Gratis banken: Argenta, Keytrade

Wij kunnen helaas niet wisselen omdat onze lening hier zit. Ik ga overschakelen van Easy Guide naar Easy Go.
Rekening van Hello is nog steeds gratis. BNP Paribas Fortis durft te beweren dat "overstappen" niet mag voor de korting op de lening, maar het is gewoon dezelfde bank.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Er is blijkbaar een dubbele overschrijving gebeurd vanuit mijn rekening naar de rekening van de tegenpartij nadat er issues waren met het betalingssysteem van de tegenpartij.

Dat bedrag is dus 2x van mijn rekening gegaan. Echter het bedrag is vreemd genoeg maar 1x terechtgekomen op de rekening van de tegenpartij. Dwz 1x dat bedrag ergens is blijven hangen.

De bank kan mij niet verder helpen. Ook de hoofdzetel kan mij niet verder helpen. Volgens hun is de transactie correct uitgevoerd en de klacht is gewoon geseponeerd. Ik zit hier echter letterlijk naast de ontvanger (fysiek). En de betaling is dus inderdaad effectief maar 1x aangekomen.

Wat nu? :unsure:

Keer meegemaakt met mijn kredietkaart. Na een tweetal weken werd het automatisch teruggestort zonder erover te klagen. (Was twee keer een bedrag <2,00 euro dus ik zat er ook niet achter.)
 
Hoe kan een bank zoals Keytrade eigenlijk voor bepaalde diensten niks vragen? Sterker nog, waar je bij pakweg Fortis 5,5€ per maand moet betalen, daar geeft Keytrade je er nog 5 cent per transactie bovenop.
Zou dat nu zuiver komen van het ontbreken van een kantorennet?
 
Hoe kan een bank zoals Keytrade eigenlijk voor bepaalde diensten niks vragen? Sterker nog, waar je bij pakweg Fortis 5,5€ per maand moet betalen, daar geeft Keytrade je er nog 5 cent per transactie bovenop.
Zou dat nu zuiver komen van het ontbreken van een kantorennet?
Geen kantoren en de winst die ze maken op hun woonleningen alsook beleggingsproducten. Er zit daar ook nog een groot deel BNP Pensioenspaarfondsen bij hen (hoewel ik niet weet of die nog altijd verder aangekocht kunnen worden voor klanten die dat hebben overgezet van Rabobank).
 
Hoe kan een bank zoals Keytrade eigenlijk voor bepaalde diensten niks vragen? Sterker nog, waar je bij pakweg Fortis 5,5€ per maand moet betalen, daar geeft Keytrade je er nog 5 cent per transactie bovenop.
Zou dat nu zuiver komen van het ontbreken van een kantorennet?
Denk je dat banken die 5,5 euro per maand nodig hebben om winst te maken? Da's gewoon mooi meegenomen aangezien mensen in Belgie te tam zijn om te wisselen.
Ball park in het geval van Fortis met 3 miljoen particuliere klanten is dat 198 miljoen op hun jaarlijkse winst van meer dan 3 miljard...
 
Hoe kan een bank zoals Keytrade eigenlijk voor bepaalde diensten niks vragen? Sterker nog, waar je bij pakweg Fortis 5,5€ per maand moet betalen, daar geeft Keytrade je er nog 5 cent per transactie bovenop.
Zou dat nu zuiver komen van het ontbreken van een kantorennet?

Yep. Geen kantoren moeten openhouden (en dus ook niet de mogelijkheid om geld te storten, etc.) en amper personeel maakt dat ze in vergelijking quasi geen vaste kosten hebben. Je kan er i.t.t. andere banken ook maar voor een aantal zaken terecht: een levensverzekering, een hypotheeklening, een beleggingsplan/'mini' private banking, sparen, and that's it. Alles is daar geautomatiseerd, en dat merk je ook wanneer je iets nodig hebt en iemand van de klantendienst moet kunnen spreken/bereiken. Heel dat bedrijf draait op 3 man en een paardenkop. :oi22:
Ze doen ook niet mee met zaken zoals Apple pay, payconiq (in theorie gaat dat wel, in de praktijk trekt het op niks), etc. die geld kosten voor hun.

Nuja, zo speciaal is een gratis zichtrekening nu ook weer niet. De meeste banken bieden nog altijd wel een gratis zichtrekening aan. Het grote voordeel van Keytrade is vooral dat ze gratis kredietkaarten 'geven' (met goede verzekeringen). Heb je hun 'Visa Gold' cc, dan hoef je meestal geen annuleringsverzekering meer te nemen (tenzij voor zeer dure en/of zeer lange reizen). Hun reisbijstand is breed (ziekte, vertraging van bagage, etc.), maar gevaarlijk beperkt (25k ziekenhuiskosten). Maar als je bij Solidaris bent, heb je via Mutas een wereldwijde onbeperkte dekking (franchise ligt wel iets hoger en ze komen niet tussen bij 'reddingskosten'). Je bespaart in dat geval toch al snel een 100-200-300€ per jaar (vooral een annuleringsverzekering is duur). Geld afhalen en wisselkoerscommissies is met hun kredietkaarten ook een stuk voordeliger/lager dan met die van andere banken.
 
MeDirect heeft nu ook een (gratis) debetkaart (mits 12 verrichtingen per jaar):

Lijkt handig op zich; 1,5% wisselkoerscommissie op niet-euro afhalingen/betalingen, verder kostenloos voor zover ik kan zien.
 
Hoe kan een bank zoals Keytrade eigenlijk voor bepaalde diensten niks vragen? Sterker nog, waar je bij pakweg Fortis 5,5€ per maand moet betalen, daar geeft Keytrade je er nog 5 cent per transactie bovenop.
Zou dat nu zuiver komen van het ontbreken van een kantorennet?
Ik geloof dat Keytrade in totaal +- 100 personeelsleden heeft (kan iemand dit bevestigen?), terwijl Fortis er wsl 10.000 heeft.
 
Ik geloof dat Keytrade in totaal +- 100 personeelsleden heeft (kan iemand dit bevestigen?), terwijl Fortis er wsl 10.000 heeft.
In hun jaarverslag op de site van de NBB zie ik het volgende. Geen idee hoe je die cijfers moet interpreteren, want dat wijkt wel wat af van het LinkedIn cijfer.

Personnel salarié 31.12.2022:
- Employés: 396
- Cadres: 223
Total: 619

Volgens LinkedIn zitten ze op 299.
 
Zoals gewoonlijk hier in België. Men wijst naar elkaar en het is niemand zijn schuld en niemand kan of wil u helpen. :woohoo:

Worldline is toch een Frans bedrijf? :p
Met de Fransen is het wel altijd de lange baan en het moet op hun manier :p.

Wat ik tegenkwam, was op reis in Azië. Ik betaalde met smartphone (Google Pay). Google Pay zei transactie gelukt maar de 7-11 winkel gaf transactie mislukt. Tweede poging werkte dan weer wel. (ok in app en ok op betaalterminal)

Dag nadien kwam ik weer hetzelfde tegen in de 7-11 :p. Eerste poging OK in app maar niet OK op betaalterminal, tweede poging OK in app en ok op betaalterminal)
Dan maar afgeleerd om smartphone te gebruiken om te betalen :p.


Ik zag dan in mijn CC historie dat er twee betalingen waren na elkaar. Ik ging dat wel eens bezien wanneer ik thuis ging zijn. Maar na een paar weken kreeg ik telkens het geld terug van de gefaalde eerste transactie. Ik vermoed dat dus dat dat "gereserveerd" geld dat niet opgehaald wordt, periodiek terugbetaaldt wordt. 7-11 gaat het nooit ophalen gezien die geen openstaande transactie hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Worldline is toch een Frans bedrijf? :p
Met de Fransen is het wel altijd de lange baan en het moet op hun manier :p.

Wat ik tegenkwam, was op reis in Azië. Ik betaalde met smartphone (Google Pay). Google Pay zei transactie gelukt maar de 7-11 winkel gaf transactie mislukt. Tweede poging werkte dan weer wel. (ok in app en ok op betaalterminal)

Dag nadien kwam ik weer hetzelfde tegen in de 7-11 :p. Eerste poging OK in app maar niet OK op betaalterminal, tweede poging OK in app en ok op betaalterminal)
Dan maar afgeleerd om smartphone te gebruiken om te betalen :p.


Ik zag dan in mijn CC historie dat er twee betalingen waren na elkaar. Ik ging dat wel eens bezien wanneer ik thuis ging zijn. Maar na een paar weken kreeg ik telkens het geld terug van de gefaalde eerste transactie. Ik vermoed dat dus dat dat "gereserveerd" geld dat niet opgehaald wordt, periodiek terugbetaaldt wordt. 7-11 gaat het nooit ophalen gezien die geen openstaande transactie hebben.
Worldline is ook de grootste issuer van België. In principe gaan het merendeel van de transacties van Belgische kaarten langs worldline passeren.

Over dat Google Pay, daar kan je gelijk in hebben. Een reservering is altijd maar beperkt geldig, nadien wordt automatisch het terug gestort
 
Sinds 1 januari zijn instant overschrijvingen niet langer betalend bij BNP Paribas Fortis en Hello Bank.
Misschien nog een handige tip om te vermelden, want ik dacht dat dit automatisch is. Als je de easy banking app gebruikt moet je als je een overschrijving doet => datum selecteren => instantoverschrijving aanvinken. Dit gebeurt dus niet automatisch!
 
Sinds 1 januari zijn instant overschrijvingen niet langer betalend bij BNP Paribas Fortis en Hello Bank.
SInds 16 januari blijkbaar ook gratis bij Fintro (particulier). Hun tarievenlijst zegt gratis hoewel hun website nog 60 c€ vermeldt...
 
Iemand anders problemen met Keytrade?
Sommige delen van de smartphone app buggen constant. Inloggen met de laptop via softkey faalt (foutcode 6015) en hen contacteren via telefoon lukt ook al niet (02 679 90 00)
Dit begint lachwekkend te worden.

Edit: Na 3 bellen lukt het eindelijk.
Nee, geen problemen hier whatsoever.
 
Sinds 01/01/2024 rekent BNP Paribas ons maandelijks €5.5 aan voor onze zichtrekening.
Wij kunnen helaas niet wisselen omdat onze lening hier zit. Ik ga overschakelen van Easy Guide naar Easy Go.
Naar easy go of hello pack gegaan?
Ik heb ook lening en verzekeringen bij bnp maar wil ook wijzigen van die easy guide, heb niets aan die diensten en extra's.
 
Ok dit wordt een soap serie. Ik heb jullie hulp nodig. :tongue:

Ik heb op 5 januari aldus een betaling uitgevoerd bij de huisarts met mijn bankkaart.
Er is 4€ van mijn rekening gegaan bij Argenta maar die 4€ is nooit op de rekening verschenen van de huisarts. (KBC)

* De huisarts heeft doorgegeven dat de transactie uitgevoerd werd via KBC met als tussenpersoon Word Line.
Dat is vreemd want ik dacht dat banktransacties verlopen via bancontact? :unsure: Maar ik heb de overeenkomst gelezen van KBC met de huisarts en daar staat effectief Word Line op (dit is wel van enkele jaren geleden).
* Ik heb dan eerst een klacht ingediend bij Argenta. Argenta heeft de klacht tot 3x toe verworpen.
De tussenpersoon (dewelke zij zelf niet kunnen zien), heeft het bedrag aanvaard waardoor het geld niet meer bij Argenta staat.
Het geld is dus weg. OK tot hiertoe ben ik nog mee.
* Ik heb dan een klacht ingediend bij Word Line. Word Line heeft die klacht tot 2x toe verworpen met de melding dat Word Line alleen kredietkaart transacties beheert en ze niets met bankkaart transacties te maken hebben. :unsure: Vreemd? Want volgens de overeenkomst met KBC is het weldegelijk World Line? Of kan het zijn dat KBC dit ondertussen aangepast heeft en dat dit anno 2024 via een andere weg verloopt?
* Ik heb de transactie nog eens goed bekeken in de hoop dat ik zou zien via welke weg er betaald is. Ik had gedacht bancontact of wordline te zien staan. Maar wat zie ik staan: 'Maestro'! :confused: Nu begrijp ik er niets meer van. Maestro is toch alleen voor buitenlandse betalingen? Maar blijkbaar dan niet.
* Ik heb KBC gecontacteerd maar ze zeggen gewoon dat ze wegens privacy redenen mij niet mogen spreken over deze specifieke transactie. Yeah right ..

Allé allemaal goed en wel maar ik moet wel weten bij wie ik moet zijn he? En dat is nu het probleem: Ik heb geen idee meer. Er is blijkbaar niemand die het weet of het mij wil zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Ok dit wordt een soap serie. Ik heb jullie hulp nodig. :tongue:

Ik heb op 5 januari aldus een betaling uitgevoerd bij de huisarts met mijn bankkaart.
Er is 4€ van mijn rekening gegaan bij Argenta maar die 4€ is nooit op de rekening verschenen van de huisarts. (KBC)

* De huisarts heeft doorgegeven dat de transactie uitgevoerd werd via KBC met als tussenpersoon Word Line.
Dat is vreemd want ik dacht dat banktransacties verlopen via bancontact? :unsure: Maar ik heb de overeenkomst gelezen van KBC met de huisarts en daar staat effectief Word Line op (dit is wel van enkele jaren geleden).
* Ik heb dan eerst een klacht ingediend bij Argenta. Argenta heeft de klacht tot 3x toe verworpen.
De tussenpersoon (dewelke zei zelf niet kunnen zien), heeft het bedrag aanvaard waardoor het geld niet meer bij Argenta staat.
Het geld is dus weg. OK tot hiertoe ben ik nog mee.
* Ik heb dan een klacht ingediend bij Word Line. Word Line heeft die klacht tot 2x toe verworpen met de melding dat Word Line alleen kredietkaart transacties beheerd en ze niets met bankkaart transacties te maken hebben. :unsure: Vreemd? Want volgens de overeenkomst met KBC is het weldegelijk World Line? Of kan het zijn dat KBC dit ondertussen aangepast heeft en dat dit anno 2024 via een andere weg verloopt?
* Ik heb de transactie nog eens goed bekeken in de hoop dat ik zou zien via welke weg er betaald is. Ik had gedacht bancontact of wordline te zien staan. Maar wat zie ik staan: 'Maestro'! :confused: Nu begrijp ik er niets meer van. Maestro is toch alleen voor buitenlandse betalingen? Maar blijkbaar dan niet.
* Ik heb KBC gecontacteerd maar ze zeggen gewoon dat ze wegens privacy redenen mij niet mogen sprekenover deze specifieke transactie. Yeah right ..

Allé allemaal goed en wel maar ik moet wel weten bij wie ik moet zijn he? En dat is nu het probleem: Ik heb geen idee meer. Er is blijkbaar niemand die het weet of het mij wil zeggen.
Eigenlijk is dit het probleem van je huisarts he. Jij kan aantonen dat je betaald hebt, die moet nu zien dat het bedrijf waarlangs de betaling gepasseerd is en hij grote duiten voor betaalt, het geld geeft waartoe hij recht heeft.

Het is overigens heel netjes dat je zoveel moeite doet, ik zou het al lang hebben opgegeven, zeker omdat langs "jouw" kant alles lijkt te kloppen...
 
Eigenlijk is dit het probleem van je huisarts he. Jij kan aantonen dat je betaald hebt, die moet nu zien dat het bedrijf waarlangs de betaling gepasseerd is en hij grote duiten voor betaalt, het geld geeft waartoe hij recht heeft.

Het is overigens heel netjes dat je zoveel moeite doet, ik zou het al lang hebben opgegeven, zeker omdat langs "jouw" kant alles lijkt te kloppen...
Een medewerkster van de huisarts (in opleiding voor huisarts) stelde mij nu voor dat de volgende keer ik langskom bij haar, ik gewoon niet betaal voor de visite (van 4€). Misschien is dat nog wel de éénvoudigste oplossing? Dan is het break even.

Dwz ik moet nog een keertje ziek worden :tongue:

---

En je hebt waarschijnlijk gelijk. Eigenlijk moet de huisarts mij wettelijk terugbetalen en is het verder een probleem voor de huisarts.

Want ik vermoed dat, zelfs al krijg ik iemand te pakken bij World Line die een beetje verder kijkt dan zijn / haar neus lang is. Dan vermoed ik dat die mens 'best case' gaat zeggen dat ik 'gelijk heb' maar dat de huisarts Word Line moet contacteren want dat ikzelf het bedrag niet kan betwisten (en de huisarts dit wel kan doen vermits geen geld ontvangen). Wedden?

Tegenwoordig werken ze echter met een secretariaat en aldus zegt de huisarts gewoon: Ik houd mij niet bezig met de financiën. Maar daar loopt het dus mis.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan