Gedrag op het veld, in de tribune en op sociale media

Een "sensitiviteits-cursus", echt?
Dus je moet zeggen welke scheldwoorden ze wel of niet mogen gebruiken, want je weet zelf niet dat zo'n zaken gevoelig liggen? In België en bij uitbreiding alle landen is/ligt/zou dat even gevoelig lijkt me.

Je moet hier ook niet iemand als hoerenzoon of mongool gaan uitmaken hé, en dat heeft niets met racisme te maken.

Kunnen voetballers dan echt niets zelf? Ze kunnen niet op hun eigen opwarmen (daar moet werkelijk altijd iemand bij staan om te zeggen wat ze moeten doen, like wtf? :laugh:) , niet op zichzelf bedenken wat wel en niet gevoelig ligt ...zijn die echt compleet weg van de wereld in één of andere alternatieve realiteit die toevallig ook soms in onze realiteit terecht komt?

Dikken Enorme klootzak!

't is nog niet allemaal hetzelfde hoor

Maar weet gij dan hoe get exact is gegaan? Ik hoor alleen iets van Fucking Monkey tegen een scheidsrechter die blank is.

Vreemd verhaal in ieder geval.
Dat zeg jij.

Ik lees nergens "tegen een scheidsrechter", alleen dat Vanzeir op het veld volhield dat het "tegen niemand in het bijzonder was":

"Ebobisse said following the game that San Jose decided to continue after the player insisted he had not directed the remark at a particular opponent."

"What is important for me to share is that I know what I heard and the reason why I felt, after a lengthy conversation, we should continue with the game is because the player who said the word claimed it was not aimed at any of us."

Dat is wat Ebobisse zegt in persverklaringen. Maar je zou gerust ook kunnen zeggen dat zelfs een algemeen "monkey" ongepast is op het veld, of dat nu gericht is naar iemand of niet, gewoon door de racistische beladenheid van de term, hè. Het is niet omdat je niet wéét dat "nigger" daar een probleem zou zijn, dat je het plots zomaar mag zeggen, al is het in het algemeen.

En sowieso vind ik de reactie wel raar dat je de scheidsrechter wel zomaar mag uitmaken voor aap. Ik ken MLS niet, maar NFL wel. Eens iets zeggen, is al dansen op het randje. Elke belediging kan bestraft worden, en een rechtstreekse sterke belediging zorgt voor een suspension van 3 wedstrijden. De scheidsrechter aanraken of op hem afstormen is gewoon ejection.

Unsportsmanlike conduct: Using abusive, threatening or insulting language or gestures to [...] officials.

Mike Periera tweeted that some cursing is tolerated, but a specific profanity that ends with "you" will get the flag every time. In other words, an official might let it slide if you drop a profanity into a protest. Directing that profanity specifically toward an official is what brings the flag.

Aangezien die in de MLB nog strenger zijn, denk ik niet dat die regels in de MLS veel soepeler zijn. Dan is het ook gewoon opnieuw het soort woord dat je gebruikt, waarbij "ik wist het niet" geen verdediging is.

Dus zelfs als het niet richting een zwarte was, blijft het een racistische belediging die geen plaats heeft op het veld. En als het naar de scheidsrechter was, is het logisch dat het een uitsluiting als gevolg heeft. Ik vind dat ook gewoon een goeie zaak. Waarom horen die dingen op het veld thuis? Omdraaien en op de ref vliegen is voor mij altijd geel. Ik snap niet waarom dat toegelaten wordt in Europa en waarom de bonden hun scheidsrechters zo blijft slachtofferen.

Je gaat wel kort door de bocht terwijl je toch enkele valabele punten aanhaalt.

Ik ben er wel best zeker van dat het "fucking monkey naar de scheidsrechter roepen"-verhaal de waarheid is, gezien van wie ik het gehoord heb. Dus daar ga ik niet over in discussie.
Maar dus binnen dat kader de volgende opmerkingen:

1. "fucking monkey" roepen naar de blanke scheidsrechter is absoluut geen racistische belediging. Als ik morgen aan het werken ben en tegen mijn blanke collega "gij se aap" zeg omdat die iets heel dwaas doet, gaat niemand dat racistisch vinden. En dat verandert hier in dit verhaal ook niet. Racisme is per definitie het ander behandelen, beledigen, benadelen, ... owv huidskleur, afkomst, ... En dat is hier gewoonweg niet het geval.

2. Je opmerking qua de ongepastheid van de opmerking en de strengheid van het beledigen van refs binnen de Amerikaanse sportwereld is zeker correct. Mijn "maar" is dan wel dat ik vind dat je daar transparant over moet zijn en er geen racisme verhaal van moet maken, maar wel een "sportsmanship and sportsmanconduct" verhaal van moet maken. En dit lijken ze me (gezien de straf) intern ook wel degelijk te doen, maar publiek blijft het racisme verhaal spelen en krijgt Vanzeir nu een lang meedragende reputatie die toch wel onterecht is.

1. "fucking monkey" roepen naar de blanke scheidsrechter is absoluut geen racistische belediging. Als ik morgen aan het werken ben en tegen mijn blanke collega "gij se aap" zeg omdat die iets heel dwaas doet, gaat niemand dat racistisch vinden. En dat verandert hier in dit verhaal ook niet. Racisme is per definitie het ander behandelen, beledigen, benadelen, ... owv huidskleur, afkomst, ... En dat is hier gewoonweg niet het geval.
Maar dat is toch niet de situatie

De situatie is dat gij op de werkvloer staat met getinte en blanke collega's en ge dat opeens "gij se mottige aap" roept, zonder dat iemand weet over wie het gaat.

Heel zeker dat ge naar HR moogt hoor.

Moeilijke denkbeweging. Ga je als Amerikanen luisteren naar Vanzeir om te weten waarom het voor hem geen raciaal beladen term is? Of ga je het gebruik in alle geval resoluut afstraffen en beletten? Ikzelf ben voor optie 1, maar dat is veruit de moeilijkste. Liefst heb je gewoon geen scheldwoorden op het veld en als je 'monkey' toelaat open je de deur voor verdoken racisme. Want dan heb je van die nozems die het 100% wél racistisch bedoelen en zich dan schuilen achter drogredenen.

Wel een zware straf, maar wat kan je doen... Trachten de ernst in te schatten van de uitspraak wanneer het volledige land die term als raciaal beladen ziet? Dat is een straatje zonder einde.

Maar de communicatie laat over zijn geheel te wensen over. Het is nu vooral speculatie en onzekerheid en Vanzeir komt nu wel over alsof hij iets afschuwelijks heeft gezegd én dat zo half bedoelde. Er is nog niet echt publiekelijk nuance aangebracht. Als je dan toch afkomt met sensibiliteitscursussen enzovoort kan je beter eerst de scheidsrechter, Vanzeir en de andere betrokken spelers eens gezamenlijk laten samenkomen om dan wat te bemiddelen en collectief alles op een rijtje zet om dan elkaar de hand te schudden achteraf.

De situatie is dat gij op de werkvloer staat met getinte en blanke collega's en ge dat opeens "gij se mottige aap" roept, zonder dat iemand weet over wie het gaat.

Om na het uitklaren van de situatie te horen dat het een zeer ongepaste situatie was, maar geen racisme.
Allé, tis dat of de wereld is echt nog verder heen dan het al leek.

Vanzeir wordt terecht gestraft en heeft zich absoluut niet naar behoren gedragen. Maar het label "racist" draagt je in deze tijden als publiek figuur voor altijd mee. Dus wees er dan ook 100% zeker van je zaak vooraleer je dat label toekent. En in deze zou het gewoon onterecht zijn.

Zolang je zoiets niet rechtstreeks tegen een zwarte zegt is daar toch weinig racistisch aan? Trouwens kan iemand mij eens uitleggen waarom "aap" tegen een zwarte wel racistisch is en tegen een blanke niet? Elke mens stamt toch af van de apen? Waarom is dat dan bij een bepaald deel van de mensheid wel probleem?

Nu begrijp me niet verkeerd hè, ik ben me bewust van de hedendaagse evolutie en 't is niet dat ik "aap" ga zeggen tegen een wildvreemde zwarte, maar ik heb toch wat moeite met wat er tegenwoordig wel en niet meer kan/mag. Op mijn vorig werk kwam ik goed overeen met een zwarte collega van de andere ploeg en die begroette ik vaak met "hey niggaaa". Nooit iemand, en al zeker niet hij, over horen klagen.

Om na het uitklaren van de situatie te horen dat het een zeer ongepaste situatie was, maar geen racisme.

Vanzeir wordt terecht gestraft en heeft zich absoluut niet naar behoren gedragen. Maar het label "racist" draagt je in deze tijden als publiek figuur voor altijd mee. Dus wees er dan ook 100% zeker van je zaak vooraleer je dat label toekent. En in deze zou het gewoon onterecht zijn.
Ben ik het wel mee eens ja. Het is niet omdat je je eenmalig laat betrappen op zo'n uitspraak dat je een racist bent. Kans is groot dat Vanzeir dat er in een opwelling heeft uitgefloept zonder eventjes na te denken. Maakt dat van hem direct een racist? Nee zeker niet.

Zolang je zoiets niet rechtstreeks tegen een zwarte zegt is daar toch weinig racistisch aan? Trouwens kan iemand mij eens uitleggen waarom "aap" tegen een zwarte wel racistisch is en tegen een blanke niet? Elke mens stamt toch af van de apen? Waarom is dat dan bij een bepaald deel van de mensheid wel probleem?

Nu begrijp me niet verkeerd hè, ik ben me bewust van de hedendaagse evolutie en 't is niet dat ik "aap" ga zeggen tegen een wildvreemde zwarte, maar ik heb toch wat moeite met wat er tegenwoordig wel en niet meer kan/mag. Op mijn vorig werk kwam ik goed overeen met een zwarte collega van de andere ploeg en die begroette ik vaak met "hey niggaaa". Nooit iemand, en al zeker niet hij, over horen klagen.
Niet dat ik het oneens ben met de rest van uw post, maar de reden waarom "aap" tegen een donker persoon wel racistisch is en niet tegen een blank iemand, is toch voor de hand liggend he?

Ben ik het wel mee eens ja. Het is niet omdat je je eenmalig laat betrappen op zo'n uitspraak dat je een racist bent. Kans is groot dat Vanzeir dat er in een opwelling heeft uitgefloept zonder eventjes na te denken. Maakt dat van hem direct een racist? Nee zeker niet.
Trouwens kan iemand mij eens uitleggen waarom "aap" tegen een zwarte wel racistisch is en tegen een blanke niet?
Serrieus ?

Beetje zoals oerwoudgeluiden maken in een stadion en dan afkomen het was niet specifiek op die zwarte?
Het is niet omdat jij je ene collega zo kan aanspreken en die er geen probleem van maakt, dat een andere er geen probleem van zou maken hé.

Ik heb ook nooit gezegd dat Danté een racist is, gewoon enorm dom en idioot
Bekijk trouwens de beelden nog eens, niks wijst op een opwelling. Het was een vrij rustige situatie waar de ref al gefloten had en iedereen stil stond en toen pas heeft hij iets gezegd en kwam er reactie.

Het is trouwens ook niet de eerste keer had hij in het nieuws komt met een idiote actie op het veld of ernaast natuurlijk

Bij ons in brugge zit er nog wel wat racisme, Danjuma en zijn vriend amrabat zijn er door vertrokken. Tajon B bij ons krijgt het ook vaak te horen uit vak 313 die loopt meestal op die flank.
Dirar ook het aan de stok gekregen met de fans, denk dat het bij ons eerder naar het geloof gaat dan naar hun huidskleur.

Je gaat wel kort door de bocht terwijl je toch enkele valabele punten aanhaalt.

Ik ben er wel best zeker van dat het "fucking monkey naar de scheidsrechter roepen"-verhaal de waarheid is, gezien van wie ik het gehoord heb. Dus daar ga ik niet over in discussie.
Maar dus binnen dat kader de volgende opmerkingen:

2. Je opmerking qua de ongepastheid van de opmerking en de strengheid van het beledigen van refs binnen de Amerikaanse sportwereld is zeker correct. Mijn "maar" is dan wel dat ik vind dat je daar transparant over moet zijn en er geen racisme verhaal van moet maken, maar wel een "sportsmanship and sportsmanconduct" verhaal van moet maken. En dit lijken ze me (gezien de straf) intern ook wel degelijk te doen, maar publiek blijft het racisme verhaal spelen en krijgt Vanzeir nu een lang meedragende reputatie die toch wel onterecht is.
Bwa, langs de andere kant: Hij wordt geschorst "for the use of racist language." Wat hij zei, was een racistische term. Ze gaan dat nu onderzoeken, maar stel dat het echt gewoon naar de scheidsrechter was, dan blijft "monkey" een racistische term. Alleen zo niet gebruikt op dat moment. Dan kun je nog zeggen dat je niet weet dat dat een racistische term is, maar aan zijn schuldbekentenis te zien, wist hij het wel.

Andersom zal "fuck you, dumbass" roepen naar een zwarte je ook geen "use of racist language" opleveren, neem ik aan. De grens is over het algemeen toch welke woorden/daden je gebruikt, niet welke bedoeling je hebt.

Wat is het ergste als je dat soort dingen van het veld kunt houden? Dat fans het niet meer zo normaal gaan vinden dat er zo wordt gereageerd, dat je niks roept naar scheidsrechters? Lijkt me nog wel mee te vallen als ergste resultaat, toch.

Ik lees nergens "tegen een scheidsrechter", alleen dat Vanzeir op het veld volhield dat het "tegen niemand in het bijzonder was":

"Ebobisse said following the game that San Jose decided to continue after the player insisted he had not directed the remark at a particular opponent."
Dat heb je dan toch zeer slecht vertaald, want 'opponent' is tegenstander, i.e. iemand van de andere ploeg, bij mijn weten valt de scheidsrechter daar niet onder.

Dat heb je dan toch zeer slecht vertaald, want 'opponent' is tegenstander, i.e. iemand van de andere ploeg, bij mijn weten valt de scheidsrechter daar niet onder.
Hm? Ebobisse zegt gewoon dat het volgens hem (en Vanzeir op dat moment) niet tegen een specifieke tegenstander was. Meer staat er niet in dat citaat. Kan evengoed in het algemeen, of tegen de lucht zijn als tegen een scheidsrechter, als dat klopt. "Kutteam" is ook niet tegen een specifieke tegenstander.

Ik heb nooit beweerd dat het tegen de scheidsrechter is, hier en daar wordt dat gezegd en @starspike is er zeker van. De crux van mijn hele post is net dat zelfs al zegt hij het tegen de (blanke) scheidsrechter, het nog steeds een terechte schorsing zou zijn, en mogelijk "gebruik van een racistische term".

Ref beledigen is inderdaad ook schorsing, maar ik zou toch liever geschorst worden omdat ik de ref beledig, dan dat gans de VS en mijn thuisland denkt dat ik een racist ben en een racistische term heb geroepen naar gekleurde spelers.
Ik vind het dan ook zeer bizar dat er van zijn entourage, zichzelf of de club niets naar voren komt hieromtrent. Ik twijfel dan ook of het klopt.

We zouden hier dagelijks met tientallen bij den HR staan denk ik :unsure: .

Nu goed de straf is wel terecht laat hem die uitzitten en verwelkom hem nadien terug. imo

Had het echt racistisch bedoeld geweest, hadden ze zijn contract dan niet gewoon ontbonden en weg ermee?
Dus ik geloof het eigenlijk wel, dat hij dit tegen de (blanke) scheidsrechter zei.

De zware straf en de publieke vernedering is dan voldoende als straf, lijkt mij. (Tov de strenge VS normen alvast)

Straf, want hij zei het pas in de 2e helft.

Klopt. Er was ook gezegd "in de catacomben werd het uitgeklaard". Er "tijdens de rust" van maken, is op mijn persoonlijke conto en klopt inderdaad niet.

Ref beledigen is inderdaad ook schorsing, maar ik zou toch liever geschorst worden omdat ik de ref beledig, dan dat gans de VS en mijn thuisland denkt dat ik een racist ben en een racistische term heb geroepen naar gekleurde spelers.
Ik vind het dan ook zeer bizar dat er van zijn entourage, zichzelf of de club niets naar voren komt hieromtrent. Ik twijfel dan ook of het klopt.

Ze weten dat het in de VS gewoon absoluut nutteloos is om dit te doen. Zowel club, entourage als Vanzeir zelf geen niet enkel de stempel racist krijgen, maar ook nog eens "negationist" omdat ze het ontkennen. Lees de reacties maar eens op de statements op sociale media. Het bed is gemaakt en ze zullen er in liggen of ze willen of niet.
Ik zou het nu zelf ook liefst gewoon willen zeggen, want nu gaat niet enkel de VS dit denken maar gaan er velen hier daar ook in mee zijn. Maar in hun ogen zal dat de beste vorm van damage control zijn, wellicht?

Ik betwijfel ook of het klopt dat het alleen naar de scheidsrechter was. Maar "naar gekleurde spelers" is ook wel nergens gezegd...
Alle officiële communicatie spreekt over "gebruik van een racistische term".

Terug
Bovenaan