Financiële onafhankelijkheid

Strookt idd niet wat ik dacht. Ik lijk het niet terug te vinden, maar ik herinner me een nieuwsitem een paar jaar terug (misschien op TVL zelf) waar het ging over Tongeren. Het centrum was doods, veel leegstand, en uit statistieken bleek dat de jongeren wegtrokken uit de stad.
Wat me logisch leek, want Tongeren is ontzettend saai, maar dit lijkt het tegen te spreken. Vreemd dat er nog zoveel mensen in Tongeren wonen.
Tongeren centrum loopt ook volledig leeg.
Die 30.000 inwoners is gemeente Tongeren, niet stad Tongeren, dus alle deelgemeente errond erbij genomen.

In het centrum is er enorm veel leegstand, veel winkels en horeca zaken die wegtrekken. In de deelgemeente zal er wel veel volk bijkomen want het is er rustig en nog relatief betaalbaar
 
Tongeren centrum loopt ook volledig leeg.
Die 30.000 inwoners is gemeente Tongeren, niet stad Tongeren, dus alle deelgemeente errond erbij genomen.

In het centrum is er enorm veel leegstand, veel winkels en horeca zaken die wegtrekken. In de deelgemeente zal er wel veel volk bijkomen want het is er rustig en nog relatief betaalbaar
De cijfers voor het centrum van Tongeren (een zestal statistische sectoren samengenomen) geven hetzelfde beeld. Ook hier stabiel/lichte stijging
 
Strookt idd niet wat ik dacht. Ik lijk het niet terug te vinden, maar ik herinner me een nieuwsitem een paar jaar terug (misschien op TVL zelf) waar het ging over Tongeren. Het centrum was doods, veel leegstand, en uit statistieken bleek dat de jongeren wegtrokken uit de stad.
Wat me logisch leek, want Tongeren is ontzettend saai, maar dit lijkt het tegen te spreken. Vreemd dat er nog zoveel mensen in Tongeren wonen.
Geraakt vrij snel verhuurd hoor, klant van mij heeft momenteel brutorendement van 6% op zijn pand
 
"Small loan of 1 million dollars" vibes hierzo

Niet dat het je niet gegund is maar dit soort uitspraken zijn echt wereldvreemd :)

Edit: oei, ik had niet door dat het forum mij niet naar de laatste pagina had gestuurd? Negeer maar :)
Dat idee had ik daar eerlijk gezegd ook wel bij. Ik heb niets gekregen van m'n ouders om ons huis te kopen en mijn vriendin ook niet. Wij hebben beiden veel gewerkt in onze studiejaren en goed gespaard waardoor we enkele jaren terug een huis hebben kunnen kopen zonder hulp.

En onze toekomstige kinderen moeten ook niet verwachten dat wij (een deel van) hun huis gaan betalen. Maar dat zullen ze ook niet verwachten.

Ik gun het iedereen die financieel geholpen wordt van thuis uit, maar ik heb er wel altijd m'n bedenkingen bij als mensen zeggen dat ze veel sparen voor hun kinderen (tenzij het zal dienen om te voorzien in hun levensonderhoud zolang ze studeren) of een groot bedrag cadeau hebben gekregen van hun ouders. Wij zullen onze kinderen opvoeden zoals wij opgevoed zijn: er zijn geen cadeaus in het leven en je zal het zelf moeten maken. Zolang ze studeren zullen wij ze onderhouden, maar eens ze werken moet er sowieso kost- en inwoon betaald worden zolang ze thuis wonen.

Wij hebben wel beiden het voordeel gehad om thuis te kunnen blijven wonen zolang we geen huis hadden (uiteraard tegen betaling van kost- en inwoon) en ik besef goed dat velen die kans niet hebben omdat ze bvb een slechte thuissituatie hebben. Ergens hebben we dus wel een mooi financieel cadeau gekregen van onze ouders (want kost- en inwoon dekt enkel de levenskosten, niet de huur/lening die je zou moeten betalen als je niet thuis kan blijven wonen), maar een grote geldsom, een auto of een huis geven aan kinderen vind ik persoonlijk een heel slecht idee.

Om het ontopic te houden: ik vind dus ook niet dat je buiten de kost om je kinderen te onderhouden iets extra moet rekenen (zoals een grote geldsom kunnen geven wanneer ze het huis verlaten) voor kinderen in je FIRE budget.
 
Dat idee had ik daar eerlijk gezegd ook wel bij. Ik heb niets gekregen van m'n ouders om ons huis te kopen en mijn vriendin ook niet. Wij hebben beiden veel gewerkt in onze studiejaren en goed gespaard waardoor we enkele jaren terug een huis hebben kunnen kopen zonder hulp.

En onze toekomstige kinderen moeten ook niet verwachten dat wij (een deel van) hun huis gaan betalen. Maar dat zullen ze ook niet verwachten.

Ik gun het iedereen die financieel geholpen wordt van thuis uit, maar ik heb er wel altijd m'n bedenkingen bij als mensen zeggen dat ze veel sparen voor hun kinderen ...
je hebt een ganse tekst geschreven, maar zegt eigenlijk niet waarom het een slecht idee zou zijn. Waarom zou je het niet doen als het over 'normale' ouder-kind relaties gaat?
 
je hebt een ganse tekst geschreven, maar zegt eigenlijk niet waarom het een slecht idee zou zijn. Waarom zou je het niet doen als het over 'normale' ouder-kind relaties gaat?
er zijn geen cadeaus in het leven en je zal het zelf moeten maken.
Als kinderen zomaar alles cadeau krijgen van de ouders, leren ze de waarde van geld niet kennen (hoewel dat binnenkort niet meer veel zal zijn tegen de inflatie die maar blijft stijgen :unsure:). Ik wil mijn kinderen aanleren dat ze moeten werken om ergens te komen, niet dat ze alles cadeau krijgen in het leven.

Daarbovenop vind ik niet dat ouders zich uit de naad moeten werken om hun kinderen een makkelijk leven te geven. Ik zou nog niet willen dat mijn ouders meebetalen voor ons huis. Binnenkort gaan zij op pensioen en moeten ze ten volle van hun pensioen kunnen genieten met hun geld waar ze hard genoeg voor gewerkt hebben.
 
Waar je aan voorbij gaat is het feit dat je kinderen toch helemaal niet moeten weten dat je een cent opzij houdt voor wanneer ze een huis willen kopen? Je hebt 20 a 25 jaar om ze de waarde van geld bij te brengen.

Als ze dan op hun 25e een huis beginnen zoeken en ze kunnen iets mooier kopen, in een betere buurt, dichterbij een school, dichter bij jou als toekomstige grootouder. Dan maakt dat je toch ook gelukkig?
 
Als kinderen zomaar alles cadeau krijgen van de ouders, leren ze de waarde van geld niet kennen (hoewel dat binnenkort niet meer veel zal zijn tegen de inflatie die maar blijft stijgen :unsure:). Ik wil mijn kinderen aanleren dat ze moeten werken om ergens te komen, niet dat ze alles cadeau krijgen in het leven.

Daarbovenop vind ik niet dat ouders zich uit de naad moeten werken om hun kinderen een makkelijk leven te geven. Ik zou nog niet willen dat mijn ouders meebetalen voor ons huis. Binnenkort gaan zij op pensioen en moeten ze ten volle van hun pensioen kunnen genieten met hun geld waar ze hard genoeg voor gewerkt hebben.
Ik vind dat nogal zwart-wit gesteld. Er is een verschil tussen kinderen helpen met een soort schenking en ze jarenlang verwennen.

Een hele opvoeding wordt niet teniet gedaan door ze eens te helpen. Anders zouden ze ook plots de waarde van het geld niet meer kennen moest je vroeg sterven.
 
Om het ontopic te houden: ik vind dus ook niet dat je buiten de kost om je kinderen te onderhouden iets extra moet rekenen (zoals een grote geldsom kunnen geven wanneer ze het huis verlaten) voor kinderen in je FIRE budget.
Langs de éne kant snap ik dat wel, al denk ik niet dat beginnen van nul noodzakelijk is om de waarde van geld te leren kennen. Er zijn ook manieren om je kinderen financieel te helpen zonder in één keer een grote som te geven. Langs de andere kant streef je zelf naar financiële onafhankelijkheid om niet tot je 67ste (of langer) een loonslaaf te zijn, is dat dan ook niet iets dat je je eigen kinderen toewenst en in wil helpen?

Ik ben ook benieuwd of zij die hun FIRE doel bereiken ook daadwerkelijk het RE gedeelte doen. FIRE is eigenlijk een hobby waarbij je plezier haalt uit het toewerken naar een doel dat je voorop gesteld hebt. Als je dat effectief al die jaren volhoudt om je doel te bereiken, ga je dan dat plezier en die gewoonte zomaar kunnen opgeven of zet je een nieuw doel?
 
Hoe beïnvloedt de stijgende inflatie de FIRE doelen?
De aandelen houden het nu niet bepaald bij (toch niet als ze hun inflatiegecorrigeerde winst moeten halen...).
Houden jullie hier rekening mee dat je FIRE doel misschien niet voldoende blijft door dit soort economische... haperingen?
 
Als kinderen zomaar alles cadeau krijgen van de ouders, leren ze de waarde van geld niet kennen (hoewel dat binnenkort niet meer veel zal zijn tegen de inflatie die maar blijft stijgen :unsure:). Ik wil mijn kinderen aanleren dat ze moeten werken om ergens te komen, niet dat ze alles cadeau krijgen in het leven.

Daarbovenop vind ik niet dat ouders zich uit de naad moeten werken om hun kinderen een makkelijk leven te geven. Ik zou nog niet willen dat mijn ouders meebetalen voor ons huis. Binnenkort gaan zij op pensioen en moeten ze ten volle van hun pensioen kunnen genieten met hun geld waar ze hard genoeg voor gewerkt hebben.

Toch maar opletten dat je niet teleurgesteld/gefrustreerd geraakt in je kinderen. Een van m’n beste vrienden heeft een eigen appartement/spaargeld/vaste relatie/goede job/meerdere reizen per jaar. Een gebalanceerd plaatje eigenlijk, ook op financieel vlak. Zijn broer is een losbol die al heel z’n leven van dag tot dag leeft. En dat is geen tiener he, die wordt bijna 40.
Zelfde opvoeding, compleet andere uitkomst. En vergeet niet, tegen de tijd dat je je kinderen een steuntje in de rug kan geven weet je al lang welk vlees je in de kuip hebt, eentje die met geld kan omgaan of eentje die het zou verbrassen. Daar gaat jouw al dan niet gift op dat moment geen verandering meer in brengen.
 
Langs de éne kant snap ik dat wel, al denk ik niet dat beginnen van nul noodzakelijk is om de waarde van geld te leren kennen. Er zijn ook manieren om je kinderen financieel te helpen zonder in één keer een grote som te geven. Langs de andere kant streef je zelf naar financiële onafhankelijkheid om niet tot je 67ste (of langer) een loonslaaf te zijn, is dat dan ook niet iets dat je je eigen kinderen toewenst en in wil helpen?

Ik ben ook benieuwd of zij die hun FIRE doel bereiken ook daadwerkelijk het RE gedeelte doen. FIRE is eigenlijk een hobby waarbij je plezier haalt uit het toewerken naar een doel dat je voorop gesteld hebt. Als je dat effectief al die jaren volhoudt om je doel te bereiken, ga je dan dat plezier en die gewoonte zomaar kunnen opgeven of zet je een nieuw doel?
Hier is het eerder andersom. Ik heb een leeftijd voor ogen waarop in wil stoppen met werken (50) en probeer ervoor te zorgen dat ik dat kan halen. Als ik daarna nog zin heb om te blijven werken, des te beter zeker, maar het moet dan niet meer.
 
Hoe beïnvloedt de stijgende inflatie de FIRE doelen?
De aandelen houden het nu niet bepaald bij (toch niet als ze hun inflatiegecorrigeerde winst moeten halen...).
Houden jullie hier rekening mee dat je FIRE doel misschien niet voldoende blijft door dit soort economische... haperingen?
Lange termijn visie. Dan doet een korte, snelle inflatie of beursschommeling er niet heel veel toe. Maar als je nu richting pensioenleeftijd gaat, dan is dat heel zuur in elk geval.
 
Lange termijn visie. Dan doet een korte, snelle inflatie of beursschommeling er niet heel veel toe. Maar als je nu richting pensioenleeftijd gaat, dan is dat heel zuur in elk geval.
??
In uw plan moet dit scenario op pensioenleeftijd toch ingecalculeerd zitten...?
 
Ah bon. Vreemde definitie van financiële onafhankelijkheid lijkt mij
Dan ben je nooit financieel onafhankelijk. Want als de overheid plots een 100% vermogensbelasting wil invoeren, ben je alles kwijt... De huidige inflatie is gewoon een hickup in een lange termijn visie. Net zoals een beurscrash dat ook is.
 
Hier is het eerder andersom. Ik heb een leeftijd voor ogen waarop in wil stoppen met werken (50) en probeer ervoor te zorgen dat ik dat kan halen. Als ik daarna nog zin heb om te blijven werken, des te beter zeker, maar het moet dan niet meer.

Bij mij speelt dat ook.
Ik kan ook echt wel heel zuinig leven als het moet, dat helpt ook wel.

Als ik eens simuleer op mypension: als ik stop op 50 (en ik niks meer bijdraag) ga ik op 67 jaar elke maand toch nog 1260 euro pensioen trekken.
Op 67 dan ook nog pensioensparen-deeltje en nog stuk groepsverzekering die je dan per maand nog kan opdoen

Je moet dan wel juist nog zien dat je de periode tussen 50 en 67 kan overbruggen met eigen spaargeld.
Met een afbetaalde woning op 50 jaar, zou je toch zeker moeten kunnen rondkomen met 1500 eur per maand.
Dat is 18.000 eur per jaar of 306.000 eur in totaal (zonder te indexeren).
Stop je op 55 jaar, heb je 216.000 eur nodig.
En dan hou ik nog geen rekening met de uitkering(en) die je krijgt.
Eigenlijk, als uw woning afbetaald is, je spaargeld hebt en geërfd hebt, waarom nog voor uzelf de citroen uitpersen tot 67 jaar?
Minimum-uitkering is ca 1000 eur. Beetje vooruitziend zijn en al de rest is bonus.

Bij mij ligt de werkgrens wel op 55 jaar.
Als ik dan bv mijn job zou verliezen, denk ik niet dat ik nog ga willen solliciteren. Zo ergens onderaan de ladder terug of rondrijden met deliveroo of zo een brommertje: neen aub niet op mijn 55e.
Dan is het werkloosheid trekken tot ze me schrappen en daarna spaargeld aanspreken tot 67 en dan pensioen trekken (ik zie dat toch ook een 1400 eur zou zijn dan, dus zeker te doen).
 
Laatst bewerkt:
Als je zo’n situaties moet gaan incalculeren, ga je echt wel belachelijk veel overschot nodig hebben hoor.
Ergens moet je de grens trekken.
Er wordt daarom toch altijd voorgesteld om hoe ouder je wordt hoe meer in obligaties te steken? In België wordt dit natuurlijk belast maar hierdoor zal je de zware schommelingen van de beurs helpen verminderen, wat toch zeker op ouders leeftijd belangrijk is.
 
Dan ben je nooit financieel onafhankelijk. Want als de overheid plots een 100% vermogensbelasting wil invoeren, ben je alles kwijt... De huidige inflatie is gewoon een hickup in een lange termijn visie. Net zoals een beurscrash dat ook is.
Ja, maar dat is pure fictie en dus dikke bullshit.
Beurscrashes en periodes van hoge inflatie komen gewoon telkens terug. Als je plan dan is om te hopen dat het niet voorvalt kort voor of na je pensioen, heb je je doel van financiële onafhankelijk ("je geen financiële zorgen moeten maken") uiteraard niet bereikt.

Als je bij elke politieke crisis stress moet gaan krijgen omdat de beurzen slecht kunnen reageren, lijkt mij dat alleszins geen zorgeloos bestaan.
 
Terug
Bovenaan