Ik denk niet dat we spin-offs gaan krijgen hoewel ik een high-end serie van de 16de eeuw wel keigraaf zou vinden. Je hebt wel gelijk dat de ruimere context ontbreekt, maar het zal dan aan de kijker zijn om daar zelf naar op zoek te gaan. Stel dat je 13 bent en deze serie is jouw 's Lands Gloriemoment, dan ga je toch naar de bibliotheek om boeken te halen of schuim je heel internet af om je blik te verbreden?
Daar hoop ik zeker op! Sowieso is het een grote verdienste van deze serie om geschiedenis op de publieke agenda te plaatsen. We zagen wel al een tijdje een revival van interesse in onze geschiedenis, zie de vele podcasts, zie o.a. de populariteit van Van Loo. Maar wat deze reeks doet is wel fenomenaal.
En ik heb het al gezegd hé, dubbel gevoel. Heel blij met al die mensen die de microbe te pakken krijgen, die gaan inderdaad wel de nodige nuances en contexten achteraf oppikken. Het is over de massa die niet de moeite gaat doen om die zaken op te zoeken, dat historici zich wel wat zorgen maken.
euh? Het laatste kwartier van de aflevering ging toch uitsluitend daarover? Of bedoel je de periode na de blokkade, met de afsluiting van de scheldemonding, waardoor Antwerpen zijn haven in de praktijk verloor?
De periode er na, zoals Avondland inderdaad uitlegt.
Een Bart De Wever droomt nog altijd van de hereniging met Nederland, het is in die periode dat wat nu het huidige Vlaanderen en Nederland zijn fel uit elkaar zijn beginnen groeien. Terwijl wat nu Vlaanderen en Wallonië zijn, net naar elkaar groeiden. Een verschillend geloof, verschillende vorsten, het economische dwarsbomen van de Zuidelijke Nederlanden (niet alleen de Schelde, maar bvb ook het verbod op koloniale handel), de barrièresteden, onze gebieden herleiden tot het slagveld van Europa, ...
Dat gaan we allemaal niet zien.
Ik denk dat de verdieping, gezien de kostprijs, idd vooral in boeken of podcasts moet gezocht worden. Het zou schitterend zijn mocht men hier nog 20 spin-offs van kunnen maken, maar financieel lijtk me dat onmogelijk.
Met deze populariteit, en met deze regering, moet er toch wel wat mogelijk zijn. Maar dan misschien minder focussen op militaire veldslagen, want daar gaat een groot deel van het budget aan opgesoupeerd zijn.