Games of the Year 2021 van de redactie

Banner_GOTY.png


Ongelooflijk, de allereerste jaarwissel in het bestaan van ons BeyondGaming gaat bijna in. 2021 was een jaar waarbij wij, de voltallige crew van redactieleden, veel gelachen, geweend, gebloed maar vooral, gezweet hebben. Gelukkig was deze noeste arbeid helemaal niet voor niets. Integendeel, we zijn echt fier op hoe onze front page er nu uitziet en hoe deze elke dag opnieuw opgevuld raakt met interessante, nieuwe content. Iedereen die hieraan meegewerkt heeft tot dusver, enorm bedankt hiervoor!

Last but absolutely not least: we zijn oprecht blij met de betrokkenheid van jullie, onze hondstrouwe lezers. Elk artikel dat jullie lezen, elke reactie die jullie geven, … We appreciëren het echt. Uit het feit dat jullie geregeld wat tijd voor ons opofferen, blijkt duidelijk dat jullie het resultaat van ons harde werk zeker de moeite waard vinden! We hopen dan ook dat we jullie kunnen plezieren met onze Games of the Year 2021.

StanTem

Ghost of Tsushima: Director's Cut


Ik heb Ghost of Tsushima tijdens de oorspronkelijke release op PlayStation 4 geen aandacht geschonken. Ik dacht dat de game mij niet zou aanspreken. Maar wat was ik mis! Toen ik de kans kreeg de Director's Cut voor PlayStation 5 te reviewen, werd ik onmiddellijk in het verhaal gezogen en meegenomen door de grafische pracht die het spel op het scherm tovert. Alles wat ze bij ontwikkelaar Sucker Punch Productions maken is dus mijn ding, want ook inFamous: Second Son was ooit mijn Game of the Year.

Eervolle vermeldingen: Ratchet & Clank: Rift Apart, It Takes Two en Little Nightmares II


JohnnyricoMC

Age of Empires IV


Lang leek de geliefde Age of Empires-reeks dood, maar na wat gesputter met HD-remakes en een geflopte free-to-play, was het eindelijk tijd voor nog eens een volwaardige nieuwe AoE. Deze vierde telg, deze keer door Relic Entertainment, speelt zich af in ongeveer dezelfde tijdperken als AoE II: je kan opnieuw aan de slag met de Engelsen, de Franken en de Mongoolse volkeren, maar ook met de Roes en Chinezen. De vertrouwde gameplay is terug, de muziek past opnieuw perfect en het ziet er echt gelikt uit. Op naar nummer vijf!

Eervolle vermeldingen: Halo Infinite, Valheim en Cyberpunk 2077


Sir. K

Hades


Misschien niet voor iedereen de meest voor de hand liggende keuze, maar voor mij was Hades dé verrassing van 2021! Als zoon van Hades tracht je aan de diepste krochten van de hel te ontsnappen, door elke tegenstander die je tegenkomt naar de filistijnen te meppen. Ga je dood, geen probleem ... Rinse and repeat! De vlotte gameplay, de grafische pracht en het leuke verhaal zijn maar enkele van Hades' sterke punten. Hoewel ik besef dat roguelike games niet voor iedereen zijn weggelegd, is het spel naar mijn mening dé referentie binnen het genre. Let wel op, want het is ook verrassend verslavend!

Eervolle vermeldingen: Life is Strange: True Colors, Marvel’s Guardians of the Galaxy


sharkmen

Returnal


Returnal is het mooie voorbeeld dat je geen compromissen hoeft te maken om een dijk van een game te produceren. Ontwikkelaar Housemarque zag het even niet meer zitten na de teleurstellende verkoopresultaten van Nex Machina en besloot om het over een andere boeg te gooien. Dat is althans wat men het publiek probeerde wijs te maken, want Returnal is in se hun beproefde concept in een ander jasje. Er werd afgestapt van het top-downperspectief en gekozen voor de meer traditionele third-person shooter. Het resultaat is een achtbaanrit met fast-paced actie op het scherpst van de snee, waarbij de energiebollen en lasers je om de oren vliegen en ieder klein foutje genadeloos wordt afgestraft. Velen zullen hun tanden stukbijten op de moeilijkheidsgraad, maar de voldoening is des te groter wanneer je na al die pogingen eindelijk die vervloekte eindbaas neerkrijgt. Vergeet zeker onderweg niet even de tijd te nemen om te genieten van de prachtig vormgegeven wereld. Returnal is een lust voor zowel het oog als het oor en toonde als eerste game aan waar de PlayStation 5 toe in staat is. Deze krachttoer van Housemarque verdient om deze redenen de titel van Game of the Year.

Eervolle vermeldingen: Toem, Greak: Memories of Azur en Bonfire Peaks


ShPonGle

The Forgotten City


The Forgotten City voelt aan als een modern sprookje, waarbij zowel de actiemomenten als de vele keuzes tijdens de dialogen voortdurend impact hebben op het verdere verloop. Alle personages zijn interessant, het verhaal is even spannend als geniaal, de setting imposant en de gameplay zo verslavend dat ik de game zelfs durf te omschrijven als één van de beste van de afgelopen jaren. Wie The Forgotten City nog niet speelde maar nu wel getriggerd is, kan onze review over dit meesterwerk nalezen.

Eervolle vermeldingen: Chivalry 2, Biomutant, Days Gone


FreakyJP

Tales of Arise


2021 was een fantastisch jaar voor liefhebbers van JRPG’s, met titels zoals Scarlet Nexus, Ys IX, Shin Megami Tensei V, Bravely Default II, NEO: The World Ends With You, The Caligula Effect 2 en remasters van onder andere Legends of Mana, SaGa Frontier en de Final Fantasy Pixel Remaster Collection. Maar één titel stak er met hoofd en schouders bovenuit voor mij: Tales of Arise. Dit laatste deel blies de Tales-reeks nieuw leven in met een herwerkt gevechtssysteem en een meeslepend verhaal. Maar belangrijker, kreeg de reeks ook een broodnodige visuele update dankzij de Unreal Engine 4, waardoor je een geweldig schouwspel voorgeschoteld krijgt en je helemaal opgezogen wordt in de prachtige wereld van Tales of Arise.

Eervolle vermeldingen: Returnal, Forza Horizon 5


iCruysberghs

It Takes Two


Het is enorm triest om te zien dat er nog maar weinig couch co-op games gereleased worden. Gelukkig krijgen we soms een topper in dat genre, en dit jaar was dat It Takes Two. Prachtige gameplay, geweldige co-op en een origineel verhaal. Dat zijn elementen van een game of the year, en misschien wel voor de beste recente game in zijn genre. Petje af. StanTem en Edenian (zie verder) konden dat enkel beamen.

Eervolle vermeldingen: Mass Effect: Legendary Edition, Super Mario 3D World, The Forgotten City


Killjoy

Psychonauts 2


Psychonauts 2 doet quasi onmogelijke dingen. Het is een sequel gemaakt voor de fans die zestien jaar geleden vielen voor Razputin, maar het is ook zoveel meer dan dat. Het is een game die gemaakt moest worden, dat voel je. Het voortbestaan van ontwikkelaar Double Fine heeft lang aan een zijden draadje gehangen en de records brekende crowdfunding voor Psychonauts 2 is in feite wat het team er terug bovenop hielp. Het is een titel waar je bij het spelen de creatieve honger en ambitie van de makers voelt. Psychonauts 2 is dan ook een game die barst van de ideeën. Het is een platformer die nooit aanvoelt als een platformer omdat het steeds ambieert om meer te doen. Psychonauts 2 schept een surrealistische doch geloofwaardige wereld en blijft gedurende de volledige speelduur nieuwe dingen op je afvuren. Het is oprecht één van de meest gevarieerde titels van het jaar. Dat het bovenop dat alles nog eens een sterk verhaal weet te vertellen dat zwaarmoedige thema's op een speelse en kleurrijke manier weet te behandelen, dat maakt Psychonauts 2 helemaal een creatieve triomftocht. Double Fine maakt een terugkeer door de grote poort. Ook iCruysberghs stelde vast dat het méér dan goed was!

Eervolle vermeldingen: Deathloop, Marvel's Guardians of the Galaxy, Disco Elysium


Edenian

It Takes Two


Pas wanneer er je wordt gevraagd wat je favoriete spel vanuit 2021 is, kom je tot het besef dat je eigenlijk voornamelijk oudere spellen speelt. Er zijn nog zoveel games waar ik nog niet aan toe ben geweest waaruit ik dus niet kan kiezen. Games zoals: Returnal, Guardians of the Galaxy, Kena: Bridge of Spirits, Tales of Arise, Scarlet Nexus, noem maar op. Om dan echt een keuze te moeten maken tussen de wel gespeelde recente games moet het wel It Takes Two zijn. Co-op is voor mij nog steeds te weinig aanwezig in de huidige gamewereld en zorgt voor zoveel meer extra plezier. Waar A Way Out me al enorm kon bekoren deed It Takes Two het op elk vlak beter, groter en origineler. Elke locatie is uniek en heeft zijn eigen mechanics. Het spel bevat zoveel verschillende genres en heeft een langere speelduur dan de gemiddelde full priced games. Het gaat bepaalde clichés niet uit de weg maar heeft er wel voor gezorgd dat ik zowel op werk als in het privéleven bij het woordje samenwerking steeds CO-LLA-BO-RA-TION uitroep als een halve gare. Als er leden zijn die deze game of The Dark Pictures Anthology eens willen spelen, hit me up!

Eervolle vermeldingen: Deathloop, Ratchet & Clank: Rift Apart


Tonerider

Far Cry 6

Ja, Ik geeft alle criticasters gelijk. Ze zijn wreed lui geweest bij Ubisoft. Geen enkele van de dingen die beter konden zijn verbeterd. Ook grafisch was er niet zo’n verbetering en alhoewel het verhaal goed genoeg was, miste het iets van de dreiging van de vorige. Toch blijft Far Cry 6 voor mij de beste game van het jaar en net omdat ze ook niet te veel hebben veranderd. De hoeveelheid wapens en de duidelijke verschillen ertussen, de opbouw van de wereld, hoe je te werk moet gaan om je map te veroveren, het zijn juist de redenen waarom ik Far Cry graag speel en ja, het is dus meer van hetzelfde, maar dat is ook zoals ik elke week naar het frituur ga en ook daar krijg ik nooit genoeg van. Ik had natuurlijk ook liever gehad dat friet alle nodige vitaminen bevatte voor een gezond leven, maar soms zijn dingen gewoon goed ondanks de gebreken. Net zoals Far Cry dus. Mij hoor je niet klagen. Dat Ubisoft nog maar een portie opschept.

Eervolle vermeldingen: Road 96, Ruined King: A League of Legends Story


MicVlaD

Inscryption


Als onwetende ziel in het gebied der kaartspellen had ik het helemaal niet verwacht, maar na afloop ervan nam Inscryption al snel de gedaante aan van mijn persoonlijke ‘Game of the Year.’ Een ongewoonlijke combinatie bestaande uit ideeën die gebaseerd zijn op roguelites, trading card games, puzzels en horror thema’s, gepaard met doordachte en integrerende scenario’s die alles doen samenhangen. Inscryption stak meteen als één van de meest originele aanbiedingen van dit jaar, en gelukkig werd de uitvoering ervan versterkt door een gameplay-formaat die zelfs een groentje zoals mezelf regelmatig wist te amuseren. Conceptuele inventiviteit is diens allerbeste troef, en net daarom raad ik ten zeerste aan om 100% blindelings in dit spel te stappen indien Inscryption je enigszins aanspreekt. Mijn recensie (met een minimum aan spoilers) vertelt juist waarom het zo’n speciale ervaring voor mij was, en bovendien bestaat er ook nog een demo op de relevante Steam-pagina. Al bij al een fantastische en memorabele verrassing!

Eervolle vermeldingen: Returnal, Unsighted, It Takes Two


Booka Shade

Ratchet & Clank: Rift Apart


Ratchet & Clank heeft voor mezelf altijd wat in de schaduw gestaan van Crash Bandicoot, maar het genre op zich behoort tot mijn favorieten. Het was dan ook uitkijken naar deze als een van de eerste grotere titels op de PS5, en ja, het is binnengekomen met een knaller. Misschien wel de eerste game die de mogelijkheden liet zien van de nieuw console en het heeft mij omver geblazen. De veel te korte speelduur stond in het niets met de soepelheid, snelheid en grafische hoogstandjes waarmee deze game uitpakte. Van de eerste tot de laatste minuut genoten, net zoals StanTem deed!

Eervolle vermeldingen: Final Fantasy XIV, Returnal, Call of Duty: Vanguard

 
Als ze geen account hadden dan vrees ik er voor nu er geen nieuwe account meer kunnen worden aan gemaakt.maar zoals iedereen die het heeft gespeeld geeft het toch een 9+.dus waarom zouden ze nog moeite moeten doen
 
Terug
Bovenaan