Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Vandaag is onze akte verleden. Er moet dan ook een postinterventiedossier bezorgd worden. De verkopers hebben dit niet laten opmaken door een architect of veiligheidscoördinator, maar hebben zelf plannen, handleiding, fotos en facturen en dergelijke verzameld in een map. Kan dit later problemen geven wanneer wij werken willen laten uitvoeren?
 
Vandaag is onze akte verleden. Er moet dan ook een postinterventiedossier bezorgd worden. De verkopers hebben dit niet laten opmaken door een architect of veiligheidscoördinator, maar hebben zelf plannen, handleiding, fotos en facturen en dergelijke verzameld in een map. Kan dit later problemen geven wanneer wij werken willen laten uitvoeren?
Nee
 
Je koopt een woning en naast de tuin is er een klein stukje grond van de gemeente/stad (k denk max 10 m2).maar dat stukje grond is echt niet onderhouden, het onkruid kruipt over de omheining die toebehoort aan het huis. Kan je eisen dat de gemeente dat stuk onderhoud?
 
Je koopt een woning en naast de tuin is er een klein stukje grond van de gemeente/stad (k denk max 10 m2).maar dat stukje grond is echt niet onderhouden, het onkruid kruipt over de omheining die toebehoort aan het huis. Kan je eisen dat de gemeente dat stuk onderhoud?
Zelf wat onderhouden zal het beste en snelste resultaat geven vrees ik.
 
Toch niet aan de mensen die zich al spontaan hadden aangeboden?
Neen, die hebben we uiteindelijk niet meer gehoord. Het huis naast ons is verhuurd, dien verhuur is ook via een 'kijkdag' verlopen, daar zijn enkele mensen op afgekomen die het eigenlijk wouden kopen. Ons buurvrouw had gezegd dat ons huis ging te koop komen, daar zouden mensen ook 2 keer komen aanbellen zijn tijdens onze vakantie maar erna niemand meer aan de deur gezien. Aan vrienden durf ik het niet verkopen (daar heeft die man nog eens een lelijk ongeval gehad eind juli met zware revalidatie (zeker tot eind dit jaar uit) dus ga hun daar nu ook nimeer mee lastig vallen :/).
Makelaar neemt beperkte commissie (1,75%). Dan zijn alle papieren in orde en zijn we zeker dat er een 3e partij is moest er na een bod/compromis toch nog iemand zich willen terugtrekken ;).
 
Neen, die hebben we uiteindelijk niet meer gehoord. Het huis naast ons is verhuurd, dien verhuur is ook via een 'kijkdag' verlopen, daar zijn enkele mensen op afgekomen die het eigenlijk wouden kopen. Ons buurvrouw had gezegd dat ons huis ging te koop komen, daar zouden mensen ook 2 keer komen aanbellen zijn tijdens onze vakantie maar erna niemand meer aan de deur gezien. Aan vrienden durf ik het niet verkopen (daar heeft die man nog eens een lelijk ongeval gehad eind juli met zware revalidatie (zeker tot eind dit jaar uit) dus ga hun daar nu ook nimeer mee lastig vallen :/).
Makelaar neemt beperkte commissie (1,75%). Dan zijn alle papieren in orde en zijn we zeker dat er een 3e partij is moest er na een bod/compromis toch nog iemand zich willen terugtrekken ;).
Da's weinig, hier is het standaard 3% exclusief btw!

Veel succes!
 
Zelf wat onderhouden zal het beste en snelste resultaat geven vrees ik.

Tgoh, als het grond van de gemeente is die mij een nadeel berokkent (overlast, etc...) dan zou ik toch principieel de gemeente aan de mouw trekken.

Enerzijds de gemeente die GAS-boetes uitschrijft voor dergelijke overlast* en langs de andere kant zelf het laten hangen... daar moeten ze niet mee afkomen.

*geen idee of het hier zo is maar theoretisch kan het wel
 
Tgoh, als het grond van de gemeente is die mij een nadeel berokkent (overlast, etc...) dan zou ik toch principieel de gemeente aan de mouw trekken.

Enerzijds de gemeente die GAS-boetes uitschrijft voor dergelijke overlast* en langs de andere kant zelf het laten hangen... daar moeten ze niet mee afkomen.

*geen idee of het hier zo is maar theoretisch kan het wel
Maat van mij heeft zo eens een brief van 't stad in zijn bus gekregen dat hij het onkruid van tussen de tegels op 'zijn' trottoir moest doen op risico van een gas boete.
Maar daar staat ook een boompje voor in een bloemperkje in dat trottoir. Al waren er heel weinig bloemen in dat perkje maar vooral veel onkruid en dat werd onderhouden door 't stad 🤦‍♂️

Maar een email of zo sturen daarvoor heeft ie dan wel niet gedaan :D
 
Je koopt een woning en naast de tuin is er een klein stukje grond van de gemeente/stad (k denk max 10 m2).maar dat stukje grond is echt niet onderhouden, het onkruid kruipt over de omheining die toebehoort aan het huis. Kan je eisen dat de gemeente dat stuk onderhoud?
Als je zeker bent dat het van de gemeente is: ja. Ben je trouwens zeker dat de omheining eigendom is van jou is en niet van de gemeente? Dan kan het zijn dat een stuk grond ernaast ook nog van jou is en dat je dus zelf je eigendom moet onderhouden ...
 
Als je zeker bent dat het van de gemeente is: ja. Ben je trouwens zeker dat de omheining eigendom is van jou is en niet van de gemeente? Dan kan het zijn dat een stuk grond ernaast ook nog van jou is en dat je dus zelf je eigendom moet onderhouden ...
Dat zal ik wel vragen als we volgende week t huis mogen bezoeken
 
Is het eigenlijk het moment om een woning te kopen?
Er komt een economische crisis en vrees een grote.
Ik heb jammer genoeg geen glazen bol en weet niet of dit het moment is om een woning te kopen.
De hypo. Leningen zullen meer stijgen.
Gaan de prijzen van huizen dalen? Er zullen mensen zijn die hun leningen, elec. Factuur niet meer kunnen betalen en hun huis zullen moeten verkopen..
 
Is het eigenlijk het moment om een woning te kopen?
Er komt een economische crisis en vrees een grote.
Ik heb jammer genoeg geen glazen bol en weet niet of dit het moment is om een woning te kopen.
De hypo. Leningen zullen meer stijgen.
Gaan de prijzen van huizen dalen? Er zullen mensen zijn die hun leningen, elec. Factuur niet meer kunnen betalen en hun huis zullen moeten verkopen..
Ik zou dat inderdaad ook verwachten, maar in het verleden zijn de huisprijzen volgens mij nog nooit gedaald?
Na het wegnemen van de woonbonus had ik ook een daling verwacht...
 
Is het eigenlijk het moment om een woning te kopen?
Er komt een economische crisis en vrees een grote.
Ik heb jammer genoeg geen glazen bol en weet niet of dit het moment is om een woning te kopen.
De hypo. Leningen zullen meer stijgen.
Gaan de prijzen van huizen dalen? Er zullen mensen zijn die hun leningen, elec. Factuur niet meer kunnen betalen en hun huis zullen moeten verkopen..
Dat is exact dezelfde redenering als toen Covid om zich heen sloeg: "Gohgoh, al die zelfstandigen die moeten sluiten, al die technische werkeloosheid waardoor mensen hun ploegenpremies verliezen, daar gaan koopjes te doen zijn op de huizenmarkt over 6 maand tot 1j!"

Remember that? 😏

Dit gezegd zijnde: ik heb al 2x een gedwongen verkoop aangekocht. Met wat geluk kan je ze eruit plukken.
1. De banken willen zoveel mogelijk geld, dus ze gaan de huizen zelfs DUURDER prijzen dan wat ze waard zijn gezien de staat waarin de huizen zich bevinden.
2. Die mensen zijn verslagen, depressief,.. die hun huis ligt er echt niet kraaknet bij. Zoek dus naar huizen die vanbinnen en vanbuiten onverzorgd en rommelig zijn. Dit zorgt ervoor dat veel kopers denken: "dat huis is te duur geprijsd, wat ne vuilen boel is dat!"
3. Na enkele maanden op de markt zal de prijs soms lichtjes dalen. Staat een onverzorgd huis al 4 maand te koop? Dan is het tijd om uw slag te slaan!
4. Vraag tijdens de rondleiding naar de reden van verkoop. Al 2x hebben de makelaars gewoon gezegd dat het een gedwongen verkoop is en dat de bank waarschijnlijk wel een bod van bedrag X zal aanvaarden. (Zelfs vorig jaar wanneer de markt roodgloeiend stond en er continu opgeboden werd, ook in mijn regio, werd mijn bod dat 10% lager lag dan de eerste vraagprijs, direct aanvaard)
5. Verwacht u aan miserie als het huis van jou is. 2x heb ik de vuile boel geërfd inclusief afval, walgelijke geuren,... Met wat geluk halen ze wat spullen uit het huis, met wat pech "koop je het in de staat waarin het goed zich bevindt" en mag je een container laten komen. 😬
 
Het gebrek aan technische kennis houdt mij tegen in de aankoop van een woning. Hebben jullie een aanbeveling (boek, website, opleiding, ...) om beter de technische staat van een huis in te schatten?
 
Het gebrek aan technische kennis houdt mij tegen in de aankoop van een woning. Hebben jullie een aanbeveling (boek, website, opleiding, ...) om beter de technische staat van een huis in te schatten?
Iemand meepakken die er wèl iets van kent. 😁
Vrienden, nonkels, collega,... Iedere kent wel IEMAND die er iets vanaf weet.
 
Terug
Bovenaan