Album of the week Jeff Buckley - Live at Sin-é (Legacy Edition)

SnakeGodRovinin

Well-known member

Grote openingspost, omdat ik gene goeie ben qua aanvullen (denk ik).

Intro.
De obscuriteit en het rariteitenkabinet is allerminst aan me gericht. Het zijn vreemde begrippen voor me.
Artiesten zoals Autechre en Schammasch heb ik hier leren kennen en eigenlijk zou ik meer van die muziek moeten verkennen (waardoor dank),
maar mijn gekende lievelingsplaten blijven aan me plakken als zweet dat komt met de jaren en niet volledig afdruipt van mijn lichaam bij +25°C.
Twijfel sluimerde achter de gordijnen en een stoffige vraag wiegde neer voor mijn bord spaghetti: 'Wat is nu het album dat je zou meenemen naar een eiland?'
Drie artiesten keken me aan vanop de muren, waaronder Roy Orbison en Elvis Presley. Eentje begluurde me achter zijn donkere glazen, de andere deed mijn hart sneller bonzen.
Ze hebben alletwee een ding gemeen, toen ik zat te roeren in mijn droge spaghetti.
Boven hen keek de charmante Jeff Buckley neer op een fanboy van hem en ik maak me graag wijs dat de twee grootheden ook fan zouden geweest zijn van hem.
'Blue Angel' speelde af op de 'Black and White night 30' van Orbison: "I'll never let you down, I'll always be around, blue angel."
Hoeveel ik ook hou van Orbison en Presley, Jeff stelt me nooit teleur en is er altijd voor me.

Kleine bio tot 08/1993.
Jeff begon zijn carriére bij verscheidene bands van genre reggae tot metal waar hij fungeerde als achtergrondzanger.
In 1990 verhuisde hij naar NY, maar keerde terug naar LA om de 'Babylon Dungeon Sessions' op te nemen? (met het geweldige 'Strawberry Street') en keerde nadien terug naar NY en werd verliefd op deze grootstad, mede door 26/04/91.
Toen organiseerde een producer een herdenkingsconcert ter ere van Tim Buckley en Jeff was daar ook. Het werd zíjn concert en maakte wat los in NY voor Jeff. Je kan zeggen dat hij thuiskwam in NY. (Fun fact: In NY had hij geen gitaar; mocht er een lenen van een bevriende dame en gaf die voor de volgende zes jaar niet meer af).
Later dat jaar in augustus imponeerde hij alle aanwezigen in de studio bij een opname van 'Grace' en 'Mojo Pin'.

Hij werd gevraagd om deel te nemen in een band als leadvocalist, maar Jeff wou zijn eigen weg kiezen en zocht speeltijd in verscheidene bars / café's.
Hij was op zoek naar een intieme gelegenheid om het volk dicht bij hem te kunnen beroeren. Dat was zijn eerste stap en vond hij in Sin-é.
In de zomer van 1992 speelde hij vrijwel elke maandagavond van 21u - 02u met pauzes tussenin.
Covers van Elvis; Bad Brains; Simone; The Smiths; Dylan;... passeerden de revue.
Een paar maanden later tekende hij bij Columbia Records, waarin hij meer zeggenschap had over zijn visie van een studio-album dan andere artiesten.

Zijn eerste grote opdracht - zijn echte debuut kan je in zekere zin zeggen - in anticipatie van het album 'Grace', was twee avonden spelen in Sin-é, tijdens de zomer van 1993. (Fun fact 2: Sin-é is een zeer kleine ruimte. Plaats voor ong. 40 man. De fotograaf wou het er groter laten uitzien en maakte gebruik van een ladder om de coverfoto te nemen).
Twee avonden? Eigenlijk één avond. Een maand later, dat werd dit album. De eerste avond was Jeff nerveus omdat hij wist dat hij zijn beste beentje moest voorzetten en dat bevroor hem een beetje. Hij speelde niet geweldig, maar Berkowitz (Vice-president marketing Columbia) vertelde dat hij het fantastisch deed.
Berkowitz regelde een nieuwe afspraak in Sin-é met de eigenaar en een maand later zat de technische crew in een zaaltje ernaast en wringden ze een opname-slang door de airco aan de muur en zo namen ze dit album op. Zonder medeweten van de 26-jarige Buckley.

Keuze.
'Grace' of de 'Live at Sin-é Legacy edition'. Dat is kiezen tussen een pannekoek van de bomma en een van de mama, op een ochtend waarin je zin hebt in pannekoeken.
Ze zijn alletwee meer dan fantastisch. Het studioalbum is Jeff en de band, het live-album is Jeff met een gitaar.
Een muntje moest beslissen, want kiezen was onmogelijk voor me en iedereen die fan is van hem, zal me gelijk geven. (Al heb ik het lot wat geholpen en moet ik @Agony bedanken voor de aanzet van een live-album-introductie).

Live at Sin-é - Legacy Edition.
Improv-Jeff op zijn best live. Op zijn eentje met de geleende Telecaster-gitaar. Zijn collega-muzikanten deden perfect hun werk op het in 1994 uitgebrachte album 'Grace', maar dit bevat enkele covers om U tegen te zeggen (hiermee zeg ik niet dat ze het origineel overtreffen).
'Grace' heeft ook zijn covers waar je van kwijlt (Lilac Wine), maar 'The way young lovers do' - 'Dink's song' - 'Night flight' - Je n'en connais pas le fin' en 'Yeh Jo Halka Halka Saroor Hai' cementeerden Jeff als een alleskunner.
Vijf zelfgeschreven liedjes zijn beschikbaar op dit live-album:
Het magistrale 'Lover, you should have come over'; het gestripte 'Mojo Pin'; meesterwerk 'Grace'; het verdoken 'Last Goodbye' onder 'Unforgiven' en het gemilderde, doch steeds hevige 'Eternal Life'.

De tussenstukken waarin hij spreekt geeft me het gevoel dat hij er soms nog is. Wat moet dat niet geweest zijn toen? Hij, die grapjes maakte tussendoor om terug op adem te komen en terwijl hij praatte, nadacht hoe hij het volgende stuk ging spelen.
Hij, 'met littekens op zijn rug en om meer zweepslagen vraagt', die toekomstige zalen vol liet stromen, niet alleen door zijn virtuositeit, maar tevens zijn glimlach, die je kan bekijken in zijn shows en muziekvideo's.
Hij, Jeff Buckley - zoon van zijn vermaledijde vader Tim - die weggedrumd staat in een hoekje in Sin-é tegen de muur waarin hij zijn intimiteit deelde met gelijkgezinden en ze waar gaf voor hun geld.

Is dit Jeff op zijn top? Geen idee. Genoeg live-shows die bevestigen dat hij niet daalde in kwaliteit naar mate de jaren vorderden.
Het album 'Grace' behoort tot mijn nummer één album, waarin ik alleen bonusnummer 'Forget Her' tot een 9/10 moet benoemen. De rest zit daar ruim boven.
Het zou nochtans een perfecte keuze geweest zijn, maar bij Jeff Buckley draait het rond livemuziek (daarom dat een munt moest "beslissen"). Dat was zijn dada en zal hij bekend voor gestaan willen hebben, met groten dank aan zijn thuisfront in Sin-é.
Legacy Edition om de simpele reden dat iedereen zoveel mogelijk Jeff Buckley moet gehoord hebben en hij niet alleen verbonden mag zijn met 'Hallelujah'.
Neem 'Grace' er nog een keer bij na dit live-album en je verplichte Kerst bij de (schoon)familie die je 1x per jaar terugziet, kan niet meer stuk. Zeker met 'Corpus Christi Carol', om toch nog een woordje 'Jezus' te lezen in de titel en te horen op het einde :unsure:.
Wie weet - als er genoeg personen luisteren deze week - komt Jeff even terug tot leven met nieuw materiaal gepost door iemand op de 25e :headshake:.

Be your husband: Rumoerig zaaltje dat snel teniet wordt gedaan door handenklappende Jeff en de opening van zijn mond.
Lover, you should have come over: Een zelfgeschreven nummer uit zijn later verschenen album 'Grace'. Hierin laat hij zijn enorme longinhoud even zien. De originele woorden op papier hier ten tonele. Later paste hij de tekst aan naar een van de meest emotionele nummers die hij heeft gemaakt. Het zijn alletwee fantastische versies, maar de studioversie heeft mijn voorkeur, met dank aan orgels en zoveel meer.
Mojo Pin: Gaat over een droom die hij had over een zwarte vrouw. Grote verschil is de afwezigheid van instrumenten, op zijn gitaar na. Helemaal 'blind and tortured'.
Grace: Jeff kwam met de tekst af na het afscheid nemen van zijn vriendin op een vliegveld op een regenachtige dag. De melodie ontsprong er eenvoudig uit. Titelnummer van zijn toekomstig album en hier nog imperfect, maar goed genoeg om te tonen aan de wereld. Wat voor een hemels nummer heeft hij ervan gemaakt een klein jaar later!
Strange Fruit: Een fors uit de kluiten gewassen herwerking van de jonge god, die ons te vroeg werd ontnomen. Origineel gezongen door Billie Holiday met een heuse historie achter het idee van dit nummer. Holiday had trompetten en de strijd tegen de FBI; Simone deed het meesterlijk ontwapenend met een piano; Jeff had zijn trouwe gitaar en deze is meer bluesy dan de andere twee.
Night Flight: Een Led-Zep compositie. Jeff was enorm fan van de band, getuige zijn laatste zang ooit in de rivier die hem te grazen nam... "Make you feel alright, alright, alright, alright." Yup, maakt mijn dag steeds goed.

If You Knew: Jeff kwam naar New York om zijn liefde voor muziek te tonen met eentje van powerhouse Simone. Degelijke cover en een must als je de mannelijke versie van Simone wil horen.
Unforgiven: De kenners horen 'Last Goodbye' op de gitaar meteen. De afsluit compleet anders dan de studioversie, met bijhorend applaus.
The Twelfth of Never: Om de een of andere reden hoor ik hier soms een jonge Michael Jackson in hem. Mathis houdt zich sterk in zijn versie, Jeff staat op bezwijken.
Eternal Life: Een dankbetuiging aan het publiek voorafgaand zijn intro tot zijn meest hevige nummer (al kan Dream Brother ernaast worden geplaatst). Eentje die akoestisch kan wedijveren met de studioversie.
Just Like a Woman: Zelfs de 'smak' van zijn lippen net voor de vier minuten, zou een muzieknoot moeten zijn.
Calling You: Valse first take :laugh:. Een tijdje geleden dat hij het speelde, maar damn. Machtig einde van deel 1. Kan whiney overkomen, maar Jeff kan en mag dat. Hij weet ze er uit te kiezen. De originele nummers zijn ook om van te smullen.

Yeh Jo Halka Halka Saroor Hai: Over Nusrat: "I know his nickname as a child." Zo herken je een mega-fan. Supersterke opening van deel 2 :drool:.
If you see her, say hello: Het begin lijkt wat op 'Hats off to Harper' van Led Zep. Lijkt me geen toeval te zijn.
Dink's song: Een tweede hoogtepunt van deel 2. Breidde Dylan' versie stevig uit. Vind ik persoonlijk beter dan het origineel.
Drown in my own tears: Eentje van Ray Charles. Deze vind ik dan weer ietsje minder dan Charles' versie.
The way young lovers do: Meer minuten staat garant voor meer oorplezier. Slaat de bal verre van mis. Een homerun in eigen huis / 95-yard touchdown door iedereen zelf opzij te rammen / buzzer-beater-drie punter in game 7 na een zenuwslopende minuut vol afwisseling.
Je n'en connais pas le fin: Eentje voor onder een Parijse brug en om van weg te dromen. Zonder Piaf hadden we nooit kunnen genieten van Jeff' cover.

I shall be released: +1, omdat hij weer op een andere toon zingt (of mijn gehoor laat het afweten).
Sweet Thing: Nog een Van Morrison uit Astral Weeks. Minder groots dan de vorige Van Morrison, wel quasi even lang.
Hallelujah: De cover waarmee hij even herrees in 2007. Grootse afsluiter en op niveau met de albumversie.

Sluitstuk.
Op 29/05/1997 ging Jeff zwemmen in de Wolf River Harbor, 'Whole Lotta Love' zingend, met aan de zijkant een roadie van Jeff' band.
Nadat een sleepboot in de verte aankwam en de roadie materiaal opzij legde voor de aankomst van de voortgebrachte golf, vond hij Jeff niet meer.
Een vijftal dagen later werd zijn lichaam gevonden tussen takken in de rivier.

Natuurlijk was ik te jong om Jeff "mee te maken" in de '90. Heb geen idee of zijn muziek aansloeg in België.
Ergens in de 2010' jaren, toevallig op het Chicago-concert gekomen van Jeff en zijn band en meteen verslingerd geraakt aan hem.
Was het nummer 'Dream Brother' en de tranen liepen in mijn ogen. Hij benevelde me met zijn stem en de emoties die hij de vrije loop liet op gaan.
Direct de CD en later de LP gekocht. Elke 17e november is Jeff-dag voor me thuis.
Hoe meer ik naar hem luister, hoe moeilijker het is om te geloven dat hij er niet meer is.

Van alle live-shows die ik heb bekeken op het internet, kan ik concluderen dat hij een genot was om mee te maken.
Er is veel van hem te vinden op youtube, maar ooit geraken die concerten van hem op...
Mocht ik een bekend iemand kunnen terugwensen van de dood, dan is het Jeff.
Hij zou zeker een grote afdruk hebben nagelaten in de muziekgeschiedenis.

Fanboyism.
Jeff plaats ik in het gedeelte van legendarische artiesten, wiens muziek moet doorgegeven worden aan elke nieuwe generatie.
Zijn kracht zat niet in zijn hevige uitlatingen waarmee je je stem naar de kloten helpt, maar in zijn delende intimiteit en hoe hij je kon raken van veraf, alsof hij een sluipschutter was.
Zijn tweede force de nature is zijn gitaarwerk. Ondergewaardeerd ten top.
Nummer drie zijn de covers. Vele bands en artiesten spélen covers. Hij begreep de nummers die hij coverde (Strange Fruit - Hallelujah - The Twelfth of Never -...).
Het leek als ware of hij zich kon verplaatsen in de bedoeling / achtergrond van het lied.
Eigenlijk moet ik zijn 'screams' op plek vier plaatsen. Ze zijn indrukwekkend, maar niet zo als de eerste drie.

Keuze bis.
Eén nummer kiezen is onmogelijk voor me. Een strijd tussen het opzwepende 'Yeh jo halka halka saroor hai'; het magische 'Lover, you should have come over'; de zin naar liefde van 'Je n'en connais pas le fin'; het improviserende 'The way young lovers do' en de pijn van 'Strange Fruit'.
Ze doen me alle vijf huiveren en kippenvel krijgen bij warme omstandigheden.
@BlackOccult . Om de playlist ten goede te komen, kies ik voor 'Yeh jo halka halka saroor hai'.
Tussen al dat Engels; een nummertje Nederlands en Spaans; wat instrumenten, mag er gerust wat Pakistaans tussen. Nu nog K-Pop en wat ijzige Antarctica-krakgeluiden van smeltend ijs :).

Het echte sluitstuk.
Graag hoor ik van jullie andere artiesten gelijkend op Jeff; complimenten over Jeff en godslastering jegens Jeff (zo kan ik de mods aanporren om een ban aan te vragen).
Voor de oudere en / of meer met muziek bezeten medemens:
Waar plaatsen jullie Jeff op de lijst van singer-songwriters / muziekartiesten?
Was hij werkelijk fenomenaal? Of ben ik teveel fanboy?
Heeft er iemand hem live aan het werk gezien?
Was er hype / interesse in België tijdens zijn periode?

Het enige videomateriaal dat te vinden is van hem in Sin-é.

That's it.
 
Ik ken hem alleen van Hallelujah, maar dat is niet eens van hem. Dus dit wordt, samen met Queen, een muzikale ontdekkingstocht. De eerste paar plaatjes bevallen me alleszins heel erg. Anders dan het fraaie, maar helaas compleet platgedraaide Hallelujah.
 
Grace het album is zoveel meer dan enkel de Hallelujah cover. Fenomenale plaat.

Deze live performance heb ik nog niet gehoord, ik ben benieuwd!

Edit : mijn Pa praat nog altijd over de keer dat hij aan de grond genageld stond bij de passage van Buckley op Torhout Wechter. Dat moet wat geweest zijn.

Ik kan tot dusver dit live album wel smaken. Ze moeten wel veel trukerij uitgehaald hebben achteraf om dit zo zuiver en puur te doen klinken. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ken hem alleen van Hallelujah, maar dat is niet eens van hem. Dus dit wordt, samen met Queen, een muzikale ontdekkingstocht. De eerste paar plaatjes bevallen me alleszins heel erg. Anders dan het fraaie, maar helaas compleet platgedraaide Hallelujah.
Oei.
Grace is een fenomenaal album. Dream Brother is mijn persoonlijke favoriet (dat drumwerk omgomg) maar Grace en Eternal Life komen heel dicht in de buurt. Last Goodbye is ook fantastisch, Lover You Should've Come Over is echt zo prachtig, om van te blijten gewoon ("My kingdom for a kiss upon your shoulder / All my riches for her smiles when I slept so soft against her...")

68747470733a2f2f73332e616d617a6f6e6177732e636f6d2f776174747061642d6d656469612d736572766963652f53746f7279496d6167652f30333347675736595957793650673d3d2d3932333636353533332e313632333761313333653230313665613632393439363433313539302e676966
 
Ik heb hem zo'n 10 jaar geleden ontdekt en heb hem toen redelijk veel gedraaid. Heb zijn 2 studioplaten en Mystery White Boy live. Zijn materiaal is mij dus gekend.
Ik kreeg bij het bekijken van dat clipje wel een beklemmend gevoel, beetje irritatie zelfs. Teveel drama?
Ik hoop dat dit AOTW geen omgekeerd effect heeft bij mij en dat mijn liefde voor Buckley over is. :confused2:
 
Anders dan het fraaie, maar helaas compleet platgedraaide Hallelujah.
Wat had je gedacht van radiozenders? Eentje eruit kiezen dat goed boerde en boem, de toon is gezet voor vele jaren. Zeker bij een overlijden. Hierbij kwam dan nog eens de herontdekking na iemand die het coverde bij American Idol in 2008, peins ik.
Marsu legde het op hilarische wijze uit hier :rofl:.
Edit : mijn Pa praat nog altijd over de keer dat hij aan de grond genageld stond bij de passage van Buckley op Torhout Wechter. Dat moet wat geweest zijn.

Ik kan tot dusver dit live album wel smaken. Ze moeten wel veel trukerij uitgehaald hebben achteraf om dit zo zuiver en puur te doen klinken. :)
Lucky father :thumb:.
Ik vraag me ook af hoe ze het geflikt hebben om de sound zo goed te krijgen. Bijna meer dan dertig jaar geleden + het gebruik van een opname-slang. Werd bevestigd door Berkowitz (of iemand anders van de opname-crew) in het boek van Dave Lory.
we bekijken het
Ik hoop het voor u. Met een beetje onderzoek kan ik wel uitvissen waar je woont en als je het niet compleet beluistert, kom ik uw Kerstmis verpesten ;).
Grace is een fenomenaal album.
Amen.
Mojo Pin: Rock op zijn best van die tijd.
Last Goodbye: Een fijne meezinger.
Lilac Wine: Het doet je geloven in leven na de dood.
So Real: De primitief-ogende Jeff in de musicvideo 😍.
Hallelujah: Enorm intiem onderonsje.
Lover, you should have come over: Je verwoordt het perfect.
Corpus Christi Carol: Een grotendeels ganse falsetto doorheen een dromerig nummer.
Eternal Life: Gans de band schittert.
Dream Brother: De nagalmende Jeff alsof hij in een droom zit en roept naar zijn vader voor aandacht.
Het nummer werd geschreven voor een makker van Jeff. Die wou zijn vriendin verlaten toen ze zwanger was en Jeff wou hem tegenhouden met dit slotnummer om 'U' tegen te zeggen.
Het refrein refereert naar zijn vader Tim Buckley, die zijn vrouw verliet en zijn zoon niet zag opgroeien.

Jeff had het volgende te vertellen over het nummer 'Grace':
the song itself is about...it's an elegy; to no one, about...I always describe it as not
fearing anything, anyone, any man, any woman, any war, any gun, any sling or arrow aimed at your heart by other people because there is
somebody, finally, who loves you for real, and that you can achieve a real state of grace through somebody else's love in you." He added,
"everybody knows what it's like to create an artistic moment; so-called artistic moment, because it's really just heightened humanism;
just a heightened human language. If you've spent a night making love, you know exactly what it means to strip your ego, down,
where you are there, expressing yourself, wordlessly, collaborating on a moment that has an energy about it that is replenishing or
even completely inspirational in a way that you could never imagine. That's the way art really is." Later in the interview,
Buckley concluded by saying, "grace is what matters, in anything, especially life, especially growth, tragedy, pain, love, death; about
people, that's what matters. That's a quality I admire very greatly. It keeps you from reaching for the gun too quickly.
It keeps you from destroying things too foolishly. It sort of keeps you alive; and it keeps you open for more understanding."
Ik kan het niet samenvatten 😅.

Ik kreeg bij het bekijken van dat clipje wel een beklemmend gevoel, beetje irritatie zelfs. Teveel drama?
Geen idee van wanneer deze opname is. Ik veronderstel de periode '91-'93. Voor hij doorbrak.
Een beginnend artiest wil opvallen om een goede deal te sluiten. Misschien wou hij op die manier wat opvallen, mede door een gedicht te vertellen. Wie doet nu zoiets 😀?
 
Eerlijk, ik weet niet hoe ik dit ga moeten verwerken. Meer dan 2.5 uur is een zware dobber. Het zal hier zowat tussendoor opstaan maar een aandachtige luisterbeurt wordt moeilijk. Het is in elk geval een artiest waar ik niet echt mee bekend ben, ondanks z'n grote naam.
 
Edit : mijn Pa praat nog altijd over de keer dat hij aan de grond genageld stond bij de passage van Buckley op Torhout Wechter. Dat moet wat geweest zijn.
Dat was in 1995, ik was dat jaar ook op Werchter, Buckley speelde op het zijpodium, maar ik wou niets van PJ Harvey missen, en, omdat er een nieuwe plaat zat aan te komen van jeff Buckley, was er sprake van later op het jaar een optreden in den AB, dus, ben ik niet gaan kijken.
De sets daarna op het zijpodium van Spearhead en morphine heb ik wel gezien.
 
Zou dit zijn uitgebracht als hij nog had geleefd ? Wie koos er voor om van de eerste Sin-é versie een korte EP te maken ? Z'n moeder beheert z'n estate en was vlak na z'n dood behoedzaam over wat er werd uitgebracht, later minder ? Ik zet soms in één uur tien stijlen muziek op, dus hier ga je op het eind toch sterretjes zien en begint te denken aan Phoebe van Friends die in Central Perk staat te zingen, niet OK als je Jeff naar waarde wilt schatten.
 
Laatst bewerkt:
Ben nog maar een paar nummers ver maar heb het gevoel dat dit iets was "waar je bij moest zijn". Grappige kerel wel precies en vooral een zeer virtuoos sfeerbouwer. Hoe je met een minimaal aan akkoorden toch volwaardige nummers creëert, chapeau!

Als ik een gaatje vind, zal ik z'n studiowerk er eens bijnemen, benieuwd hoe dat klinkt.
 
Ben zeer grote fan van Grace, maar dit live album heb ik niet in z'n geheel kunnen beluisteren. Vaak is het prachtig, zijn bindteksten zijn leuk. Maar sommige nummers rekt hij wat langer dan ik het kan uithouden, en hoewel hij een mooie stem heeft, kan die soms wel omslaan in een toon die mij tegenzit.
 
Grace is wat mij betreft een terechte klassieker die ik geregeld nog wel eens beluister. Dit album heb ik in het verleden ook al gehoord, maar de laatste keer is jaren geleden. Ik denk dat veel mensen Grace ook wel al gehoord hebben (of toch enkele nummers ervan), dus dan vind ik dit wel een interessante keuze als alternatief. De afgelopen avonden heb ik hier dus wat Jeff Buckley beluisterd.

Meerdere avonden, want het is inderdaad voor mij op zich ook te lang om in één zit te doen. 2u36 aan muziek, damn! Normaal ben ik een puur albumpersoon, als je deze live-plaat zo benadert zal de lengte de meeste mensen afschrikken. Maar ik ben eigenlijk al snel over geschakeld om deze op shuffle te zetten, dan beviel het me beter. Want de muziek is op zichzelf genomen erg goed. Buckley heeft een goeie stem en goeie smaak, want hij covert een hoop muzikanten en bands die ik sowieso al goed vond. Ook voor de fans interessant omdat je hier toch ook ziet waar hij inspiratie haalde voor zijn eigen nummers, die hier al niet mis staan tussen de (toen) bekendere songs van anderen. De covers zelf zijn niet altijd erg afwijkend van het origineel maar Buckley maakt de nummers toch eigen door zijn charisma.

Kortom: een kleine schatkist aan goeie muziek, maar soms kan je wat te veel van iets goeds voorgeschoteld krijgen. In kleine hapjes van 30-45 min is dit alvast een dikke aanrader.
 
Meer dan 2.5 uur is een zware dobber. Het zal hier zowat tussendoor opstaan maar een aandachtige luisterbeurt wordt moeilijk.
Je kan natuurlijk ook de EP luisteren zoals willydrama vermeldde. Vier nummers lijkt me nog wel te lukken :tongue:. Daar kan je misschien op voortbouwen bij verdere interesse.
omdat er een nieuwe plaat zat aan te komen van jeff Buckley, was er sprake van later op het jaar een optreden in den AB,
Dus je hebt hem later in de AB gezien? Zou je nu de rollen omdraaien en voor Jeff gegaan zijn i.p.v. PJ Harvey? Wetende wat er gebeurd is?
Zou dit zijn uitgebracht als hij nog had geleefd ? Wie koos er voor om van de eerste Sin-é versie een korte EP te maken ? Z'n moeder beheert z'n estate en was vlak na z'n dood behoedzaam over wat er werd uitgebracht, later minder ? Ik zet soms in één uur tien stijlen muziek op, dus hier ga je op het eind toch sterretjes zien en begint te denken aan Phoebe van Friends die in Central Perk staat te zingen, niet OK als je Jeff naar waarde wilt schatten.
De EP was een test om interesse te lokken en te tonen wat hij in zijn mars had, als ik het goed heb gelezen.
Wat de mama betreft, heb je gelijk, peins ik. De afgelopen jaren zijn er wat extra's opgedoken van Jeff en daar vind ik niets mis mee. Zo wordt hij niet vergeten.
Pre-Grace tijdens zijn 'cafe-days' is meer show-Jeff. Opvallen en eigen ding doen, waar hij zich goed bij voelde. Is dat na of tijdens de opname van Grace veranderd? Geen idee, zo'n grote kenner ben ik nu ook zeker niet :) .
Hieronder, een late uitgave van zijn beste nummer:
Ben zeer grote fan van Grace, maar dit live album heb ik niet in z'n geheel kunnen beluisteren. Vaak is het prachtig, zijn bindteksten zijn leuk.
Meer dan voldoende, niet ;)? En, je hebt een poging ondernomen, dat is al iets.
 
Dus je hebt hem later in de AB gezien? Zou je nu de rollen omdraaien en voor Jeff gegaan zijn i.p.v. PJ Harvey? Wetende wat er gebeurd is?
Neen, als ik mij goedherinner, heeft hij ergens in die periode nog een optreden gedaan in den Botanique in Brussel, maar ik weet niet meer waarom we toen niet naar dat optreden gaan zien zijn.

Ik ben zojuist naar zijn wikipedia pagina gaan zien, en hij is pas begonnen met Sketches for My Sweetheart the Drunk in 1996, ik dacht echt dat ik toen op Studio Brussel gehoord had dat hij bezig was met een album, en ik dacht dat dit in het najaar van 1995 zou uitkomen en er dan optredens zouden volgen, maar zo te zien haal ik verschillende dingen door mekaar.

Ik heb dus Buckley dus nooit live gezien omdat ik verkoos om naar PJ harvey in haren rozen catsuit te kijken.
Wat ik mij zeker en vast ook niet beklaag ;)
harvey-torhoutwerchter-festival-torhout-belgium-01071995-picture-id688540270
 
Ah, Slangengod, de man wiens nick al bijna een jaar net niet past in de linkerkolom waardoor de laatste n er bij elke post afgepitst wordt naar een andere regel. Kunt gij niets aan doen man, het is wat het is, en ik lees zeker niet elke post op dit forum van u, maar de gedachte dat dat bij elke post zo is, kietelt me toch altijd. Ik verwachtte ook iets helemaal anders dan dit tijdens uw week. Die mysterieuze naam, die mysterieuze vogel onder die afgepitste n, in de langste week van het jaar? Dat had donkerzwart moeten zijn. Ge hebt het zelf al ontkracht in uw openingspost maar die reputatie bij mij speelt ge niet zomaar kwijt.

Niet dat ik Buckley zijn oeuvre echt ken om dat zwarte zomaar uit te sluiten. Dat geldt overigens voor een paar bekende Jeffgitaristen zoals ook Healey en Beck. Ik luister eigenlijk maar naar één nummer van Buckley: Everybody Here Wants You. Die "I know everybody here thinks he needs you" is zo een goede zin die me elke keer op de juiste manier weet te raken dat ik elke keer moeiteloos over dat popachtige van de bridge wandel om hem die zin op het einde twee keer op een andere manier te horen zingen. Nu, in zijn albums zit wel dat soort afwisseling in tegenstelling tot deze liveplaat. Ik ga hier de conclusie al onthullen: ik vond het heel sterk maar honderdvijftig minuten van datzelfde minimale singersongwritergedoe was me toch ook gewoon te veel van het goede.

Had ik ook beter de EP geluisterd dan? Neen, tuurlijk niet. Dan had ik Be Your Husband gemist. Goed, het is niet van hem maar ik vond het wel het leukste van de hele show. Misschien omdat ik bij die opener toch nog singersongwriterfris zat? Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat denken van liveplaten als OATW. De volgorde ervan kan zomaar veranderen in een setlist van de volgende dag en uiteindelijk is het eerder een "greatest hits"-gevoel dan echt een albumgevoel met verhalende volgorde waar die nummers hun bekendheid vandaan halen. Al bleek ook dat hier eigenlijk niet het geval want driekwart van die nummers zijn niet van hem.

Dus zeer goed bevonden, zeker die stem, buiten dat het een pak te lang en eentonig was om het helemaal met plezier uit te zitten, Frans met haar op of niet. Daarom ook geen nummerbehandeling buiten het eerste omdat ik me dan halverwege ga moeten herhalen en dat doet hem toch oneer aan, vind ik. Ik heb alleszins Everybody Here Wants You weer een keertje of vijf opgezet deze week en zal ook eens aan zijn twee studioalbums beginnen hierdoor want daar gaan nog een deel nummers tussenzitten die ik niet ken. Ik bedank u alleszins dat ik door dit AOTW een langgerekt excuus had om niet aan die kitsch van Queen te moeten beginnen.
 
In verschillende stukken beluisterd en is me wel bevallen. Ik kende namelijk nog niets van Jeff Buckley.
Wat me wel opvalt is dat 90% van de nummers me wel kunnen bekoren maar dat er geen echte hoogvliegers bij zitten.
 
@Gavin Mijn liefde voor lange posts ga ik niet wegsteken, evenmin de blos op mijn wangen. Je bent de eerste man die daarin geslaagd is tussen quasi elke (aantrekkelijke) vrouw die ik tegenkwam :tongue:.

2u35min is inderdaad lang. Te lang voor de niet-fanboys van hem. 'Grace' was te makkelijk geweest om te nemen en 'Sketches for My Sweetheart the Drunk' is hem al 'gevestigd'. Liever dan iets van voor zijn doorbraak en met wat authenticiteit erbij.

'Sketches' is een album dat kalmpjes aan komt. Het liet geen indruk achter op me bij de eerste keren. Anno 2021 is dat een 9/10 voor me.
Het nummer 'Kanga-roo' mag dan op een outtake staan van een 'Grace'-uitgave, maar als die (ietsje ingekort dan) stond op zijn tweede niet-in-de-puntjes-afgewerkt album, dat was meer dan af geweest.
'You and I' doet me denken aan 'Mother Love', voor de Queen-luisteraars deze periode. Alsof ze wisten dat het einde nabij was.
'Nightmares by the sea' is mijn favorietje :love:.
'Your flesh is so nice' is, uhm, tja...

In verschillende stukken beluisterd en is me wel bevallen. Ik kende namelijk nog niets van Jeff Buckley.
Wat me wel opvalt is dat 90% van de nummers me wel kunnen bekoren maar dat er geen echte hoogvliegers bij zitten.
90% na een keer? Proficiat, nog even en ik heet je welkom in de fanclub :biglaugh:.
 
Heb de plaat in 2 sessies beluisterd. Op die manier viel het te behappen, zeker het eerste deel. Het wederhoren van zijn hits was aangenaam, dus de vrees dat hij uit mijn muzikale gratie zou zijn gevallen, was gelukkig ongegrond. Behalve zijn stem is toch ook zijn gitaargeluid erg cool en uniek. De covers zijn leuk om eens te horen, maar behalve Kick out the Jams weinig verrassend.
Hallelujah kan ik wel alleen nog maar in de LC versie aanhoren, en dan nog.
 
Terug
Bovenaan