De laatste twee afleveringen vind ik minder. Nu gaat het gewoon te snel en komt het afgeraffeld over. Plus men had inderdaad wel eens mogen het graafschap van Loon en Luik etc. schetsen of wat er gebeurd is met Frans-Vlaanderen, Luxemburg en Nl. Limburg. 150 jaar overslaan ook, zeker zo recent is gewoon te veel.

Oei, ik vind net dat ze dat veel te weinig tonen en dat er net teveel focus is op de grote gebeurtenissen.
Wat je ziet is meestal 3 zaken/gespeelde fragmenten die per aflevering uitgelicht worden, dat is de structuur. En die drie zaken doen ze dan in detail. En daarrond wordt dan gebreid.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp de keuze wel dat Waes in iedere aflevering zijn focus legt op een klein aantal historische feiten, maar ze hadden de experts er al eerder bij moeten betrekken of op zijn minst een poging moeten doen om een aantal "key takeaways" te geven om alles aan elkaar te kunnen fietsen. De re-enactments vind ik stuk voor stuk wel goed gedaan, de cringe-waarde is klein gebleven. Als je dat vergelijkt met De Leeuw van Vlaanderen van Stijn Coninx .... al heeft dat ook wel zijn charme.
 
Oei, ik vind net dat ze dat veel te weinig tonen en dat er net teveel focus is op de grote gebeurtenissen.
het varieert van aflevering tot aflevering, heb ik de indruk. Maar in de beperkte die ze maar hebben, vind ik het in de meeste afleveringen wel goed gedaan (rekening houdend met het feit dat ze ook nog wat specifieke figuren/events willen tonen).
 
ik denk dat ze de Karels en Napoleon er bewust uitlaten, om meer te focussen op dingen die bij het grote publiek minder bekend zijn?
de Brabantse omwenteling, de Verenigde Nederlandse Staten, dat verhaal van het ontstaan van "Vlaanderen" en zo, dat zijn allemaal dingen die ik in de les niet gezien heb.

't is een beetje raar om het zo te doen bij "Het Verhaal van Vlaanderen", maar goed
 
ik denk dat ze de Karels en Napoleon er bewust uitlaten, om meer te focussen op dingen die bij het grote publiek minder bekend zijn?
de Brabantse omwenteling, de Verenigde Nederlandse Staten, dat verhaal van het ontstaan van "Vlaanderen" en zo, dat zijn allemaal dingen die ik in de les niet gezien heb.

't is een beetje raar om het zo te doen bij "Het Verhaal van Vlaanderen", maar goed
"Een verhaal van Vlaanderen" vind ik wat raar klinken. Maar vanuit het standpunt van historicus is dat juist: de geschiedenis weergeven zoals het was is een illusie, je kiest altijd een perspectief. Geschiedkundige beschouwingen zijn per definitie een interpretatie van het verleden, een hypothese, een verklaringsmodel dat altijd ter discussie staat.
 
ik denk dat ze de Karels en Napoleon er bewust uitlaten, om meer te focussen op dingen die bij het grote publiek minder bekend zijn?
de Brabantse omwenteling, de Verenigde Nederlandse Staten, dat verhaal van het ontstaan van "Vlaanderen" en zo, dat zijn allemaal dingen die ik in de les niet gezien heb.

't is een beetje raar om het zo te doen bij "Het Verhaal van Vlaanderen", maar goed
Ik denk niet dat dat de invalshoek is, ze hebben vooral de context zo lokaal mogelijk proberen te houden. Als je het echt moet hebben over Karel V en Napoleon, schakel je meteen over naar een context die Vlaanderen en België ver overschrijden. Zeker bij Napoleon. Karel V heeft toch best wel een grote lokale context, maar soit.

Maar ze kiezen er bewust voor om heel weinig namen te droppen (behalve dan soms heel "onbeduidende", zoals die van de beul van Egmont en Horne). In de aflevering over de Bourgondische Nederlanden hebben ze het een aantal keer over de echtgenoot van Maria van Bourgondië, maar bij naam wordt die niet genoemd. Nochtans had hij een grotere betekenis voor onze gebieden dan zijn vroeggestorven vrouw. Het is dankzij Maximiliaan dat we Habsburgs zijn geworden. In de daaropvolgende aflevering zie je iets gelijkaardigs bij de Val van Antwerpen. De buitenburgemeester wordt half bij naam genoemd, (Filips) van Marnix (van Sint-Aldegonde) (aan wie je trouwens ook een hele serie zou kunnen wijden), Frederico Giambelli wordt zelfs volledig genoemd ... maar Alexander Farnese wordt dan weer niet gedropt. Zeer raar.
 
Ze schetsen noch een overzicht van de geschiedenis noch een beeld van het dagelijks leven. Een groot deel van de tijd wordt besteed aan een aantal vignettes over gebeurtenissen die de B-kantjes van de geschiedenis vormen. Redelijk interessante zaken, maar niet de hoofdlijnen van de geschiedenis. De boerenkrijg, de Brabantse omwenteling, de aanslag op Parma's Brug, de botten van Judith, de Vlaamse Romeinse keizer...
Dagdagelijks leven kun je dat niet noemen, een overzicht van de geschiedenis evenmin. Het programma wil zeer duidelijk een aanvulling en inkleuring zijn op wat mensen reeds kennen van de geschiedenislessen uit het middelbaar (als ze die tenminste een beetje onthouden hebben).

Ik vind dat best ok dat ze het zo doen, maar het zou leuk zijn als hun vignettes wat meer gekaderd worden in het grote geheel dat mensen al kennen. Voor mij hoeven ze het echt niet uitgebreid over Karel De Grote of Keizer Karel te hebben (de meesten herinneren zich nog 800 en 1500 uit school wsl), maar op zijn minst een soort kapstok maken om hun verhaaltjes aan te hangen had leuk geweest. Mensen onthouden de inhoud ook veel beter als je connecties kunt leggen met dingen die je al kent. En het erge is dat je dat kunt doen door Tom Waes gewoon 3 zinnen te laten zeggen. Jammer.

"Na Napoleon werd Europa hertekend door de grote mogendheden op het congres van Wenen in 1815 en werden onze streken grotendeels bij Nederland samengevoegd." Boem -> had mijn vriendin veel verwarring bespaard.
 
Laatst bewerkt:
Ze schetsen noch een overzicht van de geschiedenis noch een beeld van het dagelijks leven. Een groot deel van de tijd wordt besteed aan een aantal vignettes over gebeurtenissen die de B-kantjes van de geschiedenis vormen. Redelijk interessante zaken, maar niet de hoofdlijnen van de geschiedenis. De boerenkrijg, de Brabantse omwenteling, de aanslag op Parma's Brug, de botten van Judith, de Vlaamse Romeinse keizer...
Dagdagelijks leven kun je dat niet noemen, een overzicht van de geschiedenis evenmin. Het programma wil zeer duidelijk een aanvulling en inkleuring zijn op wat mensen reeds kennen van de geschiedenislessen uit het middelbaar (als ze die tenminste een beetje onthouden hebben).

Ik vind dat best ok dat ze het zo doen, maar het zou leuk zijn als hun vignettes wat meer gekaderd worden in het grote geheel dat mensen al kennen. Voor mij hoeven ze het echt niet uitgebreid over Karel De Grote of Keizer Karel te hebben (de meesten herinneren zich nog 800 en 1500 uit school wsl), maar op zijn minst een soort kapstok maken om hun verhaaltjes aan te hangen had leuk geweest. Mensen onthouden de inhoud ook veel beter als je connecties kunt leggen met dingen die je al kent. En het erge is dat je dat kunt doen door Tom Waes gewoon 3 zinnen te laten zeggen. Jammer.

"Na Napoleon werd Europa hertekend door de grote mogendheden op het congres van Wenen in 1815 en werden onze streken grotendeels bij Nederland samengevoegd." Boem -> had mijn vriendin veel verwarring bespaard.
Het werd inderdaad wat als een fait divers vermeld , de Fransen waren verdreven en we waren weer bij de Nederlanders . Vreemd toch.


Straks gaat het over de WO's . "In het begin van de 20ste eeuw waren we 2x geannexeerd door de Duitsers , die zijn dan verdreven geweest en de oprichting van de EU kwam van stand , Eerst als EGKS enzoverder ..
 
Ze schetsen noch een overzicht van de geschiedenis noch een beeld van het dagelijks leven. Een groot deel van de tijd wordt besteed aan een aantal vignettes over gebeurtenissen die de B-kantjes van de geschiedenis vormen. Redelijk interessante zaken, maar niet de hoofdlijnen van de geschiedenis. De boerenkrijg, de Brabantse omwenteling, de aanslag op Parma's Brug, de botten van Judith, de Vlaamse Romeinse keizer...
Dagdagelijks leven kun je dat niet noemen, een overzicht van de geschiedenis evenmin. Het programma wil zeer duidelijk een aanvulling en inkleuring zijn op wat mensen reeds kennen van de geschiedenislessen uit het middelbaar (als ze die tenminste een beetje onthouden hebben).

Ik vind dat best ok dat ze het zo doen, maar het zou leuk zijn als hun vignettes wat meer gekaderd worden in het grote geheel dat mensen al kennen. Voor mij hoeven ze het echt niet uitgebreid over Karel De Grote of Keizer Karel te hebben (de meesten herinneren zich nog 800 en 1500 uit school wsl), maar op zijn minst een soort kapstok maken om hun verhaaltjes aan te hangen had leuk geweest. Mensen onthouden de inhoud ook veel beter als je connecties kunt leggen met dingen die je al kent. En het erge is dat je dat kunt doen door Tom Waes gewoon 3 zinnen te laten zeggen. Jammer.

"Na Napoleon werd Europa hertekend door de grote mogendheden op het congres van Wenen in 1815 en werden onze streken grotendeels bij Nederland samengevoegd." Boem -> had mijn vriendin veel verwarring bespaard.
Maar het is aan de andere kant wel zo dat namen noemen rap heel moeilijk om te volgen wordt, als verteller moet je echt wel afwegen wie je noemt en wie je weglaat, namen die je toch maar 1 keer wil gebruiken laat je meestal beter gewoon weg als je wil dat de kijker kan volgen, gewoon benoemen omdat iemand belangrijk is geweest in de geschiedenis is verhaaltechnisch niet ideaal. Als je die naam als kijker al kent kan je dat inderdaad als kapstok gebruiken maar de reeks is duidelijk gemaakt voor een heel algemeen publiek dat die namen misschien nog niet kent of er weinig of niks aan kan koppelen.
 
Het zou maar erg zijn als ze het ontstaan van België straal genegeerd hadden he :p

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar wat we gaan krijgen bij WOI en WOII. Dat wordt ongetwijfeld enorm beknopt, want je kan daar alleen al ganse reeksen mee vullen.

"Een verhaal van Vlaanderen" vind ik wat raar klinken. Maar vanuit het standpunt van historicus is dat juist: de geschiedenis weergeven zoals het was is een illusie, je kiest altijd een perspectief. Geschiedkundige beschouwingen zijn per definitie een interpretatie van het verleden, een hypothese, een verklaringsmodel dat altijd ter discussie staat.

"Verhalen van Vlaanderen" ? :unsure:
"Het leven zoals het was" ? :p
"In Vlaamse Velden" kon al niet meer...
"Hier bij ons" omdat Waes dat altijd zegt :unsure"
 
Na het ontstaan van België, was er trouwens nog een belangrijke orangistische strekking die de Belgische revolutie probeerde ongedaan te maken.

Zie prof. dr. Els Witte:

Interessante info:

 
Vrijwel alle industriëlen waren pro Oranje. De Generale Maatschappij was opgericht door Willem I. Cockerill ging failliet. De Vlaamse industriëlen waren de handel met de Nederlandse kolonies kwijt. Het Nederlandse leger droeg uniformen met textiel uit Vlaanderen. Die handel waren ze ook kwijt. Alle handel via Antwerpen naar Duitsland kon enkel nog via de provincie Luik. Alle handel via de Maas lag stil. Daardoor mistte Limburg totaal de industrialisatie. Limburg is de kortste weg van Antwerpen naar Duitsland. De Zuid-Willemsvaart via Maastricht werd nutteloos. De grens via Nederland was 10 jaar dicht.
 
Die serie begon met zo’n zevertekst als “we hebben allemaal geschiedenis les op school gehad, maar hoe zag het leven eruit van onze voorouders? Hoe leefden zij ECHT?”.

Vervolgens begint hij gewoon taferelen na te spelen uit de geschiedenisles met zelfs een tijdslijn en jaartallen dat recht uit een geschiedenisboek uit de jaren stilletjes komen. De brugse metten, de beeldenstorm, de opera in Brussel… dat legt toch helemaal niet uit hoe mijn voorouders hun leven eruit zag. Alsof uitgebreid uitwijken over het atelier waar de eerste Belgische vlag genaaid werd iets zegt over hoe mijn voorouders hier leefden.

Ik weet nog goed in de geschiedenislessen dat ik volgde op school kwamen er per periode altijd 4 aspecten aan bod ik denk politiek economie religie en sociologie/maatschappij. Dat was veel interessanter om te weten hoe mensen er maatschappij eruit zag dan deze overpriced toneelstukjes.
 
Hetgeen mij wel aansprak vorige aflevering is dat moment waarop de Franse met hun revolutie over Vlaanderen heen kwamen en ineens de pastoors kwamen afschaffen en wat nog allemaal van verlichte zaken. Als reactie daarop breken de Vlamingen dan de boel af omdat die vrijheid hun “geforceerd” werd en ze ineens niet meer hun eigen beleving van religie mochten kiezen! Ineens hun vrouw mocht scheiden??! Buiten met die zever!

Dat deed mij denken aan hoe het westen/USA graag zijn beeld wil opleggen aan andere landen zoals het invoeren van democratie scheiding kerk en staat enz. Onze voorouders hier hebben dat dus ook niet geaccepteerd van externen en die opstandigheid tegen de Fransen “vieren” wij nog altijd zoals nu op tv. Is dat ook ni de wereld op zijn kop.
 
Laatst bewerkt:
Vrijwel alle industriëlen waren pro Oranje. De Generale Maatschappij was opgericht door Willem I. Cockerill ging failliet. De Vlaamse industriëlen waren de handel met de Nederlandse kolonies kwijt. Het Nederlandse leger droeg uniformen met textiel uit Vlaanderen. Die handel waren ze ook kwijt. Alle handel via Antwerpen naar Duitsland kon enkel nog via de provincie Luik. Alle handel via de Maas lag stil. Daardoor mistte Limburg totaal de industrialisatie. Limburg is de kortste weg van Antwerpen naar Duitsland. De Zuid-Willemsvaart via Maastricht werd nutteloos. De grens via Nederland was 10 jaar dicht.

Er is ook een reeks geweest "Arm Vlaanderen" die handelde over die periode toen Vlaanderen het zeer moeilijk had en Wallonië floreerde door de staalindustrie en de mijnbouw, zeer veel Vlamingen gingen toen werken in de Waalse steenkoolmijnen en er zijn er die ginder gebleven zijn. Vandaar dat je vaak Vlaamse namen tegenkomt in bepaalde streken in Wallonië. Toen het tij keerde zijn de Vlamingen ginds dan vooral vervangen geweest door Italianen en andere gastarbeiders.

 
Er worden steeds keuzes gemaakt natuurlijk, maar het stukje over Napoleon die met IEDEREEN oorlog voerde, vond ik niet genuanceerd genoeg.
Alle monarchen in Europa hadden vooral schrik dat hun hoofd er ook af ging, net als bij de Franse koning.
 
ik krijg het toch wel van dit soort zwart/wit denken. het is niet omdat je op voorhand vermoedt dat iets de Vlaamse canon te veel gaat promoten, dat je ineens "Belgicist" bent. het is niet "wij tegen jullie".

Ik denk niet zwart/wit hoor, het zijn eerder de haters die vanaf aflevering 1 alles door het slijk trokken en de nuances niet zagen die nogal zwart/wit dachten (alleeja, vooral zwart dan). De Standaard blijft elke week een stukje opvoeren om vanalles af te kraken, die hun kleurboek bestaat enkel nog uit zwart als het over dit programma gaat bv.

Als je sinds aflevering 1 kritiek uit op alles en nog wat moet je wat tegenwind ook verwachten he.
 
Terug
Bovenaan