Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    591
Zie hier de laatste 2 weken serieus wat prijs dalingen voorbij komen op immoweb. Dingen die tot een half jaar geleden redelijk snel waren verkocht. Als ik dan kijk wat je tegenwoordig voor 200k te lenen moet gaan af betalen denk ik dat het nu wel eens kan gaan beginnen zakken op nationaal vlak. Nu, de prijzen staan nog steeds gemiddeld 20-30k te hoog dus er is zeker nog ruimte naar beneden. Laat ons hopen zou ik zeggen :)
Hoge rentevoeten, plus hoge energiekosten zullen maken dat de huizenkoopkracht zal dalen.

Als de recessie echt doorzet komen er wel nog wat overleende panden op de markt aan dumpingsprijzen
 
En we zijn vertrokken:


Hopelijk een vlotte verkoopdag ^^.
Veel succes!

Woning alleszins mooier afgewerkt dan de mijne die ik verkocht heb voor 500k op de top van de vastgoedwaanzin-markt.


Hoge rentevoeten, plus hoge energiekosten zullen maken dat de huizenkoopkracht zal dalen.

Als de recessie echt doorzet komen er wel nog wat overleende panden op de markt aan dumpingsprijzen

Voor de mensen met een vaste rentevoet van rond de 1% zijn het gouden tijden. Die gaan niet verkopen. Hun loon stijgt en de schuld smelt weg. Oké EGW, maar tweeverdieners eten nog geen boterham minder hoor, of ze doen iets verkeerd.
Dat ze wellicht wel teveel hebben betaald voor hun woning (op korte termijn gezien) deert hen ook niet.

Voor nieuwe kopers is de vuurkracht inderdaad
wel minder als ze een recente woning willlen. Zeker ook de huizen met energielabel D en slechter zullen nog fel zakken.

Nu ja, als ik zelf zie hoe mijn HOB van 2021 (ook type Matexi) voor 500k werd verkocht met een basis-keuken, radiatoren, nog niet geverfd, ontbrekende deur tussen inkom en leefruimte (steellook-deur nooit besteld want ik ging toch verkopen), garage die te klein is,... op een zakdoekje van 240m2 dan wist iedereen dat het belachelijke prijzen waren.
Blij dat ik verkocht heb, want ik werd gek van de inkijk achter mij (3 huizen) en naast mij en voor mij. Claustrofobie ofzo?
Op een jaar 80k winst, gekke toestanden, mensen tekenden zonder opschortende voorwaarde want de makelaar liet ze opbieden tegen elkaar.
Week erna kreeg ik telefoon van de makelaar of ik eens kon laten weten welke keukentoestellen er waren, want de kopers hadden er niet op gelet (het moest zo snel gaan op die ene kijk-en koopdag).
BTW-woning van 21% dan nog, gewoon doorverkocht onder registratie. Gekke tijd.
Denk dat ik er nu nu 425k van zou krijgen.

Denk dat ze al spijt hebben 😂
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit zeer duur voor een oudere woning. Voor dat geld heb je soms al recente woningen met epcA
Dit heeft een B-peil, ik zie het probleem niet? Is zowel esthetisch als energetisch gerenoveerd, ik snap zeker waarom zomer dit wil bezoeken!

En neen, voor dat geld heb je geen nieuwbouw met 5 slaapkamers op bijna 600m2.
 

Zelf zie ik weinig gebreken/red flags (schilderwerk trekt wel op niks en vind de prijs aan de hoge kant) maar ik had graag geweten wat jullie van deze woning vinden?
Prijs is misschien lichtjes aan de hoge kant. Qua afwerking is het meeste werk gedaan. Inrichten volgens eigen smaak en klaar. Enkel de voegwerken moeten precies nog gebeuren. Ik denk dat het toevoegen van zonnepanelen het EPC mogelijk naar kan A duwen. Een aandachtspunt is misschien de garage, toegang lijkt me erg smal te zijn voor een wagen.

Ik vind het wat vreemd dat deze woning stukje dieper staat als de aanpalende gebouwen. Wat dan wel weer het voordeel heeft dat je voor het huis kan parkeren. Straat ziet er niet zo bijzonder uit... typische lintbebouwing.
 
Een kot kopen van paar 100k en dan neuten over socket met lamp. Dat kost op bol.com letterlijk 30 euro voor een 10 pak socket + lamp...

En armaturen pak je natuurlijk mee. Waarom zou als verkoper armaturen van 100en euros laten hangen.

In holland breken ze zelfs de laminaat vloeren uit, zelfs bij huur .
Seg bazeke, er is een wezenlijk verschil tussen armaturen en een socketje. Dat eerste neem je, uiteraard, mee. Dat tweede noem ik een vorm van respect tonen. Hoeft niet in elke kamer maar in een gang of woonkamer lijkt dit me toch niet teveel gevraagd.
 
Seg bazeke, er is een wezenlijk verschil tussen armaturen en een socketje. Dat eerste neem je, uiteraard, mee. Dat tweede noem ik een vorm van respect tonen. Hoeft niet in elke kamer maar in een gang of woonkamer lijkt dit me toch niet teveel gevraagd.
Hier waren ze 3 dagen voor de akte nog bezig met meubels verhuizen etc, dan verwacht ik niet echt dat ze speciaal nog spullen gaan kopen etc. Maar mijn eigen armaturen hangen was dan idd 1 van de eerste dingen die gebeurden in de gang (inbouwspots in de leefruimte).

Ik heb mijn huis verkocht met de verlichting en gordijnen inbegrepen, maar ik denk niet dat ik er specifiek aan gedacht zou hebben om anders nog lampen te voorzien voor de volgende eigenaar, vooral omdat je doorgaans overdag verhuist en dan geen lichten aansteekt.
 
Hier waren ze 3 dagen voor de akte nog bezig met meubels verhuizen etc, dan verwacht ik niet echt dat ze speciaal nog spullen gaan kopen etc. Maar mijn eigen armaturen hangen was dan idd 1 van de eerste dingen die gebeurden in de gang (inbouwspots in de leefruimte).

Ik heb mijn huis verkocht met de verlichting en gordijnen inbegrepen, maar ik denk niet dat ik er specifiek aan gedacht zou hebben om anders nog lampen te voorzien voor de volgende eigenaar, vooral omdat je doorgaans overdag verhuist en dan geen lichten aansteekt.
Hangt een beetje vh moment af. Als de akte om 16h getekend word begin december heb je niet veel licht meer hoor.

Ik vertrek ook vanuit het standpunt als verhuurder waar dit verplicht was. Dus ik kan biased zijn
 
Als je gaat verkopen, ga je dat wel nodig hebben en zul je je portefeuille mogen opentrekken.
Het EPC is het enige document dat echt verplicht is bij een verkoop?
Duis geen EPC -> 100% onmogelijk je woning te verkopen?

Ik dacht dat een asbestattest ook verplicht is?

Andere zaken / documenten zijn optioneel? Of zijn er nog zaken die verplicht zijn?
 
Het EPC is het enige document dat echt verplicht is bij een verkoop?
Duis geen EPC -> 100% onmogelijk je woning te verkopen?

Ik dacht dat een asbestattest ook verplicht is?

Andere zaken / documenten zijn optioneel? Of zijn er nog zaken die verplicht zijn?
Uw bouw- of verbouwdossier.
Vergunningen, plannen van de architect, facturen,....
En de keuring van de elektrische installatie
 
Uw bouw- of verbouwdossier.
Vergunningen, plannen van de architect, facturen,....
Maar is dat echt allemaal echt verplicht bij een verkoop? Want de kans is toch reëel dat veel van die zaken niet meer bestaan of gevonden worden? Toch zeker bij oudere woningen.

Meestal kan je die zaken wel opvragen bij de gemeente. Maar garanties heb je bij erg oude woningen toch niet altijd hé.
 
Laatst bewerkt:
Veel succes!

Woning alleszins mooier afgewerkt dan de mijne die ik verkocht heb voor 500k op de top van de vastgoedwaanzin-markt.




Voor de mensen met een vaste rentevoet van rond de 1% zijn het gouden tijden. Die gaan niet verkopen. Hun loon stijgt en de schuld smelt weg. Oké EGW, maar tweeverdieners eten nog geen boterham minder hoor, of ze doen iets verkeerd.
Dat ze wellicht wel teveel hebben betaald voor hun woning (op korte termijn gezien) deert hen ook niet.

Voor nieuwe kopers is de vuurkracht inderdaad
wel minder als ze een recente woning willlen. Zeker ook de huizen met energielabel D en slechter zullen nog fel zakken.

Nu ja, als ik zelf zie hoe mijn HOB van 2021 (ook type Matexi) voor 500k werd verkocht met een basis-keuken, radiatoren, nog niet geverfd, ontbrekende deur tussen inkom en leefruimte (steellook-deur nooit besteld want ik ging toch verkopen), garage die te klein is,... op een zakdoekje van 240m2 dan wist iedereen dat het belachelijke prijzen waren.
Blij dat ik verkocht heb, want ik werd gek van de inkijk achter mij (3 huizen) en naast mij en voor mij. Claustrofobie ofzo?
Op een jaar 80k winst, gekke toestanden, mensen tekenden zonder opschortende voorwaarde want de makelaar liet ze opbieden tegen elkaar.
Week erna kreeg ik telefoon van de makelaar of ik eens kon laten weten welke keukentoestellen er waren, want de kopers hadden er niet op gelet (het moest zo snel gaan op die ene kijk-en koopdag).
BTW-woning van 21% dan nog, gewoon doorverkocht onder registratie. Gekke tijd.
Denk dat ik er nu nu 425k van zou krijgen.

Denk dat ze al spijt hebben 😂

Welke locatie is dat dan? Waar ik de markt nog wat opvolg is dat absoluut niet aan het dalen hoor
 
Het EPC is het enige document dat echt verplicht is bij een verkoop?
Duis geen EPC -> 100% onmogelijk je woning te verkopen?

Ik dacht dat een asbestattest ook verplicht is?

Andere zaken / documenten zijn optioneel? Of zijn er nog zaken die verplicht zijn?
Asbestbergunning is nog niet nodig. Is verplicht vanaf 20 november (denk ik)
Ik heb vorige week een huis gekocht, via aankoopbelofte en zelfs omdat de akte maar in 2023 zal verlijden, dan nog is er geen asbestvergunning nodig omdat de aankoopbelofte eerder is getekend
 
Maar is dat echt allemaal echt verplicht bij een verkoop? Want de kans is toch reëel dat veel van die zaken niet meer bestaan of gevonden worden? Toch zeker bij oudere woningen.

Meestal kan je die zaken wel opvragen bij de gemeente. Maar garanties heb je bij erg oude woningen toch niet altijd hé.
die moet je dan opmaken. Check es "postinterventiedossier (PID)"
 
die moet je dan opmaken. Check es "postinterventiedossier (PID)"
Ik spreek over het algemeen. Ik persoonlijk heb wel een postinterventiedossier. Dat is honderden pagina's lang (letterlijk te nemen). Maar de reden is natuurlijk dat dit is opgesteld voor alle 5 appartementen te samen (appartementsblok), dus dan is dat een lijvig dossier ;)

Maar toen bijvoorbeeld mijn grootouders overleden waren, herinner ik nog dat dit één en al frustratie was bij de kinderen (oa mijn ouders). Wist men veel waar die papieren door mijn grootouders bewaard werden. Die waren gewoon allemaal verdwenen. :tongue:

Dus dat moest allemaal terug opgesteld worden voor men de woning kon verkopen .. er werd niks meer gevonden ..

En de keuring van de elektrische installatie
Ja dit moet blijkbaar om de 25 jaar gebeuren. Ik denk eerlijkheidshalve dat veel mensen dit gewoon niet weten en dat als een controleur 100 woningen van mensen op HLN zou controleren (wiens woning ouder is dan 25 jaar) dat zeker de helft niet in orde zal zijn en een aantal gewoon zou antwoorden aan die controleur: 'Welke keuring? Moet dat dan?'. :tongue:

Ik schrijf het hier op een papierke: 2034 --> Herkeuring nodig ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan