Avondland
Well-known member
Ik dacht dus ook dat hij eerst over Philippe Le Hardi ging spreken en waarom hij die naam heeft gekegen ... maar helaas, de focus lag op de Conditor Belgii. Keuzes, keuzes, ... We kregen ook de indruk dat Maria van Bourgondië een positieve vibe door de Bourgondische Nederlanden aan het sturen was, maar met het Groot Privilege heeft ze toch wel aan macht moeten inboeten. Jammer dat Maximiliaan amper aan bod kwam, want na de door van Maria ontstond er heel wat onrust in de Nederlanden. Antwerpen en Mechelen steunden bijvoorbeeld het centrale gezag, terwijl Gent en Brugge (en Brussel, Leuven, ...) de stedelijke vrijheden eerder wilden verdedigen. De overwinning van het Habsburgse centrale gezag heeft Antwerpen een sterke boost gegeven naar de Gouden Eeuw, terwijl de economische macht van Brugge sterk aan het tanen was.Mijn vriendin lachtte mij al uit toen hij over de Bourgondiërs begon.
Hij begon het verhaal met over één figuur te praten die superbelangrijk was.
Waes: "En die man heette..;'
Ik direct 'Filips de Stoute!'
Waes: 'Filips de Goede!'
Mijn vriendin: 'haha ge waart verkeerd'
-_-
TBH, de podcastreeks van de Bourgondiërs van BVL is al zo boeiend dat de meerwaarde van een reeks mij beperkt lijkt.
En de Gentenaren. Holy shit, dat waren rebelse rakkers met hun Witte Kaproenen.
@Sir.Killalot
Een verhaal van de Lage Landen is toch vooral dat het huidige Nederland maar machtig is kunnen worden door uitgeweken Antwerpenaren (en wat volk van de parking)?