Financiële onafhankelijkheid

Pomp dan liever 1 miljoen in een nieuwbouw appartementblokje van 5.
En je hebt een failsafe belegging van maandelijks 4K return. (En dat is geen topinvestering qua return, maar wel een vast maandelijks inkomen, van iets dat zijn waarde houdt)
Kan je een vb geven? Ik heb wel interesse in zo'n appartement die zo veel geld opbrengt eigenlijk.
4K per maand verdeeld over 5 appartement voor maar 1 miljoen, lijkt me niet haalbaar of je moet enorm veel geluk hebben.
 
Kan je een vb geven? Ik heb wel interesse in zo'n appartement die zo veel geld opbrengt eigenlijk.
4K per maand verdeeld over 5 appartement voor maar 1 miljoen, lijkt me niet haalbaar of je moet enorm veel geluk hebben.

Rot pand zoeken op biddit dat op een redelijke locatie staat, waar in dezelfde straat reeds appartementen staan.
Informeren bij de gemeente wat de bouwhoogte-bouwdiepte is. (Wij hebben ooit een project gehad waar we ipv de standaard 15m gelijkvloerse bouwdiepte, 12m eerste verdieping 9 meter 2de verdieping. (3de verdieping enkel slaapkamers toegelaten onder dak.)
14m bouwdiepte kregen over de volledige bouwlagen gewoon door overleg met de gemeente. (project doorverkocht nog in planfase zelfs)

Aannemer contacteren voor de ruwbouw, bij voorkeur geen parkeerkelder maar doorrit+ parkings achteraan. (moneysaver)
En verdere opvolging zelf doen. Hoe groter je bouwt in appartementen/hoogte hoe lager de bouwkost.

In grote projecten van 30-40 appartementen is de norm dat er een keukenbouwer gezocht word die voor 3K per appartement daar een volwaardige keuken inzet. (die er liefst nog duur uitziet ook) Om maar een voorbeeld te geven van hoeveel geld het eigenlijk echt 'maar' kost voor de grote jongens. (of als je in de sector zit.)


Ik ga ervoor om 50% in aandelen te zitten en 50% in eigen vastgoed. dan slaap ik toch iets beter als de crash van 2008 nog eens gebeurt.
 
Geef mij maar aandelen die zagen niet, ipv huurders.

Ik bedoel, heb je eindelijk geld genoeg, stop je met werken en dan ga je investeren in appartementen om vervolgens conciërge te spelen ?

:thinking:
Groot voordeel van vastgoed is enerzijds dat je vrij eenvoudigen kan hedgen naar 8 - 10% ROE en dat je zeker bent van een jaarlijkse indexatie van je inkomen ( wat in de FIRE filosofie toch vrij belangrijk is).
 
Pomp dan liever 1 miljoen in een nieuwbouw appartementblokje van 5.
En je hebt een failsafe belegging van maandelijks 4K return. (En dat is geen topinvestering qua return, maar wel een vast maandelijks inkomen, van iets dat zijn waarde houdt)
Tja vraag is hoe krijg je dat 1 miljoen euro voor mekaar.
 
Op lange termijn gaan de koersen altijd omhoog.
Op lange termijn, een crash kan ook 10-15 jaar duren. In uw planning heb je 20% rendement élk jaar vanaf nu tot aan uw 40, dat is in praktijk niet zo. 20% is iets dat je nu haalt omdat we nét uit een crash komen.
S&P500 zit met een long term gemiddelde van 10%. MSCI World zit op 11.13%. En jij zou het dan dubbel zo goed willen doen, terwijl fondsbeheerders (wiens job dat is) het niet voor elkaar krijgen om uberhaupt beter te doen dan de index?
 
Op lange termijn, een crash kan ook 10-15 jaar duren. In uw planning heb je 20% rendement élk jaar vanaf nu tot aan uw 40, dat is in praktijk niet zo. 20% is iets dat je nu haalt omdat we nét uit een crash komen.
Ik ken verschillende beleggers die sinds eind jaren 80 toen ze begonnen gemiddeld 25% rendement halen per jaar. Het is moeilijk maar wel degelijk mogelijk.
 
Dat zou dan een bear market zijn die 50 jaar lang duurt? OK dan.
Ik weet niet hoor, als er morgen een crash optreedt en dag huidig spaargeld, lijkt het mij dat een bear market van 20 jaar ook al serieus je plannen dwarsboomt. Het is je gegund hé, ik stoor me gewoon aan de vanzelfsprekendheid die je berichten impliceren.
Ik ken verschillende beleggers die sinds eind jaren 80 toen ze begonnen gemiddeld 25% rendement halen per jaar. Het is moeilijk maar wel degelijk mogelijk.
Het zou wel relevant zijn om te weten welk % van de beleggers die dit van plan waren dat ook hebben gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken verschillende beleggers die sinds eind jaren 80 toen ze begonnen gemiddeld 25% rendement halen per jaar. Het is moeilijk maar wel degelijk mogelijk.
Gemiddeld over een periode van 40 jaar, en dat is al uitzonderlijk. En waarschijnlijk zijn ze in 1987 begonnen... Dus op een historisch laag punt de eerste keer ingekocht. Maar vraag eens of ze in die periode ook op elk interval van 15 jaar op 25% gemiddeld rendement zaten ;).
 
Dit is slechts mijn doel/droom. Misschien lukt dat niet, misschien kom ik toe met 3 miljoen, etc...
Maar zeggen dat het onmogelijk is, dat is het zeker niet.
 
S&P500 zit met een long term gemiddelde van 10%. MSCI World zit op 11.13%. En jij zou het dan dubbel zo goed willen doen, terwijl fondsbeheerders (wiens job dat is) het niet voor elkaar krijgen om uberhaupt beter te doen dan de index?
Je koopt toch gewoon turbo's van alle aandelen in die indexen, ik begrijp niet waarom iedereen tevreden is met 10-12% terwijl je toch makkelijk een hefboom van 5 a 10 kan nemen. 50K a rato 70%/jaar gemiddeld.

Zoek de fout :cool:
 
Op lange termijn, een crash kan ook 10-15 jaar duren. In uw planning heb je 20% rendement élk jaar vanaf nu tot aan uw 40, dat is in praktijk niet zo. 20% is iets dat je nu haalt omdat we nét uit een crash komen.
S&P500 zit met een long term gemiddelde van 10%. MSCI World zit op 11.13%. En jij zou het dan dubbel zo goed willen doen, terwijl fondsbeheerders (wiens job dat is) het niet voor elkaar krijgen om uberhaupt beter te doen dan de index?
Fondsbeheerders bakken er niks van. Die fondsen zijn ook zo groot dat ze niet flexibel en snel kunnen handelen, als kleine particulier heb je hier een groot voordeel. Vergelijk het met het besturen van een groot cruiseship vs kleine speedboot. Ik ben op 4 jaar van 65K naar >800K gegaan (juli 2017 tot aug 2021). Er is veel mogelijk als je weet hoe te beleggen en hoe de juiste aandelen te kiezen. Maar als ik je dat 4 jaar geleden zou zeggen, zou je antwoord ook zijn dat het niet kan. Oh ja, ik doe enkel long aandelen, geen opties/turbo's/leverage of wat dan ook. Als ik effectief FI ben ga ik sowieso een website maken om daar mijn mening / strategie / view neer te schrijven, maar nu nog geen tijd voor.

Dus hier komen zeggen dat @GodWillsIt zijn target bij voorbaat onrealistisch is: Nee, zeker niet. Het is moeilijk, dat wel. Ook zitten we zoals reeds gezegd met hoge waarderingen, dus in de toekomst zal het sowieso meer zweten zijn om mooie rendementen te behalen.
 
Terug
Bovenaan