Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

  • 0 - 100 EUR

    Stemmen: 28 12,7%
  • 101 - 200 EUR

    Stemmen: 47 21,3%
  • 201 - 300 EUR

    Stemmen: 26 11,8%
  • 301 - 400 EUR

    Stemmen: 22 10,0%
  • 401 - 500 EUR

    Stemmen: 26 11,8%
  • 501 - 600 EUR

    Stemmen: 6 2,7%
  • 601 - 1000 EUR

    Stemmen: 25 11,3%
  • 1000+ EUR

    Stemmen: 41 18,6%

  • Totaal aantal stemmers
    221
332765893_141083305259418_2376658620238521367_n.jpg
330959468_130877019693835_6393893231612289229_n.jpg


Rollegold 45242

Benieuwd of dat iets waard is, heb niet direct iets gevonden dat hetzelfde is
 
Waar kopen jullie degelijke bandjes? Zo een Seiko 5-bandje van metaal neemt soms wel eens wat armhaar mee.
 
Ok, ik wou dus toch eens hier informeren.

Mijne seiko presage was tijdje geleden binnengebracht, nieuw binnenwerk gestoken door seiko zelf. Ik heb dan eventjes een ander uurwerk gedragen en deze langs kant gelegd, voor een maandje ofzo. Nu wou ik hem terug aandoen, ik zet dus mijn uur goed en wind het horloge wat op, maar na een uurtje of 2,terwijl ik het actief aan het dragen was viel ie gelijk weer stil...

Ik vind dit toch bizar voor een automaat. Ik heb een seiko 5,en daarbij heb ik dat probleem niet echt, daarbij moet ik zelf niet het kroontje uittrekken, maar gewoon wat energie bijdraaien en hij begint terug te lopen daarna. Itt de seiko 5 gebeurt er niks als ik aan de dial draai om hem te rebooten.

Ik heb wel algemeen niet zoveel ervaring met automaten, maar dit lijkt me toch niet echt normaal. Hoe breng je een automaat Het beste terug tot leven en hoe moet je hem het best bewaren wanneer deze niet gedragen wordt??

Al bij al heb ik buiten de looks van deze watch, die zeer mooi zijn, nog niet teveel chance gehad met deze watch.

Binnenkort vervalt de garantie van 2 jaar, ik zal hem maar nog eens binnen doen neem ik aan? Maar is in Evergem, niet bij de deur voor mij...

Ik vind wel dat voor deze prijs (+1100€) dat dit niet echt van kwaliteit spreekt. Heb ik gewoon malchance gehad met dat nieuwe binnenwerk, of kan er meer aan de hand zijn??
 
Zelf geen ervaring met Seiko maar het lijkt erop dat je echt een maandagmodel gekocht hebt :-(

Een automaat komt heel snel terug tot leven eenmaal de veer manueel of door beweging terug iets van spanning heeft.

Best zo snel mogelijk binnen doen nu de garantie nog loopt.
 
Zelf geen ervaring met Seiko maar het lijkt erop dat je echt een maandagmodel gekocht hebt :-(

Een automaat komt heel snel terug tot leven eenmaal de veer manueel of door beweging terug iets van spanning heeft.

Best zo snel mogelijk binnen doen nu de garantie nog loopt.
Enige dat dat ding doet (of zou moeten doen) is de tijd en de datum weergeven. Kvind da persoonlijk wel erg voor die prijs...

Ook viel mij op dat als ik rustig met mijne vinger erop tikte dat er iets niet 100% vast zat, meteen na die reparatie. Maar had er toen geen erg in, en had er ook niet op gelet bij aankoop, dus kon niet echt vergelijken met het begin...

Morgen bel ik
 
Ik mocht hem binnenbrengen, maar zal naar alle waarschijnlijkheid Terug moeten worden opgestuurd naar seiko zelf...
 
333996862_231620172603562_2909880784233382949_n.jpg

niet de beste foto is ingezoomd, om dat weer aan de praat te krijgen. Is letterlijk maar de oppervlakte van een vinger.
 
Ik mocht hem binnenbrengen, maar zal naar alle waarschijnlijkheid Terug moeten worden opgestuurd naar seiko zelf...
Ik heb telefoontje gehad van de juwelier waar ik mijne seiko heb gekocht, de secondewijzer was wat gebogen, zodat het geheel niet meer correct functioneerde. Hij vond het ook zeer bizar, want hij vroeg me of ik dat had laten vallen ofzo, en dit is nog nooit gebeurd langs mijne kant (kast is dan ook in perfecte staat), soit, hij ligt klaar om afgehaald te worden, maar ik wacht nog effe voor wisselstukken van ander horloge...

Wel een paar dingetjes die hij meegaf :
* bij seiko horloges, als je licht op het glas tikt hoor je of er precies iets niet 100% vastzit bij hun automaten, dit ligt aan het feit dat er een soort van schokdemper systeem inzit die het binnenwerk beschermt tegen schokken van buitenaf. Dus dat was al 1 mysterie opgelost
* bij een automaat moet je telkens als hij stil heeft gelegen naar voren draaien ipv de wijzers terug te draaien om het uur goed te zetten. Reden hiervoor is omdat er een veertje in zit dat langzaamaan begint op te winden om de datumaanduiding te doen verspringen. Dit begint in werking te treden vanaf 21uur, om dan op klokslag 24uur de datum met dat opgewonden veertje meteen te doen verspringen naar de volgende dag. In het slechtste geval kan het in die tussenperiode dat dat veertje dus zou afbreken, was hier niet het geval, maar is wel een fun fact om te weten als je een automaat hebt. Ze raden dus altijd aan om naar voren te winden, en dan vanaf dat de wijzer de 12 positie is gepasseerd dat je dan veilig kan terugdraaien. Want oftewel is het veertje de periode van 24 uur voorbij, oftewel zit je rond 12uur periode, en dan kan je veilig terugwinden, weliswaar niet verder dan 12 uur terug te draaien had ik denk ik begrepen (uitleg van mij klopt mss niet volledig). Dus altijd dat opgewonden veertje vermijden.
*bij het opwinden vanuit slaap (geen energie meer in de veer) moet je bij een automaat tegelijk wat van links naar rechts wiebelen, zodat het element in het binnenwerk, ik ken de juiste benaming niet, zo terug heen en weer kan beginnen tikken, hij noemde dat het hart van het horloge. Indien je het horloge gefixeerd zou houden moet je veel meer het kroontje opwinden eer dit element terug in gang schiet. Dus dat die cirkel die ronddraait (dat je soms wel eens ziet bij doorzichtige kasten) meehelpt aan de heropstart.

Allemaal wel dingen die ik dus niet wist. Ik kan het maar meegeven voor eigenaars van automatische uurwerken.
 
bij seiko horloges, als je licht op het glas tikt hoor je of er precies iets niet 100% vastzit bij hun automaten, dit ligt aan het feit dat er een soort van schokdemper systeem inzit die het binnenwerk beschermt tegen schokken van buitenaf. Dus dat was al 1 mysterie opgelost
Lijkt me eerder wat speling van de rotor dat je dan hoort 😁


bij een automaat moet je telkens als hij stil heeft gelegen naar voren draaien ipv de wijzers terug te draaien om het uur goed te zetten. Reden hiervoor is omdat er een veertje in zit dat langzaamaan begint op te winden om de datumaanduiding te doen verspringen. Dit begint in werking te treden vanaf 21uur, om dan op klokslag 24uur de datum met dat opgewonden veertje meteen te doen verspringen naar de volgende dag. In het slechtste geval kan het in die tussenperiode dat dat veertje dus zou afbreken, was hier niet het geval, maar is wel een fun fact om te weten als je een automaat hebt. Ze raden dus altijd aan om naar voren te winden, en dan vanaf dat de wijzer de 12 positie is gepasseerd dat je dan veilig kan terugdraaien. Want oftewel is het veertje de periode van 24 uur voorbij, oftewel zit je rond 12uur periode, en dan kan je veilig terugwinden, weliswaar niet verder dan 12 uur terug te draaien had ik denk ik begrepen (uitleg van mij klopt mss niet volledig). Dus altijd dat opgewonden veertje vermijden.
Klopt, steeds de tijd vooruit draaien en bij voorkeur niet tussen 9u en 3u de datum verzetten (staat volgens mij ook in de Seiko handleiding). Ken maar 1 merk waar het niet uitmaakt en dat is 'Vostok' .



bij het opwinden vanuit slaap (geen energie meer in de veer) moet je bij een automaat tegelijk wat van links naar rechts wiebelen, zodat het element in het binnenwerk, ik ken de juiste benaming niet, zo terug heen en weer kan beginnen tikken, hij noemde dat het hart van het horloge. Indien je het horloge gefixeerd zou houden moet je veel meer het kroontje opwinden eer dit element terug in gang schiet. Dus dat die cirkel die ronddraait (dat je soms wel eens ziet bij doorzichtige kasten) meehelpt aan de heropstart.
Ik denk dat hij verward met het oudere seiko movement van de skx vroeger, die moet je eerst 'wekken' met de Seiko shuffle en pas dan eer hij wat loopt kon je die juist zetten. Omdat je die niet kon opwinden.
 
Lijkt me eerder wat speling van de rotor dat je dan hoort 😁
Ik ben zelf gene expert, ik vertel maar wat de juwelier mij zei, hij had dit geconstateerd bij het bekijken van seiko horloges, waar ze in dealen. En for all i know heb ik zijne uitleg hier verkeer genoteerd.
Klopt, steeds de tijd vooruit draaien en bij voorkeur niet tussen 9u en 3u de datum verzetten (staat volgens mij ook in de Seiko handleiding). Ken maar 1 merk waar het niet uitmaakt en dat is 'Vostok' .

Wie leest er nu nog een handleiding :ROFLMAO:

Neeje serieus, heb dat dus niet gedaan, en een sjans dat ik het nu weet, kan je problemen mee vermijden...
Ik denk dat hij verward met het oudere seiko movement van de skx vroeger, die moet je eerst 'wekken' met de Seiko shuffle en pas dan eer hij wat loopt kon je die juist zetten. Omdat je die niet kon opwinden.
Is niet nodig eh, je krijgt hem gewoon sneller in leven met wat roterende bewegingen te doen als je het horloge in gang wilt trekken (en tegelijkertijd aan het kroontje draaien). Want finaal zal hij ook terug beginnen lopen als je hem aan de pols draagt... Is een mini element dat van links naar rechts en omgekeerd tikt weet je toevallig hoe dit noemt? Ik kan nog wat bijleren mss :p
 
Ik ben aan het kijken voor een omega speedmaster (moonwatch) maar ben zelf een leek. Zouden jullie kunnen aangeven welke versie als kenners jullie voorkeur wegdraagt? Heb zelf niet meteen een voorkeur:

- 3861 of 1861
- plexiglass of saphire
- ..

Mochten jullie nog gelijkaardige horloges in die prijsklasse tippen mag ook zeker :)

Merci alvast voor jullie input
 
Mijn voorkeur zou de 3861 met open caseback (😍) zijn met saphire.
Gesloten caseback met plexi lijkt meer op de 'originele' maar voor die prijs vind ik plexi iets wat te gevoelig...

De nieuwe Breitling Navitimer B02 cosmonaute is ook een 'space themed' horloge dat ook wel in het rijtje past. Zie je minder vaak dan de Speedmaster.

FyN462O.jpeg
 
Bij mij groeit meer en meer de goesting in een Santos de Cartier :unsure: bizar want in het begin was ik helemaal geen fan, maar het groeit.
Ruim 2j later en de goesting is groter dan ooit... wanneer beslis je om daar aan toe te geven? :unsure:
 
Gewoon toegeven, vakantiegeld moet rollen 😎

EDLtfuF.jpeg
Bonus wordt één dezer dagen uitbetaald dus dat helpt de zaak ook al niet vooruit :biglaugh:
Ik ben echt fan van het model alsook wel het verhaal dat er achter schuilt. Ik zou zelf voor de klassieke medium met witte dial gaan, of full yellow gold.

Twijfel waar ik vooral mee zit is dat ik ook enorm fan ben van een vintage gouden day date, bv de 1803 of recentere 118238. Maar dagdagelijks zie ik me niet met een gouden horloge rondlopen (ik heb het liever iets discreter), ook al zou ik me dat niet moeten aantrekken. En de Santos is dan qua type wel iets anders dan de Datejust die ik al heb terwijl de DD vrij gelijkaardig is.
Of eentje met stella dial, toch wel een holy grail voor mij, maar om nu met 100 k€ aan de pols te lopen is ook wat hors categorie :unsure:

Of een GMT II Pepsi, of een sub (evt. een kermit), ... maar dan staan de Santos en DD toch hoger op het lijstje.
Kiezen is verliezen!
 
Iemand een goed adres voor onderhoud van een Vintage Omega?

Denk dat dit model een "De Ville" is. Misschien kan iemand hier bevestigen.
Horloge is van 1967 en was van mijn overgrootvader zijn gouden handdruk voor 30 jaar dienst bij NV de EBES. Staat ook zo gegraveerd op de achterkant. Ik draag deze dagdagelijks.

Hij kon niet meer opgewonden worden en is een 5-tal jaar terug hersteld geweest, toen ik hem van mijn vader door kreeg. Hij droeg hem zelf niet en hij lag al 10 jaar gewoon niets te doen in de kast.
Maar heeft bij mij dus nooit 100% juist gelopen. Je moet toch rekenen dat hij anderhalve minuut per dag te snel loopt. Dat irriteert me wel want na 3 dagen is dat al 5 minuten.

Hier in Brugge in de Steenstraat in't passeren eens bij een Juwelier gevraagd en onderhoud zou sowieso 600 euro kosten en wordt opgestuurd naar Omega zelf. Lijkt me toch pittig, gezien het horloge denk ik zo'n 1000 euro waard is. Ze zeiden daar ook dat je dit zéker om de 4 à 5 jaar moet laten doen om geen fratsen tegen te komen.

Foto van uurwerk (en bandje is wat versleten, i know)

Het begint toch stilaan te jeuken om ook eens een echt nieuwe te kopen, en dan af te wisselen met deze. Dan zou deze minder onderhoud nodig hebben als klopt wat hierboven staat, want deze gaat sowieso nooit weg en gaat, als het kan, ook aan mijn oudste doorgegeven worden. Maar ik vind het ook maar niets al die ergens in een kast ligt stof te vergaren. Dus bij het onderhoud ga ik me gewoon moeten neerleggen, maar 600 euro om de 4 jaar is nu wel redelijk veel, vind ik?

Omega Speedmaster of een Rolex Oyster Perpetual spreken me écht aan. Het mag iets sportiever dan deze en dan liefst met een metalen band.
Na wat opzoekingswerk ben ik er vrij zeker van dat ik nog liever 2 jaar wacht en een nieuwe koop, dan een 2dehandse waar je niet mee weet wat ermee gebeurd is. Lijkt me ook dat dit een aankoop "for life" zal zijn, dus liever éénmaal goed dan, denk ik.

Ik heb geen heel grote pols (ben zelf maar 1m72) dus ik zoek toch wel naar 39 - 42mm, maar 42 lijkt me al groot.
Mijn huidige Omega is maar 33mm (zonder de kroon). (zie foto)
Is natuurlijk ook wat je gewoon bent, denk ik?
 
Terug
Bovenaan