Hoe werkt een bank?

Sowieso kan je geen 3/4 van uw geld weghalen als je een private banker hebt. Hoogstwaarschijnlijk was dat geld al belegd, dus als je het zomaar kan weghalen zonder te overleggen met uw private banker is het teken dat die compleet overbodig is aangezien er dus blijkbaar niets met dat geld gedaan werd (voor het geld op de spaarrekening te laten staan heb je die niet nodig).
inderdaad, de kans is miniem dat je enkel 2miljoen cash hebt staan. Meestal zal zo iemand beleggingen, verzekeringen en andere producten lopende hebben met de bank.

Private banker is overigens niet altijd iemand die zomaar het geld van de klant actief beheert. Tegenwoordig geven die ook gewoon adviezen en checken ze met de klant of ze iets mogen boeken of niet. Anders krijg je van die situaties dat de klant eigenlijk nooit goedkeuring heeft gegeven om iets te boeken en er tal van discussie kan gebeuren als de belegging het ineens vreselijk doet - maar dat hangt van bank tot bank af vermoed ik dan.
 
Die private banker is sowieso overbodig als je indext :)

Private bankers zijn voor mensen met veel te veel geld (waar ze geen blijf mee weten) en/of te lui zijn, of mensen die zelf geen botten van beleggen/investeren kennen (zoals bv. Lottowinnaars of mensen die plots een grote erfenis hebben getrokken). Je investeert dat idd beter zelf, private bankers investeren toch vaak in exact hetzelfde.

inderdaad, de kans is miniem dat je enkel 2miljoen cash hebt staan. Meestal zal zo iemand beleggingen, verzekeringen en andere producten lopende hebben met de bank.

Private banker is overigens niet altijd iemand die zomaar het geld van de klant actief beheert. Tegenwoordig geven die ook gewoon adviezen en checken ze met de klant of ze iets mogen boeken of niet. Anders krijg je van die situaties dat de klant eigenlijk nooit goedkeuring heeft gegeven om iets te boeken en er tal van discussie kan gebeuren als de belegging het ineens vreselijk doet - maar dat hangt van bank tot bank af vermoed ik dan.

Private bankers zijn zoals ik al zei uiteraard veel meer dan beleggingsadviseurs, maar de focus blijft vaak wel liggen op het beleggen. Als je alleen vragen hebt over fiscale materie (/hoe belastingen optimaal ontwijken/minimaliseren), kan je beter naar een fiscalist/belastingadviseur gaan. Die weet waarschijnlijk toch veel meer dan de commerciële figuren bij de afdeling private banking van uw bank. Zal nog goedkoper zijn ook wrs.
 
Kan een bankmedewerker zomaar vrij saldo's van klantenrekeningen raadplegen? Dus bv kijken hoeveel vriend x of familielid y op zijn rekening heeft staan zonder daar een gegronde reden voor te hebben?
 
Kan een bankmedewerker zomaar vrij saldo's van klantenrekeningen raadplegen? Dus bv kijken hoeveel vriend x of familielid y op zijn rekening heeft staan zonder daar een gegronde reden voor te hebben?
Wordt binnen elke respectabele bank gelogd en zeer streng tegen opgetreden indien er geen reden voor is om die rekening te consulteren (ontslag/schorsing). Sowieso zou het altijd door andere collega moeten geconsulteerd worden ongeacht de reden.

Idem met rekeningen van BV's, politici, grote vermogens etc.
 
Wordt binnen elke respectabele bank gelogd en zeer streng tegen opgetreden indien er geen reden voor is om die rekening te consulteren (ontslag/schorsing). Sowieso zou het altijd door andere collega moeten geconsulteerd worden ongeacht de reden.

Idem met rekeningen van BV's, politici, grote vermogens etc.

Nuance, unsure. Dat is inderdaad voor het gepeupel via de standaard applicaties. Als je aan de brondata kan, worden je SQL statements niet gelogd en is alles gewoon mogelijk zonder dat iemand het weet.
 
Dat wordt gelogd en dat is zeer controleerbaar.

In theorie.

Als je echter bij de klantendienst of op kantoor werkt, dan open je waarschijnlijk 50 of meer klantengegevens per dag.

Absoluut niemand heeft de tijd of middelen om te beginnen controleren of in de 1000 opzoekingen van medewerker x van vorige maand, er niet 1 of 2 bij zaten die toevallig zijn vrienden/kennissen waren.
En dan nog, hoe te bewijzen? ('Zal een klant zijn die gebeld had', who knows?)

Sommige accounts zijn wel geflagged, zoals bv eerste minister, high net worths > 10mio etc.
Als je specifiek die opent, kan er wel eens een check komen.

Zelf in bank gewerkt in Brussel.
Accounts van kennissen bekijken was de nationale sport.
 
Absoluut niemand heeft de tijd of middelen om te beginnen controleren of in de 1000 opzoekingen van medewerker x van vorige maand, er niet 1 of 2 bij zaten die toevallig zijn vrienden/kennissen waren.
Zal inderdaad op basis van bepaalde checks gebeuren (naam/adres/frequentie). Binnen de retail zal je ook moeilijker rekeningen kunnen bekijken van mensen zonder dat er een "taak" openstaat of zonder dat er een afspraak is met die klant.

Ook niet onderschatten met wat compliance zich soms bezighoudt na te kijken 😂
 
Als je echter bij de klantendienst of op kantoor werkt, dan open je waarschijnlijk 50 of meer klantengegevens per dag.

Absoluut niemand heeft de tijd of middelen om te beginnen controleren of in de 1000 opzoekingen van medewerker x van vorige maand, er niet 1 of 2 bij zaten die toevallig zijn vrienden/kennissen waren.
Dat is iets wat ik al vermoedde. Ik ga er idd vanuit dat die opzoekingen gelogd worden, maar begin maar eens te controleren of dat een valide actie was...
 
Zelfs al is het de nationale sport, ik geloof niet dat je er zoveel info uit wint, bij mij hooguit het bedrag dat de werkgever maandelijks overschrijft.
Maar ik gun ieder diertje zijn pleziertje.
 
Ik vraag me af of je die logging dan simpelweg kan opvragen bij de bank. Op basis van GDPR heb je in principe toch recht op de verwerkingen van je gegevens in te zien?
 
Dat wordt gelogd en dat is zeer controleerbaar.

In theorie.

Als je echter bij de klantendienst of op kantoor werkt, dan open je waarschijnlijk 50 of meer klantengegevens per dag.

Absoluut niemand heeft de tijd of middelen om te beginnen controleren of in de 1000 opzoekingen van medewerker x van vorige maand, er niet 1 of 2 bij zaten die toevallig zijn vrienden/kennissen waren.
En dan nog, hoe te bewijzen? ('Zal een klant zijn die gebeld had', who knows?)

Sommige accounts zijn wel geflagged, zoals bv eerste minister, high net worths > 10mio etc.
Als je specifiek die opent, kan er wel eens een check komen.

Zelf in bank gewerkt in Brussel.
Accounts van kennissen bekijken was de nationale sport.
Can confirm.

Ook bij de bank gewerkt en iemand op een lokaal kantoor had de rekeningen van een bepaalde BV eens bekeken. Volgende dag ontslag.
 
Ja, maar het gaat hier over belgische banken

Dat zou toch een zware fout zijn met betrekking van gegevensbescherming. Ik kan dat geloven in 2000-2010 maar dat zoiets nog zou voorkomen nu? Iemand met rechtstreekse databasetoegang is eigenlijk de grootste risico. Juist de eerste die gelogd zou moeten worden. :p

Dat is iets wat ik al vermoedde. Ik ga er idd vanuit dat die opzoekingen gelogd worden, maar begin maar eens te controleren of dat een valide actie was...

Dat is nog niet zo moeilijk. Hangt een beetje af van de rol van de persoon, hoe zijn werk georganiseerd is,... Zoals unsure bijvoorbeeld zegt, als je werkt via "opdrachten", dan zie je wel relatief snel wanneer iemand buiten de opdracht zit.

Zelfs al is het de nationale sport, ik geloof niet dat je er zoveel info uit wint, bij mij hooguit het bedrag dat de werkgever maandelijks overschrijft.
Maar ik gun ieder diertje zijn pleziertje.

Totdat er één je persoonlijke gegevens verkoopt aan criminelen :p.
Loon + herkomst van dat loon: "ah, mijnheer werkt in de haven van Antwerpen. die kan ons helpen met wat containers te verzetten."
 
Zowel broker(s) als kredietkaarten zijn van andere aanbieders, in meerdere verschillende landen ook.

De meeste kosten/facturen worden daarnaast via een andere (gemeenschappelijke) rekening betaald.

Dus, veel plezier bij het stiekem puzzelen.
 
Terug
Bovenaan