Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Ik verhuis maandag, moet er bij de verkoop van een pand ook in elke kamer een lichtsocket hangen? Of op elk verdiep of…?
Lichtarmaturen zijn niet 'vast'. De vorige eigenaar heeft dus elk recht dat gewoon mee te nemen. Ge kunt een huis perfect verkopen met twee draden uit elk plafond. Of zonder iets... Het zal wat moeilijker zijn om schone foto's te maken :) .

Wat wel is, als het in de beschrijving van een huis staat (bvb. Mooie antieke luster die de kamer extra cachet geeft...) MOET het blijven omdat het bij de verkoop is inbegrepen.
 
Lichtarmaturen zijn niet 'vast'. De vorige eigenaar heeft dus elk recht dat gewoon mee te nemen. Ge kunt een huis perfect verkopen met twee draden uit elk plafond. Of zonder iets...
Volgens mij moet er minstens een suikerke hangen, en ik denk zelfs ook een socket met lamp. "Gewoon 2 draden" mag dus niet.
In de praktijk wordt dat niet echt gevolgd, maar het is wel verplicht dacht ik.
 
Volgens mij moet er minstens een suikerke hangen, en ik denk zelfs ook een socket met lamp. "Gewoon 2 draden" mag dus niet.
In de praktijk wordt dat niet echt gevolgd, maar het is wel verplicht dacht ik.
Ik had ook dat idee, maar daar bestaat geen strikt wettelijke bepaling over. Ik heb altijd het idee gehad dat je minstens een 'verhuissocket' met een simpele lamp moet hangen in een kamer, zodat de kamer functioneel kan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik had ook dat idee, maar daar bestaat geen strikt wettelijke bepaling over. Ik heb altijd het idee gehad dat je minstens een 'verhuissocket' met een simpele lamp moet hangen in een kamer, zodat de kamer functioneel kan zijn.
Hmmmmmm ok, ik was daar ook echt van overtuigd.
 
Hmmmmmm ok, ik was daar ook echt van overtuigd.
Voor alle duidelijkheid: er bestaat wetgeving over, maar die is vaag omdat elke situatie apart is. Volgens mij kan je echter wel afleiden dat er verlichtingssockets moetdn zijn, een lamp daarin is echter mogelijks geen verplichting maar gewoon common sense.

Lampen kosten vroeger natuurlijk niet zoveel zoals nu
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Een kot kopen van paar 100k en dan neuten over socket met lamp. Dat kost op bol.com letterlijk 30 euro voor een 10 pak socket + lamp...

En armaturen pak je natuurlijk mee. Waarom zou als verkoper armaturen van 100en euros laten hangen.

In holland breken ze zelfs de laminaat vloeren uit, zelfs bij huur .
 
K heb hier redelijk wat van die 3fase rails hangen waarop je dan spotjes of hanglampen kan klikken. Die rails lopen soms meters ver.

Dan wordt de situatie toch al anders. Of bijvoorbeeld inbouwspots in de keuken.
Tegenwoordig zijn er vaak vaste leds, kan je niet zomaar uit de socket halen.

Dat is dan ook mee te pakken? :).

Kost alles bij elkaar ook wel wat maar zeker als je dat moet laten installeren.
Hier wel voor opbouw gegaan, inbouw krijg je zeker niet weg zonder breken.
 
K heb hier redelijk wat van die 3fase rails hangen waarop je dan spotjes of hanglampen kan klikken. Die rails lopen soms meters ver.

Dan wordt de situatie toch al anders. Of bijvoorbeeld inbouwspots in de keuken.
Tegenwoordig zijn er vaak vaste leds, kan je niet zomaar uit de socket halen.

Dat is dan ook mee te pakken? :).

Kost alles bij elkaar ook wel wat maar zeker als je dat moet laten installeren.
Hier wel voor opbouw gegaan, inbouw krijg je zeker niet weg zonder breken.
Mijn inbouwspots kan ik op 5sec gewoon losmaken hoor :p
 
Mijn inbouwspots kan ik op 5sec gewoon losmaken hoor :p
Ja maar dan heb je een gat, wat blijkbaar niet overal mag.

Inbouwspots met veren en lampen geklikt op zo'n rail heb ik er ook in 5 seconden af hoor. Ik vraag mij gewoon af of je dat nu zou doen bij een verkoop :).

De rail zelf is een ander verhaal..

Ik zou ze alvast gewoon laten steken tenzij de koper niet akkoord zou zijn. Puur hypothetisch natuurlijk, ben niet van plan ons keet ooit te verkopen.
 
Is voor mij een beetje hetzelfde als gordijnen meenemen, wat in principe ook mag, maar vaak is dat toch op maat gemaakt.
Lichten zijn toch ook gekocht op basis van het huis, al dan niet zelf na een studie, ik zou die toch persoonlijk ook laten hangen.
Of in een extreem geval het toch eerst met de koper bespreken, vermoedelijk niet veel gevallen waarin deze er geen kleine meerprijs voor zou betalen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Of in een extreem geval het toch eerst met de koper bespreken, vermoedelijk niet veel gevallen waarin deze er geen kleine meerprijs voor zou betalen?
Hangt af van de koper zijn/haar smaak natuurlijk.
Mijn ouders hun huis is veel moderner qua bouwstijl dan het mijne, maar die hun lampen, allemaal van Massive, zijn gewoon spuuglelijk wat mij betreft.
Gordijnen idem: dat is een persoonlijke smaak.

Er zijn toch maar weinig woningen die te koop staan waarin je denkt: dit is 100% mijn ding.
Bij 80%, als je al niet direct aan ingrijpende zaken denkt, wil je toch graag personaliseren door te werken met verf, lichtarmaturen, andere inrichting,...?
Hier waren de meer dan 20 inbouwspots in de keuken/leefruimte wél blijven hangen, maar die zijn toch wel snel vervangen door iets wat meer mijn stijl was en de lampen zèlf allemaal door leds. 😬
 
Eindelijk wat tijd om het hele verhaal hier neer te pennen.

Uiteindelijk goed verhuisd, maar het huis was niet uit gehuisd de dag voor akte.
De tuin lag er niet fatsoenlijk bij, de kamers waren zeker niet proper.

Ik heb dus in de akte laten zetten dat ze:
- de tuin in orde brengen (gras maaien, puin ruimen, onkruid wieden, standbeelden verwijderen);
- het huis ontruimen voor mijn verhuis (19de, akte was 17de), desnoods in de 2de garage hun spullen opslaan;
- spullen die aan mij doorgegeven werden laten op lijsten (fornuis, frigo/diepvries, hakselaar, waterton, ladder, etc.)
En dat voor 31 augustus.

Daar zijn ze mee akkoord gegaan en ze hebben de verhuis niet belemmerd door alles eerst in de 2de garage te verplaatsen.
De tuin hebben ze ook al helpen opknappen, ze werken dus goed mee en ik heb geen echt klagen.

Dat terzijde is de rest van het huis wel in een staat die stevig gepoetst en vervangen moet worden.
Pand stond al 2,5 jaren leeg. Er hing een geur.
Schimmel in de keuken, na de verplaatsing van meubelen ook behang dat vervangen moest worden, badkamer die hygiëne nooit lijkt gekend te hebben.
Douchen gaat eigenlijk nog niet, dus ik ben blij terug dicht bij familie te wonen, dat helpt een heel pak vooruit.
Ondertussen is het al terug behangen en geverfd, en is de keuken al een eind verder van de originele staat.

Verhuis zelf heeft 1500 euro gekost, 1 hele dag ingenomen. Perfect volgens schatting in het budget (was hier even geleden een discussie over).
Slaapkamer en hobbykamer zijn reeds gepoetst en ingericht, veranda is momenteel als woonkamer ingericht en perfect leefbaar.

Nog geen internet, daar komen ze pas 29 augustus om. die mannen hebben het precies druk, volgende week kon ik ze niet boeken.
Voordeel is wel dat ethernet bekabeling al in elke relevante kamer is voorzien, dus geen extra dingen moet toevoegen via de kruipkelder.

Nu precies blij dat de werkweek begint, eens iets anders.
 
Eindelijk wat tijd om het hele verhaal hier neer te pennen.

Uiteindelijk goed verhuisd, maar het huis was niet uit gehuisd de dag voor akte.
De tuin lag er niet fatsoenlijk bij, de kamers waren zeker niet proper.

Ik heb dus in de akte laten zetten dat ze:
- de tuin in orde brengen (gras maaien, puin ruimen, onkruid wieden, standbeelden verwijderen);
- het huis ontruimen voor mijn verhuis (19de, akte was 17de), desnoods in de 2de garage hun spullen opslaan;
- spullen die aan mij doorgegeven werden laten op lijsten (fornuis, frigo/diepvries, hakselaar, waterton, ladder, etc.)
En dat voor 31 augustus.

Daar zijn ze mee akkoord gegaan en ze hebben de verhuis niet belemmerd door alles eerst in de 2de garage te verplaatsen.
De tuin hebben ze ook al helpen opknappen, ze werken dus goed mee en ik heb geen echt klagen.

Dat terzijde is de rest van het huis wel in een staat die stevig gepoetst en vervangen moet worden.
Pand stond al 2,5 jaren leeg. Er hing een geur.
Schimmel in de keuken, na de verplaatsing van meubelen ook behang dat vervangen moest worden, badkamer die hygiëne nooit lijkt gekend te hebben.
Douchen gaat eigenlijk nog niet, dus ik ben blij terug dicht bij familie te wonen, dat helpt een heel pak vooruit.
Ondertussen is het al terug behangen en geverfd, en is de keuken al een eind verder van de originele staat.

Verhuis zelf heeft 1500 euro gekost, 1 hele dag ingenomen. Perfect volgens schatting in het budget (was hier even geleden een discussie over).
Slaapkamer en hobbykamer zijn reeds gepoetst en ingericht, veranda is momenteel als woonkamer ingericht en perfect leefbaar.

Nog geen internet, daar komen ze pas 29 augustus om. die mannen hebben het precies druk, volgende week kon ik ze niet boeken.
Voordeel is wel dat ethernet bekabeling al in elke relevante kamer is voorzien, dus geen extra dingen moet toevoegen via de kruipkelder.

Nu precies blij dat de werkweek begint, eens iets anders.
Blij dat het toch ‘çava’ is gelopen dan. Wel stevig dat je al die dingen in je akte hebt laten zetten. Terecht, zo blijkt.

Veel succes in het nieuwe huis!
 
Een kot kopen van paar 100k en dan neuten over socket met lamp. Dat kost op bol.com letterlijk 30 euro voor een 10 pak socket + lamp...

En armaturen pak je natuurlijk mee. Waarom zou als verkoper armaturen van 100en euros laten hangen.

In holland breken ze zelfs de laminaat vloeren uit, zelfs bij huur .

Bij ons hadden de vorige eigenaars zelfs de wc-rol houders meegenomen. Kost 2 keer niets maar je zit wel met die boorgaten in de muur en vind dan maar eens iets om diezelfde gaten te kunnen gebruiken of achter weg te steken...
 
Bij ons hadden de vorige eigenaars zelfs de wc-rol houders meegenomen. Kost 2 keer niets maar je zit wel met die boorgaten in de muur en vind dan maar eens iets om diezelfde gaten te kunnen gebruiken of achter weg te steken...

'tsjah wij hebben zo 600 gaten in onze muren... onze vorige eigenaars hadden zelfs de helft van de lichtschakelaars en stopcontacten uit de muur getrokken (vrij letterlijk).
 
Volgens mij hoort zoiets bij het ONroerend goed en moest het dus blijven hangen.
Inderdaad, alles wat vast zit aan uw muren hoort er te blijven hangen (inbouwkasten, airco, wc rolhouden, etc.)

Gordijnen en lusters mag je mee nemen (tenzij anders besproken en vastgelegd in akte), inbouwspots moet je vanaf blijven.
 
Maar ja, wat doe je daar dan aan? Melden aan de notaris, advocaat opsteken die u 3000€ kost om dan misschien 2000€ te recuperen?
 
Maar ja, wat doe je daar dan aan? Melden aan de notaris, advocaat opsteken die u 3000€ kost om dan misschien 2000€ te recuperen?
Bij mijn broer was de tuin een serieuze puinhoop (lag nog veel rommel en was totaal niet meer onderhouden).

Hij heeft dit eerst besproken met de vorige bewoners, maar die deden niks. Nadien gemeld aan zijn notaris en heeft daar blijkbaar wel werk van gemaakt (geen idee hoe het precies in mekaar zit). 2 weken later waren de vorige bewoners bezig om al de rotzooi uit de tuin te halen en het gras af te rijden.
 
Terug
Bovenaan