Album of the week Jeff Buckley - Live at Sin-é (Legacy Edition)

Na wat vakantie een drukke weken op het werk eindelijk tijd om me in de Albums of the week the storten die ik de afgelopen weken heb gemist.
Veel om naar uit te kijken: er zitten wel wat artiesten tussen wiens werk ik ik apprecieer: Om, Bohren en Jeff Buckley. Die laatste ken ik niet echt goed maar ik weet wel dat hij een fenomenale stem heeft. En dat wordt hier meteen weer duidelijk.

Al meteen vanaf de opener Be Your Husband en die lijn wordt eigenlijk het hele live album door getrokken. Omdat het zo'n lang album is met veel nummers ga ik het wat korter houden en gewoon even opsommen welke ik echt goed vind, in plaat van elk nummer apart te bespreken.
Zo dus: Be Your Husband, Grace, Night Flight, Unforgiven, Eternal Life, Dink's Song, Sweet Thing en (zelfs) Hallelujah.

Nu we dat hebben gehad wat meer overpeinzingen over het album zelf.
Live albums zijn wat hit or miss imo en voor mij was deze beide. Hit: een paar prachtige nummers en zoals eerder gezegd die fenomenale stem. Mis: het duurt allemaal wel heel lang en ergens loert wat eentonigheid. Ik vind het heel jammer om te zeggen want het lijkt alsof het een saaie plaat is maar dat is het verre van. Maar mocht ze een uur korter zijn, zou ze mijn aandacht langer vast kunnen houden.
Zelfs de mindere nummers zijn best nog wel goed maar helaas bekruipt me een "been there, done that" gevoel na een tijdje. Gelukkig zijn er dan nog de uitschieters die het boeiend houden (en Yeh Jo Halka Halka Saroor Hai wat ik best wel een leuk nummer vond dat iets gans anders bracht).

Qua bindteksten ook ni geheel overtuigd: je voelt de sfeer in de zaal wel op die manier. Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ik het leuker zou vinden mocht ik in de zaal hebben gezeten en dan alles nog is achteraf terug horen.

Conclusie: dikke plaat die me net niet kan vast grijpen om de volle twee en een half uur mee te zijn.
Tot slot nog: verrassande keuze imo. Om één of andere reden had ik iets heel duisters van je verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Maar mocht ze een uur korter zijn, zou ze mijn aandacht langer vast kunnen houden.
Je kan er een kwartier afdoen door de sprekende stukken te skippen :unsure:.
Tot slot nog: verrassande keuze imo. Om één of andere reden had ik iets heel duisters van je verwacht.
Ik zal voor de volgende keer R Kelly in de trommel gooien en hopen dat ik hem trek.
 
Ben ondertussen over de helft. Jeff is zeker een goeie gitarist en speelt straf al vind ik de nummers van Grace wel beter in hun studioversie. Dat de originele ep te kort is ben ik 100 % mee akkkoord maar of het de moeite is om het dan te gaan uitrekken tot 2 uur en 37 minuten? Met wat knipwerk had dit een iets korter maar wel krachtiger geheel kunnen zijn, dat is wel een gemiste kans
 
maar of het de moeite is om het dan te gaan uitrekken tot 2 uur en 37 minuten? Met wat knipwerk had dit een iets korter maar wel krachtiger geheel kunnen zijn, dat is wel een gemiste kans
Volgens mij was de achterhoede van Jeff van mening dat ze door de jaren heen gewoon alles uitbrengen wat er uit te brengen valt.
Na zijn dood zijn er meer dan twintig verschillende EP' - Box sets - live shows -... uitgebracht.
De act die hij speelde in augustus 1993 was 2u37min. Andere optie was misschien om deel 1 eerst uit te brengen en deel 2 enkele jaren later.
In stukken van vier (ofzo) had belachelijk geweest.
 
Ook helemaal rond met deze plaat. Weinig toe te voegen aan de commentaar in deze thread. Heerlijke songwriter, maar veel songs zijn inderdaad wat langer dan ze horen te zijn. Sommige monologen voegen ook weinig toe aan de luisterervaring imo. Al bij al wel een plaat die ik in de toekomst terug ga opleggen, waarvoor dank.
 
Gij bent wel ne sjarel he. Een plaat (live) van 150 minuten, in een voor mij genre dat ik nooit opzet, en ook zelden kan apprecieeren. Ik klasseer zo'n dingen vaak onder generische klassiekers van het plebs met kortzichtige muzieksmaak.

En plus, zoals ik in mijn tweede zin reeds aanhaalde een live plaat. Iets waar ik het altijd moeilijk mee heb.
Langs de andere kant, als je met een studio-album was afgekomen was mijn post waarschijnlijk veel minder uitgebreid en zou ik hem hebben afgesloten met: 'niet men ding'

Ik ben aangenaam verrast door deze. Aloewel het een zeer lang album is, en gevaar voor langdradigheid altijd wel wat om de hoek aan het loeren was, heb ik hier eigenlijk heel hard van genoten.

Zijn stem was voor mij persoonlijk niet genoeg om me bij de keel te grijpen. Echter komen er wel vaak enorm schone zangstukken aan bod die me nog wel bij de pinken hielden.
Iets waar ik wél echt met volle teugen van genoten heb was zijn gitaarwerk. Zowel technisch als qua sound zijn op veel momenten mijn mond toch wel open gevallen. De man kan een stukske gitaar spelen miljaar dedju.
Het opname geluid van die live sessie is ook écht top.

Ga ik ooit een Jeff fan worden, en specifiek van zijn studiowerk? Nee. Zou ik hem graag gezien hebben 1 op 1 in een rokerige kroeg, met mensen tegen mijn lijf geplakt? Hell yeah 👍. De live beleving zou van mij nog wel een Jeff fan gemaakt kunnen hebben (wel in deze setting, zonder band, een solo schmuck en zijn gitaar).

Dus bedankt voor de introductie van de Jeff. En voor mij personlijk had ge prolly geen betere plaat kunnen kiezen om mij te introduceren.

Ga ik deze ooit nog opzetten? Waarschijnlijk niet, maar ge hebt wel mijn muziek horizons weer wat verbreed en daar ben ik u dankbaar voor ;)
 
Terug
Bovenaan