Hoeveel is jouw waterverbruik?

Kwam er nergens een topic over tegen. Hier de afrekening gehad.. wij blijven (te) grote waterverbruikers. Moeten eens wat minder vaak/lang douchen.

Gezin met 4 personen (2 kleine kinderen) = 126m³ in totaal , €633,84 incl 6% BTW.

Enkel stadswater hier, nog geen regenwaterput. (Buiten 1 IBC voor sommige plantjes in de zomer)
Hier ook gewoon een waterput zoals vroeger, waar je zelf maar een pomp moet inleggen als je alles er wil uithalen.

Ik vraag mij vooral af hoe werkbaar het is om bv. de douche op regenwater te willen dan, lijkt me dat dit toch sowieso een hoop kap en breekwerk vereist in een huis waar alles nog gewoon op stadswater is aangesloten? En dus echt wel een serieuze renovatie, of zie ik dat verkeerd?
 
Hier ook gewoon een waterput zoals vroeger, waar je zelf maar een pomp moet inleggen als je alles er wil uithalen.

Ik vraag mij vooral af hoe werkbaar het is om bv. de douche op regenwater te willen dan, lijkt me dat dit toch sowieso een hoop kap en breekwerk vereist in een huis waar alles nog gewoon op stadswater is aangesloten? En dus echt wel een serieuze renovatie, of zie ik dat verkeerd?
Hier zou dat hooguit de wc's en eventueel het wasmachine (met de nodige filters) zijn. Via de kelder een vrij gemakkelijke ingreep.
 
Mijn partner en ik: 62m³, regenwaterput voor wc/wasmachine.
Er wordt wel bijna dagelijks een bad genomen als ontspanning :)
 
140m3, 2 volw en 2 kleine kinderen. Regenput van 15000l voor wasmachine, toilet en paar kraantjes in en rond het huis.

Ik weet dat we hoog verbruik hebben, maar hoe sommige dit hier doen aan 24m3 per jaar, beats me 😮
 
140m3, 2 volw en 2 kleine kinderen. Regenput van 15000l voor wasmachine, toilet en paar kraantjes in en rond het huis.

Ik weet dat we hoog verbruik hebben, maar hoe sommige dit hier doen aan 24m3 per jaar, beats me 😮
Ik zie er hier idd met 2 volwassenen met dat verbruik. Dat is dan 35L/dag per persoon, op stadswater. Lijkt me vrijwel onmogelijk, of die mensen wassen zich nooit.
Wij zitten dus op een 18-19m³ met hoofdzakelijk grondwater. Stadswater zit eigenlijk enkel nog op de douche waar mijn vriendin onder gaat (en die doucht lang :p), al de rest (ook mijn douche) zit op grondwater. Om onder de 30m³ met een koppel of gezin te komen, zonder grondwater, lijkt me niet echt standaard.
 
Wij zitten op 36m3 pidpa water op jaarbasis met 2 volwassenen.
Wc, buitenkraantjes en wasmachine is op regenwater.

Bij mijn vriendin haar woning zaten we op 70m3 per jaar. Daar was alles pidpa water
 
33m3 met 2 volwassenen. Beiden dagelijks een douche - wc's, wasmachine en buitenkraantjes op regenwater.
Toen ik alleen woonde zat ik aan 12m3.
 
+/- 120 kubiek. 2 ouders en een kind.

Kleine gaat 3 keer per week ofzo in bad (das een half bad dan).
Ik ga wekelijsk wel eens in bad (overvol)
 
Hier ook een verbruik van +-90m3 per jaar (7 a 8m3 per maand gemiddeld).
2 volwassenen en 1 baby. Allebei douchen we 2x per dag. Pfff en we letten er nochtans op.

Dit jaar stukje meer met het vullen van de zwemvijver. Extra 50m3 op 3 dagen erdoor. Ik hou m'n hart vast voor de afrekening.

(Toiletten en wasmachine op regenwater)
 
Hier 2 volwassenen en 1 kind (met wasbare luiers). In 2020 kwamen we op 80m3, in 2021 regenwaterput aangesloten en om en bij de 40m3 verbruikt.
 
90m3 : twee volwassenen + 3 lagere school kinderen. Een vrij uitgebreide douche - en badcultuur. :)

Wasmachine + wc's op regenwater.
 
Alleenstaande.Ik heb een verbruik van 18 m3.Alles leidingwater.
Ik betaal een 170 € per jaar,Wel veel voor zo een laag verbruik.
 
Water is te goedkoop eigenlijk :unsure:

Dit.

Het is gewoon decadent dat 90% van onze bevolking zijn stront doorspoelt met het zuiverste drinkwater die er bestaat, waar 4000 km verder een leven voor wordt gegeven. En daarom is het absurd dat een regenwaterput zichzelf niet terugverdient. Het mooiste bewijs dat ons water veel te goedkoop is. En waarom is het zo goedkoop? Omdat we ons zuiver drinkwater massaal "op de poef" verbruiken, we kunnen het huidig tempo nooit op een duurzame manier volhouden.

En ook die debiele trend dat iedereen tegenwoordig zo'n ordinair zwembad in zijn hof moet hebben, uiteraard ook meestal gevuld met zuiver drinkwater. Vroeger een teken van rijkdom, tegenwoordig vooral een teken van smakeloosheid.
Zwembaden zijn nog nooit zo populair geweest. Onze (lange termijn-)grondwaterstand daarentegen nog nooit zo laag, wegens de talloze illegale boorwaterputten waar 0,0 controle op is.

Onze generaties gaan met zuiver drinkwater om op een manier waar onze kinderen zich voor zullen schamen.
 
Terug
Bovenaan