Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    590
Op zoek naar advies / ervaringen:

Wij hebben een concreet pand op het oog, maar er zal vermoedelijk een schatting moeten gebeuren voor het woonkrediet. Om alles zo snel mogelijk te laten verlopen, kan je zelf een schatting laten uitvoeren en dit rapport voor eender welke bank gebruiken?
Of laten banken niet toe om af te wijken van hun 'standaard' schatters-experten?
 
Op zoek naar advies / ervaringen:

Wij hebben een concreet pand op het oog, maar er zal vermoedelijk een schatting moeten gebeuren voor het woonkrediet. Om alles zo snel mogelijk te laten verlopen, kan je zelf een schatting laten uitvoeren en dit rapport voor eender welke bank gebruiken?
Of laten banken niet toe om af te wijken van hun 'standaard' schatters-experten?
Best eens horen bij de makelaar van de verkopers. Zij werken vaak met erkende schatters samen en als je via hen gaat zal je zekerder zijn dat de schatting in lijn ligt met de overeengekomen prijs.
 
Om hier even op verder te gaan (geen idee of het uberhaupt de juiste thread voor is, maar vond niet direct een andere waar het relevanter leek te zijn)

Aangezien we onze huidige woning nu moeten verkopen een aantal makelaarkantoren aangeschreven voor een schatting te krijgen & hun manier van werken voor te verkopen te horen.

Ik heb 3 kantoren aangesproken en heb van 2 nu al een schatting & werking op tafel liggen.
1e schat ons huis in op ~330k en neemt een commissie van 3%
2e schat ons huis in op ~350k en neemt een commissie van 2%

Het eerste kantoor heeft echter alles deftig opgemeten en elke ruimte deftig bezocht (waaronder ook onze kelder die problemen heeft met grondwater)
het 2e kantoor heeft niets opgemeten en gewerkt met de informatie die te vinden is via de online portalen. Klein verschil dus ook in bewoonbaar oppervlakte en hoe "diepgaand" ze gegaan zijn om alles te berekenen.

Nu op het einde van de rit, als de geschatte prijzen ook effectief zouden gehaald worden geeft dat een verschil van €23k voor mijn portomonee.

Het 1e kantoor is echter ook het kantoor waar we het nieuwe huis bij gekocht hebben dus dat is wel gemakkelijk, en die schatting lijkt me "correcter".

Denk dat het als buitenstaander vrij makkelijk is om te zeggen "kies voor makelaar 2" (of wacht nog af waar de 3e mee afkomt, maar vond die mens die langskwam eigenlijk maar een slijmbal van ne verkoper die niet veel te zeggen had), maar toch heb ik precies een voorkeur voor de 1e omdat de schatting precies "correcter" lijkt ook al zou ik wel meer geld willen.

Denk verder niet dat ik met deze post ergens naartoe wil gaan van vraag ofzo, maar gewoon even delen wat hier speelt.
Tenzij er nog ervaringen zijn of tips om rekening mee te houden?
Denk je dat het huis vlug verkocht kan worden? Verkoop het dan zelf. We hebben ons huis zelf verkocht. Na 2 dagen was deze al verkocht. Epc etc.. moesten wij voor zorgen. Alle Stedelijke papieren deed de notaris.
We hebben zo ongeveer 10 000 euro bespaard moesten we het via een immokantoor verkocht hebben.
We hebben zelf de bezoeken geregeld en ik vond dit leuk 😀
 
Denk je dat het huis vlug verkocht kan worden? Verkoop het dan zelf. We hebben ons huis zelf verkocht. Na 2 dagen was deze al verkocht. Epc etc.. moesten wij voor zorgen. Alle Stedelijke papieren deed de notaris.
We hebben zo ongeveer 10 000 euro bespaard moesten we het via een immokantoor verkocht hebben.
We hebben zelf de bezoeken geregeld en ik vond dit leuk 😀
Ik hoop dat het zo snel verkocht kan worden, en ik denk van wel ook. Rede dat ik het zelf niet wil doen is dat ik er de energie & tijd niet voor heb, en we hebben waterproblemen in de kelder. Daar gaat de makelaar ook wel open over zijn, maar ik zou daar waarschijnlijk zelf te veel de nadruk op leggen en potentiele kopers wegjagen of de prijs laten tanken.

Ik ben er zo dus eigenlijk vrij zeker van dat die makelaar er meer zal uit kunnen halen dan dat we zelf zouden kunnen doen, en dan moet ik de tijd & energie er niet in steken.

Waarschijnlijk de domste manier waarop ik ooit €10k in m'n leven zal uitgeven, maar ik heb er al vrede mee genomen :shutup:
 
Waarschijnlijk de domste manier waarop ik ooit €10k in m'n leven zal uitgeven, maar ik heb er al vrede mee genomen :shutup:
Mijn makelaar heeft 15k meer losgekregen dan het bedrag waar ik zelf vrede mee zou genomen hebben, dus die was zijn 7000 euro op die manier ook waard. ;)

Die 3% en 2% is hoogst waarschijnlijk exclusief BTW, hou daar ook rekening mee.
 
Mijn makelaar heeft 15k meer losgekregen dan het bedrag waar ik zelf vrede mee zou genomen hebben, dus die was zijn 7000 euro op die manier ook waard. ;)

Die 3% en 2% is hoogst waarschijnlijk exclusief BTW, hou daar ook rekening mee.

Die bedragen zijn inderdaad exclusief btw. dus was 2.42 en 3.63% respectievelijk.

Ondertussen gisteren wel het Compromis gaan tekenen voor het nieuwe huis, en morgen komen ze hier fotos pakken en daarna komt het hier te koop te staan. EpC ondertussen ook al teruggekregen en is 181, net een B dus. Heb het hier gekocht als het nog een D was met 375 dus die renovaties hebben wel een goeie impact gehad.

nu benieuwd hoe snel het verkocht gaat zijn en hopelijk nog voor onze trouw naar het nieuwe huis :clap:
 
Ik heb oog op onderstaand appartement wat te koop staat in het centrum van Roeselare.

Komende dinsdag heb ik een bezoek ingepland aan het pand echter heb ik wat schrik voor het volgende:

  • De nadelige EPC score van 387 kWh/m² -> Aangezien het mijn eerste aankoop ooit zou zijn weet ik niet 100 % goed hoe ik de EPC moet interpreteren. Logischerwijs snap ik wel dat deze EPC aan de nadelige kant is. Echter, kan EPC uitgedrukt worden in een kostprijs per jaar bv. voor energiekosten?
  • De volledige verwarming is elektrisch -> Ik vermoed dat elektrische verwarming zeer nadelig is zonder dat er zonnepanelen aanwezig zijn. Zeker gezien de grote raampartijen dewelke niet aan hedendaagse normen voldoen vrees ik een beetje het ergste wat betreft verwarmen. Is er enige reden waarom elektrisch verwarmen toch interessant kan zijn / worden met bepaalde aanpassingen?
  • Bouwjaar 1998 -> Het appartement is niet meer van de jongste, grote kosten kunnen vermoedelijk wel verwacht worden?
Het appartement staat reeds een tijd te koop al waardoor ik wel serieus wat op de prijs zou duwen. Naar estetiek toe is het appartement op foto echt iets wat volledig mijn ding is met de grote raampartijen en het zicht op het water. Echter heb ik wat schrik dat ik de kosten wat zal onderschatten die met het pand meekomen. Vandaar dat ik eens jullie licht over dit pand wil laten schijnen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn.

Bedankt.
 
Elektrische verwarming (accumulatoren?) viel voor mij altijd d’office af, naar gebruiksgemak en kostprijs. Mogelijks wel mitigerende factor is het feit dat het een appartement is en je meeprofiteert van de verwarming van de buren.
 
Ik heb oog op onderstaand appartement wat te koop staat in het centrum van Roeselare.

Komende dinsdag heb ik een bezoek ingepland aan het pand echter heb ik wat schrik voor het volgende:

  • De nadelige EPC score van 387 kWh/m² -> Aangezien het mijn eerste aankoop ooit zou zijn weet ik niet 100 % goed hoe ik de EPC moet interpreteren. Logischerwijs snap ik wel dat deze EPC aan de nadelige kant is. Echter, kan EPC uitgedrukt worden in een kostprijs per jaar bv. voor energiekosten?
  • De volledige verwarming is elektrisch -> Ik vermoed dat elektrische verwarming zeer nadelig is zonder dat er zonnepanelen aanwezig zijn. Zeker gezien de grote raampartijen dewelke niet aan hedendaagse normen voldoen vrees ik een beetje het ergste wat betreft verwarmen. Is er enige reden waarom elektrisch verwarmen toch interessant kan zijn / worden met bepaalde aanpassingen?
  • Bouwjaar 1998 -> Het appartement is niet meer van de jongste, grote kosten kunnen vermoedelijk wel verwacht worden?
Het appartement staat reeds een tijd te koop al waardoor ik wel serieus wat op de prijs zou duwen. Naar estetiek toe is het appartement op foto echt iets wat volledig mijn ding is met de grote raampartijen en het zicht op het water. Echter heb ik wat schrik dat ik de kosten wat zal onderschatten die met het pand meekomen. Vandaar dat ik eens jullie licht over dit pand wil laten schijnen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn.

Bedankt.

EPC D => renovatieplicht.

Je zit onder het dak en ik zie geen airco. Bakken in de zomer.
Je zit onder het dak en grote glazenpartij, moeilijk om te verwarmen in de winter.

En het is niet zomaar elektrisch wat er staat. Dat lijken mij accumulatoren wat de bedoeling was om s'nachts de interne stenen ophitten zodat ze overdags de warmte afgeven. Maar er is geen nachttarief meer dus het voordeel daarvan is allang weg. Met zulke dingen verwarmen kan makkelijk 300 euro per maand aan elektriek kosten. (Ik zie al 3 van die monsters staan?). Je zoekt best wat je wil als alternatief want daar wil je vanaf. Je zit in een appartement dus zomaar zonnepanelen plaatsen is waarschijnlijk geen optie.


Dat is voor een reden dat dat zolang te koop staan. Je wil van die accumulatoren vanaf maar met wat vervang je dat?
 
Groot nadeel bij accumulatoren is dat je ze niet even aansteekt als het koud aanvoelt binnen. Omgekeerd eens ze aanstaan krijg je ze voor de rest van de dag niet meer afgezet.

Langs de andere kant lijkt mij de prijs van het appartment voor de ruimte nog mee te vallen. Enkel gaat er een serieus renovatie budget moeten worden uitgetrokken.
 
Is hier ergens een topic rond tiny houses?
Wat is de wetgeving rond het tiny houses in Belgie?
 
Ik heb oog op onderstaand appartement wat te koop staat in het centrum van Roeselare.

Komende dinsdag heb ik een bezoek ingepland aan het pand echter heb ik wat schrik voor het volgende:

  • De nadelige EPC score van 387 kWh/m² -> Aangezien het mijn eerste aankoop ooit zou zijn weet ik niet 100 % goed hoe ik de EPC moet interpreteren. Logischerwijs snap ik wel dat deze EPC aan de nadelige kant is. Echter, kan EPC uitgedrukt worden in een kostprijs per jaar bv. voor energiekosten?
  • De volledige verwarming is elektrisch -> Ik vermoed dat elektrische verwarming zeer nadelig is zonder dat er zonnepanelen aanwezig zijn. Zeker gezien de grote raampartijen dewelke niet aan hedendaagse normen voldoen vrees ik een beetje het ergste wat betreft verwarmen. Is er enige reden waarom elektrisch verwarmen toch interessant kan zijn / worden met bepaalde aanpassingen?
  • Bouwjaar 1998 -> Het appartement is niet meer van de jongste, grote kosten kunnen vermoedelijk wel verwacht worden?
Het appartement staat reeds een tijd te koop al waardoor ik wel serieus wat op de prijs zou duwen. Naar estetiek toe is het appartement op foto echt iets wat volledig mijn ding is met de grote raampartijen en het zicht op het water. Echter heb ik wat schrik dat ik de kosten wat zal onderschatten die met het pand meekomen. Vandaar dat ik eens jullie licht over dit pand wil laten schijnen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn.

Bedankt.
Zonder het EPC te kunnen lezen bedenk ik me zo wat volgende:
  • Zoals reeds gezegd, exclusief nachttarief voor die accumulatoren op te laden bestaat niet meer. Ik heb zelf een aantal jaar geleden een appartement van 60m² verwarmd met zo'n dingen. Dat gaat, maar is zeker niet goedkoop.
    Voor ruimtes waar je minder bent (badkamer, ...) zou ik die accumulatoren vervangen door infraroodpanelen. Hoeft niet veel te kosten maar een pak zuiniger.
  • Je plafonds zijn (zeker in de leefruimte) redelijk hoog. Je zou is kunnen nadenken of je niet een beetje naar beneden wil komen door er nog isolatie tegen te steken. Dat kan je doen zonder met heel het gebouw overeen te komen.
  • Ramen zijn aluminium profielen? Je kan altijd overwegen alleen het glas te vervangen en de profielen voorlopig te behouden om wat kosten te besparen.
  • Gezien je dak overhangt neem je wel al wat lichtinval weg van de ramen. Goed voor de zon wat buiten de houden in de zomer maar in de winter is het wel sneller donker binnen natuurlijk. Met zoveel glas zou ik zeker overwegen om zonneschermen aan de buitenzijde te zetten.
  • Estetisch is het misschien dat niet, maar je kan altijd overwegen om zonnepanelen aan de balustrade van je terras te hangen. Ik denk dat je ook dan weer niet langs de rest van de eigenaars moet passeren maar ben er absoluut niet zeker van.
    Besef ook dat u zonnepanelen hun grootste rendement halen op het moment dat die accumulatoren uit staan. Dus tenzij je zoiezo van plan bent airco te hangen ga je voor u klimatisering er niet veel uithalen.
  • Vraag zeker ook is de verslagen van de laatste vergadering van vereniging van eigenaars op. Kwestie dat ze nu misschien aan het debatteren zijn over een nieuw dak van 100k en dat je die kosten ook kan incalculeren :) .
 
Ivm het appartement van @JaiV, ik ben wel akkoord met alles dat al gezegd is... maar ik zou het persoonlijk toch niet direct afschieten:
  1. Het lijkt mij een heel deftige prijs te zijn voor wat ge krijgt, best tog gemaakt, groot genoeg en op een leuke locatie? (al kan ik de regio niet heel goed inschatten)
  2. Het enige echte probleem is die verwarming, maar het hoeft niet verschrikkelijk duur te zijn om uw verwarmingskosten naar beneden te halen OP VOORWAARDE DAT het is toegestaan door de blok:
    1. Accumulatoren eruit smijten
    2. Deftige airco's + pelletkachel in de hoofdruimte
    3. Idealiter (maar zelfs zonder is het doenbaar) nog wat zonnepanelen
ALS dat mag, zit ge met 10-25k max renovatiekosten, en hebt ge vrij goedkoop een deftig en comfortabel appartement??
 

Ideaal denk ik dan voor een jong koppel. Of nogmaals een voorbeeld dat een huis geen 400k MOET kosten
Dat is iets waar je in kan en wel een paar jaar in kan wonen. Maar als je goed kijkt dan zie je dat de ingrepen die er gedaan zijn allemaal esthetische ingrepen geweest zijn. Waar je toch nog wel voor verrassingen kan komen te staan (zie onderkant badkamermeubel... leek mij niet echt gezond op basis van de foto). Voor de rest lijkt het net dat er echt structurele maatregelen genomen zijn. En er gaat een moment komen dat je die wel gaat willen nemen. Net zoals je een kerncentrale kan oplappen voor 2, 5, 10,20 j langer te laten draaien de benodigde maatregelen verschillend zijn. Sinds Corona is de aantrekkingskracht van iets met 2 slaapkamers defacto al beperkter en er is niet echt een piste om dat ooit uit te breiden. Dus als je dat koopt moet je het dan ook in dat kader bekijken (korte termijn, of beperkte ruimtenood nu en in de toekomst(vb geen gezinsuitbreiding van plan)). In het eerste geval is het kopen en verkopen met mogelijks een beperkte waardevermeerdering (door het feit dat het energielabel D is en er in de toekomst een renovatieverplichting geïntroduceerd wordt) of dat je ofwel de kost van energie in de toekomst kan slikken, ook bij stijgende kostprijs, ofwel dat je er 100 - 150k gaat mogen steken in de verbouwing aangezien je mogelijks moet gaan strippen om die verbouwing deftig te doen. Maar kan zijn dat je de ramen niet moet vervangen, en dat je enkel voorzetisolatie, een ventilatiesysteem D en een nieuw geïsoleerd dak/plafond gaat moeten voorzien.

De ingreep die men HAD moeten doen was dat elke woning die verkocht (geërfd, geschonken) wordt vanaf nu + 1 jaar (korte overgangsperiode) moeten gerenoveerd worden naar label A op een termijn van 5 jaar. Zodanig dat de volledige verbouwkost meegenomen wordt in de marktprijs van die woningen.
Ja er gaan dan mensen geld verliezen... maar dat zou de korte pijn geweest zijn, ipv dat mensen nu gewoon de quick wins doen.

Ivm het appartement van @JaiV, ik ben wel akkoord met alles dat al gezegd is... maar ik zou het persoonlijk toch niet direct afschieten:
  1. Het lijkt mij een heel deftige prijs te zijn voor wat ge krijgt, best tog gemaakt, groot genoeg en op een leuke locatie? (al kan ik de regio niet heel goed inschatten)
  2. Het enige echte probleem is die verwarming, maar het hoeft niet verschrikkelijk duur te zijn om uw verwarmingskosten naar beneden te halen OP VOORWAARDE DAT het is toegestaan door de blok:
    1. Accumulatoren eruit smijten
    2. Deftige airco's + pelletkachel in de hoofdruimte
    3. Idealiter (maar zelfs zonder is het doenbaar) nog wat zonnepanelen
ALS dat mag, zit ge met 10-25k max renovatiekosten, en hebt ge vrij goedkoop een deftig en comfortabel appartement??

Ik ken zeer weinig appartementen waar die voorwaarde mogelijk zijn. Zowel het plaatsen van een airco als zonnepanelen. Aangezien de meeste enerzijds niet toestaan dat het dak gebruikt wordt hiervoor (of als ze mogen gebruikt worden is het voor de gemeenschap (wat weinig nut heeft) en niet voor het individu) en dit tgv ethetica voor velen ook niet aanvaardbaar is op de gevel. Daarnaast zet je defacto al niet die pelletkachel (ook een gat maken in de gevel om die pelletkachel te plaatsen is niet evident - wat onofficieel wel veel gebeurd).

Misschien dat dit in de toekomst nog vanwege de wetgever aangepast wordt, net zoals men de barrière hieromtrent ook aangepast heeft voor vb plaatsen laadpaal in kelders van appartementen.
 
Terug
Bovenaan