Hoe vaak spreken jullie af met vrienden en/of familie?

Hoe vaak spreek jij af met vrienden en/of familie.

  • Elke week

    Stemmen: 32 41,0%
  • Elke twee weken

    Stemmen: 11 14,1%
  • Elke maand

    Stemmen: 10 12,8%
  • Minder dan één keer per maand

    Stemmen: 22 28,2%
  • Nooit

    Stemmen: 3 3,8%

  • Totaal aantal stemmers
    78

Green Mamba

Well-known member
Het leven is hectisch. We verhuizen naar een andere stad, we stichten een gezin, we maken carrière. Het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat onze vriendschappen op de achtergrond raken en dat we minder tijd hebben om te genieten van het gezelschap van de mensen die ons dierbaar zijn. Ik herken dat gevoel. Ik zou ook graag vaker afspreken met mijn oude vrienden, maar het lukt me niet door alle andere verplichtingen en plannen die mijn agenda vullen.

Gelukkig vind ik af en toe een gaatje om één of twee keer per maand iets leuks te doen met mijn vrienden, buiten de dagelijkse sleur om. Maar hoe zit dat bij jullie? Hebben jullie nog genoeg contact met vrienden en familie, of is dat ook steeds moeilijker geworden en wat gaan jullie meestal doen?
 
Familie: wekelijks zie ik mijn ouders, mijn zus en ik hebben onze weken co-ouderschap op elkaar afgestemd dus om de 2 weken zitten we op zondag met onze kroost daar rond tafel voor een gezelschapsspel en pannenkoeken of wafels. Eigenlijk net zoals ik mij als kind herinner maar dan met een veel kleinere bende. 😁

Vrienden is een ander paar mouwen, mijn beste vriend van uit de tienertijd nog woont 30km verder en zit ook nog in de kleuters (en verbouwingen, voltijds werken,...) dus momenteel is dat 1x per maand uitgebreid bellen (2u is geen uitzondering) en we zien elkaar een 2-4X per jaar maar dat is altijd met de volledige gezinnen en nog wat extra vrienden erbij.

Hoewel ik ondertussen bijna 20j in de Vlaamse Ardennen woon en best wel wat kennissen heb hier, heb ik hier geen duurzame, jarenlange vrienden. Ik kan perfect 2u weg zijn om "snel" boodschappen te doen en dan anderhalf uur op een parking te staan kletsen, maar dat zijn geen mensen waarbij ik onverwachts op de stoep kan staan of omgekeerd.
Ik merk ook dat ik wat asocialer ben geworden doorheen de jaren. Dus ik kan moeilijk inschatten of het moeilijk is om "nieuwe vrienden" te maken of dat ik er gewoon niet de energie in wil steken.
 
Familie om de 2 weken, mijne kant. Is op een uur rijden.

Schoonfamilie elke week, maar ga bewust niet altijd meer mee.

Vrienden veel te weinig. 1x om de 2 maand. Soms spreek ik wel eens af met ne kameraad in de week, maar madam daar niet happig op.
Nieuwe vriendschappen leggen is ook moeilijk, ondanks een ouderraad en een avondschool waar ik al 5j dezelfde mensen zie. Spreek daar nooit apart mee af.
 
Vrienden elke week, vader elke week, moeder maandelijks, rest van de familie zeer sporadisch.
 
Ik zie mijn moeder zo goed als elke week sinds mijn vader is overleden. We bellen ook regelmatig De rest van mijn (schoon)familie.... om de paar maanden of zelf langer? Neven nichten en tantes is maar een keer per jaar. Mijn schoonzus (met wie ik beter overeen kom dan mijn zussen) heb ik al denk ik 6 maanden niet meer gezien 😬.

Ik zie mijn beste vriendin een of twee keer per jaar... zij woont niet naast de deur en heeft haar eigen zaak en twee jonge kinderen dus erg weinig tijd. Andere vrienden zie ik elke paar maanden wel eens. Hoe vaak is afhankelijk of we gemakkelijk een dag vinden waar iedereen vrij is. We wonen namelijk allemaal in andere regio's dus kost ook al weer wat meer tijd in verband met naar elkaar reizen. Zeker omdat niet iedereen een wagen tot beschikking heeft.

Wel wordt er regelmatig wat gechat en houden we elkaar zo wat up to date over wat er gebeurt.

Ik vind het goed zo. Ik heb geen behoefte om mensen vaker te zien. Ik vind bv de feestdagen een nachtmerrie want dan wil iedereen dat je langst komt. Zo vermoeiend! Mijn man is net hetzelfde.
In het weekend wil ik het liefst gewoon gaan wandelen, beetje gamen en lezen. Mijn sociale batterij wordt al genoeg leeggezogen door kantoordagen en de wekelijkse shiften dienstverlening die ik moet doen op het werk.

Ik denk dat het wel duidelijk ik dat ik een enorme introvert ben 😅.
 
Papa probeer ik maandelijks te bezoeken
Mama probeer ik jaarlijks te bezoeken
Broers/zussen bezoek ik nooit individueel, 't is familiefeest of 't is niks

Vrienden probeer ik een keer per kwartaal te zien
 
Ik heb geen contact meer met mijn familie, ik probeer wel regelmatig met mijn oma te bellen.

Mijn vrienden zie ik minder dan 1x/maand, maar ik heb daar eigenlijk ook geen grote behoefte aan. Wekelijks zou ik zot van komen, denk ik, ik heb veel me time nodig.

Er zijn wel mensen (waaronder ook die vrienden) waarmee ik dagelijks spreek via chat of whatsapp, dat vind ik wel fijn, dus het is niet zo dat we geen contact houden tussendoor.
 
Mijn moeder normaal elke week.

Dan om de 3 weken blijven we is een nachtje slapen bij mijn ouders en zien we daar ook vaak een van mijn zussen die binnenspringt.

De buitenlandse schoonfamilie paar keer per jaar maar dan wel direct voor een week.

En dan vrienden af en toe in de vrije weekends. En heel soms is in de week bij speciallekes (zoals bezoek uit het buitenland of heb 2 ex collega's die ik soms nog wel is afspreekt na het werk). Meestal de vrienden die we als koppel hebben ontmoet en meer in de geburen wonen.

De limiet is tijd want het is altijd wel jugglen om genoeg weekends te hebben om je eigen shit te regelen.

Ik zou mijn jeugdvrienden veel vaker kunnen zien maar het is er nu eenmaal moeilijk tussen te pakken. We hebben wel een shared whatsapp groep met die vrienden waar dagelijks in wordt gepost dus dat houd je in contact. Zelfde met de 2 families.
 
Ik ben al blij als ik om de 2-3 maand eens vrienden zie :D.
Familie zie ik veel vaker maar meestal informeel/kort (gezien ze kinderen opvangen of op zondag bij de grootmoeder). Maar toch ook makkelijk nog eens 1-2 keer in de maand concreet afgesproken (om een verjaardag te vieren of iets te eten of een uitstap)
 
Goh echt afspreken met familie enkel op verjaardagen/speciale gelegenheden. Ik zie mijn ouders wel quasi elke dag want ze passen op mijn hond terwijl ik gaan werken ben. Mijn jongere broer zie ik ook wel wekelijks. Mijn oudere broer iets minder want die heeft het heel druk + 2 kinderen.

Vrienden een keer of 2 per maand denk ik. Dan gaan we iets eten of naar een concert of een tentoonstelling ofzo.
 
Ik woon thuis, dus ik 'moet' mijn ouders en zussen nog elke dag zien. 😂 Andere familie, de weinige familie dat hier in België woont, zie ik eigenlijk heel weinig omdat ik daar geen zin in heb.

Tijdens de gemiddelde week spreek ik zo'n 2 avonden/dagen af met vrienden. En wanneer ik verlof heb en niet met vakantie ben, quasi dagelijks. Heb geen kinderen en een vriendin die ook graag met haar eigen vriendinnen afspreekt, dus ik heb buiten het werk eigenlijk tijd genoeg.
 
Moeilijk te zeggen, mijn familie is piepklein (we zijn met 6 als we achterneven/nichten niet meerekenen, waarvan 3 mijn neven zijn waarmee er weinig band is). De familie van mijn vrouw woont op duizenden kilometers. Blijven er twee over die ik misschien maandelijks zie.

Tussen mijn vrienden en die van mijn vrouw denk ik dat we misschien gemiddeld nog net aan elke twee weken "iemand zien" komen. Als ik enkel de mijne meereken zal maandelijks misschien al te vaak zijn.
 
De dichte familie zie ik zeer vaak. Mijn ouders en schoonouders minstens 1 x per week. Mijn schoonzus en haar man (en kinderen) quasi dagelijks, omdat we met hen een beurtregeling hebben om de kinderen naar en van school te brengen/halen. Mijn broer enkele keren per jaar (woont aan de andere kant van het land en de relatie ermee is niet zo denderend, zeker niet tussen mijn vrouw en hem en zijn vrouw). Neven en nichten, tante en nonkels zie ik ook amper. Zodra je zelf volwassen bent gaat iedereen zijn eigen weg en kom je elkaar vooral tegen aan koffietafels, vrees ik.

Vrienden: helaas amper. 1 keer per maand is al veel. En dat mis ik wel. Het probleem is dat intussen ook héél veel verwaterd is, dus de mensen die ik dan nog eens zie kan ik op één hand tellen. Vroeger kwam ik bij wijze van spreken handen te kort. Ik weet niet of het nog de moeite loont om die banden allemaal weer aan te halen omdat mensen nu eenmaal veranderen.

Ik zou ook graag nieuwe vrienden maken hier in de gemeente waar ik nu woon. Oorspronkelijk kom ik van de andere kant van de provincie, dus hier heb ik niemand wonen. Ik denk mijn dochter, die nu naar de kleuterschool begint te gaan, daar wel eens ene katalysator in kan betekenen.
 
Mijn dichte familie best vaak.
Mijn ouders sowieso wekelijks, aangezien ze op vrijdag onze kinderen van school halen en we daar dan 's avonds gaan eten. Een nicht en neef die daar vlakbij wonen en mijn zus en haar gezin komen die avond dan normaal ook altijd naar daar.
Schoonouders toch ook wekelijks/tweewekelijks denk ik, zeker omdat ze wel eens naar onze oudste zoon zijn voetbalmatchen komen kijken.

Voor de rest proberen we ook genoeg af te spreken met dichte vrienden (en familie) maar da's zeker niet altijd makkelijk, want er zijn veel andere zaken natuurlijk (gezin, hobby's, werk, ...).
 
Familie zie ik ongeveer elke maand, vooral mijn ouders. Andere familie (nonkel, tante, nicht, enz.) eerder om de 2 ish maanden, hangt er vanaf? Toen ik net verhuisd was ben ik enkele weken elke week/2 weken naar mijn ouders gegaan maar nu vind ik dat niet meer nodig. Ik woon nu ook op een halfuurtje rijden dus snel eens binnenspringen zit er niet in. Zelfde met familie.

Vrienden is vrij variabel. 1 van mijn beste vrienden zie ik zo goed als elke week wel. De ander zie ik om de 2 à 4 weken het hangt er vanaf, wij wonen ook een eindje van elkaar jammer genoeg. Andere vrienden ergens tussen om de maand en 3-4 maanden zoiets :D Ze wonen eigenlijk allemaal niet in mijn buurt dus dat speelt ook mee.
 
Familie:
schoonouders 2 tot 3 maal per week (wonen aan de overkant dus zeer gemakkelijk)
aan mijn kant is het enkel mijn 2 zussen, die zie ik pakweg 1 keer in de maand/2 maanden (telefonisch wel veel contact)

Vrienden:
zeer variabel maar gemiddeld zien we wel 1x per week iemand (in't weekend een koffie gaan drinken of brunch). Beste vrienden hoor ik wel dagelijks (zeer actief).
 
Ik maak geen onderscheid in familie of vrienden. 't Is bijvoorbeeld niet omdat het familie is dat ik verplicht contact zal zoeken als er gewoon geen gezonde band o.i.d. is. Zal ik daar later spijt van krijgen? Mogelijks.

Ik probeer wekelijks iets met mijn gezin te doen. Dat heeft prioriteit.
Voor de rest kan dat gaan van afspreken met goede maten op café, of met 20 kameraden op café. Iets gaan eten met andere koppels goede vrienden of ze bij ons thuis uitnodigen. Vorige week dan weer wat goede vrienden uitgenodigd thuis en dan maak ik wat eten en drinken we iets.

Morgen is 't mijn verjaardag en dan vraag ik (veel te veel) volk. Dat is ieder jaar een mengelmoes van familie, beste vrienden, vrienden van in het sporten, collega's, kameraden van op café, enz.
Ieder jaar is het twijfelen en kiezen en de grens dit jaar zat op 40 mensen, en dat is dan zonder partners. Nu hopen dat het goed weer is.
 
Wij gaan wekelijks bij mijn ouders eten, mijn zus, vriend en hun klein mannen komen dan ook altijd mee. Mijn vrienden zie ik bijna dagelijks, 4x per week padellen, en dan nog 2x in de week op de fitness. De rest van de vrienden zie ik dan tijdens het uitgaan, meestal 1x per week (zaterdag), soms 1x om de twee weken.
 
Ouders en schoonouders wekelijks, die komen ook de kinderen halen smorgens om ze naar school te doen.

Schoonfamilie ook regelmatig, gaan toch 1 x per maand op stap met de neven van mijn schoonbroer.

Eigen familie moeilijk, heb slechts 2 neven en nichten en die wonen verspreid over Amerika, die komen soms wel is naar België of wij gaan is naar hun maar dat is mss 1 per jaar.

Vrienden: wekelijks op de voetbal, grote vriendengroep maar zijn geen "beste" vrienden.
Twee zeer goede vrienden zijn collega's dus die zie ik ook wekelijks en dan 2 koppels die we beschouwen als ons beste vrienden zien we 1 à 2 x per maand.
 
Terug
Bovenaan