Financiële onafhankelijkheid

3000 bruto is ook al 2k netto tegenwoordig (1995 euro).
Vandaar dat Cege ook terecht aanhaalde dat “the extra Mile” gaan in BE niet loont.
4000 bruto is 2435 netto. Dus meer dan 50% wegbelast, maar wel meer stress.
2500 bruto is 1800 eur. Doe er nog maaltijdcheques bij en je zit ook bijna aan de 2k netto.

Waarom zou je vanaf een bepaald niveau nog willen excelleren?
(dit belastingsregime is trouwens ook de reden waarom we als land steeds minder ons best doen, maar das een andere discussie).
Waarom moet je perse altijd meer stress hebben als je meer verdient?
Ikzelf verdien nu meer dan 5 jaar geleden en mijn stress is afgenomen omdat ik meer ervaring heb en dus mijn werk sneller en foutlozer kan uitvoeren.
 
Dan zijn al die mensen in de brutoloonthread toch verkeerd bezig hoor.

Behalve dan dat de meeste mensen in de brutoloonthread natuurlijk een hele resem extralegale voordelen en dubieuze nettovergoedingen krijgen waardoor die bruto/netto-verhouding zoals biljart hem hier post op hen in de verste verte niet van toepassing is.
 
Behalve dan dat de meeste mensen in de brutoloonthread natuurlijk een hele resem extralegale voordelen en dubieuze nettovergoedingen krijgen waardoor die bruto/netto-verhouding zoals biljart hem hier post op hen in de verste verte niet van toepassing is.
Ik heb gewoon wat problemen met de eenvoudige gevolgtrekking die er uit voortvloeit. Er zijn heel wat redenen om meer te willen verdienen, en meer bruto is ook meer netto, zelfs zonder extra voordelen. Er zijn ook gewoon jobs waar je meer verdient met meer vrijheden, zonder dat er meteen een hoop extra stress bij komt kijken.

Maar kennelijk doen we door dit systeem als land "minder ons best'. Ik weet niet hoor, ik denk dat men in landen als Denemarken ook best wel veel afdraagt. Anderzijds heb je dan landen waar meer werken ook echt loont, zoals de VS, en voor dat systeem pas ik hoor.
 
Voor mij is FI geen hard doel dat ik absoluut moet halen. Ik probeer het wel door goeie en doordachte beslissingen te nemen, maar ik zie het wel binnen 30 jaar waar we staan. Ik ga er alleszins geen slaap voor laten.
 
Ik vind het altijd raar dat niemand de leeftijd vermeld. Als >50 jarige is het uiteraard een pak makkelijker dan als <25 jarige om 2k netto te hebben.
Als 33 jarige vind ik ook dat 2k netto easy is voor mij (als IT'er met master diploma), mijn 10 jaar jongere versie zou een gat in de lucht springen met zo'n loon.

De mediaan kan dan wel 2k zijn, maar dat is dan ook aan de mediaan leeftijd vermoed ik.
 
Nou, het artikel in HLN heeft zijn nut bewezen. Hij heeft er 800 nieuwe FB-leden bij :unsure:

Hier weer een stap dichter bij FIRE. Mijn vrouw heeft eindelijk werk gevonden. Helaas enkel als interim administratief medewerker in HR bij ABI. Wekelijkse contracten aan €15.6042/u. Het goede nieuws is dat we er hierdoor €1450 op vooruitgaan (€1750 - €300 van huwelijksquotient) en als alles goed gaat een totaal netto-inkomen verkrijgen van ong. €4.6K/m.

Ik hoop vooral voor haar dat dit echt een stap in de goede richting is en dat ze binnenkort echt in HR kan werken en misschien later als educatief medewerker in universiteit.
 
Laatst bewerkt:
Nou, het artikel in HLN heeft zijn nut bewezen. Hij heeft er 800 nieuwe FB-leden bij :unsure:

Hier weer een stap dichter bij FIRE. Mijn vrouw heeft eindelijk werk gevonden. Helaas enkel als interim administratief medewerker in HR bij ABI. Wekelijkse contracten aan €15.6042/u. Het goede nieuws is dat we er hierdoor €1450 op vooruitgaan (€1750 - €300 van huwelijksquotient) en als alles goed gaat een totaal netto-inkomen verkrijgen van ong. €4.6K/m.

Ik hoop vooral voor haar dat dit echt een stap in de goede richting is en dat ze binnenkort echt in HR kan werken en misschien later als educatief medewerker in universiteit.

Krijg je dan korting op bier :unsure:?
 
Nou, het artikel in HLN heeft zijn nut bewezen. Hij heeft er 800 nieuwe FB-leden bij :unsure:

Hier weer een stap dichter bij FIRE. Mijn vrouw heeft eindelijk werk gevonden. Helaas enkel als interim administratief medewerker in HR bij ABI. Wekelijkse contracten aan €15.6042/u. Het goede nieuws is dat we er hierdoor €1450 op vooruitgaan (€1750 - €300 van huwelijksquotient) en als alles goed gaat een totaal netto-inkomen verkrijgen van ong. €4.6K/m.

Ik hoop vooral voor haar dat dit echt een stap in de goede richting is en dat ze binnenkort echt in HR kan werken en misschien later als educatief medewerker in universiteit.

Met een beetje geluk kan ze bij ABI een vaste positie in HR krijgen? Het zou daar niet de eerste zijn die als administratieve support begint en snel doorgroeit.
 
Daar hopen we op. Ze heeft het aanvaard omdat het de eerste echte job is.

Ze heeft al meerdere leren gesoliciteerd maar nooit een aanbieding gekregen. Altijd gestrand bij de laatste stap. Mogelijk speelt haar (voorlopig nog) gebrekkig NL haar parten.
 
Terug
Bovenaan