Hoeveel is jouw waterverbruik?

Heel erg simpel. Een 300 jaar oude steenput (zo een waar vroeger met de emmer water werd gepakt) die is dichtgemaakt vanboven en via een pomp aangesloten is. Achter de pomp staat dan zo'n koolstoffilter of wat is het? Water wordt jaarlijks getest en resultaten zijn goed genoeg voor leidingwater, alleen zonder de chloor.
We gingen eerst een osmosefilter zetten, maar na tests bleek dat verloren geld.

Interessant, als dat legaal is. Heb je daar een vergunning voor nodig?

Tijdens de graafwerken voor onze verbouwing zijn we ook plots gebotst op zo'n oude gemetselde steenput van wel 10 meter diep schat ik. Fascinerend. Het idee heeft heel even gespeeld om die te valoriseren maar die lag in onze living en moest dus geïmplementeerd worden in onze ruimte. Geen enkele aannemer was daarop voorbereid. Om dan tijdens de werken alle plannen om te gooien was onbegonnen werk. Best wel zonde.

Dan maar een gewone regenwaterput gestoken.
 
Wij hebben een put van 20,000 liter steken. Wel de fout gemaakt van geen pomp in de put te nemen. Ze hangt bij ons in de garage. Alles went, maar je hoort dat ding wel in heel het huis als ze over gaat. Vermoedelijk gaan we ze op termijn wel vervangen dus. Pomp zelf werkt wel zeer krachtig, dus ze moet niet lang gaan voor een WC te vullen
 
Huishouden van 2 volwassenen, vorig jaar zaten we aan een verbruik van 49m³. Hier ook een regenput die wordt gebruikt om de tuin te onderhouden.
 
Interessant, als dat legaal is. Heb je daar een vergunning voor nodig?
Moest je die nu steken sowieso wel dacht ik, maar oudere putten voor huishoudelijk verbruik, mogen in onze gemeente gewoon gebruikt blijven worden.
Ik heb ooit de regelgeving er van gezien, maar we zitten er sowieso ruim onder. We betalen daar een kleine belasting op, maar die is ook nog voor andere dingen, dus kan je eigenlijk zeggen dat het gratis is.

Tijdens de graafwerken voor onze verbouwing zijn we ook plots gebotst op zo'n oude gemetselde steenput van wel 10 meter diep schat ik. Fascinerend. Het idee heeft heel even gespeeld om die te valoriseren maar die lag in onze living en moest dus geïmplementeerd worden in onze ruimte. Geen enkele aannemer was daarop voorbereid. Om dan tijdens de werken alle plannen om te gooien was onbegonnen werk. Best wel zonde.

Dan maar een gewone regenwaterput gestoken.
 
Hier ook gewoon een waterput zoals vroeger, waar je zelf maar een pomp moet inleggen als je alles er wil uithalen.

Ik vraag mij vooral af hoe werkbaar het is om bv. de douche op regenwater te willen dan, lijkt me dat dit toch sowieso een hoop kap en breekwerk vereist in een huis waar alles nog gewoon op stadswater is aangesloten? En dus echt wel een serieuze renovatie, of zie ik dat verkeerd?
Dat vraagt vooral enorme inspanningen om het water te vrijwaren van allerhande bacterieen en andere drets :p
Het kan maar mij lijkt het sop de kolen niet waard. We hebben het ooit gedaan in een sporthal. De filtering ging als volgt (als ik het me nog goed herinner)
cycloonfilter - zandfilter - UV desinfectie - biocide toevoegen - plaatje in de douches met 'niet drinkbaar water' op. :D
+ kan je niet zomaar regenwater in de boiler opwarmen. Hiervoor heb je een andere opwekker nodig want je mag regenwater niet in contact laten komen met stadswater. Dit hebben we opgelost door een buffertank ,waar de biocide toegevoegd werd, te voorzien van een stadswater aansluiting.
Zo had je ten allen tijde een scheiding tussen regen en stadswater en het voordeel dat je maar 1 opwekker nodig hebt.
https://www.vlaanderen.be/regenwater-veilig-aansluiten

Maar kijk... Van marcke komt met een systeem op de proppen dat blijkbaar wel zou kunnen werken.
https://www.vanmarcke.com/nl-be/blog/badkamer/regenwater-nu-ook-onder-de-douche
Hoe dit werkt en wettelijk gekeurd kan geraken weet ik nog niet.
 
Wij hebben een put van 20,000 liter steken. Wel de fout gemaakt van geen pomp in de put te nemen. Ze hangt bij ons in de garage. Alles went, maar je hoort dat ding wel in heel het huis als ze over gaat. Vermoedelijk gaan we ze op termijn wel vervangen dus. Pomp zelf werkt wel zeer krachtig, dus ze moet niet lang gaan voor een WC te vullen
Welke pomp heb je juist?
Wij hebben een grundfos scala. Zou normaal een super stille pomp zijn maar is toch allesbehalve stil :p
Nadeel van een pomp in de put is vooral dat deze veel sneller brokken hebben.

De kracht van de pomp heeft trouwens weinig te zien met hoe snel uw toilet gevuld is. Het debiet dat hij kan geven is vooral doorslaggevend hierin.
 
Zie net een openstaande voorschotfactuur van €203.
Wonen er van begin juni (toen zwembad gevuld (30m³)
Ons verwacht verbruik volgens de website is 180³.
Als ik zelf meterstand invul geeft dit 152m³ aan.
Samengesteld gezin van 6 (co ouderschap, dus om de week met 2)

Leidingen van regenwater en grondwater liggen tot in de kelder. Toch eens werk van maken om daar een pomp op te zetten.
Hebben redelijk wat was te doen :p
wc's weet ik niet als ik deze ook daarop krijg aangesloten
 
Welke pomp heb je juist?
Wij hebben een grundfos scala. Zou normaal een super stille pomp zijn maar is toch allesbehalve stil :p
Nadeel van een pomp in de put is vooral dat deze veel sneller brokken hebben.

De kracht van de pomp heeft trouwens weinig te zien met hoe snel uw toilet gevuld is. Het debiet dat hij kan geven is vooral doorslaggevend hierin.

Het is een Grundfos RMQ-B
 
Dit.

Het is gewoon decadent dat 90% van onze bevolking zijn stront doorspoelt met het zuiverste drinkwater die er bestaat, waar 4000 km verder een leven voor wordt gegeven. En daarom is het absurd dat een regenwaterput zichzelf niet terugverdient. Het mooiste bewijs dat ons water veel te goedkoop is. En waarom is het zo goedkoop? Omdat we ons zuiver drinkwater massaal "op de poef" verbruiken, we kunnen het huidig tempo nooit op een duurzame manier volhouden.

En ook die debiele trend dat iedereen tegenwoordig zo'n ordinair zwembad in zijn hof moet hebben, uiteraard ook meestal gevuld met zuiver drinkwater. Vroeger een teken van rijkdom, tegenwoordig vooral een teken van smakeloosheid.
Zwembaden zijn nog nooit zo populair geweest. Onze (lange termijn-)grondwaterstand daarentegen nog nooit zo laag, wegens de talloze illegale boorwaterputten waar 0,0 controle op is.

Onze generaties gaan met zuiver drinkwater om op een manier waar onze kinderen zich voor zullen schamen.
Ja macske serieus ze ventje…
Ik weet niet in hoeverre je de actuele woningmarkt kent maar ten eerste zitten we met een hele hoop oudere woningen, en er komen heel veel nieuwe woningen bij.
Die tweede groep daar is een waterput gewoon verplicht en men hangt daar al toiletten en buitenkranen op. En vaak ook nog gewoon de wasmachine.
Dus nee daar is gewoon geen probleem.

Die eerste groep, tsja vroeger voorzag men nu eenmaal geen waterput.
Dat aanpassen? Knap lastig want dat wordt dus nieuwe leidingen trekken in veel gevallen wat dus bijna een totaalverbouwing wordt.
Misschien moet men dit verplichten bij een verbouwing, maar waar ga je bij een rijwoning deze put steken? In de tuin? En hoe ga je daar geraken?
 
Dat vraagt vooral enorme inspanningen om het water te vrijwaren van allerhande bacterieen en andere drets :p
Het kan maar mij lijkt het sop de kolen niet waard. We hebben het ooit gedaan in een sporthal. De filtering ging als volgt (als ik het me nog goed herinner)
cycloonfilter - zandfilter - UV desinfectie - biocide toevoegen - plaatje in de douches met 'niet drinkbaar water' op. :D
+ kan je niet zomaar regenwater in de boiler opwarmen. Hiervoor heb je een andere opwekker nodig want je mag regenwater niet in contact laten komen met stadswater. Dit hebben we opgelost door een buffertank ,waar de biocide toegevoegd werd, te voorzien van een stadswater aansluiting.
Zo had je ten allen tijde een scheiding tussen regen en stadswater en het voordeel dat je maar 1 opwekker nodig hebt.
https://www.vlaanderen.be/regenwater-veilig-aansluiten

Maar kijk... Van marcke komt met een systeem op de proppen dat blijkbaar wel zou kunnen werken.
https://www.vanmarcke.com/nl-be/blog/badkamer/regenwater-nu-ook-onder-de-douche
Hoe dit werkt en wettelijk gekeurd kan geraken weet ik nog niet.
Ja ik sprak nu over de douche omdat dit bij een gemiddeld gezin dacht ik het meeste verbruikt. Maar ik vermoed dat voor wasmachines en toiletten er misschien minder moet gefilterd worden.

Feit is, en dat sluit aan met wat hieronder staat, ik niet eens alle leidingen weet liggen. Dit huis is gebouwd in 1930 en als er toen al plannen waren zijn die verdwenen. Het lijkt me wel niet zo complex als ik het bekijk, maar met een douche en toilet op het eerste verdiep vermoed ik toch dat er meer bij gaag komen kijken dan in de kelder iets aansluiten. En zelfs daarvoor moet er een buis van de tuin (indien grotere waterput) of koer (oude waterput die enkel water opslaat en een afvoer heeft voor de surplus) onder onze woonkamer gelegd worden naar de kelder.

Die eerste groep, tsja vroeger voorzag men nu eenmaal geen waterput.
Dat aanpassen? Knap lastig want dat wordt dus nieuwe leidingen trekken in veel gevallen wat dus bijna een totaalverbouwing wordt.
Misschien moet men dit verplichten bij een verbouwing, maar waar ga je bij een rijwoning deze put steken? In de tuin? En hoe ga je daar geraken?
Zowel hier (bouwjaar 1930) als in het ouderlijk huis (1975) was een waterput gewoon voor de tuin. Dus naar moderne normen ontbreekt heel de infrastructuur om dat in het huis te krijgen, en zal de put zelf ook gewoon te klein zijn.

Ik zou dus wel willen, maar een grotere put steken, de woonkamer opbreken, en hoogstwaarschijnlijk nog elders kappen. Als ik dat vergelijk met een nieuw dak en gevelisolatie, lijkt me dat niet echt de prioriteit. Op de duur kan je beter gewoon alles platleggen en een nieuwbouw zetten :)
 
Dab easybox mini en ksb Multi eco zijn heel stil. Allee ik heb daar wel geen data van ofzo, dus wie weet hoe geloofwaardig dit is.
Zelf rond de 30 m2 water per jaar, wc en tuin zitten op een Steenput.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik sprak nu over de douche omdat dit bij een gemiddeld gezin dacht ik het meeste verbruikt. Maar ik vermoed dat voor wasmachines en toiletten er misschien minder moet gefilterd worden.

Feit is, en dat sluit aan met wat hieronder staat, ik niet eens alle leidingen weet liggen. Dit huis is gebouwd in 1930 en als er toen al plannen waren zijn die verdwenen. Het lijkt me wel niet zo complex als ik het bekijk, maar met een douche en toilet op het eerste verdiep vermoed ik toch dat er meer bij gaag komen kijken dan in de kelder iets aansluiten. En zelfs daarvoor moet er een buis van de tuin (indien grotere waterput) of koer (oude waterput die enkel water opslaat en een afvoer heeft voor de surplus) onder onze woonkamer gelegd worden naar de kelder.


Zowel hier (bouwjaar 1930) als in het ouderlijk huis (1975) was een waterput gewoon voor de tuin. Dus naar moderne normen ontbreekt heel de infrastructuur om dat in het huis te krijgen, en zal de put zelf ook gewoon te klein zijn.

Ik zou dus wel willen, maar een grotere put steken, de woonkamer opbreken, en hoogstwaarschijnlijk nog elders kappen. Als ik dat vergelijk met een nieuw dak en gevelisolatie, lijkt me dat niet echt de prioriteit. Op de duur kan je beter gewoon alles platleggen en een nieuwbouw zetten :)
Ik zou het dan zo doen in uw geval. Je hebt een kelder en minimaal twee verdiepen lees ik.
Knipsel.png



Groen is socarex van waterput naar pomp met voetklep. Pomp is type AF basic van wilo of dergelijke met omschakelvat als put leeg is dmv signaal vlotterschakelaar. Dan schakelt ie automatisch over op stadswater en hoef je niet steeds manueel je put te vullen.
Lichtblauwe lijnen zijn nieuw te trekken sanitaire leidingen naar toiletten en wasmachine. Enkel op de wasmachine zou ik een filter zetten.

Perfect gescheiden systeem tussen stadswater en waterput (of regenwater). De pomp is wel zo stil niet. (vandaar opstelling in kelder ook :D )
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet men dit verplichten bij een verbouwing, maar waar ga je bij een rijwoning deze put steken? In de tuin? En hoe ga je daar geraken?

Bij een uitbreiding van minstens 40m² is het verplicht. En je kan (bijna) altijd tot achter geraken met een PVC regenput.
Ik ben het er wel niet mee eens dat het drinkwater te goedkoop is. Niet het idee dat we er bepaald kwistig mee omspringen en ik vind mijn waterfactuur toch altijd goed gespijsd. Zeker toen ik nog in Gent woonde en zo mee de Ghelamco Arena financierde.

Wel mee eens dat die factuur zelf een hervorming mag ondergaan. Basis vs Comforttarief met een split vanaf slechts 30m³ lijkt me niet iets wat gedrag kan sturen.
 
Ik zou het dan zo doen in uw geval. Je hebt een kelder en minimaal twee verdiepen lees ik.
Knipsel.png



Groen is socarex van waterput naar pomp met voetklep. Pomp is type AF basic van wilo of dergelijke met omschakelvat als put leeg is dmv signaal vlotterschakelaar. Dan schakelt ie automatisch over op stadswater en hoef je niet steeds manueel je put te vullen.
Lichtblauwe lijnen zijn nieuw te trekken sanitaire leidingen naar toiletten en wasmachine. Enkel op de wasmachine zou ik een filter zetten.

Perfect gescheiden systeem tussen stadswater en waterput (of regenwater). De pomp is wel zo stil niet. (vandaar opstelling in kelder ook :D )
Mja, wel daar zit je dan met nieuwe leidingen in de muren vanaf de kelder omhoog (is maar 1 toilet) en van kelder terug langs de koer of onder de woonkamer + keuken naar de bijkeuken waar wasmachine en 2de toilet staan. Ik zie dat niet meteen zitten om eerlijk te zijn, wie moet je daarvoor ook inschakelen?
 
Zullen rond de 40-50m3 per jaar uitkomen denk ik
- put van 10000l
- wasmachine, toiletten en kraantje in de tuin op regenwater

Gezin van 5, maar wel nog kleuters/lagere schoolkinderen (die een bad delen enzo). Verbruik zal de komende jaren dus wrs nog wel stijgen.. een boilervat van "slechts" 180l ipv 300l laten plaatsen, dan kunnen ze tenminste niet eindeloos douchen ;-).
 
60m3 per jaar, gezin met 2 kinderen (4 en 2). Geen regenwater, we hebben enkel een douche en een oud klein zitbad dat we nog bijhouden tot de kinderen er niet meer inpassen.

Ze gaan nog samen in bad of douchen met ons mee maar eens dat voorbij is zal het verbruik hier ook nog wel fel de hoogte ik gaan.
 
Het probleem bij oude huizen is toch vooral dat die met een leiding werken die van het ene naar het andere aftappunt gaat.
Bij nieuwere huizen waar men met collectoren op een bepaald punt (technische ruimte of berging) werkt is het simpeler om de overschakeling naar regenwater te maken.
Gewoon de zaken die je op regenwater wilt hebben afkoppelen van de bestaande collector en aansluiten op een nieuwe collector voor het regenwater.
 
Dab easybox mini en ksb Multi eco zijn heel stil. Allee ik heb daar wel geen data van ofzo, dus wie weet hoe geloofwaardig dit is.
Zelf rond de 30 m2 water per jaar, wc en tuin zitten op een Steenput.
M'n ouders hebben zo'n easybox mini. maakt idd heel wat minder lawaai. + met ingebouwde frequentieomvormer zorgt er ook voor dat die bij kleine, maar langdurige belasting niet continu aan-uit gaat.
 
86 m3, gezin van 4.5 volwassenen (dochter telt maar voor de helft, komt enkel in het weekend voor hare was en plas :) )

Regenwater enkel voor de tuin
 
130 m3 voor gezin met 3 kleine kinderen (1 met wasbare luiers). Regenwater voor de toiletten, maar helaas is de regenwaterput niet voldoende om de wasmachine daar permanent op aan te sluiten.
 
Terug
Bovenaan