Financiële onafhankelijkheid

Ik ben ook benieuwd of zij die hun FIRE doel bereiken ook daadwerkelijk het RE gedeelte doen. FIRE is eigenlijk een hobby waarbij je plezier haalt uit het toewerken naar een doel dat je voorop gesteld hebt. Als je dat effectief al die jaren volhoudt om je doel te bereiken, ga je dan dat plezier en die gewoonte zomaar kunnen opgeven of zet je een nieuw doel?
Is dat juist niet de paradox van gierig zijn en oppotten? Ik ken ook mensen die elke cent in vier zouden bijten, en bijna hun hele loon oppotten. Maar wat schikken die dan eigenlijk te doen met al dat spaargeld als ze niets kunnen uitgeven?
 
Is dat juist niet de paradox van gierig zijn en oppotten? Ik ken ook mensen die elke cent in vier zouden bijten, en bijna hun hele loon oppotten. Maar wat schikken die dan eigenlijk te doen met al dat spaargeld als ze niets kunnen uitgeven?
Je moet maar eens kijken naar de "wat zou je doen als je de lotto won" thread. Heel veel mensen die daar zeggen "ik zou gewoon blijven werken en niks veranderen, en alles investeren". Dan ben je dus uw geld aan het investeren om nog meer geld te hebben om nooit op te doen...
 
Je moet maar eens kijken naar de "wat zou je doen als je de lotto won" thread. Heel veel mensen die daar zeggen "ik zou gewoon blijven werken en niks veranderen, en alles investeren". Dan ben je dus uw geld aan het investeren om nog meer geld te hebben om nooit op te doen...
Vandaar dat ik ook liever Win for Life zou winnen dan de Lotto eigenlijk, puur om het psychologisch effect dat dat niet eindig is.
 
Vandaar dat ik ook liever Win for Life zou winnen dan de Lotto eigenlijk, puur om het psychologisch effect dat dat niet eindig is.
Maar dan zeg ik "Win for life is niet geïndexeerd, binnen 30 jaar is 2000€/maand niks meer"... En daarom win ik véél liever de Lotto, maar ik zou wel gewoon luxueus leven...
 
Maar wat schikken die dan eigenlijk te doen met al dat spaargeld als ze niets kunnen uitgeven?
Ik vind eigenlijk ook wel dat de mainstream media en de overheid zich wat schuldig maken - het vooruitzicht van pensioen in België wordt overheerst door:
  • Een ondermaats wettelijk pensioen (men zwijgt in alle talen van pensioensparen, zorgpremie, groepsverzekering)
  • Een rusthuis > 2K/maand voor een zakdoek groot kamertje met Ikea meubels, tegels die ik nog niet in een hondenhok zou leggen en smakeloos eten
  • continu berichtgeving dat alles duurder wordt, bij voorkeur gestaafd met wat zorgvuldig gekozen beeldmateriaal
  • ...
Zo wordt het bijna een automatisme voor veel mensen om dat fameuze appeltje voor de dorst opzij te hebben, klassiek maakt men dan de fout om te veronderstellen dat men 85-90 jaar wordt in optimale gezondheid om dan nog 10 jaar in een RVT te verblijven of dat het leven pas begint wanneer je effectief op pensioen bent. Gevolg is dat het appeltje voor de dorst ondertussen een korf appelen is geworden die men simpelweg nooit meer kan uitgeven.

Het wordt pas interessant wanneer je welgestelde 60 plussers daarop eens aanspreekt en doodleuk vraagt waar zij denken veel (want ze zijn voorzien op een uitgavepatroon van 5K per maand als koppel) geld aan te spenderen - dan krijg je antwoorden als eens gaan eten, paar keer op reis ... maar dan wordt het meestal heel stilletjes.

Ik denk dan ook dat het mss niet zo eenvoudig is om het uitgavepatroon dat iemand gedurende jaren heeft gehad plots te gaan wijzigen. Dit is niet de gemiddelde standaard maar zo zijn er best wat mensen die effectief veel soberder leven dan wat mogelijk is - anderzijds hebben ze niet het gevoel iets te missen, wat uiteindelijk gewoon het belangrijkste is toch?
 
Uit de Lotto thread blijkt vooral dat wij gewone stervelingen ons niet kunnen voorstellen wat een groot kapitaal betekent.
 
Maar dan zeg ik "Win for life is niet geïndexeerd, binnen 30 jaar is 2000€/maand niks meer"... En daarom win ik véél liever de Lotto, maar ik zou wel gewoon luxueus leven...
Ofwel dan direct een lening aangaan van €2000/maand en daar vastgoed mee zetten en verhuren zodat je die huurprijs soms kunt indexeren :unsure:
 
Ik denk dat geld oppotten verslavend begint te werken na een tijd. Dan wordt het meer een doel op zich om steeds meer centen te 'verzamelen' dan om het uit te geven. Je bankrekening zien aandikken werkt ook als gamification. Ik merk het alleszins bij mezelf dat naarmate er meer geld op mijn rekening staat, ik het juist moeilijker vind om iets niet-essentieel of duur aan te schaffen.

Ik ben daarom van het idee afgestapt dat ik alsmaar meer moet verdienen en moet carrière maken. Dat nummertje op de bankrekening moet niet stelselmatig en exponentieel blijven aandikken. Het enige doel dat ik heb is tamelijk zorgeloos te kunnen leven, maar de rampen die de eeuwige piekeraar in mij in gedachten heeft, zijn zaken waar je toch nooit helemaal op kan voorbereid zijn.
 
Maar dan zeg ik "Win for life is niet geïndexeerd, binnen 30 jaar is 2000€/maand niks meer"... En daarom win ik véél liever de Lotto, maar ik zou wel gewoon luxueus leven...
Ook juist.

Ik denk dat geld oppotten verslavend begint te werken na een tijd. Dan wordt het meer een doel op zich om steeds meer centen te 'verzamelen' dan om het uit te geven. Je bankrekening zien aandikken werkt ook als gamification. Ik merk het alleszins bij mezelf dat naarmate er meer geld op mijn rekening staat, ik het juist moeilijker vind om iets niet-essentieel of duur aan te schaffen.

Ik ben daarom van het idee afgestapt dat ik alsmaar meer moet verdienen en moet carrière maken. Dat nummertje op de bankrekening moet niet stelselmatig en exponentieel blijven aandikken. Het enige doel dat ik heb is tamelijk zorgeloos te kunnen leven, maar de rampen die de eeuwige piekeraar in mij in gedachten heeft, zijn zaken waar je toch nooit helemaal op kan voorbereid zijn.
Ik herinner mij nog altijd de quote van iemand uit 'The Sky Is The Limit': "Rijk zijn is niet plezant, maar rijk worden is wel plezant."
 
Laatst bewerkt:
Vandaar dat ik ook liever Win for Life zou winnen dan de Lotto eigenlijk, puur om het psychologisch effect dat dat niet eindig is.

Vandaag had ik de keuze tussen 1 miljoen cash of 1 euro per maand voor rest van mijn leven.

Uiteraard voor de 1 euro gekozen. Passief inkomen ftw :unsure:
 
Je moet maar eens kijken naar de "wat zou je doen als je de lotto won" thread. Heel veel mensen die daar zeggen "ik zou gewoon blijven werken en niks veranderen, en alles investeren". Dan ben je dus uw geld aan het investeren om nog meer geld te hebben om nooit op te doen...
Ik denk dat velen ook als ideaalbeeld het klassiek rentenieren hebben: een hoop geld ergens op een veilige spaarrekening of defensief aandelenfonds en leven van interest of dividend, gewoon omdat dit mentaal gezien compleet veilig is en het nooit "opraakt".
 
Ik denk dat velen ook als ideaalbeeld het klassiek rentenieren hebben: een hoop geld ergens op een veilige spaarrekening of defensief aandelenfonds en leven van interest of dividend, gewoon omdat dit mentaal gezien compleet veilig is en het nooit "opraakt".
Inderdaad, dat is mijn doel. Om vanaf mijn 40e of 50e een extra inkomst te hebben uit het belegd vermogen. Nu is het allemaal oppotten zodat dat vermogen stijgt, maar vanaf dan zou ik dat geld willen gaan spenderen aan dingen in mijn leven.
Zodoende dat mijn belegd vermogen nooit meer zou zakken.
 
Als kinderen zomaar alles cadeau krijgen van de ouders, leren ze de waarde van geld niet kennen (hoewel dat binnenkort niet meer veel zal zijn tegen de inflatie die maar blijft stijgen :unsure:). Ik wil mijn kinderen aanleren dat ze moeten werken om ergens te komen, niet dat ze alles cadeau krijgen in het leven.

Dat IS m.i. de waarde van geld als kortetermijn ruilmiddel.

Wat je mogelijks wilt bijbrengen is vermogensopbouw en kwalitatief leven.

Dat hoeft daarom niet hard werken te zijn in de traditionele zin en soms krijg je cadeaus (geluk) in het leven. Je moet er alleen niet op rekenen en er genoeg opportuniteiten voor creëren.
 
Vandaar dat ik ook liever Win for Life zou winnen dan de Lotto eigenlijk, puur om het psychologisch effect dat dat niet eindig is.
Dat is eigenlijk gewoon een perpetuiteit en wel degelijk eindig in het huidige klimaat:

Je kan evengoed het bedrag uitrekenen van de waarde van een win for life en vervolgens in een ETF steken met een marge voor schokken op te vangen. Vervolgens betaal je uzelf €1000 per maand uit. --> logisch lijkt mij want hoe kan je anders bij de lotto een win4life in de boekhouding opnemen :)

Of je dat dan psychologisch hetzelfde ervaart...
Je kan je ook gewoon laten verzekeren in een gelijkaardige opzet.

Geef mij maar een bulk geld, ik vertrouw mezelf ondertussen een klein beetje :)

'k zou niet graag win for life winnaar zijn met het huidige inflatieniveau. Met uw bulk geld investeer en schik je hoe je wilt met bijhorende voor- en nadelen
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dat is mijn doel. Om vanaf mijn 40e of 50e een extra inkomst te hebben uit het belegd vermogen. Nu is het allemaal oppotten zodat dat vermogen stijgt, maar vanaf dan zou ik dat geld willen gaan spenderen aan dingen in mijn leven.
Zodoende dat mijn belegd vermogen nooit meer zou zakken.

Nobele doelstelling, zolang je niet vergeet te leven voor je 40e of 50e zou ik zeggen.

Trieste anekdote die zich nu voordoet bij een koppel die soms eens op reis gaan met mijn ouders: zijn beiden 65, hebben een huis > 1 miljoen euro, hebben > 1 miljoen op de bank (geen beleggingen, enkel cash) en hebben nu een 2de eigendom als erfdeel ontvangen - deze woning is +/- 225K waard maar moet volledig gestript worden om vervolgens te renoveren en te verhuren. Beiden gaan dit jaar niet op reis omdat deze verbouwingen geld kosten. Dat is werkelijk onvoorstelbaar hoe bepaalde mensen redeneren - ik kan er verstandelijk nog steeds niet bij hoe gierig men kan zijn op bepaalde zaken.
 
Nobele doelstelling, zolang je niet vergeet te leven voor je 40e of 50e zou ik zeggen.

Trieste anekdote die zich nu voordoet bij een koppel die soms eens op reis gaan met mijn ouders: zijn beiden 65, hebben een huis > 1 miljoen euro, hebben > 1 miljoen op de bank (geen beleggingen, enkel cash) en hebben nu een 2de eigendom als erfdeel ontvangen - deze woning is +/- 225K waard maar moet volledig gestript worden om vervolgens te renoveren en te verhuren. Beiden gaan dit jaar niet op reis omdat deze verbouwingen geld kosten. Dat is werkelijk onvoorstelbaar hoe bepaalde mensen redeneren - ik kan er verstandelijk nog steeds niet bij hoe gierig men kan zijn op bepaalde zaken.
Maar dat is toch klassiek die generatie, opgegroeid relatief kort na de oorlog met ouders die soms nog trauma's hadden daarvan. Ik heb bij mijn grootouders en ook vader wel vaker dat soort zaken gezien. Vaak ook op onnozele zaken willen besparen voor een halve euro, terwijl er dan over grotere aankopen of bv. energiecontracten niet wordt nagedacht. Ook allemaal enkel vertrouwen in de spaarrekening of cash, misschien nog een kasbon als ze avontuurlijk waren.
Dat waren gewoon andere tijden natuurlijk, de algemene wijsheid was ook om een job te vinden voor altijd (bv. ambtenaar) om dan pas beginnen te leven na je (vervroegd) pensioen.
 
Nobele doelstelling, zolang je niet vergeet te leven voor je 40e of 50e zou ik zeggen.
De definitie van 'leven' is voor iedereen ook anders natuurlijk. Ik kan gerust meer uitgeven en mijn levensstandaard verhogen, maar ik denk liever op lange termijn. En het is niet dat ik nu ongelukkig ben met mijn financiële status.
 
Maar dat is toch klassiek die generatie, opgegroeid relatief kort na de oorlog met ouders die soms nog trauma's hadden daarvan. Ik heb bij mijn grootouders en ook vader wel vaker dat soort zaken gezien. Vaak ook op onnozele zaken willen besparen voor een halve euro, terwijl er dan over grotere aankopen of bv. energiecontracten niet wordt nagedacht. Ook allemaal enkel vertrouwen in de spaarrekening of cash, misschien nog een kasbon als ze avontuurlijk waren.
Dat waren gewoon andere tijden natuurlijk, de algemene wijsheid was ook om een job te vinden voor altijd (bv. ambtenaar) om dan pas beginnen te leven na je (vervroegd) pensioen.
Hier zelfde liedje, nooit is er op reis gegaan en zelfs restaurantbezoeken waren er enkel als het echt moest. Hopen cash op de spaarrekeningen, maar als je ze spreekt over schenkingen of andere fiscaal interessante manieren om het geld naar de jongere generaties over te hevelen willen ze er niet van weten. Niemand van de kinderen weet juist bij welke banken dat geld allemaal zit, enige dat we weten is dat er al decennia lang een enorme som staat op "het groen boekske". Als ze sterven zal er een serieuze lap aan erfenisrechten mogen betaald worden na dat via de notaris uitgezocht is waar dat geld allemaal zit. Echt knappe verdienste zo een leven.
 
Hier zelfde liedje, nooit is er op reis gegaan en zelfs restaurantbezoeken waren er enkel als het echt moest. Hopen cash op de spaarrekeningen, maar als je ze spreekt over schenkingen of andere fiscaal interessante manieren om het geld naar de jongere generaties over te hevelen willen ze er niet van weten. Niemand van de kinderen weet juist bij welke banken dat geld allemaal zit, enige dat we weten is dat er al decennia lang een enorme som staat op "het groen boekske". Als ze sterven zal er een serieuze lap aan erfenisrechten mogen betaald worden na dat via de notaris uitgezocht is waar dat geld allemaal zit. Echt knappe verdienste zo een leven.
Tja, bij mijn ouders snap ik dan weer perfect waarom ze nu nog niets regelen: al mijn grootouders zijn gestorven aan kanker. De kans zit erin dat ook 1 of beide dus behandelingen nodig zal hebben, aanpassingen aan het huis, bepaalde diensten zal moeten betalen, al dan niet langdurig,...

Die willen dus die spaarboek gewoon zelf beheren als appel voor de dorst.
 
Hier zelfde liedje, nooit is er op reis gegaan en zelfs restaurantbezoeken waren er enkel als het echt moest. Hopen cash op de spaarrekeningen, maar als je ze spreekt over schenkingen of andere fiscaal interessante manieren om het geld naar de jongere generaties over te hevelen willen ze er niet van weten. Niemand van de kinderen weet juist bij welke banken dat geld allemaal zit, enige dat we weten is dat er al decennia lang een enorme som staat op "het groen boekske". Als ze sterven zal er een serieuze lap aan erfenisrechten mogen betaald worden na dat via de notaris uitgezocht is waar dat geld allemaal zit. Echt knappe verdienste zo een leven.
Hier was het ook redelijk tragisch.

Grootouders waren eigenlijk niet zo'n aangename mensen, zeker mijn grootvader was ook gewoon ziekelijk gierig. Denk dan aan kwaad worden als mijn broer als jong kind speelgoed wou opladen, thuis zitten met een jas zonder verwarming, de WC doorspoelen als het "dringend genoeg" was (voor er bezoek kwam), mijn tante enkel haar haar laten wassen als kind als het vettig genoeg was (trauma's op overschot). Uiteindelijk is mijn moeder, hun oudste dochter, eerst overleden. Mijn grootmoeder lag dan na ziekte in de woonkamer in een bed, want revalidatie ging veel kosten volgens mijn grootvader. Dus nog jaren 0 levenskwaliteit gehad om geen cent te veel uit te geven. Uiteindelijk werd mijn tante bewindvoerder en heeft zij nog een schenking uitgevoerd na veel discussie, maar het merendeel (huis, grond, spaarrekening) was gewoon erfenis.

Bij mijn vader, niet ziekelijk gierig maar ook geen zin in enige schenkingen of dergelijke (wel ons geholpen hoor, zeker verschil met mijn grootvader), was het net hetzelfde. Al was het daar ook vooral dat hij het niet zag aankomen, tussen de diagnose en zijn dood zaten maar 5 weken. Maar op die korte tijd werd het wel duidelijk dat hij spijt had van die levensstijl waar alles werd opgepot voor een later dat er nooit zou komen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan