Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Dank voor de bevestiging, zit in zelfde soort situatie als Fabke. :)
Nog iemand ervaring met hypotheekwinkels onlangs? 3 maanden geleden informaties gepasseerd, waren héél kritisch - ook al hebben we een vrij helder dossier. Twijfel nog wat om daarmee verder te gaan, of om verder te zetten en verder af te spreken bij Argenta, VDK, KBC, Fortis en ze proberen tegen elkaar wat te 'opbieden' (alreeds eerste gesprekken gehad, indien andere banken nog gunstig zijn laat maar weten, onze voorkeur gaat naar een ietsofwat groene/ethische bank). Onderhandelingstips zeker welkom, we lenen ongeveer 75%, en is EPC C.
@Skyscraper heel onvoorspelbaar, had het jaar voor ik kocht de ronde gedaan, kwam AXA bij de beste uit, toen ik getekend had bij de duurste! Uiteindelijk was Beobank 0.4% beter dan de 2de beste (Argenta) bij mij vorige zomer.
 
Mijn leningsvoorwaarden bleven 9 maand geldig na ondertekening van de lening.
Dat zal ook wel geen waar meer zijn.

Hier is de aankoop en verkoop ook 9 mnd voor de verhuis gebeurt. Je kunt de compromis wat duwen naar de limiet en de akte ook, dat scheelt al rap een half jaar. De laatste 3 mnd hebben we onderling geregeld door wat inboedel te verpatsen aan de verkoop kant en aan de aankoop kant "huur" ( die officieel geen huur was) te vragen.
 
Mijn leningsvoorwaarden bleven 9 maand geldig na ondertekening van de lening.
Het hangt gewoon af van bank tot bank. Onze buren hadden 3 maanden en wij 6, waarbij bij ING de uitleg was dat het door COVID verlengt was. Ik denk dat 9 uitzonderlijk lang is maar ik heb geen idee hoe de andere banken het doen.
 
Dank voor de bevestiging, zit in zelfde soort situatie als Fabke. :)
Nog iemand ervaring met hypotheekwinkels onlangs? 3 maanden geleden informaties gepasseerd, waren héél kritisch - ook al hebben we een vrij helder dossier. Twijfel nog wat om daarmee verder te gaan, of om verder te zetten en verder af te spreken bij Argenta, VDK, KBC, Fortis en ze proberen tegen elkaar wat te 'opbieden' (alreeds eerste gesprekken gehad, indien andere banken nog gunstig zijn laat maar weten, onze voorkeur gaat naar een ietsofwat groene/ethische bank). Onderhandelingstips zeker welkom, we lenen ongeveer 75%, en is EPC C.
https://www.triodos.be/nl/hypothecaire-lening/ als je nog energetische renovaties zal doen. Niet de goedkoopste, wel de groenste/meest ethische.
(wij kwamen zelf nooit in aanmerking wegens geen grote energetische renovaties)
 
Het hangt gewoon af van bank tot bank. Onze buren hadden 3 maanden en wij 6, waarbij bij ING de uitleg was dat het door COVID verlengt was. Ik denk dat 9 uitzonderlijk lang is maar ik heb geen idee hoe de andere banken het doen.
Ik vermoed net zoals cege dat dit met de huidige rentevoeten en schommelingen niet mogelijk zal zijn om nog 9 maand te hebben. Tenzij het expliciet deel uitmaakt van de onderhandelingen, maar dan zal je (al dan niet met je medeweten) een hogere rentevoet hebben dan zonder die voorwaarden van 9 maand.
 
Dat zal hier niet anders zijn. Onze woning komt volgende week woensdag online, de makelaar geeft de mensen 1 weekend om de advertentie op te pikken, zaterdag erna (10 dagen na advertentie) kijkdag met mogelijkheid om een bod te doen tot maandag/dinsdag max. Is nieuwbouw van eind 2015, ze vermoedt dat het evenzeer snel zal weg zijn. Wij houden zelf de dag na de kijkdag wel bewust vrij voor moesten er mensen graag een 2e keer komen kijken met familie/technisch onderlegde vrienden.
Waarom zo lang gewacht met op de markt te zetten? Geen schrik dat je een minder hoge verkoopprijs zal krijgen ( recessievrees, stijgende rente,...) ?
Denk dat in zijn geheel bekeken, de seller's market toch stilaan ten einde komt (uiteraard zullen er voor bepaalde locaties en types woningen nog steeds uitzonderingen zijn).
 
Waarom zo lang gewacht met op de markt te zetten? Geen schrik dat je een minder hoge verkoopprijs zal krijgen ( recessievrees, stijgende rente,...) ?
Wij zijn ook van plan binnenkort met de zoektocht naar een huis te beginnen. Maar het is echt moeilijk in the schatten of nu het goede moment is of dat we beter wachten.

Enerzijds zit een recessie er inderdaad aan te komen. Het gevolg zou een crash van de vastgoedmarkt kunnen zijn. Door de stijgende energieprijzen hebben mensen ook steeds minder over om extra te lenen.

Anderzijds zou een aanhoudende inflatie de prijzen nog omhoog kunnen duwen en je hebt natuurlijk de stijgende rente.
 
Waarom zo lang gewacht met op de markt te zetten? Geen schrik dat je een minder hoge verkoopprijs zal krijgen ( recessievrees, stijgende rente,...) ?
Denk dat in zijn geheel bekeken, de seller's market toch stilaan ten einde komt (uiteraard zullen er voor bepaalde locaties en types woningen nog steeds uitzonderingen zijn).
Omdat je vandaag met de huidige crisis evenzeer moeilijk kan inschatten wanneer uw eigen bouw zal klaar zijn. Onze toekomstige buren zijn al 2 keer moeten verhuizen omdat ze hun huis veel te snel verkocht hebben.
Nu lijkt ons nog net de ideale moment, mensen zijn net terug van vakantie en hebben bezonnen over hun next steps, de rente staat nog redelijk ok en we zitten net voor de winter waar de energiecrisis echt gaat losbarsten. Anderzijds is het een zeer energiezuinige woning voor zijn bewoonbare oppervlakte (220m²) wat het voor kopers vandaag wel zal aantrekkelijk maken. Mijn verbruik ligt ver onder de gemiddelden en mijn verwarming heeft vorige winter continu op 22 graden gestaan (thuiswerk). Heb het EPC rapport al ontvangen, ik heb hier geen zonnepanelen meer geplaatst gezien de verhuisplannen maar volgens het rapport (score B) is dat voldoende om er een A van te maken (investering van 6K EUR).
 
https://www.triodos.be/nl/hypothecaire-lening/ als je nog energetische renovaties zal doen. Niet de goedkoopste, wel de groenste/meest ethische.
(wij kwamen zelf nooit in aanmerking wegens geen grote energetische renovaties)
Misschien de "meest ethische", maar ze hebben hun aandeel(certificaat)houders toch dik gekloot:

Even 30% waarde doen verdampen vind ik persoonlijk nu niet echt een voorbeeld van goed bestuur...
Ik was net op tijd weg daar met mijn bescheiden inleg, ik voelde dat er iets mis was.
 
Het immokantoor vertelde dat als er een hoger bod binnenkomt, dat ze niet wettelijk niet mogen vertellen hoeveel dit bod is. We weten dus niet hoeveel meer we moeten bieden..
Klopt dit? K probeer dit te vinden op t internet maar k vind dit niet. Iemand een bron?
 
Het immokantoor vertelde dat als er een hoger bod binnenkomt, dat ze niet wettelijk niet mogen vertellen hoeveel dit bod is. We weten dus niet hoeveel meer we moeten bieden..
Klopt dit? K probeer dit te vinden op t internet maar k vind dit niet. Iemand een bron?
Hoe verloopt de procedure?
Als het bvb zo is dat iedereen tot datum x, uur y een bod mag uitbrengen, klopt dat.

Onder welke voorwaarden werd jullie bod gedaan qua tijdsduur? Want wachten is natuurlijk slopend...
Hier was het meermaals "bieden vanaf bedrag x", als er een hoger bod binnen kwam, werd iedereen die al geboden had, door de notaris gemaild met het nieuwe bod, hoeveel het volgende bod minimum moest zijn en dat dit binnen de 24u of 48u moest geboden worden dan.

Wat wel of niet mag en kan, hangt dus volledig af van de procedure die de verkopers hebben gekozen.
 
Het immokantoor vertelde dat als er een hoger bod binnenkomt, dat ze niet wettelijk niet mogen vertellen hoeveel dit bod is. We weten dus niet hoeveel meer we moeten bieden..
Klopt dit? K probeer dit te vinden op t internet maar k vind dit niet. Iemand een bron?
immokantoren mogen idd geen veiling organiseren, dus ze kunnen geen andere biedingen openbaar maken.
 
En @Fabke : Geen enkel probleem dat je hier veel vragen stelt, dat is uitstekend (iets waarover je twijfelt nét niet vragen zou niet slim zijn). Maar uit al je posts van de laatste weken lijkt het me dat je weinig kennis hebt én dat je mogelijks een (voor jou financiën) dure woning aanschaft.

Zorg ervoor dat je naast het advies hier, ook je goed laat adviseren bij de koop van je woning. Laat een compromis nalezen, maak goed de rekening van eventuele bijkomende kosten (vervanging dak, vervanging verwarming, ...) en groter onderhoudskosten dan normaal (zwembad!).
 
En @Fabke : Geen enkel probleem dat je hier veel vragen stelt, dat is uitstekend (iets waarover je twijfelt nét niet vragen zou niet slim zijn). Maar uit al je posts van de laatste weken lijkt het me dat je weinig kennis hebt én dat je mogelijks een (voor jou financiën) dure woning aanschaft.

Zorg ervoor dat je naast het advies hier, ook je goed laat adviseren bij de koop van je woning. Laat een compromis nalezen, maak goed de rekening van eventuele bijkomende kosten (vervanging dak, vervanging verwarming, ...) en groter onderhoudskosten dan normaal (zwembad!).
Hey jpv

Ik stel graag vragen als ik iets niet weet ook omdat er hier, op dit forum, personen rondlopen met kennis van zaken.

Het is idd een duur huis en kan het financieel aan . (Dat huis met zwembad heb ik laten gaan, kostte nog meer) en idd de verwarmingskosten zijn duur en een zwembad is "te" voor mij.

Hier is er een asbestonderdak(heb al geld opzij om dit te fixen) en de verwarming (maar das niet dringend)
 
Hoe verloopt de procedure?
Als het bvb zo is dat iedereen tot datum x, uur y een bod mag uitbrengen, klopt dat.

Onder welke voorwaarden werd jullie bod gedaan qua tijdsduur? Want wachten is natuurlijk slopend...
Hier was het meermaals "bieden vanaf bedrag x", als er een hoger bod binnen kwam, werd iedereen die al geboden had, door de notaris gemaild met het nieuwe bod, hoeveel het volgende bod minimum moest zijn en dat dit binnen de 24u of 48u moest geboden worden dan.

Wat wel of niet mag en kan, hangt dus volledig af van de procedure die de verkopers hebben gekozen.
Het verschil is vnl of het een makelaar dan wel notaris is die de verkoop organiseert en communiceert. Openbaar verkopen per opbod is het alleenrecht van de notarissen, makelaars mogen dat enkel doen per gesloten omslag en mogen dus niet mensen tegen elkaar laten opbieden.

Dat gezegd zijnde, een makelaar zal natuurlijk wel snel zeggen dat hij bv al een bod heeft van x en wanneer je dus y zou bieden het wellicht aanvaard zal worden. Maar van zodra die dat meteen terugkoppelt naar andere bieders en zo een bidding war start, komt hij in een grijze zone.
 
Hey jpv

Ik stel graag vragen als ik iets niet weet ook omdat er hier, op dit forum, personen rondlopen met kennis van zaken.
Top! goeie ingesteldheid.
Fabke zei:
Het is idd een duur huis en kan het financieel aan . (Dat huis met zwembad heb ik laten gaan, kostte nog meer) en idd de verwarmingskosten zijn duur en een zwembad is "te" voor mij.

Hier is er een asbestonderdak(heb al geld opzij om dit te fixen) en de verwarming (maar das niet dringend)
Besef dat beide veel geld zullen kosten en een van de 2 niet doen ook geld kost. Check of je eventueel in aanmerking komt voor dit: https://www.vlaanderen.be/renteloos-renovatiekrediet-rentesubsidie-bij-energierenovatie-na-aankoop

Ik zou, gezien een renteloze lening eigenlijk GIGANTISCH interessant is, daar niet over twijfelen om dit te doen.

Bovendien heb je ook nog dit: https://www.premiezoeker.be/premie/Vlaanderen/tegemoetkomingen-verwijderen-asbest
 
Mn bod (via aankoopbelofte) is aanvaard.
Ik heb bevestiging gehad via mail van de immo, dat de eigenares m'n bod aanvaard.
Is dit nu 100% bindend? (Wil niet graag dat er iemand anders met een bod afkomt).

Heb al veel gezocht over premies voor asbest .
Thx jpv, voor je uitleg
 
Mn bod (via aankoopbelofte) is aanvaard.
Ik heb bevestiging gehad via mail van de immo, dat de eigenares m'n bod aanvaard.
Is dit nu 100% bindend? (Wil niet graag dat er iemand anders met een bod afkomt).

Heb al veel gezocht over premies voor asbest .
Thx jpv, voor je uitleg
Ja dat is bindend. Je kan er nu nog onderuit muizen voor een kost van 10%.
 
Die 10% staat niet vast, maar is wel gebruikelijk om zo in een compromis neer te schrijven. In principe is de verkoop nu bindend voor alle partijen en kan iedereen de uitvoering afdwingen OF kiezen om een schadevergoeding te krijgen.
 
Terug
Bovenaan