Review: Far Cry 6

Hoever zou je als vader of moeder gaan om je kind te beschermen of een goede toekomst te bezorgen? Het is een vraag die zelfs op ons eigen forum tot discussies leidt. Een ouder gaat namelijk redelijk ver, soms zelfs te ver. Zo ook in Far Cry 6 waarbij de president van het Caraïbische eiland Yara en vader van Diego zijn land in een paradijs wil veranderen zodat zijn zoon hierover kan regeren. Het probleem is echter dat de weg naar het paradijs gelegd wordt ten koste van de levens van de onderdanen. Niet de doorsnee vader, maar wel goed voor een typisch Far Cry-verhaal.

Dat verhaal wordt niet kalm ingezet. Vanaf minuut één word je geconfronteerd met de gruwel van het beleid van de president en zit je al snel je keyboardtoetsen door je bureau te rammen in de hoop van de introductie te overleven. Ubisoft mag dan wel zijn populaire series uitmelken, de aanloop naar de eigenlijke start van het verhaal is in elk geval goed gebracht. De inleiding is natuurlijk maar een klein deeltje van het verhaal dus daar kunnen we het spel niet op beoordelen.

FarCry6_001.jpg


Ctrl C en dan Ctrl V?

Hoe zit het dus met de rest van het spel? Degene die een nieuwe versie van Far Cry verwachten zijn er in elk geval aan voor de moeite, want Far Cry 6 verschilt qua game-elementen praktisch niets van de vorige. Je moet controlepunten overnemen, drugsplantages in vlammen doen opgaan, zoveel mogelijk goederen zoals olie plunderen en je krijg ook nog expertise door eigendommen van de regering, zoals vrachtwagens en tanks, te vernietigen. Terwijl je van punt A naar punt B gaat, kom je een ontzettend hoog aantal aan vijanden tegen en wanneer je in een gevecht belandt, blijven ze maar toestromen. Niets nieuws onder de zon dus. Of toch?

Je kan van kledij wisselen naar gelang de missie die je gaat spelen.


Een element dat nogal is uitgewerkt, zijn de upgrades en modificaties voor je wapens. Op zich niets nieuws maar het laat je wel toe om ze naar je hand te zetten. De ene aanpassing zal beter passen bij iemand die voor een stealthy aanpak wil gaan, de andere voor degenen die eerst schieten en dan denken. Ook je kledij gaat je daarin helpen want over heel de map zitten broeken, vesten, schoenen, en andere vestimentaire onderdelen verborgen en deze zijn niet enkel esthetisch, maar geven je bepaalde voordelen. Dit kan zowel voor extra stamina zorgen, maar evengoed extra bescherming bieden tegen bepaalde ammunitie of elementen zoals gif of vuur. De variëteit aan voordelen betekent dan ook dat je van kledij kan wisselen naar gelang de missie die je gaat spelen om zo je voordeel te vergroten. Persoonlijk vind ik het een overbodige feature omdat je op de duur meer bezig met je gear te managen dan met het neerschieten van vijanden, maar het ziet er wel netjes uit.

FarCry6_002.jpg


Voor mij een mitraillette spécial a.u.b.

Buiten de variëteit aan kledij en modificaties van wapens, heb je nog een hele wijde selectie aan wapens, van pistolen over kruisbogen, SMG’s, LMG’s tot sniper rifles. Op dat vlak voelt Far Cry 6 ook weer gewoon steengoed aan. Elk wapen heeft zijn eigenschappen die je heel duidelijk merkt tijdens de gevechten. Klink logisch, maar ik heb de laatste tijd toch al enkele shooters weten passeren die zoiets essentieels als de wapens wisten te verknoeien. Hier heb je echter duidelijk voordeel van het juiste wapen voor de juiste situatie en door de hoeveelheid aan wapens die er zijn, ga je er ongetwijfeld ook wel eentje of meerdere hebben die je continue bij je wilt hebben.

Je hebt echter duidelijk voordeel van het juiste wapen voor de juiste situatie.


Bovendien zijn er ook nu weer de speciallekes. Allereerst hebben de meeste wapens sowieso al een of meerdere unieke exemplaren met bepaalde voordelen en great looks, maar daarnaast heb je de DIY-wapens, waarbij bijvoorbeeld een rugzak wordt omgetoverd tot een raketlanceerder. Wapens genoeg dus en het zorgt ervoor dat je de gevechten op een heel eigen manier kan aangaan. En qua gevechten zit het met Far Cry echt wel gewoonweg goed. Af en toe ervaar je wel een bug in de AI van de vijand, maar evengoed word je soms langs alle kanten aangevallen en is het alom chaos en vernieling. Pure fun dus.

FarCry6_003.jpg


Opgelet, ik rem voor dieren

Buiten gevechten ga je nog twee dingen veel doen en dat is je verplaatsen, alhoewel je ook dikwijls fast travel kan gebruiken, en cutscenes bekijken. Over dat verplaatsen heb ik gemengde gevoelens. Sommige zaken zoals het paardrijden trekken echt op niets in mijn ogen. Andere transportmiddelen voldoen wel, maar echt goed kan je het nooit noemen. Bovendien is de AI van de andere weggebruikers nog steeds grillig en wijken ze zonder reden plotseling uit naar je vak of rijden ze ineens door het decor. Dat was ook al bij de vorige Far Cry’s zo en blijkbaar vinden ze dat het bij de ervaring hoort want echt veel moeite om het te verbeteren heeft Ubisoft niet gedaan.

Zowel grafisch als qua voice acting zijn er talentvolle mensen bezig geweest en verdienen ze een pluim.


Waar ze duidelijk wel tijd en geld in gepompt hebben, is in de tussenfilmpjes. Het is al een tijdje zowat een trend in de gamewereld, maar ook Far Cry is half film, half game geworden. Het is een trend waar ik niet zo’n fan van ben, maar het moet gezegd: zowel grafisch als qua voice acting zijn er talentvolle mensen bezig geweest en verdienen ze een pluim. Dat het goed zou zijn, kon je al verwachten aan de hand van de trailers die ze in aanloop naar de game op ons loslieten, waarbij vooral acteur Giancarlo Esposito in de spotlights werd gezet, maar ook alle andere acteurs leveren puike prestaties. De filmpjes vervelen geen moment en de verwachting is dus ingelost.

Conclusie

Far Cry 6 is een waardige opvolger van de vorige delen. Nieuw verhaal, nieuwe omgeving, maar met alle vertrouwde elementen, zowel positief als negatief, van de vorige versies. Meer van hetzelfde, maar in een nieuwe verpakking. Je moet voor jezelf uitmaken of je het een goed of slechte zaak vindt, maar deze redacteur was er blij mee. Sommige nieuwigheden die ze geïntroduceerd of uitgebreid hebben hoefden van mij zelfs niet en voelden soms iets te veel Ghost Recon-achtig aan. Maar laten we duidelijk zijn: Far Cry 6 is weer een toppertje. (fanboy speaking)

Pro

  • Variëteit aan wapens
  • Niveau van acteren
  • Cubaanse muziek
  • Sidekicks
  • Altijd wat te doen

Con

  • Met Ghost Recon -sausje overgoten
  • Besturing sommige transportmiddelen
  • Plaatsing van sommige lootboxes
9

Over

Beschikbaar vanaf

7 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Stadia
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Ubisoft

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Laatst bewerkt:
Hoe is de ray tracing in Far Cry 6?
Ik heb gelezen dat er geen DLSS in zit, dus dit gaat de performantie met ray tracing aan geen goed doen.
Is het een groot verschil RTX on or off?
 
die waren toch niet zo moeilijk?

bossfights in far cry primal daarentegen was wel pakje lastiger...

Ik zeg toch niet dat ze moeilijk waren?

Ze waren (te) gemakkelijk ja, maar het was vooral het design dat me stoorde, zeker van de main villain, alsof zijn huid van kevlar gemaakt was.
 
Terug
Bovenaan