Het verhaal van Vlaanderen

Het verhaal van Vlaanderen

Hoe luidt de kritiek?

Ik zag een van de oppositieleden zich vragen stellen waarom er op diverse departementen bespaard wordt om dan wel daar via allerlei bijeenharkingen geld te zoeken. Lijkt me een plausibele vraag als oppositie? Je mag het oneens zijn over prioriteiten he.
Als je ziet wat die nieuwe reeks van de VRT kost die dit jaar uitkomt...wat was het...1 miljoen per aflevering, 2e seizoen al getekend. Arcadia of hoe heet die reeks? Wel met andere productiehuizen (nederland duitsland) samen maar toch... het blijft belastinggeld.
Ik denk toch ook een beetje dat het 'goedkope' kritiek is van groen en vooruit. (pun intended)

Als je ziet wat die nieuwe reeks van de VRT kost die dit jaar uitkomt...wat was het...1 miljoen per aflevering, 2e seizoen al getekend. Arcadia of hoe heet die reeks? Wel met andere productiehuizen (nederland duitsland) samen maar toch... het blijft belastinggeld.
Ik denk toch ook een beetje dat het 'goedkope' kritiek is van groen en vooruit. (pun intended)
Ja daar kan je je zeker ook vragen over stellen. Ook die transfer van Nielske totaal niet nodig.

Ondanks dat ik Tom Waes een beetje beu aan het worden ben vond ik het een leuke aflevering. Benieuwd naar de rest.
En ik zie ook niet in wat er verkeerd is aan de versterking van onze identiteit, moest dat al het uitgangspunt geweest zijn.

Zouden ze er ergens in aflevering 10 ofzo een herhaling van FC De Kampioenen ingooien? Want Vlaamse tv, dat is bijna synoniem voor "Balleke" en het "Kieke".

Geen idee ook wat je wil zeggen met het artikel van Dumolyn, met een linkdrop en een unsure-emoticon kan ik weinig.

Heb het dit weekend in de gazet gelezen en vond het maar een matige verdediging van Dumolyn. Het initiele opiniestuk tegen het Vlaams canon van (onder andere, maar voornamelijk) Boone kon ik dan weer veel beter pruimen.

Ik heb gekeken. De eerste aflevering vond ik eigenlijk zeer goed, niets op aan te merken. Heel veel nuance (bijvoorbeeld op het gebrek van informatie, of dat er spreekwoordelijk twee druppels overblijven van een hele emmer water - dat geldt zelfs voor meer dingen qua kennis). Helder uitgelegd. Op vlak van klimaat en ecosysteem eigenlijk ook perfect uitgelegd, en niet het simpele "na de ijstijd wordt het warmer". Is eigenlijk in detail perfect zoals het was uitgelegd of hoe ik het gelezen en geleerd heb.

Bij de volgende afleveringen zullen er wel meer zaken van zijn waar ik een stuk minder van ken, dat maakt het eigenlijk nog interessanter soms. Daar loopt het risico ook dat het wat gekleurder wordt, over de prehistorie kun je daar nog niet veel over zeggen. Maar men zei bijvoorbeeld ook wel dat de eersten een wat donkerdere huidskleur hadden, dus dat zegt men ook. Met de eerste aflevering is echt niets mis. Perfect gedaan. Hoop dat het zo blijft. Ook een erg boeiende eerste aflevering.

Geen probleem mee met de uitstapjes naar Wallonië. Op zich is het in bredere zin ook wel - zeker voor de eerste aflevering - de geschiedenis van West-Europa. Grenzen waren er nog niet hé. Wat voor daar geldde, geldde ook voor hier en die vondsten zijn dus relevant ook voor de "geschiedenis van Vlaanderen", veel van onze geschiedenis is ook gedeeld. Enige wat ze misschien wel vermeld konden hebben is het Doggerland, maar indirect gaf Tom Waes ook wel aan dat er restanten van menselijke beschaving gevonden zijn in de Noordzee (wat naar daar verwijst). Maar Doggerland en Doggerbank was een gebied dat later dan omliggend land in de Noordzee verdween. Het doggerbank was op het einde een soort eiland toen de zeespiegel al omhoog ging (en nadien ook verdween als de zeespiegel bleef stegen als gevolg van het opwarmen na de laatste ijstijd).

Voor het uitsterven van de Neanderthalers (hoewel zoals gezegd er een stukje DNA van de neanderthaler in elk van ons van niet-Afrikaanse origine zit) is er ook nog de hypothese dat een uitbarsting van de Campi Flegrei vulkaan in Italië (bij het Napels van vandaag) ook een rol heeft gespeeld, maar dat is nog een hypothese, maar de datum valt ongeveer met het begin van het verhaal van aflevering 1. Maar zoals gezegd is niet goed geweten waarom, en zal het ook wel weer een genuanceerd verhaal zijn van veel "ens". Maar dat gewoon eventjes ter extra duiding.

"The dating of the Campanian Ignimbrite Eruption (CI) to ~37,000 calendar years B.P. draws attention to the coincidence of this volcanic catastrophe and the suite of coeval, Late Pleistocene biocultural changes that occurred within and outside the Mediterranean region. These included the Middle to Upper Paleolithic cultural transition and the replacement of Neanderthal populations by anatomically modern Homo sapiens, a subject of sustained debate.[10] No less than 150 km3 of magma were extruded in this eruption (the CI eruption), traces of which can be detected in Greenland ice cores. As widespread discontinuities in archaeological sequences are observed at or after this eruption, a significant interference with ongoing human processes in Mediterranean Europe is hypothesized."[11] It is possible that these eruptions drove Neanderthals to extinction and cleared the way for modern humans to thrive in Europe and Asia

Laatst bewerkt:
Het is gewoon interessante TV. Of ze daar nu effectief 2 miljoen euro aan belastinsgeld hadden moeten geven das iets anders.. Om daar nu een links tegen rechts verhaal van te maken is al helemaal belachelijk.

Op dit moment kun je absoluut niet zeggen dat het gekleurd is, aflevering 1 is gewoon perfect. Of het nu links, rechts, etc. is, maakt niet uit. Het is gewoon goed. Met de nodige nuance, wetenschappelijk correct en in mensentaal uitgelegd en ook gewoon verteld wat er moest verteld worden, dus meer moet dat niet zijn.

Kan je ergens vinden welke muziek ze onder de serie gemonteerd hebben?

Tijdens de crematiescène deed de muziek me heel fel denken aan de soundtrack van de serie Outlander waarvoor de muziek gemaakt is door Bear McCreary.

Vraag me eigenlijk af wat dat weegt op het budget. Beetje raar dat ze dan geen Vlaamsche componist eren? Niet dat ik er ken.. maar toch.
Ik denk dat het goedkoper is, dezelfde muziek heb ik al zien passeren in andere programma's en jaaroverzichten. Speciaal muziek ervoor laten componeren die enkel daar wordt gebruikt zal op het eind van de meet duurder zijn (de film Onze Natuur heeft bvb wel een eigen binnenlandse track van Dirk Brossé). Die van Rings of Power is dan nog recent waardoor ik denk dat de montage kakelvers is (van de laatste 2 maanden).

Soundtrack-muziek herbruiken valt denk ik nog mee qua prijs, series die popmuziek gebruiken dat is veel duurder (zijn een aantal verhalen van dat het exorbitant kan zijn). Uniek is het niet, vele Vlaamse documentaires gebruiken buitenlandse soundtracks, dus denk dat ze gewoon die ingeslagen weg blindelings hebben genomen.

Nederlandse programma's gebruiken meer eigen muziek maar slim als ze zijn is dat zo 3 minuten opgenomen dat je kan rekken over 8 afleveringen met veel herhalen. BBC programma's staan erom bekend om veel eigen tracks te hebben, bvb de wereldberoemde docu's met Attenborough.

Er zijn wel enige kansen om Vlaamse bestaande muziek in het programma te verwerken, maar dat zal pas over enkele afleveringen kunnen.

Bvb een minnelied van de 13e eeuw van hertog Jan I van Brabant:
Er is ook de Leuven Chansonnier:
Vanaf de 19e eeuw zijn er uiteraard onze lokale zangers met opnames die nog in het budget zullen kunnen passen, enkele patriottische volkszangen zijn nog beter voor de portemonnee.

Nu goed, de kans is groter dat we de soundtrack van Kingdom of Heaven door onze speakers horen knallen tijdens de Guldensporenslag (ook al is die top van kwaliteit, maar niet Vlaams).

Vraag me eigenlijk af wat dat weegt op het budget. Beetje raar dat ze dan geen Vlaamsche componist eren? Niet dat ik er ken.. maar toch.
Het is veelvouden goedkoper om de specifieke rechten voor een stuk te kopen dan om zelf iets te laten componeren, uitvoeren, opnemen en monteren. Dat laatste is alleen rendabel door de rechten ervan nog door te verkopen aan volgende series, dus als je het doet, is het meestal om creatieve redenen. Zoals wat middeleeuwse muziek of zo, inderdaad.

Ik kijk nu niet want als leerkracht krijg ik dat onding toch nog dertig jaar op mijn boterham.
Goh ja onding... De leerkrachten die ik ken zouden die momenten aangrijpen om hun toetsen/SB's te verbeteren zodat ze 's avonds eens op hun gemak zijn in plaats van thuis nog verder te moeten werken. Lijkt me eerder een win voor de leerkracht.

Terug
Bovenaan