FIA Formula One 2024

Wie wordt wereldkampioen in 2024 ?


  • Totaal aantal stemmers
    74
  • Opiniepeiling gesloten .
Heel content dat Ferrari eindelijk weer eens 1-2 pakt ! Mocht wel eens na al dat Max gedoe. Voor de F1 en het WK was het in ieder geval zeer welkom dat Max eindelijk nog eens een DNF had. Ik ben er redelijk van overtuigt dat ook Sainz ging gewonnen hebben van Max als ie nog mee reed, al zou het wel close zijn geweest want Max strugglede wat met de achterkant en had blijkbaar ook meer slijtage.

En dan Russell, die het weer maar eens verkloot in de laatste ronde. Echt totaal geen fan meer van hem sinds ie voor Mercedes rijdt. Vind em tegenwoordig een ferme bleiter, en algemeen Mercedes die 0 punten haalt, daar geniet ik wel van. Ricciardo zag er idd ook weer zeer slecht uit... Het wordt tijd dat ie iets anders gaat doen dan F1 want weer maar eens op zijn zak gekregen van Yuki.
 
Ricciardo zag er idd ook weer zeer slecht uit... Het wordt tijd dat ie iets anders gaat doen dan F1 want weer maar eens op zijn zak gekregen van Yuki.

Het post-race itv op F1tv was redelijk zielig. Komt erop neer dat hij weer niet echt weet wat er aan de hand is. Maar hij wil het niet vergelijken met z'n periode bij McLaren, want toen was hij naar eigen zeggen mentaal helemaal 'lost'. En dat zou nu het geval niet zijn.

Als het de komende races niet betert, zie ik Lawson wel sneller dan verwacht opgetrommeld worden bij RB. En Sainz lijkt wel een goeie kandidaat te worden voor 'terug' naar RBR te gaan als het zo smooth blijft lopen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ironisch eigenlijk dat deze race net interessanter had kunnen zijn als Verstappen NIET was uitgevallen.
Dit hé. Ik dacht bij het begin "eindelijk eens een uitdager voor Max en een strijd voor P1", maar uiteindelijk hebben we hetzelfde gezien als anders, alleen met Sainz ipv Max vooraan op cruisecontrol.
 
Iedereen die denkt dat het spannend zou worden als Verstappen in de race was gebleven is toch helemaal verkeerd. Sainz kon dicht blijven omdat er al problemen waren bij Verstappen vanaf het begin. Zonder problemen rijdt hij gewoon weer weg zoals gewoonlijk en zien we hem de rest van de race niet meer.
 
Verstappen die rustig Sainz kon volgen met een slepende rem. Hahaha, ongelooflijk toch!
Verder wel onder de indruk van Carlos hoor, die heeft het tot z'n missie gemaakt om te tonen dat Ferrari de foute keuze heeft gemaakt door hem in te ruilen voor Hamilton die duidelijk op zijn retour is. 14 dagen geleden nog op de operatietafel, nu lekker winnen van je teamgenoot.
 
Iedereen die denkt dat het spannend zou worden als Verstappen in de race was gebleven is toch helemaal verkeerd. Sainz kon dicht blijven omdat er al problemen waren bij Verstappen vanaf het begin. Zonder problemen rijdt hij gewoon weer weg zoals gewoonlijk en zien we hem de rest van de race niet meer.
Maybe dit circuit leek de Ferrari wel zeer goed te liggen.
Sainz kan wel telkens makkelijk wegrijden bij de rest.
We zullen in de rest van het seizoen nog wel zien of Ferrari op enkele circuit kans maakt als Verstappen erbij is.
Er is nog nooit een perfect auto gemaakt geweest dus de RB20 zal ook nog wel verslaan worden op snelheid in een race.
 
als ge die onboard ziet, en dan Alonso die lult dat hij enkel maar een penalty kreeg "omwille van de gravel trap, op een ander circuit zou er niemand om kraaien"

met een tarmac runoff zou Russel gewoon veel harder in de barriers gevlogen zijn. ik weet niet wat de schade dan zou zijn?
 
Geen idee, maar Alonso heeft aantoonbaar zijn verhaal veranderd tussen pers en stewards, en liegt op de socials gewoon nog een beetje door. De meute wat opruien. Wat een kakhiel is me dat toch. Gelukkig hebben de stewards zijn gezever snel doorgehad, waarschijnlijk door de overdaad aan data. De straf was meer dan terecht, waarschijnlijk ook versterkt door het gevolg van de actie.

Niet dat dit "bewijs" is tegen nando, maar vergelijk het maar met het social media verhaal
alonso-speed-trace-into-turn-6-lap-56-vs-57-v0-18q2040c48qc1.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Stress momentje ook voor Russell. Begrijpelijk als je zo in het midden stil staat 😬


Ik snap nu ook niet waarom er niet direct een rode vlag werd gezwaaid maar enkel een VSC.

Hij ligt daar vrij kwestbaar met de floor gericht op aankomende wagens midden op de baan na al een contact gehad te hebben met de muur na een vrij snelle bocht.
Daar zou men toch wel wat sneller op mogen reageren.


Enigste argument voor een VSC in plaats van red flag is dat de posities minder beïnvloed worden. Bij red flag zou Russel zijn positie behouden hebben maar ik betwijfel of Russel zit te roepen voor een red flag voor specifiek zijn positie te behouden. :p Dat lijkt mij eerder uit angst.
 
zal wel afhangen van de geldende protocollen, zeker? het is idd gewoon raar ja.

uitgebreidere uitleg over de penalty voor Alonso:
 
Max kreeg ook een penalty voor zijn "breaktest" op Hamilton in Jeddah, voor mij best een consistente penalty.

Vergelijkingen met Perez in Abu Dhabi gaan voor mij ook niet op, die remde niet persez vroeger maar ging trager door het midden van de bocht.
 
Ik snap nu ook niet waarom er niet direct een rode vlag werd gezwaaid maar enkel een VSC.

Hij ligt daar vrij kwestbaar met de floor gericht op aankomende wagens midden op de baan na al een contact gehad te hebben met de muur na een vrij snelle bocht.
Daar zou men toch wel wat sneller op mogen reageren.


Enigste argument voor een VSC in plaats van red flag is dat de posities minder beïnvloed worden. Bij red flag zou Russel zijn positie behouden hebben maar ik betwijfel of Russel zit te roepen voor een red flag voor specifiek zijn positie te behouden. :p Dat lijkt mij eerder uit angst.
1OO% voor zijn positie.
Niet de eerste, en zeker niet de laatste keer dat hij zo een moment in de finale voor heeft.
In de junior klassen ook trouwens.

(ik zou uiteraard zelf wel in paniek zijn in zo een situatie, maar hij niet).
Russel is altijd wel heel snel aan het nadenken in zo een situatie's.
Zie de 'valse' start Norris enzo.


Ps: VSC of Red flag hebben zelfde delta tijd. Dus is 0% verschil
(of je kan van mening zijn dat als het rood is, ze extra traag rijden omdat whatever).
In ieder geval moest iedereen achter hem er toch nog voorbij.


Achteraf gezien had het mischien door Alonso zijn gedoe beter red flag geweest, maar dat was op dat moment een beetje koffiedik kijken. (ook al was het op tv duidelijk dat Alonso daar trager reed als anders).
 
Max kreeg ook een penalty voor zijn "breaktest" op Hamilton in Jeddah, voor mij best een consistente penalty.
Die incidenten zijn ook niet te vergelijken, want Max zijn braketest deed ie om niet eerst over de DRS lijn te gaan. Die had dus effectief nog een nut, en was niet bedoeld om Hamilton te hinderen. Alonso zijn gedrag gisteren was wel bedoeld om Russell zijn bocht te comprommiteren, al is dat mijn interpretatie.

En nee, je mag niet opzettelijk te traag rijden om anderen te hinderen.* Dat Alonso dat deel van het racen noemt is natuurlijk flauwe zever.

*Dan bedoel ik echt vertragen of remmen, niet wat Magnussen in Saoedi-Arabië deed: opzettelijk een seconde per ronde trager rijden om anderen op te houden en je teamgenoot te helpen. Dat laatste is wel toegelaten, is ook teamplay en zit eerder op de rand van het onsportieve. En crucialer: dat laatste is niet gevaarlijk in tegenstelling tot vertragen of remmen.
 
Ps: VSC of Red flag hebben zelfde delta tijd. Dus is 0% verschil
(of je kan van mening zijn dat als het rood is, ze extra traag rijden omdat whatever).
In ieder geval moest iedereen achter hem er toch nog voorbij.
bij een red flag zouden ze de race niet herstarten, en zouden ze de posities nemen van een ronde eerder.
 
Ja idd, dus hij had er alle baat bij om rode vlag te krijgen. Het was geen paniek in zijn stem, het was meer oh shit ik heb hem alweer geparkeerd in een finale moment.

Bij de rode vlag moest nog altijd de posties achter hem , hem passeren om naar pits te gaan
 
Ik snap nu ook niet waarom er niet direct een rode vlag werd gezwaaid maar enkel een VSC.

Hij ligt daar vrij kwestbaar met de floor gericht op aankomende wagens midden op de baan na al een contact gehad te hebben met de muur na een vrij snelle bocht.
Daar zou men toch wel wat sneller op mogen reageren.


Enigste argument voor een VSC in plaats van red flag is dat de posities minder beïnvloed worden. Bij red flag zou Russel zijn positie behouden hebben maar ik betwijfel of Russel zit te roepen voor een red flag voor specifiek zijn positie te behouden. :p Dat lijkt mij eerder uit angst.

Rode vlag: auto's rijden evengoed gewoon verder de ronde uit, geen speciale trackside info voor de rest (gewoon rode vlag).

VSC: ze weten dat op de traagste locatie een accident is gebeurd, doordat hun snelheid op die plek minimaal moet zijn

edit: en bij rood behoudt russell zijn plaats nog, idd.
 
Terug
Bovenaan