Financiële onafhankelijkheid

Waarom moet je perse altijd meer stress hebben als je meer verdient?
Ikzelf verdien nu meer dan 5 jaar geleden en mijn stress is afgenomen omdat ik meer ervaring heb en dus mijn werk sneller en foutlozer kan uitvoeren.
Wat mensen vergeten in dat plaatje, is ook dat je met dat extra inkomen ook tijd kunt kopen (door zaken uit te besteden).
 
Ik geraak niet aan het volledige artikel dus ik ken haar gezinssituatie niet maar dat kind heeft nooit meer dan 30 uur/ week in haar leven gewerkt en komt toe met 1000€/maand. Wel interessant hoe ze dat juist doet.
 
Ik geraak niet aan het volledige artikel dus ik ken haar gezinssituatie niet maar dat kind heeft nooit meer dan 30 uur/ week in haar leven gewerkt en komt toe met 1000€/maand. Wel interessant hoe ze dat juist doet.
Staat er ook niet in, enkel dat ze 800 euro nodig heeft om te leven.
Maar of ze gratis in hotel papa verblijft (haar duurste aankoop ooit was de auto van papa overkopen aan 10k), in een caravan in de tuin van vrienden staat of met 8 man een herenhuis huurt aan 300 euro per man, dat staat er allemaal niet in. 🤷🏼‍♀️
 
Staat er ook niet in, enkel dat ze 800 euro nodig heeft om te leven.
Maar of ze gratis in hotel papa verblijft (haar duurste aankoop ooit was de auto van papa overkopen aan 10k), in een caravan in de tuin van vrienden staat of met 8 man een herenhuis huurt aan 300 euro per man, dat staat er allemaal niet in. 🤷🏼‍♀️
Doet me denken aan een vrouw in Australië dacht ik, waar ze een reportage maakten over hoe ze in haar auto leefde. Een heel rooskleurig verhaal, met tal van tips & tricks hoe je dan toch op je gemak kan slapen/tv kijken/u opmaken/etc. "Iedereen moet het eens proberen!"

En helemaal op het einde terloops even vermelden dat ze om te kakken altijd even bij vrienden met een huis moet gaan aanbellen. :unsure:
 
Ik geraak niet aan het volledige artikel dus ik ken haar gezinssituatie niet maar dat kind heeft nooit meer dan 30 uur/ week in haar leven gewerkt en komt toe met 1000€/maand. Wel interessant hoe ze dat juist doet.
Op haar Facebook staat het artikel. Ze komt met 800 euro/maand toe maar zegt niets over haar uitgaven.
Ik zou wel eens willen weten hoe ze woont. Als je gratis/goedkoop woont, zonder kinderen is dat wel haalbaar. Zoals 90% van de studenten.

Daarnaast. Mijn vrouw komt ook met 800 euro per maand toe hoor. (Zolang ik erbij woon)
 
Dan is aan een invaliditeitsuitkering* proberen te geraken en frugaal leven ook Fire zijn?

*Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is.
 
Staat er ook niet in, enkel dat ze 800 euro nodig heeft om te leven.
Maar of ze gratis in hotel papa verblijft (haar duurste aankoop ooit was de auto van papa overkopen aan 10k), in een caravan in de tuin van vrienden staat of met 8 man een herenhuis huurt aan 300 euro per man, dat staat er allemaal niet in. 🤷🏼‍♀️
Wat mijn neus deed krullen was:
“Het is perfect mogelijk om een rijk leven te leiden zónder veel te werken.”

Hoe moeten we een rijkTM leven dan juist interpreteren? Want als je toekomt met 800€ doelj e niet op passief inkomen ofzo.

Rijk aan vrienden en familie om financieel op te steunen?
Rijk aan vrije tijd?
Rijk aan lage standaarden om te leven?
 
Waardeloos artikel toch? Als er niet in staat hoe ze woont weten we niets.

Stel dat mijn huis zou volledig afbetaald zijn, dan zou het ook wel mogelijk zijn om te overleven met 800 euro per maand. Maar dan hebt ge het nog niet echt breed , vind ik :)
 
Gewoon reclame voor haar coaching, veel blabla en weinig wol.

Er staat dat ze fan is van het minimalistisch leven dat ze leerde kennen na reizen in Azië, kleding koopt ze o.a. 2de hands, ze heeft ook geen tv enzo.
Je kan je dan de vraag stellen in hoeverre dat nog leven is ook natuurlijk :p

Fun fact: op haar adres zit ook een schrijnwerker.
Wie weet woont die in bij een vriend of dergelijke.

edit: ja dus:
Als ik daar op dit moment een concreet getal op plak dan kan ik in mijn basisbehoeften voorzien met 800 euro per maand. Daarmee betaal ik mijn aandeel in het gezinsbudget voor een huis, nutsvoorzieningen, lekker en gezonde biologische voeding.


Verder geeft ze zelf toe dat het eerder 1.200€ mag zijn om wat comfort te hebben.

Als ik hier iemand laat inwonen en als hippie ga leven kan ik ook gemakkelijk zeggen dat ik met 800€ toekom :ironic:
 
Laatst bewerkt:
Er staat dat ze fan is van het minimalistisch leven dat ze leerde kennen na reizen in Azië, kleding koopt ze o.a. 2de hands, ze heeft ook geen tv enzo.
Je kan je dan de vraag stellen in hoeverre dat nog leven is ook natuurlijk :p

In de zetel zitten naar TV kijken, zou ik eerder beschouwen als "het leven weggooien".

Trouwens niets zo leuk als "schatten" zoeken in een tweehandswinkel, er zijn er genoeg die daar een uitstapje van maken.
 
Als je de gehele situatie niet kent, is het ook altijd met een korrel zout te nemen.

Als zij en/of haar partner beiden een schenkingske gekregen hebben van 500k of dat zit er nog aan te komen, of die hebben ouders/familie die bij geldtekort altijd zouden bijspringen (met geld of werkopportuniteit of huis of...) , dan is het altijd makkelijk gedaan om "de stap" te zetten en frugal te gaan leven zonder te werken met het idee "we zien wel".

Anderen die zich daaraan spiegelen, kunnen wel eens bedrogen uitkomen.
 
Ik zou ook rondkomen met €800 per maand als samenwonende hoor. Huur hier is maandelijks 600 + 200 vaste lasten (etw internet etc) /2 is €400 aan vaste lasten/maand. Dan nog €250 om te eten en dan schiet er nog €150 vrij budget over. Zou mij perfect lukken en ik zou er niets voor moeten opofferen. Ik leef feitelijk nu zo al, met dat verschil dat ik de huur volledig betaal en mijn vriendin enkel de vaste lasten deelt
 
Mijn doel op langetermijn is ongeveer 5 miljoen euro. Hiervan zou een groot deel in een dividendportfolio en indexportfolio gezet worden en een kleiner deel achter de hand voor moest het fout lopen. Met mijn huidig portfolio heb ik ongeveer 20% jaarlijks rendement nodig om binnen 15 jaar dit doel te halen ( ben 25 nu, droom is stoppen tegen 40)
Ik leef dan van de inkomsten van het dividendportfolio.
 
Wat een onzinartikel.

90% zeker dat ze gratis inwoont en haar bijdrage in natura ‘verrekend’ dan kom je allicht toe.

LOL een portfolio van 5 miljoen euro,

Als ik elke maand 3000€ inkomsten uit assets trek hang ik mijn jas aan de haak. (En f*ck inflatie)
 
Wat een onzinartikel.

90% zeker dat ze gratis inwoont en haar bijdrage in natura ‘verrekend’ dan kom je allicht toe.

LOL een portfolio van 5 miljoen euro,

Als ik elke maand 3000€ inkomsten uit assets trek hang ik mijn jas aan de haak. (En f*ck inflatie)
Ik wil een grote zekerheid hebben dat ik niet meer moet terugkeren op latere leeftijd. Verder is het maar een richtwaarde, het kan zijn dat ik vroeger stop indien dit mogelijk blijkt.
 
Pomp dan liever 1 miljoen in een nieuwbouw appartementblokje van 5.
En je hebt een failsafe belegging van maandelijks 4K return. (En dat is geen topinvestering qua return, maar wel een vast maandelijks inkomen, van iets dat zijn waarde houdt)
 
Pomp dan liever 1 miljoen in een nieuwbouw appartementblokje van 5.
En je hebt een failsafe belegging van maandelijks 4K return. (En dat is geen topinvestering qua return, maar wel een vast maandelijks inkomen, van iets dat zijn waarde houdt)
Vastgoed zal onderdeel zijn van mijn portfolio. Maar denken dat dat een failsafe belegging is... praktijk is vaak anders.
 
Pomp dan liever 1 miljoen in een nieuwbouw appartementblokje van 5.
En je hebt een failsafe belegging van maandelijks 4K return. (En dat is geen topinvestering qua return, maar wel een vast maandelijks inkomen, van iets dat zijn waarde houdt)
4k netto/maand haal je niet met nieuwbouwvastgoed waarvoor je ( all in) 1 miljoen € betaalt...
 
Terug
Bovenaan