Wat doen we met ons spaargeld?

JsFtime

Member
Hallo

Wij (koppel, 30 jaar) hebben aardig wat spaargeld en zoeken mogelijkheden om daar wat rendement op te halen. Zo veilig op een spaarboekje levert toch niets op. Lange tijd terug kreeg ik voor 100 000 euro nog jaarlijks 2000 euro extra, maar dat zijn vervlogen tijden. Ik dacht aan het kopen van een appartement, NB en dat dan gedurende 20 jaar verhuren om nadien de kinderen de kans te geven om daar in te trekken. Blijkbaar is vastgoed niet de meest veilige optie om te investeren, ook niet indien het aan een sociaal verhuurkantoor is. Iemand enig idee hoe wij onze financiële situatie kunnen verbeteren adh van volgende:

- Ons huis gekocht zo'n 5 jaar terug voor 250 000 euro. Lening nu nog 10 jaar, 40000 euro, 400 euro maand. Geen zware investeringen gedaan, dus normale meerwaarde nu. Ik schat het rond 270 - 300 000 als ik de streek op immoweb eens bekijk.
- Gezamenlijk loon rond de 4000 euro
- 190 000 euro staat er samen op onze spaarrekeningen. Maandelijks sparen we nog wat bij, gezien de lage hypotheeklast.
- 1 kind (1,5 jaar), plannen voor een tweede kind. Kindergeld + €140 gaat naar een aparte rekening voor kind 1.

Wat zijn de mogelijkheden? Risicovolle zaken vallen uit de boot. Bitcoins en risicovol beleggen is niet aan ons besteed.
Een huis aankopen van rond de 250 000 euro (met deels een lening) en dan verhuren kan, maar ik heb geen zin in het verhaal van slechte huurders.

Ik wil uw financiële visie horen!
Bedankt!
 
Als je het geld niet zal nodig hebben de komende 20 jaar dan zou ik het persoonlijk in een ETF steken zoals Vierkant zegt, historisch gezien een rendement van 8 a 9%. Maar dat is in principe geen belegging zonder risico. Als je weinig risico wil dan kan je zoeken achter obligaties, deze hebben rond de 2% netto rendement voor looptijden 5 a 10 jaar.
 
Hallo

Wij (koppel, 30 jaar) hebben aardig wat spaargeld en zoeken mogelijkheden om daar wat rendement op te halen. Zo veilig op een spaarboekje levert toch niets op. Lange tijd terug kreeg ik voor 100 000 euro nog jaarlijks 2000 euro extra, maar dat zijn vervlogen tijden. Ik dacht aan het kopen van een appartement, NB en dat dan gedurende 20 jaar verhuren om nadien de kinderen de kans te geven om daar in te trekken. Blijkbaar is vastgoed niet de meest veilige optie om te investeren, ook niet indien het aan een sociaal verhuurkantoor is. Iemand enig idee hoe wij onze financiële situatie kunnen verbeteren adh van volgende:

- Ons huis gekocht zo'n 5 jaar terug voor 250 000 euro. Lening nu nog 10 jaar, 40000 euro, 400 euro maand. Geen zware investeringen gedaan, dus normale meerwaarde nu. Ik schat het rond 270 - 300 000 als ik de streek op immoweb eens bekijk.
- Gezamenlijk loon rond de 4000 euro
- 190 000 euro staat er samen op onze spaarrekeningen. Maandelijks sparen we nog wat bij, gezien de lage hypotheeklast.
- 1 kind (1,5 jaar), plannen voor een tweede kind. Kindergeld + €140 gaat naar een aparte rekening voor kind 1.

Wat zijn de mogelijkheden? Risicovolle zaken vallen uit de boot. Bitcoins en risicovol beleggen is niet aan ons besteed.
Een huis aankopen van rond de 250 000 euro (met deels een lening) en dan verhuren kan, maar ik heb geen zin in het verhaal van slechte huurders.

Ik wil uw financiële visie horen!
Bedankt!
Ik zou gewoon alles in een index tracker etf plaatsen.
SPX of Nasdaq tracker.
 
Je wilt precies geen risico nemen dus best gewoon niet beleggen in uw geval
Geen risico bestaat gewoonweg niet... Je kan meer en minder risico nemen, maar de waarde van uw geld/investering kan altijd verminderen, no exceptions!

Met zo'n groot bedrag zou ik een verdeling maken tussen enkele ETFs en vastgoed (met het oog op het doorgeven aan het nageslacht), eventueel een percentage in selecte aandelen indien je hier interesse in hebt. Bij een hele zware economische malaise bestaat de kans ook dat jouw 190K niets meer waard is, ook al staat die braaf op een spaarrekening. Als de wereldeconomie blijft groeien zit je goed, bij een zware depressie heb je best een grote moestuin (en kogels!).
 
Geen risico bestaat gewoonweg niet... Je kan meer en minder risico nemen, maar de waarde van uw geld/investering kan altijd verminderen, no exceptions!
En belangrijk, niets doen is ook een risico.
Met zo'n groot bedrag zou ik een verdeling maken tussen enkele ETFs en vastgoed (met het oog op het doorgeven aan het nageslacht), eventueel een percentage in selecte aandelen indien je hier interesse in hebt. Bij een hele zware economische malaise bestaat de kans ook dat jouw 190K niets meer waard is, ook al staat die braaf op een spaarrekening. Als de wereldeconomie blijft groeien zit je goed, bij een zware depressie heb je best een grote moestuin (en kogels!).
Voilà, het belangrijkste is dat niemand weet wat er op ons afkomt
 
Huizen aan 250K? Met grond bij?? In welke regio is dat dan? Als dat lucratief wordt wil ik wel komen meespelen ... ;-)

Wij hebben ook wel iets over maar wij hebben nog een doel op middel lange termijn dus dan zijn er ook bepaalde zaken die weg vallen natuurlijk.

Bij ons zit het meeste in gewone termijnrekeningen vermits wij ook niet echt van risico's houden. Dat breng niet veel (maar toch iets) op maar je bent er zeker van dat het wel volledig terug komt. Wij hadden ook al van "in het begin" ongeveer een richting van wanneer we het geld terug nodig gaan hebben dus toen hebben wij wel termijnrekeningen genomen aan de toen nog "hogere" opbrengsten en dan natuurlijk ook voor een langere looptijd bijgevolg. Als je die vergelijkt met de huidige interestvoeten is dat écht wel wat verschil.

Nu onlangs wel 100k geleend aan een kennis om te investeren in zijn zaak. (Franchise van een internationaal sterk merk dus weinig risico maar wel hogere interestvoet dan wat "marktconform" is momenteel) Als je zelf ook iemand in je omgeving kent die zoiets nodig heeft kan dat wel lucratief zijn voor beiden ...

Vorig jaar met een beperkt bedrag wat gespeeld met Crypto's. Daar uiteindelijk wel een héél mooi rendement opgehaald vermits ik op de best mogelijke moment alles verkocht heb maar dat is gewoon puur chance geweest. Zou dat nog eens willen doen maar ja wanneer want dat is altijd wat gokken en chance hebben in mijn ogen.

Huis/appartement kopen om te verhuren. Ook al aan gedacht maar dan koop je in mijn ogen beter 3 appartementen dan één huis. Gewoon voor de simpele reden dat als er bij die 3 appartementen last is met één huurder dan zijn er nog 2 over voor den boel recht te houden. Met dat huis alleen is dat al ambetanter. Als je een 2de eigendom wou aankopen had je dat qua fiscaliteit ook al beter vorig jaar gedaan maar ja dat is gepasseerd. Nu is mijn persoonlijke situatie ook niet ideaal. Allez, daar moet nog eens over nagedacht worden. Het huis waarin we nu wonen zou ik wanneer we opnieuw bouwen kunnen verkopen of verhuren. Verkopen heb ik weer een deel "cash te veel" waarmee ik dan iets anders kan kopen om te verhuren. (met 12% registratie) Maar als ik onze huidige woning verhuur heb ik geen registratie rechten te betalen maar wel maar éne huurder en geen "risico" spreiding.

Wat je ook kan doen is zelf investeren in iets. Eigen zaak ofzo of iets van diensten waarin je goed bent. Als dat goed marcheert heb je zelf eigen middelen genoeg om te investeren en te groeien. Op die manier maakt geld ook geld en heb je toch het meeste zelf in de hand. ;-)

Iets met weinig risico en veel opbrengst ... als je het vind laat mij dan iets weten! ;-)
 
Bij ons zit het meeste in gewone termijnrekeningen vermits wij ook niet echt van risico's houden.
Nu onlangs wel 100k geleend aan een kennis om te investeren in zijn zaak. (Franchise van een internationaal sterk merk dus weinig risico maar wel hogere interestvoet dan wat "marktconform" is momenteel) Als je zelf ook iemand in je omgeving kent die zoiets nodig heeft kan dat wel lucratief zijn voor beiden ...
100K uitlenen aan een kennis (mag nog franchise zijn van een internationaal sterk merk), is toch ongelofelijk risicovol?
Of heb je hierbij veel garanties gekregen?

Vorig jaar met een beperkt bedrag wat gespeeld met Crypto's. Daar uiteindelijk wel een héél mooi rendement opgehaald vermits ik op de best mogelijke moment alles verkocht heb maar dat is gewoon puur chance geweest. Zou dat nog eens willen doen maar ja wanneer want dat is altijd wat gokken en chance hebben in mijn ogen.
Volgens mij hou je wel van risico's ;-)
 
Over die 100k heb ik echt geen enkel, maar dan ook écht geen enkel slecht gevoel. Dat is ondertussen zijn 4de vestiging als franchise. Daar is een bepaalde regel dat je voor elke vestiging x percent eigen kapitaal moet inbrengen waarvoor je niet mag lenen bij een bank. Bij familie mag dat wel. Daar zijn we dan een beetje van afgeweken want dat zijn we dus niet van elkaar. Maar bon, dat komt écht wel goed. ;-)

Dat van die crypto's: Dat was met nog geen 5 percent van mijn "cash" vermogen. Ook gewoon een bepaald bedrag in mijn hoofd geprint waarmee ik "tevreden" zou zijn. Eens dat behaald was direct verkopen en blij mee zijn. Dat was in de periode waarin iedereen nog dacht dat bitcoin los naar 100k zou gaan dus ja, ik heb ook getwijfeld. Maar achteraf blij dat ik niet meer hebzucht had want 2 dagen later is alles gekelderd ... Gewoon puur chance uiteraard. En ja ik wil dat nog wel eens doen maar als ik wist dat de uitkomst identiek zou zijn was het al lang terug gebeurd. ;-)
 
Geen risk is ook geen reward, en over de jaren zien dat uw geld altijd maar minder waard wordt door inflatie. Dus geen risico bestaat eigenlijk niet.
Ge moet ook niet heel uw kapitaal in bitcoins of risicovolle aandelen steken. Je kan ook 5% van die 250K in crypto steken, het is niet alles of niets.
 
Geen risk is ook geen reward, en over de jaren zien dat uw geld altijd maar minder waard wordt door inflatie. Dus geen risico bestaat eigenlijk niet.
Ge moet ook niet heel uw kapitaal in bitcoins of risicovolle aandelen steken. Je kan ook 5% van die 250K in crypto steken, het is niet alles of niets.

Uw geld wordt inderdaad minder waard maar je hebt uiteindelijk wel evenveel euro's als ervoor (+ de miezerige getrouwheidsinterest), en je weet dit duidelijk al van op voorhand.
We mogen overigens van geluk spreken dat negatieve interesten (nog) niet van toepassing zijn op het plebs.

Als je niet met risicovol beleggen omkan (zoals OP) dan beleg je best gewoon niet.
 
Maar op den duur bereikt ge een punt waarbij inflatie meer gaat wegvreten dan wat je kan bijsparen. Als je 250k cash hebt moet je jaarlijks al 12,5k bijsparen in geval van 5% inflatie om break even te blijven.
Als risicovol beleggen dan niet aan de OP besteed is dan is het toch beter om een huis/appartement te kopen met dat geld dan het te laten wegrotten op een spaarboek die niks opbrengt.
 
- Ons huis gekocht zo'n 5 jaar terug voor 250 000 euro. Lening nu nog 10 jaar, 40000 euro, 400 euro maand. Geen zware investeringen gedaan, dus normale meerwaarde nu. Ik schat het rond 270 - 300 000 als ik de streek op immoweb eens bekijk.
- 190 000 euro staat er samen op onze spaarrekeningen. Maandelijks sparen we nog wat bij, gezien de lage hypotheeklast.
- 1 kind (1,5 jaar), plannen voor een tweede kind. Kindergeld + €140 gaat naar een aparte rekening voor kind 1.
Denk dat die 3 de belangrijkste factor zijn.

Gaat het huidige huis goed zijn voor de toekomstige gezinssituatie of ga je moeten/willen verhuizen of verbouwen/renoveren?
Indien je plant te verhuizen, hou er dan rekening mee dat de immomarkt gestegen is, niet enkel jouw nieuwe huis. Het potentiele nieuwe huis gaat ook meer kosten, dus de huidige meerwaarde in die situatie gaat "verdampen" omdat je ook meer gaat betalen voor het andere pand.

En als je weet dat dat eraan komt, wil je je geld dan "vast" zetten?
 
Maar op den duur bereikt ge een punt waarbij inflatie meer gaat wegvreten dan wat je kan bijsparen. Als je 250k cash hebt moet je jaarlijks al 12,5k bijsparen in geval van 5% inflatie om break even te blijven.
Als risicovol beleggen dan niet aan de OP besteed is dan is het toch beter om een huis/appartement te kopen met dat geld dan het te laten wegrotten op een spaarboek die niks opbrengt.
Vastgoed is peperduur nu
 
Een riedel die we al 20y horen...

De vraag is altijd of dit wel zo is. De gemiddelde prijs stijgt, maar de gemiddelde kwaliteit stijgt ook. Als je kijkt binnen dezelfde kwaliteit, valt de stijging wel nog mee.
 
Vastgoed is peperduur nu
Maar als er nog 5 jaar volgt met 5% inflatie, dan is die 25000 euro nog 193445 euro waard. Zoals ugar zegt: niets doen is ook een risico.
En als de vastgoedmarkt dan met 20% crasht, dan is dat nog altijd meer waard dan zijn originele inleg. En als hij verhuurt heeft hij daar ook nog inkomsten van.
 
Maar als er nog 5 jaar volgt met 5% inflatie, dan is die 25000 euro nog 193445 euro waard. Zoals ugar zegt: niets doen is ook een risico.
En als de vastgoedmarkt dan met 20% crasht, dan is dat nog altijd meer waard dan zijn originele inleg. En als hij verhuurt heeft hij daar ook nog inkomsten van.
De rente is aan het verhogen... Als je nu cash hebt, zou ik zeker nog even afwachten alvorens investeringsvastgoed te kopen.
En al zeker wegblijven van nieuwbouw.
 
Terug
Bovenaan