Hoeveel is jouw waterverbruik?

60m3 per jaar, gezin met 2 kinderen (4 en 2). Geen regenwater, we hebben enkel een douche en een oud klein zitbad dat we nog bijhouden tot de kinderen er niet meer inpassen.

Ze gaan nog samen in bad of douchen met ons mee maar eens dat voorbij is zal het verbruik hier ook nog wel fel de hoogte ik gaan.
Hier ook gezin van 4, kinderen van 9 en 11. Laatste verbruik was 67m³ (regenwater voor wasmachine en toiletten). Toen de kinderen kleiner waren, zaten we rond de 50m³ per jaar...
 
Dab easybox mini en ksb Multi eco zijn heel stil. Allee ik heb daar wel geen data van ofzo, dus wie weet hoe geloofwaardig dit is.
Zelf rond de 30 m2 water per jaar, wc en tuin zitten op een Steenput.
Wij gaan de Dab easybox mini steken (heb jij daar ervaring mee?).
Heb daar toch ook enkel positieve zaken over gehoord ivm geluid. Nu hebben wij al wel voorzien dat deze in de kelder hangt en zo ver mogelijk weg van de leefruimte.

Momenteel hebben wij een Grundfos pomp en die hangt ook in de kelder. Die trillingen horen wij door de vloerplaat (40cm dik) komen tot aan de woonkamer, als het stil is.
De scheidingsmuur van de woonkamer/inkomhal steunt op de keldermuur waar de regenwaterpomp aanhangt. Onze zetel staat ook bij deze muur.

Bij de nieuwbouw van mijn ouders weet ik niet welke pomp het is. Deze staat binnen in de technische ruimte. Via de woonkamer (deur naast de tv) stap je naar de technische ruimte en die pomp hoor je gewoon niet draaien. Was ik wel van verschoten.
 
Hier ook gezin van 4, kinderen van 9 en 11. Laatste verbruik was 67m³ (regenwater voor wasmachine en toiletten). Toen de kinderen kleiner waren, zaten we rond de 50m³ per jaar...
Valt nog mee dan :) Alleen heb ik geen idee hoeveel % naar douchen gaat en hoeveel naar wasmachines bijvoorbeeld.
 
Heb z
Wij gaan de Dab easybox mini steken (heb jij daar ervaring mee?).
Heb daar toch ook enkel positieve zaken over gehoord ivm geluid. Nu hebben wij al wel voorzien dat deze in de kelder hangt en zo ver mogelijk weg van de leefruimte.

Momenteel hebben wij een Grundfos pomp en die hangt ook in de kelder. Die trillingen horen wij door de vloerplaat (40cm dik) komen tot aan de woonkamer, als het stil is.
De scheidingsmuur van de woonkamer/inkomhal steunt op de keldermuur waar de regenwaterpomp aanhangt. Onze zetel staat ook bij deze muur.

Bij de nieuwbouw van mijn ouders weet ik niet welke pomp het is. Deze staat binnen in de technische ruimte. Via de woonkamer (deur naast de tv) stap je naar de technische ruimte en die pomp hoor je gewoon niet draaien. Was ik wel van verschoten.
Heb zelf die easybox mini staan, goed pompje. Ook vree handig da ge druk kunt instellen op de sturing, mijnen staat op 5 bar. Ook totaal verbruik houdt em bij. Ook auto restart om het half uur als em eens zou uitgevallen zijn
 
  • 2019 - 74m³ - 2 volw + 1 baby (vanaf begin oktober)
  • 2020 - 73m³ - 2 volw + 1 baby
  • 2021 - 71m³ - 2 volw + 1 baby

    Alles op leidingwater
 
44 m³ (2 volwassenen 1 kind van 1 jaar)
Regenput 10 000 liter
Wasmachine / WCs hierop aangesloten.
Beregening tuin is op aparte grondwaterpomp.
 
Net de meterstand doorgegeven. Afgelopen jaar 47m³ verbruikt.

Zitten in een huurwoning, 2 volwassenen met een regenput van 1.5k liter (wasmachine en 2 WCs hierop aangesloten)
 
2018 - 86 m³ (2 volwassenen en 1 kind)
2019 - 68 m³ (2 volwassenen en 1 kind)
2020 - 160 m³ (2 volwassenen en 2 kinderen)
2021 - 154 m³ (2 volwassenen en 2 kinderen)

Toiletten en bepaalde kraantjes (auto wassen) op regenwater. Al de rest op leidingwater.

Ja, ik weet het, ik ga meteen verder naar 'de goede voornemens voor 2022'-thread.

Edit: onze douche is zo'n regendouche waarbij de douchekop een diameter van 30 cm heeft. Heel aangenaam allemaal, maar ik heb destijds eens uitgerekend hoeveel water er daar doorkletst per minuut en dat was om achterover te vallen.
 
Laatst bewerkt:
Hier 2 putten van elks 10000L. Alles (ook de douche, wasmachine etc) is aangesloten op regenwater. Behalve het kraantje in de keuken, dat niet. Wij wassen ons al 5 jaar met regenwater en zijn nog niet dood hoor. Mensen die lopen te kreften van "eikes das nie hygienisch"... Niet alles moet steriel zijn tegenwoordig, een mens kan wel tegen een bacterie/viruske of 2. Het versterkt zelf uw immuunsysteem.
We houden die putten wel proper of course, en er zitten filters op die we elke 6 maanden vervangen (kost 10 euro)

Wij verbruiken dus max 10m³ per jaar ofzo... Ma het smerige is dat er een vaste kost aan die waterfactuur is, en we dus alsnog 80 euro per jaar betalen.

Ik denk trouwens dat drinkwater de komende jaren ook ferm zal stijgen (omdat dat eigenlijk gewoon nog iets is dat "te goedkoop" is en waaruit ze nog big profits kunnen melken)
 
Hier 2 putten van elks 10000L. Alles (ook de douche, wasmachine etc) is aangesloten op regenwater. Behalve het kraantje in de keuken, dat niet. Wij wassen ons al 5 jaar met regenwater en zijn nog niet dood hoor. Mensen die lopen te kreften van "eikes das nie hygienisch"... Niet alles moet steriel zijn tegenwoordig, een mens kan wel tegen een bacterie/viruske of 2. Het versterkt zelf uw immuunsysteem.
We houden die putten wel proper of course, en er zitten filters op die we elke 6 maanden vervangen (kost 10 euro)

Wij verbruiken dus max 10m³ per jaar ofzo... Ma het smerige is dat er een vaste kost aan die waterfactuur is, en we dus alsnog 80 euro per jaar betalen.
Daarom dat ik mijn douche van het regenwater heb afgezwierd. Ik betaal toch die vaste kost, dus meh.
 
Das ook een investering van 800 euro volgens mijn loodgieter. :unsure:
Ge hebt al deftige pompen die ge kan installeren voor minder dan de helft...
Ik heb den deze, da was letterlijk plug en play en superstil. Ok, ik moest wel wat moeren en buizen gaan halen maar met logisch nadenken van wat ge nodig hebt komt ge er wel.
 
Ge hebt al deftige pompen die ge kan installeren voor minder dan de helft...
Ik heb den deze, da was letterlijk plug en play en superstil. Ok, ik moest wel wat moeren en buizen gaan halen maar met logisch nadenken van wat ge nodig hebt komt ge er wel.
Ik weet nu niet of hij het had op de pomp alleen, of all in waaronder werkuren.

Soit, mijn vader kan normaal aan een 2dehands geraken van een tante, die gaat dat wel fixen voor mij en de loodgieter heeft de leidingen van de 2 wc's als voorbereid. 😇
 
Als ge elke dag een douchke neemt van 20min (zoals mijn vriendin) dan is het wel waard denk ik...
Kun je nagaan hé :

365 * 6l * 20 == 43800l oftewel 43.8 m2 bij een gewone douchekop en als je een ton van 10.000l hebt dan trek je uw ton meer dan 4 keer leeg op een jaar daardoor :p (om dat verbruik eventjes in perspectief te zien).
Met een regendouchekop = 109.5 m3

Wat je ook kunt doen, is naar de handleiding van de bestaande douchekop kijken om te zien hoeveel die exact verbruikt. Ofwel een besparingskop gebruiken voor vb een regenwaterdouche en dan de vermelde aantal liters per minuut gebruiken in de hogervermelde formule. Dan weet je het.

Ik denk trouwens dat drinkwater de komende jaren ook ferm zal stijgen (omdat dat eigenlijk gewoon nog iets is dat "te goedkoop" is en waaruit ze nog big profits kunnen melken)
Ik verwacht eerder dat ze een meter gaan zetten op de waterleiding die naar de riolering(en) gaan en dat je daar nog een belasting op gaat betalen. Juist omdat als je regenwater verbruikt je eigenlijk niet echt correct betaald voor de waterzuivering
 
34m3 met 2 volwassenen en 2 kinderen. Toiletten en wasmachine op regenwaterput (7500L) aangesloten.

Ik douche wel amper tot nooit, 1 keer douchen is genoeg om mijn huid onmiddellijk uit te drogen dus ik was mij altijd aan de kraan.
Onze kinderen (3 en 1) wassen zich ook met een washand of in bad, vriendin neemt af en toe een douche.
 
verwacht eerder dat ze een meter gaan zetten op de waterleiding die naar de riolering(en) gaan en dat je daar nog een belasting op gaat betalen. Juist omdat als je regenwater verbruikt je eigenlijk niet echt correct betaald voor de waterzuivering
Het is toch juist logisch dat ik weinig betaal, ik maak amper gebruik van de waterzuivering. Wat logisch zou zijn is, hoe meer ge gebruikt hoe groter uw aandeel op die belasting zou moeten zijn. Da zou nie voor iedereen gelijk moeten zijn.

Maar onze overheid kennende wordt elk voordeeltje voor de burger vroeg of laat idd het strot omgedraaid. Mensen met een regenwaterput zouden idd wel eens bij de volgende lichting kunnen horen die een behandeling krijgen van de roverheid.

Feit is wel dat drinkwater veel te goekoop staat, ze zullen dat wel nog opkrikken voor extra inkomsten.
 
Breng ze niet op ideeën, hé... Maar ik denk ook dat dit een goede en eerlijke manier is om heffingen op te nemen.
Ik ben ook van mening dat het zou verboden moeten worden om met drinkbaar water de wc te spoelen...

Ons verbruik gemiddeld verbruik is 30m³ per jaar. 2 volwasenen en 3 kinderen (1baby).
Alles zit op regenwater: wc's, wasmachine, buitenkraantjes, douche en bad.
We hebben 2 regenputten van 10000l.
 
Hier thuis met 3 volwassenen zaten we in 2019 aan 64m³, in 2020 aan 67m³ en nu moeten ze nog afrekening krijgen maar zitten al aan 68m³ dacht ik. Alles op leidingwater, door corona worden wc's thuis meer gebruikt. Maar ik verhuis dit jaar dus zal dan wel weer dalen voor men ouders.
 
Het is toch juist logisch dat ik weinig betaal, ik maak amper gebruik van de waterzuivering.
Niet correct hé, je maakt evenvoeel gebruik van de waterzuivering of je nu op regenwater of op drinkwater verbruikt. Het enigste verschil is dat het ene water is dat uit de hemel komt en het andere water dat gezuiverd is. Maar als je het bekijkt puur en alleen vanuit het afvalperspectief dat naar de waterzuivering gaat dan is dat exact evenveel en de installaties moeten nu eenmaal minimaal daarop gebaseerd worden. Daarom ook dat ze tegenwoordig een ontdubbelde riolering voorzien (1 voor proper regenwater en 1 voor afvalwater) , omdat je die dan ook anders kunt behandelen voor wat betreft het waterzuiveringsaspect.

En daar betaal je dan niet echt voor bij, al kun je daarvoor een vorm van het feit dat je ook bij laag verbruik een vaste vergoeding betaalt daarvoor zien.

Wat logisch zou zijn is, hoe meer ge gebruikt hoe groter uw aandeel op die belasting zou moeten zijn. Da zou nie voor iedereen gelijk moeten zijn.
Dat is ook niet het geval. Die belasting is niet voor iedereen gelijk. Die is hoger als je meer gebruikt. Maar of je nu weinig of veel gebruikt, de infrastructuur om dat propere water tot bij u te krijgen daalt niet in kost omdat jij maar een klein beetje nodig hebt. Het is zelfs erger, die kostprijs stijgt juist net zoals dat als je een infrastructuur moet aanleggen voor 2000 gebruikers of 200 gebruikers perfect eenzelfde bedrag kan kosten indien die van 2000 gebruikers vb gedimensioneerd is om 200 personen ten allen tijden gelijk te kunnen bedienen.
En zelfs als je het zo niet wilt bekijken, kun je het bekijken dat de initiële aanleg geld kost. Maar de vergroting van de buis die ze moeten voorzien in verhouding niet veel duurder is (vb een sleufje maken voor 1 buis of voor 2 buizen kost +/- evenveel geld. De enigste extra kost is dan een extra buis, maar als je dat per m bekijkt kost de sleuf 200€/m. De buis 10€/m en een 2de buis leggen 10€ extra. En of je dan weinig of veel gebruikt die 1ne buis moet er nog altijd komen waardoor het dus logisch is om zo'n hoger vast bedrag te vragen)
 
Ik ben ook van mening dat het zou verboden moeten worden om met drinkbaar water de wc te spoelen...
Dat is makkelijk gezegd voor iemand die in een huis woont met ruimte voor een waterput om regenwater op te vangen en te gebruiken.
Maar er zijn heel wat mensen die die mogelijkheid niet hebben, vooral dan al die mensen doe in een appartement wonen.
 
Terug
Bovenaan