Triestig dat een mooie geschiedkundige reeks alweer eens het slachtoffer wordt van politiek gelul en gewin.

Dit gaat wel een heel boeiende, mooie reeks worden hoor. Zeer dankbaar ook voor het onderwijs, waar je als leerkracht (hopelijk) de nodige nuances en contextualisering kan bieden. Als historicus kijk ik kritischer naar deze reeks, en vind ik het jammer dat de focus toch eerder ligt bij de grote gebeurtenissen en personen ligt, dan bij het dagelijkse leven van de gewone mens. Ik vind dat een gemiste kans.

En ja, ik ben helemaal geen fan van de mythevorming en de identiteitscreatie die deze reeks hoe dan ook met zich meedraagt. Laat dat je plezier in de reeks niet vergallen, want hoe meer mensen gefascineerd raken door geschiedenis, hoe beter. Maar zie het als een startpunt en weet dat er heel wat disclaimers en nuanceringen ontbreken, en dat de onderwerpen die aan bod komen en hoe die in beeld worden gebracht niet noodzakelijk neutraal gekozen zijn.

Tegelijk vind ik je antwoord zelf ook wel redelijk hard gelul, gezien N-VA de reeks zelf (en de aankomende canon) keihard aan het promoten en inzetten is voor politiek gewin.

Hoe weet je hoe de volledige reeks in elkaar zit? :unsure:
 
Achter de paywall staat er een hele lap tekst over wat ze gaan brengen (nog uitgebreider dan de één communicatie):
Het valt me op dat het woord "onderdrukking" er meerdere keren in voorkomt (bvb tegen de Fransen in Guldensporenslag of tegen Spanjaarden tijdens 16e eeuw), een indruk die het buikgevoel wss moet onderstrepen.

Zonder de Belgische revolutie is ook het huidige Vlaanderen niet te denken zoals sommigen hier al aangehaald hebben. De ontvoogdingsstrijd en (gevoel van) Franstalige overheersing hebben de Vlaamse geschiedenis gevormd en gereconstrueerd. Het is ook een mix van Belgisch en Vlaams nationalisme. Zo is Ambiorix bvb in de 19e eeuw van onder het stof gehaald als een Belgisch icoon en nu verschoven als een Vlaming.

Hoe het Vlaanderen dat wij nu kennen is ontstaan zou in de laatste drie afleveringen onthuld worden. Met een eindpunt van 1999 zou de vorming van het Vlaamse gewest en de vele staatshervormingen wss een belangrijk punt worden.
 
Dit gaat wel een heel boeiende, mooie reeks worden hoor. Zeer dankbaar ook voor het onderwijs, waar je als leerkracht (hopelijk) de nodige nuances en contextualisering kan bieden. Als historicus kijk ik kritischer naar deze reeks, en vind ik het jammer dat de focus toch eerder ligt bij de grote gebeurtenissen en personen ligt, dan bij het dagelijkse leven van de gewone mens. Ik vind dat een gemiste kans.

En ja, ik ben helemaal geen fan van de mythevorming en de identiteitscreatie die deze reeks hoe dan ook met zich meedraagt. Laat dat je plezier in de reeks niet vergallen, want hoe meer mensen gefascineerd raken door geschiedenis, hoe beter. Maar zie het als een startpunt en weet dat er heel wat disclaimers en nuanceringen ontbreken, en dat de onderwerpen die aan bod komen en hoe die in beeld worden gebracht niet noodzakelijk neutraal gekozen zijn.

Tegelijk vind ik je antwoord zelf ook wel redelijk hard gelul, gezien N-VA de reeks zelf (en de aankomende canon) keihard aan het promoten en inzetten is voor politiek gewin.



Ik geef het volledige stuk van Reynebeau. Het kan inderdaad een mooie serie worden, een leerrijk instrument. Heb dat ook nooit ergens ontkend. Maar het is wel degelijk een politiek instrument en er zijn keuzes gemaakt die volgens historici niet helemaal goed zijn.

Zondag gaat bij de VRT een prestigieuze historische serie van start. De Vlaamse regering stopte Het verhaal van Vlaanderen langs tal van wegen een massa subsidies toe, want ze wil er een eigen boodschap over natievorming en identiteit in kwijt.​

Zondagavond in primetime op Eén: televisiemakers hebben er veel voor over om die plek te krijgen in de programmatie van de VRT. Op nieuwjaarsdag start daar de tiendelige historische reeks Het verhaal van Vlaanderen , die de omroep en het productiehuis De Mensen scherp personaliseerden rond de presentator, Tom Waes. Voor de omroep is het een prestigeproject.
Dat is de serie ook voor de Vlaamse regering. Op de eindgeneriek staat ze prominent als financier vermeld. Dat oogt wat vreemd: is dit de regeringsversie van de geschiedenis? De serie is inderdaad een directe uitloper van het Vlaamse regeerakkoord van 2019. Daarin nam de coalitie van N-VA, CD&V en Open VLD zich voor een canon van Vlaanderen te laten opstellen (die wordt volgend voorjaar verwacht, red.) , als 'een museum dat onze Vlaamse geschiedenis en cultuur ontsluit voor het brede publiek', in een digitale versie. Bovendien, stelde het akkoord: 'Ook de VRT draagt bij aan de Vlaamse identiteit.'
Producent De Mensen zag daarin een uitnodiging, met Het verhaal van Vlaanderen als resultaat. De VRT benadrukt dan wel zijn redactionele onafhankelijkheid, maar in de opzet is de politieke bemoeienis groot.

Veel belastinggeld​

De Vlaamse regering ziet de serie als een identitair en nationalistisch project. Ze moet een apart historisch narratief creëren, als een attribuut, aldus minister-president Jan Jambon (N-VA), 'zoals elk land, elke natie er een heeft'. In het Vlaams Parlement zei minister Zuhal Demir (N-VA) het vorig jaar met zoveel woorden: 'De reeks is een initiatief van de ministers Diependaele, Jambon, Weyts, Dalle en mezelf'.
De Vlaamse regering stopte in het programma opvallend veel ad hoc belastinggeld, buiten alle geijkte subsidiekanalen om ( zie inzet ). Dat leidde tot complexe operaties om alles in de begroting gesluisd te krijgen. Zo kon de VRT voor de dure serie een relatief voordelig contract met De Mensen sluiten. Want wat de politiek ophoestte, hoefde de omroep niet uit eigen zak te betalen.
Hoeveel de VRT betaalde is geheim, maar bij subsidiënt Screen Flanders meldde De Mensen 3.436.522 euro als 'in aanmerking komende kosten'. Daarvan is al ruim een derde door subsidies van de Vlaamse regering gedekt. Met andere, meer reguliere, subsidies erbij is al dik twee derde van de serie gefinancierd.
Dat roept een dubbele vraag op. Had de armlastige VRT zich die serie op eigen financiële kracht ook kunnen permitteren? En zo niet, betekent dat dat de Vlaamse regering een directe invloed kan uitoefenen op wat de omroep al dan niet kan programmeren?
Zo kocht de Vlaamse regering medewerking van de VRT bij het uitvoeren van haar regeerakkoord. Omgekeerd kon de omroep ermee hopen op politieke goodwill. Toen VRT-ceo Frederik Delaplace in een hoorzitting in het Vlaams Parlement zijn jaarverslag kwam presenteren, liet hij niet na om al een ruwe montage uit de serie te tonen. Bart Tommelein (Open VLD) verklaarde er al goesting in te hebben. N-VA-fractieleider Wilfried Vandaele maakte zich wel zorgen over het 'taaleigen' van Tom Waes, die de hele serie door inderdaad tussentaal spreekt. Dat laatste is erg ongewoon in uitzendingen als deze, maar het is de consequentie van de personalisering rond Waes.
De Mensen ging er prompt mee aan de slag. Op 9 april 2020 verwierf het productiehuis al het ticket dat toegang geeft tot de federale tax shelter. Inmiddels had het bij de Deense omroep DR de rechten gekocht op de tv-reeks Historien om Danmark (2017), die ook een Nederlandse versie kreeg in Het verhaal van Nederland (2022). Het format is zeer ambitieus: tien afleveringen over de geschiedenis van de prehistorie tot nu, met veel reconstructies, ensceneringen, figuranten en digitale effecten. Daar loopt een acteur als presentator doorheen (Lars Mikkelsen in de Deense versie, Daan Schuurmans in Nederland), gelardeerd met korte interviews met experts.

Identiteitskwestie op scherp​

Series als deze - en voordien de BBC-reeks History of Britain (2000) van historicus Simon Schama - passen in een hernieuwde interesse voor het nationale verleden. Die aandacht wordt niet gestuwd door academische historici, maar leeft bij het ruimere publiek en in de politiek. Zo'n historiografie leek even haar beste tijd te hebben gehad, onder meer als gevolg van de globalisering, waarin de natiestaat niet veel meer kan betekenen.
Maar die globalisering of de snelle demografische veranderingen die er het gevolg van zijn, wekken verwarring en vervreemding. Politici herformuleren die in vragen over nationale identiteit, als 'wie zijn we?' en 'waar komen we vandaan?' De antwoorden zouden in het verleden te vinden zijn. Daar dreigt de geschiedenis, zegt de Deens historicus Bernard Eric Jensen (universiteit van Roskilde), 'een identiteitspolitiek strijdperk' te worden.
Dat de VRT met Het verhaal van Vlaanderen wel degelijk 'de Vlaamse identiteit moet uitdragen', lijdt voor N-VA-politici geen twijfel. Daar dient die ruime financiering voor. Minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) stelde het iets minder affirmatief: de reeks 'heeft zeker een link met de Vlaamse identiteit'. Dat schemert ook door in de versies in Denemarken en Nederland, maar dat zijn gevestigde natiestaten. De Vlaamse regering voert daarentegen een permanente concurrentiestrijd met het federale België.
Dat stelt de identiteitskwestie scherp: om zich af te zetten tegen België, moet het nationalistische Vlaanderen dat eigen historische narratief creëren. Is dat in de serie te merken? Enkele thematische keuzes wekken wel die indruk. Zo is de Guldensporenslag van 1302, die Vlaanderen zijn nationale feestdag van 11 juli bezorgde, een volledige aflevering in de serie waard. De Belgische revolutie van 1830 zit dan weer weggestopt in een aflevering die vooral de Boerenkrijg ('Voor outer en heerd') als centrale thema neemt.

Het graafschap Vlaanderen​

Toch is een aparte geschiedenis van Vlaanderen, of 'van het gebied dat we nu Vlaanderen noemen', zoals Jambon graag stelt, allerminst vanzelfsprekend. Dat gebied ligt altijd ingebed in een ruimer territorium dat zijn contouren kreeg in de Nederlanden (zowat het huidige Nederland en België samen) en van in de 16de eeuw de Zuidelijke Nederlanden (ongeveer het hedendaagse België). 'Vlaanderen' kan alleen verwijzen naar het graafschap met die naam, dat (ongeveer) de huidige provincies Oost- en West-Vlaanderen omvatte. De naam kreeg zijn huidige betekenis pas vanaf halfweg de 19de eeuw. Deze 'Vlaamse' geschiedenis is in hoge mate Belgisch en Europees, alleen draagt ze een andere naam.
Zo komt het dat de derde aflevering van de serie, over de vroege middeleeuwen, wel vertelt hoe dat graafschap ontstond, maar de rest van het hedendaagse Vlaanderen negeert Daar stellen zich identiek dezelfde conceptuele problemen als met de canon van Vlaanderen: dat ze fenomenen Vlaams noemen die dat niet echt zijn. Zo zal in de canon bijvoorbeeld de vermoorde Congolese premier Patrice Lumumba voorkomen, helaas een eminent 'Belgisch' fenomeen.
Aan die contradicties gaat Het verhaal van Vlaanderen argeloos voorbij. De serie consulteert wel tal van eminente historici maar die kunnen maar antwoorden op wat hen wordt gevraagd. Door Waes te stereotyperen als de toffe peer die hij is, krijgt de verbazing ('welk is dees?') vaak de overhand op de wil tot begrijpen. De flauwe mopjes helpen daar ook niet bij. In de plaats komen 'straffe verhalen', die geregeld blijven hangen in anekdotiek - waarbij de bredere, verhelderende context onvermeld blijft..

'West-Vlaamse keizer'​

Dat is ook zo in de al genoemde derde aflevering. Daar gaat de aandacht, behalve naar plunderende Vikings, vooral naar de romance (?) tussen de Frankische Judith en Boudewijn met de IJzeren Arm, met wie het graafschap Vlaanderen begon. Over de politieke en economische redenen van de bloei daarvan, valt geen woord, over 'gewone' mensen in die tijd al evenmin. Zelfs de cruciale term feodaliteit blijft onvermeld.
Het 'straffe verhaal' eist ook zijn tol in de tweede aflevering, over de Romeinse tijd. Die besteedt veel aandacht naar Carausius, 'een West-Vlaming', 'iemand van bij ons', die het schopte tot 'Romeins keizer', met eigen munten en al. Al was deze sympathieke deugniet in feite een krijgsheer en afperser, die de keizerlijke titel slechts usurpeerde.
Maar het is zoals de Gentse historicus Bruno De Wever stelt: alleen al het blijven noemen van 'Vlaanderen' is een bevestiging van het bestaan ervan. Wat dat betreft, zal Het verhaal van Vlaanderen zijn politieke opdracht optimaal vervullen.
 
Het feit dat dit een zwaar door de N-VA gesubsidieerd idee is dat met heel bewuste (politieke) doeleinden gecreëerd wordt, hoeft niet per se afbreuk te doen aan het feit dat het entertainend en met momenten leerzaam kan zijn, maar ik zal er wel met de nodige scepsis naar kijken.
 
Hoja , we zijn 1 aflevering ver , ik vond het bijzonder neutraal . Enkel kon men mss wat dieper ingaan op van waar de Neanderthaler komt .

Welke programma bekijk je niet kritisch ?Het journaal bekijk ik ook altijd zeer kritisch , hoe men daar soms bepaalde themas vlug vlug afhandelt als een fait divers. Dat jaaroverzicht was ook schrijnend .

Historische programma's zijn altijd gekleurd . Het heet de geschiedenis van Vlaanderen , niet de geschiedenis van Vlaanderen bestuurd door anderen . Ik heb er geen probleem mee dat men deze regio wat zal willen promoten .( Ik vreesde eigl het omgekeerde , dat het zelf een linkse kijk zou hebben op Vlaanderen )
 
Vooral benieuwd naar de Guldensporenslag. Indien geschiedkundig correct verteld (wat de serie beweert te zijn) zal dat toch een ander beeld geven dat hetgene de Vlaams Nationalisten ons willen verkopen als geromantiseerd beeld.

Ik voel nog wel wat controverse aankomen idd :p

Grappig dat ze enkel de Vlaamse geschiedenis mogen bespreken en ze dan na een luttele 20 minuten al noodgedwongen naar Wallonië moeten.

Haha ik dacht hetzelfde. Nu ja, in de prehistorie kan je moeilijk al een onderscheid maken tussen Vlaanderen en Wallonië he.
Ze zullen in de komende afleveringen wel toespitsen op de Vlaemsche identiteit, zeker gezien de subsidies :unsure:
Maar ik ga er toch van uit dat Wallonië nog wel regelmatig vermeld wordt, want we blijven historisch gezien toch ook verbonden met den Wael. Allez, het is echt niet zo lang geleden dat de machtsverhouding omgekeerd was en dat Vlamingen richting Wallonië emigreerden voor werk:

Ik vond het best vermakelijk, maar blijf ook kritisch (om te vermijden dat mijn eigen communautaire opvattingen niet artificieel in een bepaalde richting worden geduwd).
 
Maar ik ga er toch van uit dat Wallonië nog wel regelmatig vermeld wordt, want we blijven historisch gezien toch ook verbonden met den Wael. Allez, het is echt niet zo lang geleden dat de machtsverhouding omgekeerd was en dat Vlamingen richting Wallonië emigreerden voor werk:

De Vlaming is sowieso verbonden met heel wat volkeren etc. Vlaanderen is iets dat nu heel bewust bestaat bij veel mensen als identiteit maar geschiedkundig stelt dat eigenlijk weinig voor, toch zeker het Vlaanderen zoals we het nu kennen.
 
Laatst bewerkt:
Het ding is dat je eigenlijk pas in de laatste afleveringen over Vlaanderen en Wallonië als gehelen kan beginnen praten. In aflevering drie ligt de focus op het Graafschap Vlaanderen, dat geografisch verspreid ligt over het hedendaagse West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, een deel van Henegouwen, een stukje van Frankrijk en een stukje van Nederland. Het is toch moeilijk om te spreken over het Graafschap Vlaanderen, en dan het niet over bijvoorbeeld Doornik of Frans Vlaanderen te hebben. Hopelijk blijft het dus niet beperkt tot Brugge en Gent. Omgekeerd is het ook absurd om te stellen dat je de geschiedenis van Vlaanderen wil vertellen, en het dan enkel over het Graafschap te hebben. Het grootste deel van het huidige Vlaanderen ligt in het oude Hertogdom Brabant, welke geschiedenis ook in deze reeks weer ondergesneeuwd lijkt te raken (ook al zijn zeker het huidige België, maar ook het huidige Vlaanderen, eerder de erfgenamen van Brabant dan van Vlaanderen). Om dan maar te zwijgen over de geschiedenis van het Graafschap Loon. Buiten Limburg wordt die al helemaal vergeten.
 
Het feit dat dit een zwaar door de N-VA gesubsidieerd idee is dat met heel bewuste (politieke) doeleinden gecreëerd wordt, hoeft niet per se afbreuk te doen aan het feit dat het entertainend en met momenten leerzaam kan zijn, maar ik zal er wel met de nodige scepsis naar kijken.
Het is een format vanuit Denemarken dat ook al in Nederland gebruikt is.
Maw niet door NVA gecreëerd of bedacht
 
Het ding is dat je eigenlijk pas in de laatste afleveringen over Vlaanderen en Wallonië als gehelen kan beginnen praten. In aflevering drie ligt de focus op het Graafschap Vlaanderen, dat geografisch verspreid ligt over het hedendaagse West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, een deel van Henegouwen, een stukje van Frankrijk en een stukje van Nederland. Het is toch moeilijk om te spreken over het Graafschap Vlaanderen, en dan het niet over bijvoorbeeld Doornik of Frans Vlaanderen te hebben. Hopelijk blijft het dus niet beperkt tot Brugge en Gent. Omgekeerd is het ook absurd om te stellen dat je de geschiedenis van Vlaanderen wil vertellen, en het dan enkel over het Graafschap te hebben. Het grootste deel van het huidige Vlaanderen ligt in het oude Hertogdom Brabant, welke geschiedenis ook in deze reeks weer ondergesneeuwd lijkt te raken (ook al zijn zeker het huidige België, maar ook het huidige Vlaanderen, eerder de erfgenamen van Brabant dan van Vlaanderen). Om dan maar te zwijgen over de geschiedenis van het Graafschap Loon. Buiten Limburg wordt die al helemaal vergeten.


:unsure:

Nee maar alle gekheid op een stokje.
Volgens mij kan je die case ook maken voor België, maar dat belet ons niet om allerhande zaken uit het verleden toe te eigenen. Maar omdat het over Vlaanderen gaat, zijn we altijd een pan kritischer.

Na de reeks zullen we best inhoudelijke kritiek kunnen geven. Veel betere kritiek dan de intentieprocessen a la Reynebeau. Wil je aan wetenschapsoutreach doen, moet je nu eenmaal een bepaalde prijs betalen. En die prijs is nu eenmaal het loslaten van bepaalde nuances, kanttekeningen etc. Dit gaat gewoon een prima reeks worden en mensen gaan zich er ook helemaal niet meer Vlaams door voelen. Zo werkt het helemaal niet.
 
Het is een stuk eenvoudiger om een geschiedenis van België te schrijven dan eentje van Vlaanderen hoor. Ik kan over sommigen hier ook zeggen dat omdat het over Vlaanderen gaat, dat we plots niet kritisch meer mogen zijn.

Geen idee ook wat je wil zeggen met het artikel van Dumolyn, met een linkdrop en een unsure-emoticon kan ik weinig.
 
Het ding is dat je eigenlijk pas in de laatste afleveringen over Vlaanderen en Wallonië als gehelen kan beginnen praten. In aflevering drie ligt de focus op het Graafschap Vlaanderen, dat geografisch verspreid ligt over het hedendaagse West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, een deel van Henegouwen, een stukje van Frankrijk en een stukje van Nederland. Het is toch moeilijk om te spreken over het Graafschap Vlaanderen, en dan het niet over bijvoorbeeld Doornik of Frans Vlaanderen te hebben. Hopelijk blijft het dus niet beperkt tot Brugge en Gent. Omgekeerd is het ook absurd om te stellen dat je de geschiedenis van Vlaanderen wil vertellen, en het dan enkel over het Graafschap te hebben. Het grootste deel van het huidige Vlaanderen ligt in het oude Hertogdom Brabant, welke geschiedenis ook in deze reeks weer ondergesneeuwd lijkt te raken (ook al zijn zeker het huidige België, maar ook het huidige Vlaanderen, eerder de erfgenamen van Brabant dan van Vlaanderen). Om dan maar te zwijgen over de geschiedenis van het Graafschap Loon. Buiten Limburg wordt die al helemaal vergeten.
En het Maasland was in die tijd dan weer grotendeels in handen van de Duitse keizer.
Maar dat zal zeker te ver gaan voor deze serie.
 
Ik kijk vooral uit naar 11 over het cyclocross-duel tussen Bart Wellens en Sven Nys.
Dimitri Van Den Bergh is vorige week als eerste Belg ooit in de halve finale van het WK darts geraakt. Voor wat gaan we het gebruiken, mythevorming voor Vlaanderen of mythevorming voor België? Maken we er een Ambiorix of een Gwijde van Namen van?

Namen, is dat trouwens niet iets Waals?
 
Veel groene en socialistische politiekers die in een kramp schieten blijkbaar. Is het nu omdat het over Vlaanderen gaat of omdat er 2 miljoen naar de reeks gevloeid is?
Hoe luidt de kritiek?

Ik zag een van de oppositieleden zich vragen stellen waarom er op diverse departementen bespaard wordt om dan wel daar via allerlei bijeenharkingen geld te zoeken. Lijkt me een plausibele vraag als oppositie? Je mag het oneens zijn over prioriteiten he.
 
Dimitri Van Den Bergh is vorige week als eerste Belg ooit in de halve finale van het WK darts geraakt. Voor wat gaan we het gebruiken, mythevorming voor Vlaanderen of mythevorming voor België? Maken we er een Ambiorix of een Gwijde van Namen van?

Namen, is dat trouwens niet iets Waals?
Los van dat ik niet zo voor mythevorming ben, of dat nu België of Vlaanderen is, presenteren sporters zich onder Belgische vlag maar is het net zo goed een Vlaming.
Ik vind dat beide samen kunnen. Dat is wat mij net zoals Reynebeau ook zo stoort: Vlaamse natievorming moet ten koste gaan van het Belgisch zijn. Gaat ten koste van de kwaliteit.
 
Terug
Bovenaan