Review: It Takes Two

Coöperatieve spellen worden hier in huis heel erg gesmaakt. Zo beleefde ik al urenlang plezier aan Sackboy: A Big Adventure en ook A Way Out vond ik fantastisch. Ik ontving It Takes Two dan ook met open armen en daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Wat een spel!

It Takes Two is een volledig coöperatief spel en moet je met twee spelen, dus een offline of online medespeler is een vereiste. Online matchmaking is er niet, dus je moet iemand uitnodigen om je bij te staan in dit avontuur. Gelukkig voor de tweede speler kan dit zonder extra kosten. Na het downloaden van de Friends Pass, kan die tweede persoon direct aan de slag. Bij offline spelen heb je dat probleem uiteraard niet, maar hier is dan een tweede controller een vereiste. Goed, eens je je partner uitgekozen hebt, kan je starten!

It Takes Two 1.jpg


Scheidende ouders

Josef Fares is er weer! Nadat hij eerder het erg toffe Brothers: A Tale of Two Sons en A Way Out naar het gamende publiek bracht, doet hij met It Takes Two opnieuw zijn duit in het zakje. Ik kan nu reeds verklappen dat het zijn beste game tot op heden is. Sterker nog: ik vind het zelfs een van de beste spellen die ik ooit heb gespeeld. Alles in It Takes Two valt als een Ravensburger-puzzel perfect in elkaar. Zowel het verhaal, de personages, de levels als de algehele uitwerking van het spel, waarvan Electronic Arts de uitgever is, dragen daaraan bij. In deze review neem ik je graag mee op het fantastische avontuur dat ik beleefd heb.

Dr. Hakim zorgt als Book of Love voor doldwaze intermezzo's.


It Takes Two start zoals veel spellen met een inleidingsfilmpje dat al een deel van het verhaal lost. Zo zien we Cody en May, twee ruziënde ouders die willen scheiden. Ze brengen hun jonge dochter daarvan op de hoogte, waarna het arme kind in tranen uitbarst. De twee poppetjes die ze op dat moment in haar handen heeft, komen tot leven. Aan de ene kant een uit klei gemaakte en nogal gezette man en aan de andere kant een houten poppetje met blauw haar. Maak kennis met de levende speelgoedversies van Cody en May. Niet veel later komt het relatieadviesboek ‘Book of Love’ van dokter Hakim aanzetten en jawel, ook dit geval kan praten. Dat boek geeft het op scheiden staande koppel te pas en te onpas advies en zorgt op heel wat momenten voor een leuke noot. Al is dat in weinig gevallen naar de zin van de twee protagonisten.

It Takes Two 2.jpg


Pixar-vibes

De game van Josef Fares, het meesterbrein achter dit spel en de persoon die gestalte geeft aan het absurde Book of Love, is een coöperatieve platformgame in de puurste vorm. Zo dien je zo goed als continu samen te werken om voortgang te boeken in de ontzettend uitgebreide, gedetailleerde wereld. Verre reizen naar een of ander exotische bestemming zitten er echter niet in, want alle levels bevinden zich in, onder en naast het huis van het echtpaar. Ze zijn echter zodanig klein geworden, dat kleine voorwerpen zoals een potlood of dennenappel plots erg groot zijn. Dat geldt ook voor het aquarium in de keuken of de kapotte koekoeksklok waaraan het duo geen aandacht meer gaf, maar waarin ze nu doldwaze avonturen beleven.

Tijdens het spel viel mijn mond regelmatig open van verbazing. Het leveldesign is ongezien en de diverse werelden zijn ongekend mooi vormgegeven. Of je nu tussen slapende mollen onder de grond loopt of in het aquarium rondzwemt om een onderwaterbasis weer operationeel te krijgen… alles bevat ontzettend veel details, of ze nu een prominente rol in het verhaal hebben of gewoon een simpel decorstuk zijn. Je kan ook met veel objecten interactie voeren. En hoewel dit niet voor voortgang in het spel zorgt, zorgt het er wel voor dat je er net wat dieper in wordt gezogen. De omgevingen doen denken aan de films die Disney-Pixar tegenwoordig uitbrengt. De omgevingen zien er sprookjesachtig uit, er wordt gespeeld met geluid en licht en ga zo maar door. De liefde van de makers van It Takes Two druipt gewoonweg van het scherm.

It Takes Two 3.jpg


Puzzelen en minigamen

Elke wereld, die onderverdeeld is in enkele aparte levels, bevat ook enkele toffe puzzels. Die zijn meestal niet bijzonder complex, maar zetten je toch aan het denken. Dat je elke keer een andere vaardigheid krijgt, draagt hieraan bij. Zo krijgt Cody in het begin van het spel draadnagels om objecten mee vast te maken, terwijl May een hamer krijgt om op voorwerpen te kloppen. Later in het spel krijgt May een mooie zangstem om levende microfoons af te leiden, terwijl Cody op dat moment een cymbaal in zijn handen krijgt om kabels mee door te snijden. Er wordt veel afgewisseld in vaardigheden, waardoor de personages en hun kunnen op geen moment gaan vervelen. Ook hier werd er regelmatig de originele toer opgegaan. Heb ik al gezegd dat ik onder de indruk ben?

De eindbaasgevechten zijn een van de tofste elementen van It Takes Two.


Wat ook bijdraagt aan het spelplezier, dat zo’n twaalf uur duurt, zijn de erg coole eindbaasgevechten. Wat dacht je van een stofzuiger die boos is omdat je die niet hebt gerepareerd en uit is op wraak, tot een bloem die haar mooiste blaadjes is verloren en plaats moest maken voor onkruid. Die baasgevechten zijn bijzonder origineel en tof bedacht, maar niet altijd even uitdagend en daardoor helaas ook nogal snel voorbij. Er mocht hier net iets uitgebreider op ingespeeld worden, want de beleving tijdens die eindbaasgevechten is grandioos.

Wat ook een toffe en vooral grappige toevoeging aan It Takes Two is, zijn de 25 minigames. In deze minigames nemen beide spelers het tegen elkaar op, waardoor je de samenwerking even kunt vergeten. Zo staan spelletjes volleybal, paardenrace of een arcadespel op het programma. Meestal is hier niet veel vaardigheid voor nodig en heb je genoeg met op het juiste moment of snel genoeg op een bepaalde knop te drukken, maar het breekt toch even het tempo waaraan je dit rollercoasteravontuur beleeft. Een heel knappe integratie van iets heel simpel, geniaal. En zo is ook Josef Fares en met uitbreiding zijn studio Hazelight Studios. Hoed af en een knieval voor dit team aub!

Conclusie

It Takes Two is een absoluut topspel en bulkt van de genialiteit. Het serveert je een mooi gebracht verhaal met onvergetelijke personages, sublieme puzzels, ontzettend origineel leveldesign, toffe eindbazen, zalige humor en knappe graphics. Dat Josef Fares zelf eens van de rolletjes vertolkt, helpt hier ongetwijfeld aan mee. Hier heeft een geniale man met een gepassioneerd team hard aan gewerkt. Hoewel ik graag eens overdrijf, doe ik dat nu niet: It Takes Two is een van de allerbeste spellen die ik ooit heb gespeeld en een absolute must-buy.

Pro

  • Toffe puzzels
  • Bloedmooie graphics
  • Zalige humor
  • Geniaal level design
  • Elk level opnieuw enkele verrassingen
  • Vrienden kunnen gratis meespelen

Con

  • Eindbaasgevechten snel voorbij
9.5

Over

Beschikbaar vanaf

26 maart 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Hazelight Studios

Uitgever

  1. Electronic Arts
 
Terug
Bovenaan