Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Gebeurt dit echt? Vraag me altijd af of ze aan je denken nog
Ja, zo hebben wij ons huis ook gekocht. Makelaar laten komen voor schatting van oud huis. Toen ook gepraat over wat we zochten kwa nieuwe woning. Belde ons enkele weken later op om te vragen of we al een beslissing hadden gemaakt over met wie we in zee gingen voor de verkoop. Ze had ook juist een nieuwe woning in portefeuille en vroeg ons of we interesse hadden. Direct als eerste gaan kijken. Was exact wat we zochten. Woning heeft dus nooit online gestaan. Was wel een kleine lokale makelaar.
 
Hier ook een kleine, lokale makelaar die eerst het huis kwam bekijken/schatten en dan ineens een bouwgrond voorstelde die goed paste binnen het lijstje en nog niet online stond. Compromis daarvoor opgesteld, akkoord via mail en telefonisch voor de compromis en eens hij mijn huis in zijn portefeuille had, kreeg ik 2 maand later te horen dat iemand meer had geboden voor "mijn" bouwgrond.
Rechtsbijstand zei dat ik niets kon doen, omdat ik geen compromis met handtekening had. Was tijdens de covid lockdown...🙄 En ik had absoluut geen zin in spelletjes van bieden en overbieden voor iets waarvan al was toegezegd voor mij.
Dus zo foolproof is die techniek niet. En ook enkel van toepassing als jij iets hebt dat zij willen natuurlijk...
(Gelukkig werkt zo een klootzakken mentaliteit ook goed als je je huis wil verkopen, want dat werd op de eerste dag verkocht aan de vraagprijs die 10k hoger lag dan wat de andere 2 makelaars hadden geschat)
 
Gebeurt dit echt? Vraag me altijd af of ze aan je denken nog
In mijn ervaring gebeurt dit niet meer. Wij hebben 2x een makelaar aangesproken met de vraag of we een lijstje konden achterlaten met onze wensen en dat ze ons dan konden contacteren.
Twee maal het antwoord gekregen: Alles komt op de website, kijk daar. First come, first serve.
Als je u huidig huis via hen verkoopt zal er altijd wat meer mogelijk zijn natuurlijk...

Het is een kopersmarkt. Dus waarom zouden ze dan moeite/tijd steken in het apart contacteren van mensen.
 
In mijn ervaring gebeurt dit niet meer. Wij hebben 2x een makelaar aangesproken met de vraag of we een lijstje konden achterlaten met onze wensen en dat ze ons dan konden contacteren.
Twee maal het antwoord gekregen: Alles komt op de website, kijk daar. First come, first serve.
Als je u huidig huis via hen verkoopt zal er altijd wat meer mogelijk zijn natuurlijk...
Twee ervaringen zeggen natuurlijk weinig... Uiteraard gebeurt dat nog. Uiteraard zijn er nog genoeg makelaars die ook via de "offline" markt markt verkopen.
Voor de verkoper is het mogelijks efficiënter en er zijn kopers die liever niet alles online gooien.
 
Gebreken mogen sowieso niet verborgen worden.
Verborgen gebreken zijn gebreken waar de verkoper weet van heeft, maar deze bewust verbergt tijdens de bezoekdagen bijvoorbeeld.

Gaten in de muren valen daar niet onder natuurlijk, dat zijn gewoon gebreken die de koper kan zien. Als je natuurlijk een muur hebt die eruit ziet alsof hij uit een oorlogsgebied komt en er een grote poster voorhangt zodat dit niet zou opvallen zitten we weer in een andere situatie uiteraard.
 
Als jij de eigenaar/verkoper bent kan je perfect de woning verkopen in de staat waarin deze zich bevindt, inclusief (verborgen) gebreken.
Je kan een woning verkopen met een verborgen gebrek. Echter, als jij dat ernstig gebrek verbergt en bewust verzwijgt dan ben je wel degelijk aansprakelijk en kan de koper de ontbinding of een minprijs vorderen:

https://www.jureca.be/gratis-juridisch-advies/wonen-huur/koop-verkoop/verborgen-gebreken

Als koper moet je bewijzen dat de verkoper het gebrek bewust heeft verborgen. Dat is niet zo eenvoudig. Echter, koop je van een professional dan ligt de bewijslast andersom. De verkoper moet dan bewijzen dat hij de koper expliciet op dat gebrek heeft bewezen. De rechtbank oordeelt immers dat een professional zich niet kan verschuilen achter het argument dat hij het zelf niet wist. Maw, een bejaard madammeke kan zich van den domme houden: ik weet ni mijnheer de rechter, bij mij heeft dat daar nooit gelekt... Terwijl voor een professional de assumptie geldt dat die dat wist.

Trouwens, koop je van een vennootschap met 'vastgoed' in de basisakte dan gaat het al om een professionele verkoper.
 
Vandaag 2 immo's laten komen voor ons huis; blijft raar: die doen alsof het pretty much instapklaar is terwijl je als bewoner weet dat het basically een vochtig krot is waar gyproc tegengegooid is en waar ge nog 150k gaat moeten insteken om het nieuwbouw waardig te maken. Alles voor de commissie zeker. 😬
 
Vandaag 2 immo's laten komen voor ons huis; blijft raar: die doen alsof het pretty much instapklaar is terwijl je als bewoner weet dat het basically een vochtig krot is waar gyproc tegengegooid is en waar ge nog 150k gaat moeten insteken om het nieuwbouw waardig te maken. Alles voor de commissie zeker. 😬

Ja kijk, dit is toch puur boerebedrog. Als daar overal gyproc voor is gezet kunnen die makelaars dat ook niet zien en niet weten. Dan is het aan u om dat als eigenaar te vertellen. Indien je dat niet doet en de koper komt daar op uit, dan ben jij als verkoper aansprakelijk want duidelijk verborgen gebreken waar je van wist en hebt geprobeerd ze te verdoezelen.

Dan afkomen met onzinnige oneliners als "alles voor de commissie zeker" vind ik nogal zielig als je zelf niet alle info hebt gegeven aan die makelaars, integendeel, zelfs info bewust hebt achtergehouden.
 
Dan afkomen met onzinnige oneliners als "alles voor de commissie zeker" vind ik nogal zielig als je zelf niet alle info hebt gegeven aan die makelaars, integendeel, zelfs info bewust hebt achtergehouden.

Kan ook omgedraaid worden hé:

ze komen als vastgoedprofessionals een duidelijk oudere woning schatten in de Rupelstreek op 100m van de Rupel; dus 1. het huis bevindt zich in een risicogebied voor opstijgend vocht en 2. het huis is gezet in een periode dat er nog niet gebouwd werd met waterkeringen; als je dan als professional niet vraagt of er ooit curatieve of preventieve vochtinjecties gebeurd zijn ben je zelf nalatig... :shutup:
 
Kan ook omgedraaid worden hé:

ze komen als vastgoedprofessionals een duidelijk oudere woning schatten in de Rupelstreek op 100m van de Rupel; dus 1. het huis bevindt zich in een risicogebied voor opstijgend vocht en 2. het huis is gezet in een periode dat er nog niet gebouwd werd met waterkeringen; als je dan als professional niet vraagt of er ooit curatieve of preventieve vochtinjecties gebeurd zijn ben je zelf nalatig... :shutup:
Kan best zijn, maar dat pleit u niet vrij van uw bedrog.
 
Kan ook omgedraaid worden hé:

ze komen als vastgoedprofessionals een duidelijk oudere woning schatten in de Rupelstreek op 100m van de Rupel; dus 1. het huis bevindt zich in een risicogebied voor opstijgend vocht en 2. het huis is gezet in een periode dat er nog niet gebouwd werd met waterkeringen; als je dan als professional niet vraagt of er ooit curatieve of preventieve vochtinjecties gebeurd zijn ben je zelf nalatig... :shutup:
Vind ik ook een heel scheve redenering en treed stungunner volmondig bij in deze. Het is aan jou om verborgen gebreken te vermelden. Uiteindelijk gaan ze aan jouw deur komen kloppen en komt de shit niet in de nek van de makelaars terecht hoor. Achtjarige, trek je plan er voorts maar mee.
 
Kan ook omgedraaid worden hé:

ze komen als vastgoedprofessionals een duidelijk oudere woning schatten in de Rupelstreek op 100m van de Rupel; dus 1. het huis bevindt zich in een risicogebied voor opstijgend vocht en 2. het huis is gezet in een periode dat er nog niet gebouwd werd met waterkeringen; als je dan als professional niet vraagt of er ooit curatieve of preventieve vochtinjecties gebeurd zijn ben je zelf nalatig... :shutup:
Een makelaar moet uw verborgen gebreken niet doorprikken. Dat is zijn taak niet, jij bent daarvoor verantwoordelijk. Schade mag koper op jou verhalen.
 
Vind ik ook een heel scheve redenering en treed stungunner volmondig bij in deze. Het is aan jou om verborgen gebreken te vermelden. Uiteindelijk gaan ze aan jouw deur komen kloppen en komt de shit niet in de nek van de makelaars terecht hoor. Achtjarige, trek je plan er voorts maar mee.
Fyi: Achtjarige = achja… autocorrect got me :p
 
Ik verhuis maandag, moet er bij de verkoop van een pand ook in elke kamer een lichtsocket hangen? Of op elk verdiep of…?
Bij de verkoop van mijn huis waren gordijnen en verlichting inbegrepen in de verkoopprijs dus bij mij is alles blijven hangen.
Het huis dat ik kocht was zonder, dus die hebben enkel de tl-lampen laten hangen, zelfs geen "suikerkes" op de draden of niets. 😬
 
Terug
Bovenaan