Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Morgen gaan een huis bezoeken. Wat lastig is dat we of dezelfde dag of max 1 dag later een bod moeten doen. Of moesten we de dag na het bezoek een bod doen, dan is het huis mssn al verkocht. In de regio waar we zoeken, zijn de mooiere huizen op een dagen verkocht
 
Ik heb men oog laten vallen op een chalet waar permanente bewoning is toegestaan:

Hoewel mezelf daar wel kan zie wonen (momenteel alleenstaand), weet ik niet of het een goed idee is gebaseerd op de beschrijving? Heb niet zoveel ervaring hiermee.
 
Ik heb men oog laten vallen op een chalet waar permanente bewoning is toegestaan:

Hoewel mezelf daar wel kan zie wonen (momenteel alleenstaand), weet ik niet of het een goed idee is gebaseerd op de beschrijving? Heb niet zoveel ervaring hiermee.
Trek vooral ook een mooi budget uit voor een energetische renovatie.

Primair energieverbruik466 kWh/m²kilowattuur per vierkante meters
EnergieklasseE
 
Ja, dat dacht ik al. Hoeveel zou ik dan grofweg bij de totale kostprijs moeten bijtellen? Sorry, ik heb echt geen idee... :unsure:
Hangt er van af wat je allemaal wil laten doen, of je dat allemaal ook wil laten afwerken, of alles door aannemers moet gebeuren of niet,...
Dat kan 50.000, kan evengoed 200.000 zijn.
 
Morgen gaan een huis bezoeken. Wat lastig is dat we of dezelfde dag of max 1 dag later een bod moeten doen. Of moesten we de dag na het bezoek een bod doen, dan is het huis mssn al verkocht. In de regio waar we zoeken, zijn de mooiere huizen op een dagen verkocht
Dat zal hier niet anders zijn. Onze woning komt volgende week woensdag online, de makelaar geeft de mensen 1 weekend om de advertentie op te pikken, zaterdag erna (10 dagen na advertentie) kijkdag met mogelijkheid om een bod te doen tot maandag/dinsdag max. Is nieuwbouw van eind 2015, ze vermoedt dat het evenzeer snel zal weg zijn. Wij houden zelf de dag na de kijkdag wel bewust vrij voor moesten er mensen graag een 2e keer komen kijken met familie/technisch onderlegde vrienden.
 
Wanneer in het leven van een huis ontgroeit het eigenlijk het label "nieuwbouw"? Een huis van zeven jaar oud zou ik nu niet bepaald als nieuwbouw bestempelen...

Koppelen de meesten het aan de 6% vs 21% (dus tien jaar, wat vroeger 5 jaar was)?
 
Wanneer in het leven van een huis ontgroeit het eigenlijk het label "nieuwbouw"? Een huis van zeven jaar oud zou ik nu niet bepaald als nieuwbouw bestempelen...

Koppelen de meesten het aan de 6% vs 21% (dus tien jaar, wat vroeger 5 jaar was)?
Eigenlijk tot zolang je de BTW kan recupereren :p
 
Wanneer in het leven van een huis ontgroeit het eigenlijk het label "nieuwbouw"? Een huis van zeven jaar oud zou ik nu niet bepaald als nieuwbouw bestempelen...

Koppelen de meesten het aan de 6% vs 21% (dus tien jaar, wat vroeger 5 jaar was)?
Fiscaal tot 31/12 van het 2e jaar volgend op ingebruikname.

Woning waarvan sprake is nog gedekt door de 10jarige aansprakelijkheidsverzekering en valt inderdaad nog onder de 21% BTWregeling inzake verbouwingen. Ingebruikname was immers januari 2016.
 
Huis ziet er goed uit. Straks de 2de keer gaan bezoeken. Wel wat werken aan t huis (waaronder zolder renoveren) maar moet ook niet onmiddellijk gebeuren.
En zoals in huis zijn er altijd wat minpuntjes. 1 ervan is dat de benedenverdieping verwarming connectoren heeft.
Verwarming in de vloer (aan de ramen) met een soort houten rooster erop. Iemand ervaring mee?
 
Huis ziet er goed uit. Straks de 2de keer gaan bezoeken. Wel wat werken aan t huis (waaronder zolder renoveren) maar moet ook niet onmiddellijk gebeuren.
En zoals in huis zijn er altijd wat minpuntjes. 1 ervan is dat de benedenverdieping verwarming connectoren heeft.
Verwarming in de vloer (aan de ramen) met een soort houten rooster erop. Iemand ervaring mee?
Is meestal verwarming via convectie.

Kans is enorm groot dat het een energievreter is om de woning te verwarmen. Is eenzelfde principe als een elektrisch vuurtje gebruiken om uw volledige woning te verwarmen. Men gebruikte dan vb stenen die men via nachtverbruik(exclusief nacht) opwarmde om dan door de dag hun warmte te laten afgeven.

Ik heb voorbeelden gehoord van mensen die op exclusief nacht, hetgeen afgeschaft is of ging worden, 18000kwh erdoor draaiden.

Is echt niet meer competitief, daarom dat mensen zijn overgestapt op warmtepompen (L/L) omdat je eenzelfde effect kon krijgen voor een fractie van de totale kost.

Dus verwacht dat je dat er volledig uitgooit en vernieuwt. Maar vraag gerust eens achter hun verwarmingsfactuur en verbruik op jaarbasis (en op welke temperatuur dan ingesteld).
 
Agreed. Huizen met dergelijke verwarmingsystemen worden hier altijd voor veel minder op de markt gegooid en blijven toch wat langer staan. Als wij dat tussen de kenmerken zagen staan, gingen we zelfs al niet meer kijken. Veel te veel breekwerk/kosten...om daarvan af te geraken.
 
Agreed. Huizen met dergelijke verwarmingsystemen worden hier altijd voor veel minder op de markt gegooid en blijven toch wat langer staan. Als wij dat tussen de kenmerken zagen staan, gingen we zelfs al niet meer kijken. Veel te veel breekwerk/kosten...om daarvan af te geraken.
Is voor mij nooit geen probleem geweest. Zolang de vloer er dan ook serieus renoveerbaar uitziet. Niet als het een vloer is die nog in goede staat is.

Vergeet niet dat ALS je zo'n systeem hebt, en je verandert uw systeem dat je dan een verdubbeling kreeg van de verwarmingspremie (en daarnaast ook de warmtepompremie). Allez toch voor die eenmaking van de premies... nu zou dat moeten geverifieerd worden.
Warmtepomp werd dan quasi de kostprijs van een gasketel... maar wel zware breekwerken ja...
 
K weet niet goed wat we moeten doen.
T huis staat me echt aan en er zijn zeer weinig huizen die ons aanstaan in de regio waar ik zoek.
Ik had een dakwerker gevraagd om het dak en platdak te bekijken.
De zolder is niet geïsoleerd (grote zolder).
Toen hij op zolder kwam, zag hij onmiddellijk dag de dakplaten (niet de dakpannen) in asbest waren.
-1ste oplossing: die dakplaten vervangen, kost veel geld (alle dakpannen moeten eraf en asbest platen weg en nieuwe platen plaatsen + isolatie + gyproc).
-2de oplossing: isolatie plaatsen + grypoc. Volgens dakwerker is dit veilig tegen asbest. M'n ouders zijn ook van dezelfde mening .
Morgen krijg ik de mening van een 'bevriende' dakwerker.

Wat vinden jullie hiervan?

K las op het internet het volgende: (bron: https://www.vlaanderen.be/asbest)
  • Tegen 2034 moeten de risicovolle asbesttoepassingen worden weggenomen uit Vlaamse gebouwen en woningen. Voorbeelden zijn asbestcementen daken en gevels, en niet-hechtgebonden asbesttoepassingen.
  • Tegen 2040 moeten alle andere asbesttoepassingen in slechte staat verwijderd zijn.
 
K weet niet goed wat we moeten doen.
T huis staat me echt aan en er zijn zeer weinig huizen die ons aanstaan in de regio waar ik zoek.
Ik had een dakwerker gevraagd om het dak en platdak te bekijken.
De zolder is niet geïsoleerd (grote zolder).
Toen hij op zolder kwam, zag hij onmiddellijk dag de dakplaten (niet de dakpannen) in asbest waren.
-1ste oplossing: die dakplaten vervangen, kost veel geld (alle dakpannen moeten eraf en asbest platen weg en nieuwe platen plaatsen + isolatie + gyproc).
-2de oplossing: isolatie plaatsen + grypoc. Volgens dakwerker is dit veilig tegen asbest. M'n ouders zijn ook van dezelfde mening .
Morgen krijg ik de mening van een 'bevriende' dakwerker.

Wat vinden jullie hiervan?

K las op het internet het volgende: (bron: https://www.vlaanderen.be/asbest)
  • Tegen 2034 moeten de risicovolle asbesttoepassingen worden weggenomen uit Vlaamse gebouwen en woningen. Voorbeelden zijn asbestcementen daken en gevels, en niet-hechtgebonden asbesttoepassingen.
  • Tegen 2040 moeten alle andere asbesttoepassingen in slechte staat verwijderd zijn.
Gezien een asbestattest verplicht wordt bij verkoop zal de waarde imho in de toekomst sterk zakken als je dat probleem niet aanpakt.
 
daarom ook dat deze persoon wellicht nu het huis wilt verkopen.. want in november is zo een attest verplicht.

hoe kan de overheid weten of er asbest is in een huis, als bijv die dakplaten (onder de dakpannen) volledig geisoleerd zijn en nog eens afgedekt worden met gyproc?
 
Gezien een asbestattest verplicht wordt bij verkoop zal de waarde imho in de toekomst sterk zakken als je dat probleem niet aanpakt.
Niet om te sjoemelen maar eerder uit interesses.
Hoe gaat iemand dat over x jaar nog zien zonder destructief onderzoek?

Op zich is die asbest op die plaats nu ook niet het ergste maar ik zou het persoonlijk wel weghalen voor verder af te werken. Maar ik zou beginnen met een staaltje te laten onderzoeken, misschien is het wel helemaal geen asbest. K heb zelfs ooit is een dakwerker over de vloer gehad die dacht dat mijn dikke blauwstenen dorpels van asbest waren.
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
daarom ook dat deze persoon wellicht nu het huis wilt verkopen.. want in november is zo een attest verplicht.

hoe kan de overheid weten of er asbest is in een huis, als bijv die dakplaten (onder de dakpannen) volledig geisoleerd zijn en nog eens afgedekt worden met gyproc?
Wat is eigenlijk het bouwjaar?
En als het een rijhuis ofzo is zou ik gewoon het dak direct deftig vervangen. Een klein simpel dak is nu ook niet mega duur.

Zit je direct goed voor xx jaar en kan je met veranderende klimaat je pannen laten verankeren
 
Terug
Bovenaan