeds werd aangepakt, anders mag die grond niet zomaar worden verkocht.

Als het OVAM attest "blanco" is, wil dat zeggen dat de overheid het als een niet-vervuilde grond beschouwd en hebt ge geen enkel verhaal tegen de verkoper indien de grond achteraf toch (licht) vervuild blijkt te zijn (tenzij er sprake is van een verborgen gebrek). Dan kunt ge wel eventueel iets tegen de OVAM zelf beginnen, maar dat is dan het begin van een jarenlange lijdensweg.

Wat punt 2 betreft gaat dat meestal om verborgen gebreken in huizen. Vooraleer ge een huis koopt gaat ge dit meestal samen met de makelaar eens bezoeken. Wel verborgen gebreken zijn gebreken die ge tijdens dat bezoek niet hebt gezien omdat de verkoper ze willens en wetens heeft verborgen. Bijvoorbeeld het overschilderen van een rotte muur (zonder de oorzaak aan te pakken) bij een huis dat last heeft van opstijgend vocht. Gebreken die ge zelf hebt kunnen vaststellen (bvb een deuk in de inkomdeur) zijn geen verborgen gebreken. Gebreken waarvan de eigenaar kan bewijzen dat hij er zelf niet op de hoogte van was, zijn ook geen verborgen gebreken. Als ge voor de rechtbank kunt bewijzen dat iets wel degelijk een verborgen gebrek is, kunt ge een schadevergoeding van de verkoper eisen of in extreme gevallen de koop doen ontbinden.
 
Collega van mij woont in Sint-Katelijne en heeft vorige week halfopen gekocht voor 540k. Weliswaar nieuwbouw van 2017 met 220 m2 bewoonbaar maar blijft halfopen en aan drukke straat.

Wij hebben grond gekocht in Brasschaat voor bijna 340k, 12 are en bouw start volgend jaar en da kost ons nog is bijna 600k.

Zus van collega bouwt moderne villa in Paal en die betalen net geen 400k voor grond en woning...

Dus ja, regio is idd enorm belangrijk.
Snap uw eerste paragraaf over uw collega niet zo goed. Je vindt het blijkbaar merkwaardig dat uw collega 540k uitgeeft voor nieuwbouw uit 2017 met 200m2 bewoonbaar. Maar geeft zelf wel 940k (geraamd waarschijnlijk, realiteit zal nog hoger liggen let op mijn woorden) voor een huis in Brasschaat.
Het blijft halfopen. Zie niet goed wat er mis zou zijn met halfopen. Liever een degelijke halfopen dan een matige open bebouwing alvast.
 
Er is niks mis met halfopen, maar ik bedoelde gewoon dat hij veel te veel betaald heeft en ge voor hetzelfde in een ander gemeente 100k minder zou betalen.
 
In sé betaalt iedereen te veel en kan enkel de persoon zelf die rekening opmaken hé.

Ik wil zo rustig mogelijk wonen (zou zelfs midden in het bos mogen zijn), terwijl een bevriend koppel het niet eens erg vindt dat ze de e40 in hun achtertuin zien passeren.
 
Veel te veel hout naar mijn goesting :) Maar mooie woning en afgaande op de foto's rustige ligging.
 
Bijna anderhalf jaar eigenaar van een alleenstaande woning met grote tuin (14 are in totaal). Gebouw is van 1968 en de vorige eigenares heeft het hier wat verwaarloosd, dus we hadden best wat opknapwerk. Meeste binnenhuiswerken zijn gedaan. Enkel laminaat over de hele eerste verdieping leggen en onze grote zolderkamer (3,5-4 meter tot in de nok en ca. 50m² met extra ruimte voor badkamer) omtoveren tot masterbedroom. Tot slot nog de kruipkelder isoleren. Daarna kijken we naar de werken in de tuin (was ook verloederd), een poort, een nieuwe oprit ... maar die investeringen gaan we nog even vooruit schuiven.

We hadden ook wel een nieuwbouw gezien maar dat ik vind daar niet veel aan. Zijn vaak generische schoendozen en pastorale stijl kan snel nogal saai zijn.

We zijn verhuisd van het historische centrum van Antwerpen naar een zeer rustige residentiële wijk in Mol. Grote cultuurschok, maar de inboorlingen zijn vriendelijk en zindelijk en de natuur in de buurt is ronduit schitterend. Straat oversteken en ik ben in een bos. Héérlijk. Ik mis mijn geliefde Antwerpen soms wel (heerlijk om daar rond te kuieren op een rustige weekdag én alles lag op wandelafstand) en een sociaal leven. We kennen hier weinig mensen en noch mijn vrouw noch ik zijn hier opgegroeid. Hopelijk verandert dat wel meer na corona en wanneer onze dochter naar de crèche begint te gaan. We voelen ons hier wel goed, dus verhuizen willen we zeker niet.
 
Ook een nieuwe stap gezet. Een woning gekocht in Zonhoven (op plan) wat komend jaar gebouwd zal worden. I know het is op plan/SOD en daar zijn nadelen en meerprijzen aan verbonden. Het zal uiteindelijk ook geen prijs winnen voor meest karaktervolle woning noch zal het als charmant omschreven worden.

De locatie is een enorm pluspunt... familie in Genk en ik werk in Hasselt. Er is ook redelijk wat groen. Het is een doodlopende zijstraat dus qua verkeer zal dat ook enkel lokaal zijn.
 
Veel te veel hout naar mijn goesting :) Maar mooie woning en afgaande op de foto's rustige ligging.
Ja stijl en smaak is subjectief natuurlijk, dat stoort mij persoonlijk niet zo. Als de kwaliteit maar naar behoren is. Sowieso binnenin kan je nog altijd het hout anders afwerken / wegwerken moest dat gewenst zijn.
Als toevallig iemand iets over Herk de Stad kan zeggen, krijg ik graag wat feedback, want ik ken het niet zo.

Bijna anderhalf jaar eigenaar van een alleenstaande woning met grote tuin (14 are in totaal). Gebouw is van 1968 en de vorige eigenares heeft het hier wat verwaarloosd, dus we hadden best wat opknapwerk. Meeste binnenhuiswerken zijn gedaan. Enkel laminaat over de hele eerste verdieping leggen en onze grote zolderkamer (3,5-4 meter tot in de nok en ca. 50m² met extra ruimte voor badkamer) omtoveren tot masterbedroom. Tot slot nog de kruipkelder isoleren. Daarna kijken we naar de werken in de tuin (was ook verloederd), een poort, een nieuwe oprit ... maar die investeringen gaan we nog even vooruit schuiven.

We hadden ook wel een nieuwbouw gezien maar dat ik vind daar niet veel aan. Zijn vaak generische schoendozen en pastorale stijl kan snel nogal saai zijn.

We zijn verhuisd van het historische centrum van Antwerpen naar een zeer rustige residentiële wijk in Mol. Grote cultuurschok, maar de inboorlingen zijn vriendelijk en zindelijk en de natuur in de buurt is ronduit schitterend. Straat oversteken en ik ben in een bos. Héérlijk. Ik mis mijn geliefde Antwerpen soms wel (heerlijk om daar rond te kuieren op een rustige weekdag én alles lag op wandelafstand) en een sociaal leven. We kennen hier weinig mensen en noch mijn vrouw noch ik zijn hier opgegroeid. Hopelijk verandert dat wel meer na corona en wanneer onze dochter naar de crèche begint te gaan. We voelen ons hier wel goed, dus verhuizen willen we zeker niet.
Zoals je zelf zegt: Kinderen zijn een enorm goede factor tot integratie in een gemeenschap. Het komt vanzelf dus wel.
 
WC op gelijkvloers spoelt teveel water weg waardoor die lucht trekt (klok klok geluid), is dat omdat hij ergens verstopt zit of zou er andere verklaring kunnen zijn? Lees wel iets van verluchting maar geen idee of dat bij WC ook zo is bij ons
 
WC op gelijkvloers spoelt teveel water weg waardoor die lucht trekt (klok klok geluid), is dat omdat hij ergens verstopt zit of zou er andere verklaring kunnen zijn? Lees wel iets van verluchting maar geen idee of dat bij WC ook zo is bij ons
Als uw loodgieter dat goed heeft aangelegd, zit er een aanzuiging in uw wc-buis (zodat er geen vacuum ontstaat).
 
Lap nu is het boven ook

Put eens opgedaan, die oprit hebben aangelegd hadden er plastic over gedaan. Weggeknipt en put zit volledig vol (dikke koek).
Kwam nog wel een buur net voorbij en die hadden dat er teveel steenpuin in de buizen was beland maar grootste probleem zal dus wel zijn dat die slecht werkt :(
 
Laatst bewerkt:
te zien waar het probleem zich voor doet.
- een structureel probleem? buizen de juiste helling, groot genoeg? dan zal er breekwerk aan te pas komen, maar dit moet je laten nazien ofc.
- een obstructie probleem door steenpuin? dan kan het ruimerke dit oplossen normaal, door ofwel goed te spoelen en het steenpuin te verwijderen.
- gooien jullie vochtige doekjes in de wc? gieten jullie etenresten/olie/boter weg? dat is ook een gekend probleem. maar dit vereist een aanpak van jullie kant natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan