Review: Ghost of Tsushima: Director's Cut

Ik durf mijn reviews wel eens te beginnen met een kleine bekentenis. Zo moet ik bekennen dat ik Ghost of Tsushima altijd straal genegeerd heb, zelfs als PlayStation-fanaat. Nu de Director's Cut uit is, kon ik natuurlijk niet achterblijven. Het belooft dé ultieme ervaring te worden als je op PlayStation 5 speelt. Awel, dat kan ik zelfs in de inleiding al beamen!

Ghost of Tsushima: Director's Cut werd een goede week geleden gelijktijdig met de eerste verhalende downloadbare content uitgebracht. Zij die direct het complete plaatje willen, kopen dus best die Director's Cut. Degenen die de game al hebben liggen, hebben met een digitale upgrade voldoende om met de nieuwe content aan de slag te gaan. Met de Director's Cut ontvang je niet alleen het vorig jaar verschenen Ghost of Tsushima, maar ook de Iki Island Expansion en de nieuwe Rivals-multiplayermodus in het Legends-gedeelte van de game, al verschijnt deze laatste pas vrijdag.

Tsushima front 2.jpeg


Een nieuw eiland...

In Ghost of Tsushima volg je het verhaal van Jin Sakai, de laatste samurai van vele duizenden. De Mongolen zijn Japan namelijk binnengevallen en de protagonist is de enige overlevende samurai. Het spreekt voor zich dat hij zijn natie wil redden en trekt eropuit om de velen Mongolen een kopje kleiner te maken. In de basisgame verken je hiervoor drie uitgestrekte open wereld-gebieden en die kan je in de mate van het mogelijke vrij verkennen. Ben je op een gegeven moment echter niet sterk genoeg om een bepaalde regio te verkennen, dan krijg je daar een melding van op je scherm. Je kan dat gebied dus betreden, maar dat doe je dus op eigen risico. Overleven zal je daar echter niet lang doen...

Deze Director's Cut is een absolute must-play!


De verhalende uitbreiding laat je Tsushima (Japans: 対馬, Tsushima) niet verder verkennen, maar brengt je naar een nieuw eiland. Tsushima wordt namelijk opnieuw aangevallen door een nieuwe stam Mongolen en de mensen lijken er vervloekt. Al snel besluit de samurai om per boot af te reizen naar de nieuwe regio. Op Iki (壱岐島, Iki-no-shima) wordt hij al snel geconfronteerd met de nieuwe vijanden die een stuk sterker zijn dan wat we gewend zijn. De strijders worden namelijk bijgestaan door sjamanen die luidkeels liederen zingen om de strijdende krachten bij te staan. Daardoor vechten die laatste meer gefocust en zijn ze bereid om tot het absolute uiterste te gaan. Dat vertaalt zich in meer uitdagende en moeilijkere gevechten. Een welgemikte pijl in de kop van zo'n sjamaan kan een enorm verschil betekenen.

Tsushima 2.jpg


...met een nieuwe vijand

Die nieuwe groepering heeft natuurlijk ook een leider en die luistert naar de naam 'de Adelaar'. Deze vrouwelijke antagonist heeft plannen met de samurai en een beker vergif moet die plannen een handje toesteken. Het wordt hierna een heuse reis op Iki waarbij verschillende missies op de planning staan. Het veroveren van kampen van de nieuwe clan zijn er enkele van, maar uiteraard wil je de dreiging compleet van Iki verwijderen. Het is trouwens niet de eerste keer dat Jin aanwezig is op het eiland, want zijn vader heeft daar een verleden. Met dit verleden word je door enkele verzamelobjecten geconfronteerd, waardoor je zicht krijgt op wat er zich destijds afspeelde op het kleine eiland.

Wie schrik heeft om na het ongeveer vijf uur durende verhaal met de vingers te moeten draaien, mag die schrik terug steken vanwaar het kwam. Iki is een stuk kleiner dan het vorige eiland, maar er is nog altijd ontzettend veel te doen en te ontdekken. Heiligdommen bezoeken en op je fluit spelen om dieren te aaien, kampen veroveren die Mongolen hebben ingenomen, gevangengenomen dorpelingen bevrijden... Het is allemaal erg plezant om te doen. Dat het eiland Iki meer rotsen bevat, zorgt er ook voor dat je her en der wat meer aan het klauteren gaat. De gele vogel die je de weg wijst naar interessante zaken, is ook weer aanwezig. Zo weet je altijd wel nieuwe gebieden te ontdekken.

Tsushima 1.jpg


Parel van een spel

Ghost of Tsushima: Director's Cut is uiteraard het best te spelen op PlayStation 5. De oude PlayStation 4 moet namelijk op een aantal zaken inboeten. Zo heeft de PS4-controller geen speciale features, iets wat de nieuwe DualSense wél heeft. Je paard dat galoppeert, Jin die over de grond rolt... het voelt allemaal erg aangenaam en immersief aan. Zwaardgevechten zijn nu ook bijzonder leuk door de ingebouwde luidspreker waaruit messcherpe geluiden galmen. Ook de gezangen van de sjamanen klinken hierdoor erg goed en die zorgen voor een unieke sfeer. Daarnaast zijn er nog de adaptieve triggers, zowat het paradepaardje van de controller. Je boog opspannen voelt natuurlijk aan en ook rondslingeren aan je haak of voorwerpen naar beneden trekken met diezelfde haak zorgt voor een tof gevoel. De triggers komen echt op spanning waardoor je het gevoel hebt echt te trekken.

Ghost of Tsushima: Director's Cut blinkt uit op alle vlakken.


Ook 3D audio passeert de revue en net als de overige exclusieve games kan je genieten van zestig frames per seconde in 4K met HDR. Helaas is er geen ray tracing aanwezig, maar de beelden spatten sowieso al van het scherm. Een zwaardgevecht bij zonsondergang, waarbij de zon schittert in een plas water, zag er zelden zo goed uit. Net als bij Ratchet & Clank: Rift Apart zijn ook in Ghost of Tsushima: Director's Cut de laadtijden zo goed als onbestaande. In slechts enkele tellen zit je vanuit het hoofdmenu in de game en ook het snel reizen van de ene locatie naar de andere is in een tel of twee gepiept. Ongelofelijk wat Sucker Punch met Ghost of Tsushima: Director's Cut uit hun hoed toverde.

Conclusie

Ghost of Tsushima: Director's Cut is ontegensprekelijk de beste versie die je kunt spelen, als je het op PlayStation 5 speelt. Schitterende graphics, bijzonder korte laadtijden, unieke DualSense-features... Een voor een extra kers op de taart. Ontwikkelaar Sucker Punch toonde in het verleden al met inFamous: Second Son wat het in z'n mars had en heeft dat met deze game overtroffen. Absoluut topspel dat je gespeeld moet hebben. Het verantwoordt de aankoop van een PlayStation 5, al vind je die nog steeds moeilijk.

Pro

  • Schitterende graphics
  • Meeslepend verhaal
  • Ontzettend veel te verkennen
  • DualSense-features
  • Onbestaande laadtijden

Con

  • Nieuwe multiplayermodus nog niet beschikbaar
9.5

Over

Beschikbaar vanaf

20 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5

Ontwikkelaar

  1. Sucker Punch Productions

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Nu nog proberen een PS5 te bemachtigen... Heb de gewone versie en de director's versie geskipped op de PS4 voor de allerbeste ervaring en dat is wel de PS5 versie blijkbaar.
 
Terug
Bovenaan