Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
hoe kan de overheid weten of er asbest is in een huis, als bijv die dakplaten (onder de dakpannen) volledig geisoleerd zijn en nog eens afgedekt worden met gyproc?
We gaan hier echt niet advies geven hoe je de wet, die blootgelegde asbest nu al verplicht te verwijderen bij renovatiewerken, te omzeilen.

 
Wat is eigenlijk het bouwjaar?
En als het een rijhuis ofzo is zou ik gewoon het dak direct deftig vervangen. Een klein simpel dak is nu ook niet mega duur.

Zit je direct goed voor xx jaar en kan je met veranderende klimaat je pannen laten verankeren
een villa, volledige zolder
 
moest de immo verkoper dit niet gezegd hebben dat er asbest is. Want toen we de eerste keer het huis bezochten zei hij niets van de asbest
Toen we de 2 de keer gingen kijken met de dakwerker en de dakwerker vertelde dat er asbest was, leek het alsof de immo verkoper niet verrast was.
pff is echt wel shit.
T huis staat ons echt wel aan. Het huis is al een dure kant en 't dak isoleren konden we wel achteraf nog betalen maar als er nieuwe dakplaten moeten komen, zal het wel een pak duurder worden.
:(:(:(:(
 
Zoals gezegd, die platen vormen voor de gezondheid geen probleem. Als je echt interesse hebt zou ik gewoon kopen, goed Isoleren en afwerken met gyproc. Ik weet niet wat de staat van het dak is, maar moest je dat later nog renoveren kan je die asbest van buitenaf verwijderen en vervangen door een modern onderdak. Probeer een deel van die kost al te onderhandelen bij de aankoop.
 
Dat kan wel maar ik zou toch oppassen met een mooi afgewerkte binnenkant als je uw dak terug gaat openhalen.

Risico dat de isolatie niet meer goed aansluit, risico bij regen tijdens de werken en risico op wind bij de werken dat een deel gewoon gaat vliegen.

Ook zullen, vermoed ik, de meeste asbestvezels vrij komen tijdens de afbraak van die platen. Dat zal dan gewoon de isolatie invliegen met wat pech. Wat natuurlijk niet gezonder is voor de volgende.

Maar als het huis je aanstaat...
Maar als je niet veel extra buffer hebt is het misschien boven budget? Heb je ook rekening gehouden met de doelstelling 2050 allemaal A huizen te hebben?
 
Ale das ook een nieuwe. Tweede die het huis mogen bekijken, maar mensen die later afspraak gemaakt hebben komen in de tijdslot net voor ons.
Bieden vraagprijs en 't is gedaan :) Iedereen afgebeld en wij stonden daar al natuurlijk voor niets.
 
Ale das ook een nieuwe. Tweede die het huis mogen bekijken, maar mensen die later afspraak gemaakt hebben komen in de tijdslot net voor ons.
Bieden vraagprijs en 't is gedaan :) Iedereen afgebeld en wij stonden daar al natuurlijk voor niets.
Dat is kut, maar nu eenmaal hoe de markt nu draait. Niets aan te doen. Succes met de zoektocht!
 
Ale das ook een nieuwe. Tweede die het huis mogen bekijken, maar mensen die later afspraak gemaakt hebben komen in de tijdslot net voor ons.
Bieden vraagprijs en 't is gedaan :) Iedereen afgebeld en wij stonden daar al natuurlijk voor niets.
Best zeggen aan de immo dat je echt interesse hebt in het huis en openstaat voor een hoger bod..
 
Het huis waar we een bod gaan zin, komt maar vrij tegen de zomer 2023.

Hoe gaat dit dan te werk? Bij de compromis wordt er 10% betaald.
De akte moet toch binnen max 4 mnd na de compromis getekend worden?
K vermoed dat de compromis asap getekend moet worden. Dus bijv : volgende week, moest ons bod aanvaard worden. Max 4 maand later, de akte (of kan dit later?), want tegen max 4 mnd moet ik wel het volledig bedrag overschrijven. Dan zijn we al in januari of februari maar de eigenaar blijft er nog wonen tot bijv juni/juli.

Moet het totale bedrag altijd betaald worden nabij de akte of kan men dit contractueel vastzetten dat we het bedrag (totale bedrag -10%) mogen overschrijven eens we erin mogen?

T huis van mn vriendin moet verkocht worden voor de aankoop van de woning en als ze de totale som willen krijgen bij de akte (bijv jan/feb)..moet t huis van m'n vriendin ook al verkocht zijn tegen die tijd en moeten we er ook in blijven wonen tot de zomer 2023 anders hebben we geen woning.. ingewikkeld :sarcastic:
 
Laatst bewerkt:
Het huis waar we een bod gaan zin, komt maar vrij tegen de zomer 2023.

Hoe gaat dit dan te werk? Bij de compromis wordt er 10% betaald.
De akte moet toch binnen max 4 mnd na de compromis getekend worden?
K vermoed dat de compromis asap getekend moet werken. Dus bijv : volgende week, moest ons bod aanvaard worden. Max 4 maand later, de akte (of kan dit later?), want tegen max 4 mnd moet ik wel het volledig bedrag overschrijven. Dan zijn we al in januari of februari maar de eigenaar blijft er nog wonen tot bijv juni/juli.

Moet het totale bedrag altijd betaald worden nabij de akte of kan men dit contractueel vastzetten dat we het bedrag (totale bedrag -10%) mogen overschrijven eens we erin mogen?

T huis van mn vriendin moet verkocht worden voor de aankoop van de woning en als ze de totale som willen krijgen bij de akte (bijv jan/feb)..moet t huis van m'n vriendin ook al verkocht zijn tegen die tijd en moeten we er ook in blijven wonen tot de zomer 2023 anders hebben we geen woning.. ingewikkeld :sarcastic:
Hier werd de akte idd na dik 3 maand getekend én betaald. Ik had toen een einddatum gegeven wanneer ik er uit ging én er was een huurprijs afgesproken, die werd dan afgetrokken van het aankoopbedrag.

Puur in functie van stijgende rentevoeten heb je er volgens mij al baat bij de akte zo snel mogelijk te laten tekenen én betalen.
 
Hier werd de akte idd na dik 3 maand getekend én betaald. Ik had toen een einddatum gegeven wanneer ik er uit ging én er was een huurprijs afgesproken, die werd dan afgetrokken van het aankoopbedrag.

Puur in functie van stijgende rentevoeten heb je er volgens mij al baat bij de akte zo snel mogelijk te laten tekenen én betalen.
Ifv stijgende rentevoeten, als je een lening aanvraagt & ondertekent - en die bv. maar 3 a 4 maanden later in werking treedt omdat dan de akte getekend wordt, blijft de rentevoet dan gefixeerd doorheen die maanden?
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ifv stijgende rentevoeten, als je een lening aanvraagt & ondertekent - en die bv. maar 3 a 4 maanden later in werking treedt omdat dan de akte getekend wordt, blijft de rentevoet dan gefixeerd doorheen die maanden?
Dat hangt af van bank tot bank. In general: ja, maar vraag voor de zekerheid de geldigheidstermijnen van je voorwaarden eens na.
Er is al veel geklooi van plaatselijke bankdirecteurs alsook hoofdkantoren gebeurd, en je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.
 
Dank voor de bevestiging, zit in zelfde soort situatie als Fabke. :)
Nog iemand ervaring met hypotheekwinkels onlangs? 3 maanden geleden informaties gepasseerd, waren héél kritisch - ook al hebben we een vrij helder dossier. Twijfel nog wat om daarmee verder te gaan, of om verder te zetten en verder af te spreken bij Argenta, VDK, KBC, Fortis en ze proberen tegen elkaar wat te 'opbieden' (alreeds eerste gesprekken gehad, indien andere banken nog gunstig zijn laat maar weten, onze voorkeur gaat naar een ietsofwat groene/ethische bank). Onderhandelingstips zeker welkom, we lenen ongeveer 75%, en is EPC C.
 
Ale das ook een nieuwe. Tweede die het huis mogen bekijken, maar mensen die later afspraak gemaakt hebben komen in de tijdslot net voor ons.
Bieden vraagprijs en 't is gedaan :) Iedereen afgebeld en wij stonden daar al natuurlijk voor niets.
Ook meegemaakt. Exact hetzelfde. Die hebben het toen ook gekocht op t moment dat wij daar aan de deur stonden te wachten.
 
Terug
Bovenaan