Verwarming

2) Het netstroomverbruik van de pomp was door de installateur nogal overschat. Het verleden jaar hebben we tot 60% minder verbruikt als zijn originele schatting. Een groot deel daarvan komt omdat de pomp nu gelinkt is met ons domotica-systeem en daardoor op een intelligente manier bij zonneschijn en weinig eigen verbruik warm water maakt op stroom van onze PV installatie.
Hoe heb je dat praktisch aangepakt?

Domotica krijgt de gegevens van de digitale meter en met een digitale uitgang geef je signaal naar de binnenunit, wanneer er voldoende (over)productie is?
 
En die sturing zoals beschreven vermindert het gebruik van stroom helemaal niet toch? Het gaat economisch slimmer om met goedkope electriciteit op de juiste momenten, waardoor je in euro's (mogelijks) bespaart maar niet in kWh
 
Hoe heb je dat praktisch aangepakt?

Domotica krijgt de gegevens van de digitale meter en met een digitale uitgang geef je signaal naar de binnenunit, wanneer er voldoende (over)productie is?

Overproductie van de zonnepanelen wordt geregistreerd in het domoticasysteem. Dat systeem kijkt dan of het zinvol is om de compressor op te starten en indien zo laat het de pomp warm water maken. Er zit wat extra logica achter zoals de tijd van de dag wordt vergeleken met de Gauss curve voor die datum, de compressorsnelheid is afhankelijk van de grootte van overproductie, stand van de override op GSM van mijn vrouw voor wasmachine, droogkast, etc...

't is niet perfect en in de wintermaanden heeft het weinig zin. Maar tijdens de lente/zomer heeft het wel een grote impact.

En die sturing zoals beschreven vermindert het gebruik van stroom helemaal niet toch? Het gaat economisch slimmer om met goedkope electriciteit op de juiste momenten, waardoor je in euro's (mogelijks) bespaart maar niet in kWh

Ik schreef dan ook netstroomverbruik en niet stroomverbruik.
 
Overproductie van de zonnepanelen wordt geregistreerd in het domoticasysteem. Dat systeem kijkt dan of het zinvol is om de compressor op te starten en indien zo laat het de pomp warm water maken. Er zit wat extra logica achter zoals de tijd van de dag wordt vergeleken met de Gauss curve voor die datum, de compressorsnelheid is afhankelijk van de grootte van overproductie, stand van de override op GSM van mijn vrouw voor wasmachine, droogkast, etc...

't is niet perfect en in de wintermaanden heeft het weinig zin. Maar tijdens de lente/zomer heeft het wel een grote impact.
Ik was eerder benieuwd naar welke zaken je bijkomstig hebt gebruikt. :)

Hoe weet de domotica dat er overproductie is?
Heb je bijkomstig een meter geplaatst om dat te registeren? Of heb je een P1 meter aangesloten op uw digitale meter, waardoor uw domotica de P1 meter kan uitlezen? .....

Als je dan bv uw gegevens van de digitale meter kunt laten uitlezen met u domotica kun je een logica schrijven.
Is het dan zo simpel om bv dan via die logica een digitale uitgang aan te sturen, zodat er een puls gaat naar de warmtepomp? Of heeft uw warmtepomp een analoge ingang, om te weten of er overproductie is? ....
 
Ik was eerder benieuwd naar welke zaken je bijkomstig hebt gebruikt. :)

Hoe weet de domotica dat er overproductie is?
Heb je bijkomstig een meter geplaatst om dat te registeren? Of heb je een P1 meter aangesloten op uw digitale meter, waardoor uw domotica de P1 meter kan uitlezen? .....

Als je dan bv uw gegevens van de digitale meter kunt laten uitlezen met u domotica kun je een logica schrijven.
Is het dan zo simpel om bv dan via die logica een digitale uitgang aan te sturen, zodat er een puls gaat naar de warmtepomp? Of heeft uw warmtepomp een analoge ingang, om te weten of er overproductie is? ....

Vooraan de installatie staat een SDM630. Je zou ook de P1 poort van de digitale meter kunnen gebruiken maar Eastron meters hebben een variant die rechtstreeks Modbus spreekt wat eenvoudiger is.

Het domoticasysteem is een tandem tussen twee PLC's van WAGO en een kleine server met Home Assistant. De PLC's beheren elk een Modbus netwerk waarop relevante toestellen zijn aangesloten. Waaronder de warmtepomp. De pomp wordt aangestuurd via een PLC die waarden van de pomp kan uitlezen en opdrachten kan geven via Modbus.

De hogere logica zit in Home Assistant op de server. Daar kan je gebruiken maken van handige(re) programmeertalen en libraries en aangezien Home Assistant ook apps heeft voor iOS en Android is het via de telefoon of een tablet ook eenvoudiger en aangenamer om mee te interageren als eindgebruiker.

Home Assistant heeft een interne state-machine en een zeer gebruiksvriendelijke interface. Je kan heel envoudige complexe logica bouwen. Aan het einde van de logica laat je HA dan een bepaalde MQTT message verzenden naar de PLC. De PLC begrijpt die commando's en vertaald die vervolgens naar Modbus commando's voor het betreffende toestel. Het systeem zit zo in elkaar dat je de server uit het stopcontact kan trekken maar de basisfunctionaliteit van het huis (lichten, rolluiken, poort, basissturing pomp en ventilatie) zal gewoon blijven draaien.

Analoge input gebruik ik niet. Het is verschillende ordes goedkoper van een sensor aan te sluiten op een kleine AVR chips en die op het bestaande Modbus netwerk te steken. Of daar waar het niet fysiek kan, kan je werken met een ESP32 via WiFi. En omdat MQTT een TCP/IP protocol is kunnen die sensors zelfs direct spreken met de MQTT broker (en dus met Home Assistant)
 
Heeft er iemand ervaring met de KM200 gateway voor Buderus gasketels?

Kost 180€ maar ik weet niet hoe groot de meerwaarde hiervan is, hierdoor kan je je ketel beheren dmv de Buderus Easy Control app.

Mijn setup is vrij eenvoudig: overal vloerverwarming, is 1 grote zone. Dus dat maakt het mss nog minder interessant?

Ik had het idee dat ik via de app de ketel nog meer zou kunnen optimaliseren om hem zo zuinig mogelijk te kunnen laten stoken.

Ketel is 2 jaar oud, net zoals de woning (E-19).
 
Overproductie van de zonnepanelen wordt geregistreerd in het domoticasysteem. Dat systeem kijkt dan of het zinvol is om de compressor op te starten en indien zo laat het de pomp warm water maken. Er zit wat extra logica achter zoals de tijd van de dag wordt vergeleken met de Gauss curve voor die datum, de compressorsnelheid is afhankelijk van de grootte van overproductie, stand van de override op GSM van mijn vrouw voor wasmachine, droogkast, etc...

't is niet perfect en in de wintermaanden heeft het weinig zin. Maar tijdens de lente/zomer heeft het wel een grote impact.



Ik schreef dan ook netstroomverbruik en niet stroomverbruik.
Zoveel werk, voor die paar centen verschil tussen wat je voor de injectie zou krijgen of voor afname.
 
Zoveel werk, voor die paar centen verschil tussen wat je voor de injectie zou krijgen of voor afname.
Euhm, da's 30 cent de kWh verschil hé. Vermenigvuldig dat maar eens met je warmtepompverbruik.

En dan komt daar toch wel het mooie positieve milieu-effect bij van letterlijk je eigen stroom gebruiken op de moment dat je produceert.

Ik kan niet wachten tot dit soort dingen meer gemeengoed worden en geen custom setup vereisen.
 
Zoveel werk, voor die paar centen verschil tussen wat je voor de injectie zou krijgen of voor afname.

Welk contract heb jij lopen waar het verschil tussen afname en injectie een paar centen is? Dat teken ik morgen meteen.

Wat @rubenvb schrijft klopt wel. Het is een oplossing op maat die je niet kan plaatsen in het gemiddelde huishouden.
 
Euhm, da's 30 cent de kWh verschil hé. Vermenigvuldig dat maar eens met je warmtepompverbruik.

En dan komt daar toch wel het mooie positieve milieu-effect bij van letterlijk je eigen stroom gebruiken op de moment dat je produceert.

Ik kan niet wachten tot dit soort dingen meer gemeengoed worden en geen custom setup vereisen.
540€ op jaarbasis. Zolang dat niet plug en play is blijf ik daar mooi van weg. En trek ik mijn plan met de agendafunctie.

Daarnaast niet veel zin in het voorzien van domoticasystemen. Goedkoop is dat ook niet echt.
 
Heb je uw radiatoren ontlucht?
En zit er genoeg druk op de ketel qua watertoevoer (tussen de 1.2-1.8 bar doorgaans)
Hangt er een beetje van af:

- Begin temperatuur
- Eind temperatuur
- Oppervlakte verwarmde ruimte
- Warmteverlies van je woning (goed of slecht geïsoleerd.
- Rijhuis/HOB/OB

Ja de bar zit goed is ook ontlucht geweest heb de temperatuur op 15 bij de thermostaat maar de radiatoren blijven warmte afgeven.

Nog maar juist geïsoleerd geweest wel niet te dik via buiten kunnen gaan doordat we anders voor de buur zijn garage gingen komen 6 dik weet wel de waarde niet.

Moeten ook nog onze premie aanvragen voor isolatie als dat zelfs mogelijk is met onze dikte van isolatie.

Verbruik lijkt nu rond de 4 a 5 kubiek te liggen, zal morgen ook nog eens kijken

Alvast bedankt om te helpen kijken
 
Nu het kouder wordt en we de verwarming terug opzetten hebben we gemerkt dat 2 radiatoren geen warmte afgeven. We zijn zeker dat deze vorig jaar wel gewoon gingen. Beide hebben zo een oude thermostatische regelkraan en staan volledig open.
Er zijn voor de rest geen wijzigingen gebeurd, enkel een onderhoud van de CV ketel is uitgevoerd.

Waar kan dit aan liggen?
 
Nu het kouder wordt en we de verwarming terug opzetten hebben we gemerkt dat 2 radiatoren geen warmte afgeven. We zijn zeker dat deze vorig jaar wel gewoon gingen. Beide hebben zo een oude thermostatische regelkraan en staan volledig open.
Er zijn voor de rest geen wijzigingen gebeurd, enkel een onderhoud van de CV ketel is uitgevoerd.

Waar kan dit aan liggen?
Radiatoren ontlucht?
Zoja, ketel opnieuw op druk gezet na ontluchting?
 
Radiatoren ontlucht?
Zoja, ketel opnieuw op druk gezet na ontluchting?

4 maanden geleden ofzo (bij het onderhoud).
Kan dat wel nog eens doen. Kan dit als oorzaak hebben dat de radiatoren (en maar 2) volledig koud blijven terwijl de rest je hand niet tegen te houden is?
 
4 maanden geleden ofzo (bij het onderhoud).
Kan dat wel nog eens doen. Kan dit als oorzaak hebben dat de radiatoren (en maar 2) volledig koud blijven terwijl de rest je hand niet tegen te houden is?

Dan denk ik niet dat dat het probleem is eerlijk gezegd. Waar zitten die radiatoren in uw circuit? Zijn het toevallig de laatste 2?
 
Dan denk ik niet dat dat het probleem is eerlijk gezegd. Waar zitten die radiatoren in uw circuit? Zijn het toevallig de laatste 2?

Geen idee tbh.
Eentje is in de badkamer boven, daar hangen 2 radiatoren en 1 wordt warm en de andere niet, lijkt me dat die 2 toch samenhangen.
De andere hangt in de woonruimte, daar hangen 2 grote en 3 kleinere 1 van die kleine warmt niets, de overige 4 wel worden heet.
Voor de rest lijken alle andere gebruikte radiatoren te werken. Enkel degene in de hal (2 stuks) en de garage zijn ongetest omdat die altijd afstaan. Die zal ik vanavond eens even opzetten.

Ik ben daar echt een leek in tbh, dus geen idee wat er gaande is. Maar 2 radiatoren op een heel huis die 0 warmen lijkt me een probleem bij de radiatoren of 1 kring oid.
 
Geen idee tbh.
Eentje is in de badkamer boven, daar hangen 2 radiatoren en 1 wordt warm en de andere niet, lijkt me dat die 2 toch samenhangen.
De andere hangt in de woonruimte, daar hangen 2 grote en 3 kleinere 1 van die kleine warmt niets, de overige 4 wel worden heet.
Voor de rest lijken alle andere gebruikte radiatoren te werken. Enkel degene in de hal (2 stuks) en de garage zijn ongetest omdat die altijd afstaan. Die zal ik vanavond eens even opzetten.

Ik ben daar echt een leek in tbh, dus geen idee wat er gaande is. Maar 2 radiatoren op een heel huis die 0 warmen lijkt me een probleem bij de radiatoren of 1 kring oid.

Wordt de buis die aankomt bij uw radiator wel warm?

Zoja, draaiknop even eraf en met een hamer eens zachtjes tikken tegen die pin die eronder zit, misschien dat die vast zit.

Zonee, collector kraantjes eens nakijken of deze open staan.

Als uw radiators zo warm worden dat je ze niet kan aanraken misschien ook de aanvoertemperatuur eens nakijken.
 
Wordt de buis die aankomt bij uw radiator wel warm?

Zoja, draaiknop even eraf en met een hamer eens zachtjes tikken tegen die pin die eronder zit, misschien dat die vast zit.

Zonee, collector kraantjes eens nakijken of deze open staan.

Als uw radiators zo warm worden dat je ze niet kan aanraken misschien ook de aanvoertemperatuur eens nakijken.
Zal ik eens proberen.

De aanvoertemp is 70 graden, ouder groot huis. Anders krijg je dat niet warm.
Momenteel stoken we enkel s'avonds, als we meer stoken gaat de temp sowieso omlaag.
 
Radiatoren ontlucht?
Zoja, ketel opnieuw op druk gezet na ontluchting?

Wordt de buis die aankomt bij uw radiator wel warm?
Toevallig moest ik gisteren een tijdje op de zolder zijn dus 's morgens de radiator volledig opengedraaid, 's middags ga ik naar zolder:ijskoud. (Nuja, 14 graden)

Dankzij jullie: aan de leiding gevoeld: gloeiend heet! Dus die ontlucht, nadien gezien dat de druk 0.4 bar gezakt was dus extra water opgestoken.
Mij hebben jullie alvast wèl geholpen! 😇
Thank you!
 
Wordt de buis die aankomt bij uw radiator wel warm?

Zoja, draaiknop even eraf en met een hamer eens zachtjes tikken tegen die pin die eronder zit, misschien dat die vast zit.

Zonee, collector kraantjes eens nakijken of deze open staan.

Als uw radiators zo warm worden dat je ze niet kan aanraken misschien ook de aanvoertemperatuur eens nakijken.

De draaiknop eraf gehad en pinnetje zat idd muurvast. Wat met de hamer tegen getikt totdat het soepel beweegt. Lekker warm nu.

Thanks!
 
Terug
Bovenaan