Verwarming

15-16°C is de ondergrens inderdaad. Het probleem als uw huis zo koud wordt, dat uw muren lang kou blijven afgeven ook al is de lucht 22°C. Dat voelt niet aangenaam aan. Als je op vakantie bent geen probleem, maar voor dagelijks gebruik zou ik het niet te ver laten zakken als je nog wat comfort wilt.
 
Zakt uw huis op één dag van 22° naar 10°?! Of bedoel je over een langere periode? Hoe dan ook: zo koud het in huis laten worden is nooit verstandig. Zelfs als je langere tijd van huis bent zou het nooit zo koud mogen worden in huis. Dan krijg je vochtproblemen. Ik dacht dat alles onder de 15° afgeraden werd voor leefruimtes.

10 graden zal wel een fictief getal zijn hoop ik.
Als ik naar de thermostaat kijk, dan zegt die condens op 8 graden, maar hier is het dan ook redelijk droog in huis.
 
10 graden zal wel een fictief getal zijn hoop ik.
Als ik naar de thermostaat kijk, dan zegt die condens op 8 graden, maar hier is het dan ook redelijk droog in huis.
Een collega heeft verbouwd, maar woont al 2 jaar in zijn huis zonder dat de balansventilatie was opgestart. Hij zat aan 70% luchtvochtigheid. Vorige maand is zijn ventilatie opgestart en ingeregeld en na 1 dag zat hij al aan 50% vochtigheid.

Constant ventileren doet dus ook al veel voor het vocht in huis. Bij ons zouden we zelfs moeten bevochtigen want op droge dagen zakt het soms onder de 40%. Heb al overwogen om een enthalpiewisselaar te steken, maar dat kost 1000euro en ik vraag me af wat het effect daarvan zal zijn. Liefst zou ik dat eens willen testen voor 14 dagen en dan beslissen als dat nuttig is of niet.
 
Zakt uw huis op één dag van 22° naar 10°?! Of bedoel je over een langere periode? Hoe dan ook: zo koud het in huis laten worden is nooit verstandig. Zelfs als je langere tijd van huis bent zou het nooit zo koud mogen worden in huis. Dan krijg je vochtproblemen. Ik dacht dat alles onder de 15° afgeraden werd voor leefruimtes.
Was een fictief getal om de vergelijking te maken. Maar ik wist dat dus niet. Boven ligt de chauffage bijvoorbeeld zo goed als nooit aan. Daar hebben we soms lichte schimmel op één van de buitenmuren. Het zou dus beter zijn om ook de CV boven op te zetten?

15-16°C is de ondergrens inderdaad. Het probleem als uw huis zo koud wordt, dat uw muren lang kou blijven afgeven ook al is de lucht 22°C. Dat voelt niet aangenaam aan. Als je op vakantie bent geen probleem, maar voor dagelijks gebruik zou ik het niet te ver laten zakken als je nog wat comfort wilt.
Dus jij zou ook verwarming boven opzetten? Doorheen gans het huis en minimum 15 graden?

10 graden zal wel een fictief getal zijn hoop ik.
Als ik naar de thermostaat kijk, dan zegt die condens op 8 graden, maar hier is het dan ook redelijk droog in huis.
Jup, fictief om het verschil wat duidelijker te maken. Maar ik weet nu dus nog steeds niet wat het beste is naar verbruik. Gezondheid en vochtproblemen spelen ook wel een rol natuurlijk.

Een collega heeft verbouwd, maar woont al 2 jaar in zijn huis zonder dat de balansventilatie was opgestart. Hij zat aan 70% luchtvochtigheid. Vorige maand is zijn ventilatie opgestart en ingeregeld en na 1 dag zat hij al aan 50% vochtigheid.

Constant ventileren doet dus ook al veel voor het vocht in huis. Bij ons zouden we zelfs moeten bevochtigen want op droge dagen zakt het soms onder de 40%. Heb al overwogen om een enthalpiewisselaar te steken, maar dat kost 1000euro en ik vraag me af wat het effect daarvan zal zijn. Liefst zou ik dat eens willen testen voor 14 dagen en dan beslissen als dat nuttig is of niet.
Wij hebben voor in de winter een luchtbevochtiger staan in de living. Dit werd ons aangeraden omdat de parket veel kan afzien van een te lage luchtvochtigheid.
 
Dus jij zou ook verwarming boven opzetten? Doorheen gans het huis en minimum 15 graden?
Wij hebben voor in de winter een luchtbevochtiger staan in de living. Dit werd ons aangeraden omdat de parket veel kan afzien van een te lage luchtvochtigheid.
Hoe warm is het daar nu misschien? Ik zou dat wel doen, maar als het nu 14°C is en 30% luchtvochtigheid, dan is het misschien geen meerwaarde.
Zomaar gaan bevochtigen is ook geen goed idee. Als jij al 70% zou halen zoals mijn collega, dan moet je daar nog geen vocht bovenop gooien. Heb jij veel kieren en spleten in uw huis zoals in onze vorige woning, dan kan de vochtigheid naar 30% zakken op koude dagen en dan heeft zo'n bevochtiger wel nut.
 
Hoe warm is het daar nu misschien? Ik zou dat wel doen, maar als het nu 14°C is en 30% luchtvochtigheid, dan is het misschien geen meerwaarde.
Zomaar gaan bevochtigen is ook geen goed idee. Als jij al 70% zou halen zoals mijn collega, dan moet je daar nog geen vocht bovenop gooien. Heb jij veel kieren en spleten in uw huis zoals in onze vorige woning, dan kan de vochtigheid naar 30% zakken op koude dagen en dan heeft zo'n bevochtiger wel nut.
Geen idee hoe warm het nu boven is. 't Zijn redelijke temperaturen buiten. Maar als het echt vriest zal het daar wel minder dan 15 graden zijn denk ik. Zal het eens meten.

In de living meet ik uiteraard het vochtgehalte. Bevochtiger meet ook en is ingesteld op een bepaald percentage. Slaat af wanneer die het gewenste percentage bereikt heeft. Vochtigheid zakt zelfs onder de 30%. Bevochtiger staat ingesteld op 50%.
 
Schimmel is vaak een oorzaak van condens en dat hangt dan weer af van je dauwpunt.
Hoe hoger de relatieve vochtigheid, hoe hoger je dauwpunt komt te liggen en kan je al bij 14-15 graden condens krijgen. Als je vochtigheid bvb 30% is, dan is dat bij 8 graden ofzo.

Dus een oud vochtig huis (bvb opstijgend of doorslaand vocht) waar niet verwarmd wordt geeft al snel problemen. Aangezien je condens en schimmelvorming hebt is het eigenlijk best om te beginnen je temperatiuur op 16 graden te houden en je relatieve vochtigheid meten. Je zou dan geen schimmelvorming meer mogen hebben, behalve op plaatsen waar dat al is, die moet je goed behandelen anders komt dat alsnog terug.
De meerprijs op de totale energie factuur is marginaal, maar het is beter voor je gezondheid en je huis.
 
Geen idee hoe warm het nu boven is. 't Zijn redelijke temperaturen buiten. Maar als het echt vriest zal het daar wel minder dan 15 graden zijn denk ik. Zal het eens meten.

In de living meet ik uiteraard het vochtgehalte. Bevochtiger meet ook en is ingesteld op een bepaald percentage. Slaat af wanneer die het gewenste percentage bereikt heeft. Vochtigheid zakt zelfs onder de 30%. Bevochtiger staat ingesteld op 50%.
Ah, als die bevochtiger op die manier geregeld wordt, is dat ideaal.
Voor de veiligheid zou ik toch wel de kamers boven vervwarmen tot 15-16°C. Dat niet zoveel meer kosten en het is beter.
 
Schimmel is vaak een oorzaak van condens en dat hangt dan weer af van je dauwpunt.
Hoe hoger de relatieve vochtigheid, hoe hoger je dauwpunt komt te liggen en kan je al bij 14-15 graden condens krijgen. Als je vochtigheid bvb 30% is, dan is dat bij 8 graden ofzo.

Dus een oud vochtig huis (bvb opstijgend of doorslaand vocht) waar niet verwarmd wordt geeft al snel problemen. Aangezien je condens en schimmelvorming hebt is het eigenlijk best om te beginnen je temperatiuur op 16 graden te houden en je relatieve vochtigheid meten. Je zou dan geen schimmelvorming meer mogen hebben, behalve op plaatsen waar dat al is, die moet je goed behandelen anders komt dat alsnog terug.
De meerprijs op de totale energie factuur is marginaal, maar het is beter voor je gezondheid en je huis.
Merci voor de uitleg. Ik kan nu nog kiezen om boven de CV op te zetten of via de airco te verwarmen.

Ah, als die bevochtiger op die manier geregeld wordt, is dat ideaal.
Voor de veiligheid zou ik toch wel de kamers boven vervwarmen tot 15-16°C. Dat niet zoveel meer kosten en het is beter.
Jup, zal ik doen!
 
Een collega heeft verbouwd, maar woont al 2 jaar in zijn huis zonder dat de balansventilatie was opgestart. Hij zat aan 70% luchtvochtigheid. Vorige maand is zijn ventilatie opgestart en ingeregeld en na 1 dag zat hij al aan 50% vochtigheid.

Constant ventileren doet dus ook al veel voor het vocht in huis. Bij ons zouden we zelfs moeten bevochtigen want op droge dagen zakt het soms onder de 40%. Heb al overwogen om een enthalpiewisselaar te steken, maar dat kost 1000euro en ik vraag me af wat het effect daarvan zal zijn. Liefst zou ik dat eens willen testen voor 14 dagen en dan beslissen als dat nuttig is of niet.

In onze vorige woning ventileerde we de woning ook goed en daalde de luchtvochtigheid tot wel 30% in de winter. Ik krijg dan sneller last van een kriebel (net zoals ik ook last krijg van een airco).

Bij de nieuwe woonst ben ik ineens overgegaan naar een enthalpiewarmtesisselaar. Met het gedacht van, anders zit ik de lucht te bevochtigingen en ondertussen zit ik die te verversen met drogere lucht van buiten. Ik zal dan wel zien hoever ik kom zonder bevochtiger en kan ik later eventueel nog bij plaatsen. Maar het heeft wel een prijskaartje.

Ik heb praktisch in elke ruimte vochtmeters dus kan het wat opvolgen.
In de leefruimte is het nu deze week tussen de 50% - 53%. Ik zie in mijn trend dat er 1 daling is geweest en dat was de dag dat de schrijnwerker hier bezig was, dan heeft de voordeur en deur naar de leefruimte regelmatig open gestaan. Dan zakte de luchtvochtigheid ineens.

Het is natuurlijk nog wachten wanneer er een langere periode is dat het kouder is. Als ik ga kijken naar de week dat het hier vroor, dan zakte de luchtvochtigheid in de woning naar 48% op een week en kwam toen van 54%.
47% is de laagst gemeten waarde.

Tot nu toe ben ik er wel tevreden van en nog geen nood om eventueel bij te bevochtigen.
 
In onze vorige woning ventileerde we de woning ook goed en daalde de luchtvochtigheid tot wel 30% in de winter. Ik krijg dan sneller last van een kriebel (net zoals ik ook last krijg van een airco).

Bij de nieuwe woonst ben ik ineens overgegaan naar een enthalpiewarmtesisselaar. Met het gedacht van, anders zit ik de lucht te bevochtigingen en ondertussen zit ik die te verversen met drogere lucht van buiten. Ik zal dan wel zien hoever ik kom zonder bevochtiger en kan ik later eventueel nog bij plaatsen. Maar het heeft wel een prijskaartje.

Ik heb praktisch in elke ruimte vochtmeters dus kan het wat opvolgen.
In de leefruimte is het nu deze week tussen de 50% - 53%. Ik zie in mijn trend dat er 1 daling is geweest en dat was de dag dat de schrijnwerker hier bezig was, dan heeft de voordeur en deur naar de leefruimte regelmatig open gestaan. Dan zakte de luchtvochtigheid ineens.

Het is natuurlijk nog wachten wanneer er een langere periode is dat het kouder is. Als ik ga kijken naar de week dat het hier vroor, dan zakte de luchtvochtigheid in de woning naar 48% op een week en kwam toen van 54%.
47% is de laagst gemeten waarde.

Tot nu toe ben ik er wel tevreden van en nog geen nood om eventueel bij te bevochtigen.
Dat zijn wel prima waarden. Hier zit het momenteel rond de 42-43%. Als het vriest dan zakt het richting de 32% wat vrij droog is. Moesten we dat op 50% kunnen houden, zou dat ideaal zijn.
Heb je toevallig een Zehnder of iets anders? Naar het schijnt zijn die enthalpie wisselaars ook efficiënter en hoef je iets minder te stoken.
 
Dat zijn wel prima waarden. Hier zit het momenteel rond de 42-43%. Als het vriest dan zakt het richting de 32% wat vrij droog is. Moesten we dat op 50% kunnen houden, zou dat ideaal zijn.
Heb je toevallig een Zehnder of iets anders? Naar het schijnt zijn die enthalpie wisselaars ook efficiënter en hoef je iets minder te stoken.
Wat hier lijkt te helpen is een houten huis.
Heb twee verplaatsbare temparatuur/co2/luchtvochtigheidsmeters liggen en de waarden zakken eigenlijk nooit onder de 50% luchtvochtigheid.
Ook gaat de CO2 ppm nooit boven de 6-700 met de ventilatie op de laagste stand (en dus niet de EPB norm voor ventilatie), wat de invoer van koudere lucht toch verminderd, alsook de airflow en dus uitdroging.
 
Wat hier lijkt te helpen is een houten huis.
Heb twee verplaatsbare temparatuur/co2/luchtvochtigheidsmeters liggen en de waarden zakken eigenlijk nooit onder de 50% luchtvochtigheid.
Ook gaat de CO2 ppm nooit boven de 6-700 met de ventilatie op de laagste stand (en dus niet de EPB norm voor ventilatie), wat de invoer van koudere lucht toch verminderd, alsook de airflow en dus uitdroging.
Wij wonen ook in een houtskelet en toch is de vochtigheid zo laag. De EPB stand is stand 3 en die schakelt alleen in als we douchen of als de vaatwasser open gaat om te drogen.
CO2 zit hier ook rond die 650-700ppm. Alleen op onze slaapkamer gaan we soms wel iets hoger als de deur dicht is. Daar hadden beter 2 ventielen gezeten zoals in de living...
Wij ventileren met een totaal debiet van 215m3/h voor een woning van 840m3.
 
Dat zijn wel prima waarden. Hier zit het momenteel rond de 42-43%. Als het vriest dan zakt het richting de 32% wat vrij droog is. Moesten we dat op 50% kunnen houden, zou dat ideaal zijn.
Heb je toevallig een Zehnder of iets anders? Naar het schijnt zijn die enthalpie wisselaars ook efficiënter en hoef je iets minder te stoken.
Ik heb een zhender.

Omdat je uw vocht recupereert, zorgt dat er inderdaad voor dat je meer energie overdraagt. Hoeveel dat het in de praktijk is geen idee.

In de zomer zou het andersom werken, waardoor je de lucht droogt. Wat ook wel handig is als je koelt met de vloer.
 
Wij hebben momenteel nog geen ventilatiesysteem na extra verdiep te zetten boven (gaan een D zetten overal binnen een maand of 2 plaatsing).

Heb wel Vochtmeters geplaatst in een aantal kamers om dit toch al te kunnen monitoren. Tot mijn verbazing zit ik overal aan 50% zelfs als ik de ramen paar dagen niet heb open gedaan. Zelfs badkamer stijgt maar tot 60%-ish tijdens het douchen (is dus nog niks van ventilatie nu) en daalt erna terug door open deur.

We houden de meeste deuren wel continu open (ook tijdens het slapen anders horen we de kinderen niet) en er is nu wel wat volume naar boven waar het vocht zich kan verplaatsen.
 
Hier een probleem: als de vorstbeveiliging aanspringt van de verwarming, dan hoor je het water echt stromen in de radiatoren, en zeker in 1 specifieke verwarming.
Ik heb alles al verschillende keren ontlucht maar krijg het niet weg, heel vervelend. Tijdens het ontluchten komt er onmiddellijk water vrij, dus lijkt me niet dat er nog veel lucht in het circuit zit.
Iemand een idee wat de oplossing kan zijn? Het debiet van de pomp wat lager instellen, is dat een optie?

Kan je eigenlijk eenvoudig vloerverwarming ontluchten en is dit ook effectief nodig?
 
Wij hebben een CR50 thermostaat van Bosch maar dat spel zit onze radiatoren op de meest onlogische momenten aan te sturen.. gewenste temperatuur tijdens verwarmen is 22, tijdens niet verwarmen is het 18, huidige temperatuur in de ruimte is 24 en nog is hij aan het verwarmen..
 
Welk soort verwarming heb je?
Warmtepomp geothermie grondwarmte-water, met lage temperatuur vloerverwarming.

Waarom heb je deze verwarming?
Beste prijs kwaliteit op lange termijn (met premies), het meeste ecologische, verbruik mitigeerbaar met zonnepanelen en thuisbatterij.
Ook efficient om sanitair water op te warmen.
Hogere piek mogelijk (om hetzelfde te betalen per kWh) wegens constant verbruik.

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
25k euro voor 230m2 (400m3+) (inclusief plaatsen vloerverwarming en een ventiloconvector, extra buffervat, passieve koeling)

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
Dure initiële aankoopprijs.

Wat zijn de positieve punten?
Laagste TCO over een periode van 10j, lange levensduur (20j+).
Premie van 8k euro.

Hoe is het verbruik?
Zoals geafficheerd, efficiëntie van 4,7
 
Terug
Bovenaan